Help! Zwangerschapssuiker!?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door BeebieBeeb, 20 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Twistertje

15 mrt 2015
    21
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,
    Ik mag me helaas ook hier melden. Heb vanochtend een suikertest gedaan omdat de echoscopiste vorige week tijdens de pretecho wat veel vruchtwater zag. Had 9.2 terwijl de waarde na het drankje max 7.8 mag zijn. Zwangerschapssuiker dus.....
    Heb morgen een echo nog vanuit de VK om nogmaals het vruchtwater en kindje te bekijken en maandag moet ik naar de gynaecoloog waar ze dat waarschijnlijk ook weer gaan doen. Tijden de metingen van de pretecho was het kindje niet groter dan zou moeten dus ik hoop dat hij er nog niet veel last van heeft gehad.

2. toonie

toonie Actief lid

9 apr 2014
    213
    0
    0
    Voorschoten
    Welkom twistertje en Jaqie.

Fijn Meintje dat hij toch nog gedraaid is. Zou hem ff goed toespreken dat hij meteen maar even moet indalen.
    Wat zijn die p lijnen waar jullie t over hebben?

Engeltje hoe is het nu met je mannetje?

dezelfde volgens mij is het ook niet de bedoeling dat je afvalt dus idd verstandig om dat even te bespreken

@hier. Vandaag weer bij de vk geweest. Bevallingsplan besproken dus ook aangegeven dat ik de waardes van de kleine wil laten testen na de geboorte.
    Gewogen. ik kom praktisch niks aan. Maar kleine beetjes dus ik denk dat dat eerder het gewicht van de kleine is dan van mij.
    Groei is goed en hij ligt al een beetje ingedaald. Dacht ik dat toch goed. Vorige week last van lage rugpijn en trekkende pijn bij mn buik gehad.
    Hij beweegt gewoon weer goed gelukkig.

Hoe is het met de andere dames?

3. meintje83

meintje83 Actief lid

15 apr 2015
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    Twistertje, welkom helaas... Ik hoop met je mee dat het allemaal meevalt, succes met de echo's en gyn!

Toonie, ik zal hem zeker streng toespreken ;)

De p lijnen zijn de groei van de baby. P50 is gemiddeld, dat betekent dat 50% van de baby's groter zijn en 50% kleiner. P70 is dat 70% kleiner is en 30% groter, etc. Dus als m'n baby iets onder p50 zit, is hij iets kleiner dan gemiddeld bij die termijn.

Fijn dat je baby weer normaal beweegt, hopelijk daalt ie snel helemaal in! Ik kom trouwens ook niks aan, ik val heel langzaam een beetje af, ook al eet ik echt veel en ook echt niet alleen maar gezonde dingen. Maar niemand (vk en gyn) zegt er iets over, dus het zal wel goed zijn. De baby groeit ook goed op z'n eigen lijntje :)

4. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    @ Jacqie: ja als je kindje idd ook groot is, dan is het misschien maar beter om de laatste weekjes nog wel insuline te spuiten. Hopelijk valt t allemaal mee en hoef je het niet te lang te doen!

@ Meintje: oh gelukkig maar dat hij zelf weer is terug gedraaid! Hopelijk blijft hij nu zo liggen en daalt hij snel in!

@ twistertje: welkom! Maar wel vervelend dat je je hier ook mag aansluiten!

@ toonie: fijn dat je ukje weer normaal beweegt, geeft toch wat meer vertrouwen he! Hoe werkt dat eigenlijk met zo'n beval gesprek? Moet je van tevoren al je plan op papier hebben staan, of doe je dat samen met de Vk? Ik heb hem volgende week en bij mijn zoontje heb ik hem eigenlijk nooit gehad ivm dat toen duidelijk werd dat ik een geplande ks kreeg.
    Met mijn zoontje gaat t trouwens weer helemaal goed gelukkig! Plekjes herstellen goed en hij heeft er geen last meer van. Hij is nu sinds maandagmiddag ook van het verband af gelukkig.

@ groei: ik kom de laatste 2 maanden eigenlijk ook nog maar nauwelijks iets aan gelukkig en dat terwijl ik niks anders eet als mijn vorige zwangerschap. Maar goed, toen kon ik ook al een aantal weken niet meer bewegen en nu dus wel en dat scheelt een heleboel!

Hier zijn de waardes nog steeds allemaal netjes gelukkig. Ukkepuk beweegt nog flink en maandag mag ik dus weer naar de Vk voor t bevalgesprek.
    Ben lekker even 3 daagjes met mijn zoontje weggeweest naar mijn ouders die op landal zitten, dus lekker even genoten! (Ml moest gewoon werken). Het enige is dat ik steeds na het zwemmen onwijze last van pijnlijke harde buiken kreeg. Gister een dagje zelf niet wezen zwemmen dus, maar het zakt nog niet echt af helaas. Misselijkheid en spugen neemt helaas ook weer wat toe, dus t is behoorlijk onrustig in mijn buik. Naja, nog een week of 6 te gaan nog maar! Vandaag maar eens rustig aan m'n bevaltas in gaan pakken!

5. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Ok en toen had ik net ook ineens wat bloed op m'n wc papiertje bij het afvegen, dus toch maar even de Vk gebeld voor de zekerheid.
    Moet nu even een plasje bij de ha gaan inleveren en als daar niks uitkomt of als de harde buiken zo nog meer toe gaan nemen moet ik direct even bellen en gaan ze verder kijken...

6. Fiora

Fiora Bekend lid

28 jun 2011
    932
    0
    0
    Engeltje, dat zal wel even schrikken zijn geweest. Krijg je vandaag nog de uitslag van het urine onderzoek? Fijn dat het wel weer de goede kant op gaat met je zoontje.

Jacqui en Twistertje welkom en balen natuurlijk dat jullie de stempel zwangerschapsdiabetes hebben gekregen.

Toonie, fijn dat je een bevallingsplan kon bespreken met de vk ik heb dat nooit gedaan maar is misschien wel fijn als ze er tenminste ook echt rekening mee gaan houden. Ik zal eens vragen hoe dat in het ziekenhuis gaat want daar heb ik nu geen idee van.

Meintje, voor jou ook prettig dat je kindje nu weer goed ligt!

Hier gaat het ook wel goed, ik kom ook niet aan, ben in totaal 3,5 kilo afgevallen sinds er diabetes geconstateerd is(de teller staat nu op + 6,5). Ik maak me er verder niet druk om, ik heb genoeg reserves en zolang de baby doorgroeit ben ik blij.
    Gisteren lekker uit eten geweest en ik heb ook gewoon lekker gegeten. Stukje stokbrood, wat frietjes, cake bij mijn toetje van vers fruit/slagroom. Een waarde van 5,5 na anderhalf uur. Ik mag niet klagen dus.

7. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    De eerste uitslag van mijn urine zegt in ieder geval dat er geen blaasontsteking zit, maar het is voor de zekerheid wel ook nog even op kweek gezet, daar krijg ik morgen de uitslag van.
    De Vk heeft mij verder onderzocht, maar ook daar is verder nog niks concreets uitgekomen. Bmm zag er nog goed uit en heb verder ook geen bloedverlies meer gekregen, dus dat is voor nu in ieder geval gunstig. Mocht ik weer bloed gaan verliezen, komt er regelmaat in de weeën, of mocht ik ons meisje minder gaan voelen moet ik direct aan de bel trekken en ik moet zowieso maandag terugkomen op controle.
    Wat ze wel voelde was dat ons meisje nu echt zo goed als vast ligt, dus dat is fijn!
    Voor nu het advies gekregen om echt even goed rustig aan te doen in de hoop dat de weeën daardoor af gaan nemen.

8. dezelfde

dezelfde Actief lid

25 aug 2014
    112
    0
    16
    Wat spannend Engeltje! Fijn dat ze het zo goed in de gaten houden. Wel eng hoor, ik hoop dat het snel wegtrekt.

Fiora, die avond uit eten klinkt heerlijk! Goed dat dat gewoon kan, zeker met zo'n goede waarde erna!

Meintje: kindje heeft nu al een eigen willetje dus! Fijn dat hij gedraaid is!

Twistertje: welkom, helaas... Hoe was je echo? En weet je al wat de vervolgstappen nu zijn?

Hebben jullie met dit weer ook zo'n zin in ijsjes? :D Ik zoek koolhydraatarme alternatieven, hihi. IJsboer hier in de stad verkoopt suikervrij ijs, zou dat mogen?

Verder: ik ben vanaf nu al thuis, gisteren voor 100% ziekgemeld, vandaag ook goedgekeurd door UWV. Het ging allemaal niet meer, al die onrust rondom alle complicaties en ontwikkeling kindje, en ik voel regelmatig geen tot weinig leven. Vanaf nu alle aandacht naar mij en ons kindje dus. Wel een apart idee, vanaf nu tot einde verlof thuis, dat zijn 5 maanden... :)

9. meintje83

meintje83 Actief lid

15 apr 2015
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    Engeltje, schrikken inderdaad! Ik hoop dat het bij die ene keer blijft voor je. Bij 32 weken heb ik dat ook een keer gehad, en de hele dag harde buiken, maar daar bleef het bij mij wel bij, daarna nog 2 keer maar dat was echt minimaal.

Fiora, dat klinkt lekker, uit eten!

Dezelfde, fijn dat je al mag stoppen met werken, hopelijk lukt het om nu een beetje tot rust te komen.
    Wat betreft suikervrij ijs, moet vast okee zijn. Ik ben ook dol op ijs, en heb een ijsmachine en heb al een paar keer ijs gemaakt van mango, avocado en kokosmelk (de light versie zonder suiker). Echt zó lekker!
    Hier het recept: Zelf suikervrij ijs maken van mango en avocado - Focus on Foodies
    Zit dus wel mango in, maar doordat er ook avocado en kokosmelk in zitten gaat dit bij mij prima :)

Net weer bij vk geweest, daar is m'n bloeddruk telkens beter dan in zkh. Verder alles weer goedgekeurd :)
    M'n suikerwaardes blijven me trouwens verbazen, gaan alleen nog maar omlaag. Vandaag na ontbijt had ik ineens maar 4,8! Ik snap er niks meer van, maar alles beter dan te hoog :)

10. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    @ Meintje: fijn dat alles goed was bij de Vk! En gek dat je waardes steeds meer omlaag gaan! Maar idd, dat is beter als te hoog in ieder geval :)
    En ja, jij hebt dus ook wat bloedverlies gehad al eerder? Gelukkig heeft t bij jou verder tot niks geleid, hopelijk is dat hier ook gewoon zo!

@ dezelfde: goed dat je nu voor jezelf en je ukje kiest hoor! Het is misschien niet zoals je voor ogen had, maar waarschijnlijk wel even het beste voor nu! Probeer lekker te ontspannen en te genieten en hopelijk voel je je ukje dan ook weer een stuk duidelijker!

Het klinkt misschien raar, maar voel me helemaal niet gestresst ofzo door de harde buiken en het beetje bloedverlies. Heb t vanmiddag nog wel een heel klein beetje gehad, maar ik heb zelf echt nog niet t gevoel dat het echt gaat beginnen, dus denk ook dat t wel mee gaat vallen. Ben zelf iemand die altijd heel erg afgaat op gevoel en dat ik mijzelf hieronder redelijk rustig voel zegt denk ik wel iets.
    We wachten het gewoon af en ik doe gewoon nog maar iets rustiger aan. Ga morgen met mijn zoontje naar een waterspeeltuin en neem wel voor de zekerheid opa en oma even mee, zodat ik niet veel hoef te rennen en te vliegen en als t de dagen erna weer iets koeler is dan komt t huisje en de checklist wel weer aan de beurt ;)

11. Sparky

Sparky Niet meer actief

Nanda, gefeliciteerd! En fijn dat het zo goed gaat!

Hier vandaag prikdag. Eigenlijk morgen maar dan heb ik zo'n hectische dag dat ik het verplaatst heb naar vandaag.
    Maar ik word er nu al niet blij van. Dag na de bevalling waren de waardes hoog. Nu nuchter ook 6,2.

Ik heb dus erg het idee dat ik geen zwangerschapsdiabetes had maar gewoon van mezelf al pre-diabetes heb. De meeste waardes, vooral ook nuchter, vallen toch constant tussen normaal en echte diabetes in. Wordt er zooo niet vrolijk van :(

12. Lottel

Lottel Fanatiek lid

3 jan 2010
    1.188
    116
    63
    brabant
    Engeltje, doe je rustig aan vandaag !!? Met de temperaturen die ze voorspellen geen gekke dingen doen hoor ! Hopelijk is het bloedverlies nu gestopt?

Meintje,dat recept ziet er goed uit, mjam !

Dezelfde ,fijn dat je gestopt bent met werken, hier vanaf de 27 weken al thuis.

Fiora is nog niet veel aangekomen ,hier ook niet +5,5 nu.

Hier gisteren weer bij de gyn geweest, alles goed,alleen blijft de kleine wel erg groot nog.. Moet dus volgende week een keertje extra terug komen en gelijk een CTG laten maken.
    Ons vermoeden is dat t niet lang meer duurt.
    Hebben jullie ook zo'n last van het indalen gehad btw? Hier al 3 dagen niet fit er van, dus vandaag ook een dagje rustig aan doen maar .

13. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    @ sparky: he wat onwijs balen zeg, maar hoe zijn je waardes de rest van de dag dan?

@ lottel: fijn dat alles ondanks de grootte van je beeb wel gewoon goed was!
    Hier zouden de weeën dus ook van het indalen kunnen komen, maar op die weeën na voel ik mij verder wel gewoon goed gelukkig. Waar heb jij vooral last van?
    En ja ik doe t lekker rustig aan vandaag hoor. Ml en zoontje slapen nog, dus ik lig ook nog maar lekker even in mijn bedje. Strakjes lekker luchtige kleding aan en op naar de waterspeeltuin waar mn zoontjeblekker kan spelen ien ik kan pootje baden ;)

14. Fiora

Fiora Bekend lid

28 jun 2011
    932
    0
    0
    Engeltje, veel plezier vandaag. Lekker in de schaduw gaan zitten en relaxen als opa en oma er toch bij zijn ;)

Dezelfde, het is niet voor niks dat je eerder mag/moet stoppen met werken. Ik zou zeggen probeer te genieten van het even niks moeten :) Rust is goed voor jou en de baby.

Lottel, fijn dat alles in orde was bij de gyn. De grootte kunnen ze toch niet sltijd precies inschatten dus ik zou me er niet al te druk om maken. Hier nog niet ingedaald maar het is ook de tweede. Bij de eerste heb ik een paar dagen indalingsweeen gehad destijds, rond jouw termijn. Ik zou zeggen pak je rust als je er moe van wordt(niet zo gek ook), nu kan het nog:)

Sparky, wat balen zeg! Dat verwacht je niet, je gaat er vanuit dat na de bevalling alles normaal is. Uiteraard geldt voor iedereen met zw. diabetes dat je de rest van je leven op moet passen voor type 2 diabetes. Dus levenslang heb je eigenlijk toch al qua levensstijl maar goed het is niet leuk als het nu zo snel na de geboorte al mis lijkt. Maar is het niet zo dat je waardes nu gewoon tussen de 4,0 en de 8,0 moeten liggen? De normen zijn nu minder streng dan voor zw. diabetes toch? Ik bedoel voor type 2. Dan zou je dus wel goed zitten. Ik hoop in elk geval dat het meevalt Sparky!

Meintje, fijn trouwens dat je waardes zo goed zijn! Bij mij lijken ze de laatste week ook wat te dalen. Misschien veranderen de hormonen weer zo aan het einde van de zwangerschap.

15. Sparky

Sparky Niet meer actief

Klopt de waardes mogen nu hoger zijn. Maar de nuchtere waarde van boven de 6 wijst op pre diabetes. Dus nog niet echt diabetes maar wel echt de gevarenzone.
    Nuchter te hoog komt vaak ook door teveel vet om je lever (buiten zwangerschap om neem ik aan) en helaas is dat met mijn gewicht erg logisch... afvallen is heel moeilijk voor mij want het enige wat helpt is koolhydraatarm eten. En ik ben zooo gek op alles wat veel koolhydraten bevat. En dacht eindelijk van dat dieet af te zijn. Nou niet dus. Ik moet die kilo's kwijt dus ook werr terug naar dat dieet. En hopelijk gaat het dan ook beter met de suikers en val ik weer in de veilige zone ipv in de risico zone.

Waarde na ontbijt was wel erg goed. 4,9 na een magere dieetshake. Geen brood is sowieso altijd goed bij mij. En verwacht verder ook geen hoge waardes vandaag want ik heb 1 kies kapot aan de ene kant van mijn mond en aan de andere kant van de week een kies laten trekken dus ik kan niet goed eten haha.

Sorry voor mijn ego berichten.. Erg druk momenteel met de kleine.

16. Fiora

Fiora Bekend lid

28 jun 2011
    932
    0
    0
    Begrijpelijk dat je druk bent met de baby hoor. Bij mij is koolhydraatbeperkt eten ook het enige wat helpt met afvallen. Het is ook moeilijk om juist brood en aardappels te laten staan. Maar je moet het ook wel af en toe eten, misschien gewoon 1 maaltijd per dag?

17. Sparky

Sparky Niet meer actief

Ik ga voorlopig dan brood laten vallen en savonds koolhydraten gewoon mee eten.

18. Fiora

Fiora Bekend lid

28 jun 2011
    932
    0
    0
    Dat zal wel werken Sparky. Wel vervelend dat je nu op dieet "moet" maar het is niet cosmetisch en voor een goed doel natuurlijk. Ik ga ook afvallen na de zwangerschap want ik wil ook de kans op diabetes zoveel mogelijk verkleinen.

19. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Logisch dat je druk bent met de kleine hoor sparky! Gaat alles wel goed met je beebje?
    Voor mij werkt ook alleen een koolhydraatarm dieet voor afvallen hoor, alleen vind ik dat juist niet zo heel erg. Vind vlees en groente veel lekkerder als aardappels, pasta en rijst :)

De vader van mijn collega HAD trouwens echte diabetes en sinds hij nu ook koolhydraatarm eet heeft hij nooit meer een te hoge waarde! Je hoeft ze echt niet helemaal weg te laten, maar als je er een goede balans in kan vinden werkt dat dus echt al heel goed!

Gister dus maar goed rustig aan gedaan en de harde buiken waren op de dag echt een heel stuk minder. Ik ben alleen wel een hoop smurrie verloren gister, vermoed dat mijn slijmprop er dus in delen uit aan het komen is en dat daar dus af en toe wat bloed bij zit. Uit het verdere kweekje is namelijk ook niks gekomen. Gisteravond en vannacht heeft m'n buik wel flink gerommeld, maar dat is nu ook weer over.
    Vandaag dus ook nog maar lekker rustig aan doen, alleen wordt ik zo ontzettend kriegel van de zooi hier in huis en dat geeft mij dus echt geen rust! Zeker niet nu het zo rommelt....
    Sinds ik nu verlof heb, waren m'n dagen zo volgepland dat ik dus ook echt niks in huis heb kunnen doen en de daagjes dat ik weg was met mijn zoontje heeft mijn man ook echt niks gedaan hier. Zelfs alle afwas had hij laten staan, blegh!
    Nu is dat natuurlijk ondertussen wel weg, maar er lagen nog heel veel spullen van de babyshower, ik had een was beneden opgehangen, dat stond er nog en zo nog meer dingen.... Ben er echt een beetje door geërgerd merk ik.

20. meintje83

meintje83 Actief lid

15 apr 2015
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sparky, wat vervelend, hopelijk lukt het om het onder controle te houden. Ik ben ook vorig jaar veel afgevallen met koolhydraatarm dieet, maar ik hield me er echt niet strikt aan. Voor mij hielp vooral veel bewegen. En dan niet persé sporten, maar gewoon veel wandelen en fietsen. Ik heb een stappenteller en die motiveert me echt enorm! Ik wil na de bevalling ook nog meer eraf, nog iets meer dan 10 kg (inclusief baby nu, dus straks minder dan 10) en ik heb een gezond gewicht :)

Engeltje, spannend zeg! Ik hoop dat de baby toch nog even op zich laat wachten voor je. Gisteren was zeker een rustig aan doen dag, ik had heel slecht geslapen, dus 's middags nog maar een dutje gedaan en de rest van de dag op de bank en in de hangmat gelegen en boekje gelezen.
    Ik snap best dat het vervelend is als er niks gebeurt in huis, ik erger me er ook aan vaak. M'n man is best lief, maar volgens mij denkt hij dat omdat ik thuis ben ik alle tijd en energie heb om alles zelf te doen, maar dat lukt me gewoon niet meer elke dag. Gelukkig wil hij me dan vaak wel helpen, maar ik moet het wel echt vragen, of hij specifieke taken wil doen, anders blijft hij op de bank zitten.

Zouden lagere waardes een soort van vroege aankondiging zijn van de bevalling? Ik heb al de hele week 4,7 nuchter terwijl ik daarvoor echt vaak 5,3 had! Ik ben er wel echt blij mee trouwens :)

Vandaag heb ik een high tea in een restaurant met m'n schoonfamilie. Daar zie ik wel tegenop omdat ik daar natuurlijk niks van kan eten... We hebben het restaurant al gevraagd of ze voor mij wat anders kunnen maken en dat kon wel, maar toch, het is echt de hele familie en dan moet ik weer gaan uitleggen waarom ik ander eten heb etc, ik heb er niet zo'n zin in... Maar het is wel belangrijk, we 'vieren' de verjaardag van m'n vorig jaar overleden schoonvader, wat toen nogal als een schok kwam, dus ik moet me er maar overheen zetten.
    Nog maar een paar weken te gaan :)

Deel Deze Pagina