Help! Zwangerschapssuiker!?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door BeebieBeeb, 20 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. meintje83

    meintje83 Actief lid

    15 apr 2015
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik reageerde wel anders op sommige dingen aan het einde van m'n zwangerschap. Ik had maandenlang hetzelfde ontbijt met altijd waardes rond de 6 en ineens zat ik daarmee rond de 7, soms zelfs erboven. Toen maar ander ontbijt gaan eten...
    Met andere dingen kreeg ik juist weer lagere waardes. Helaas is het heel wispelturig hoe je kan reageren.
    Sterkte nog de laatste weken!
     
  2. Mar18

    Mar18 Bekend lid

    30 jun 2014
    538
    207
    43
    Hi meiden,
    Gefeliciteerd voor de dames die bevallen zijn:) geniet van jullie kindje!
    Ik heb sinds een aantal dagen een apparaatje en moet me dus prikken en het noteren.
    Nu had ik vanavond 1,5u na het eten gecontroleerd (19.40) en hij was 7,3 (waarschijnlijk deed het brood bij de soep de suiker verhogen, denk ik).
    Nu had ik 2u na die laatste controle weer geprikt, want voelde me een beetje raar, moe en hoofdpijn. Nu was hij ineens 8,3? Ik snap er niets van? Hij hoort dan toch weer lager te zijn, ook na het laatste x controleren?
    Jullie misschien ook een keer gehad en waar lag dat aan?
     
  3. piccolina

    piccolina VIP lid

    5 mrt 2012
    7.200
    5
    0
    Ik heb vraagje:
    Zijn er sympthomen van suiker?
    Ik ben 33wk nu en mijn suikertest is mislukt afgelopen vrijdag (ik spuugde alles uit). Ze zeiden dat ze geen nut zien voor herhaling omdat kans groot weer mislukt ik zie dat ook niet zitten. Ik ga vrijdag naar arts om overleggen alternatief of het wellicht echt nodig is?

    Ik heb geen rare dingen of zo. 10kg aangekomen, wel grote buik (had ik bij 1e ook enorme 20+ kg aangekomen, grote kind, enorme placenta, veel bloed). Maar nooit suikertest moest doen.
    Ook dus eet ik vrij gezond en ben zrlf vrij klein 162 waardoor buik huge lijkt;)
    Enige wat ze zeiden bij 28wk echo + lichamelijk gevoeld: baby gemiddelt echt. Bij 32wk opeens is die 1kg zwaarder (2080gr) en daardoor ze suikertest wilden. (Baby dus 1 kg aangekomen maar ikzeld niet gewokn bleef hetzelfde als bij 28wk)
    Bij dochter werd continu gezegd "is kleintje" - maar was echt 4040kg

    Ik vroeg mij dus af zijn er ook mensen met suiker maar die geen enkele aanwijzing of sympthomen hebben van naast dat groeiecho liet baby zich voor op groei?en wat zijn alternatieven voor suikertest?
     
  4. BeebieBeeb

    BeebieBeeb Fanatiek lid

    6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Piccolina, ik had bij nr 1 geen suiker (ook wel degelijk op getest), maar wel 20 kg aangekomen, groot kind, veel vruchtwater en dus een grooote buik.
    Bij nr 2 had ik dus wel zw.suiker. maar geen grote buik, niet zo veel aangekomen, geen extra veel dorst, niet veel plassen, zelfs geen buikbaby die groter was dan gemiddeld op die termijn! Niks geen symptomen dus maar wèl suiker! (Ben getest omdat dat hier protocol is als je vorige kind boven de 4kg bij de geboorte was) Het wil dus niks zeggen. Ik had/heb ook geen overgewicht en suiker zit ook niet in de familie..

    Een alternatief kan zijn om een curve bij te houden na de eetmomenten. Je kunt dat doen door een paar keer bloed te laten prikken of het zelf testen met een prikapparaatje.
    Ik zou het wel even goed overleggen met de arts, in het belang van de gezondheid van jou maar vooral je ongeboren kindje!
     
  5. piccolina

    piccolina VIP lid

    5 mrt 2012
    7.200
    5
    0
    Bedankt voor je antwoord!
    Ga ik zeker overleggen.

    Was geeoon benieuwd dat stel, geen sympthomen niets, eerste kind of tweede maar dan testen ze niet dan wat. Ik bedoel toch zou er iets moest zijn dat erop aanwijst dacht ik anders zou zo de helft vrouwen lopen met suikers zonder weten want hier testen ze alleen als vrouw overwicht heeft of baby groeicurve groot is.
    Dat mijn dochter 4040 was geen aanleiding overigens om te testen anders zouden ze eerder dat doen. En groeiecho gezien mijn ervaring vertrouw ik voor geen meter..


    Ik las in je openingspost dat je wel misselijk was etc mischien was dat jou symptoom ? Ik heb dus echt niets niets naast buik dat die groot is en moeheid soms, voel ik mij niet eens zwanger of zo. Heb ook ook niet misselijk geweest zelfs in begin niet zeg maar.
    Ik had vorige keer wel zwangerschaps vergiftiging met eiwit in urine dus ze controleren extra nu bloeddruk etc maar tot nu toe is die erg netjes.
     
  6. Fiora

    Fiora Bekend lid

    28 jun 2011
    932
    0
    0
    Hier geen symptomen gehad van de zwangerschapsdiabetes, een kleine baby van 3 kilo en niet teveel vruchtwater, geen dorst etc. Ook zonder symptomen kun je het dus helaas hebben.
     
  7. Poppenkop

    Poppenkop Fanatiek lid

    2 aug 2011
    1.130
    1
    36
    Noord-Holland
    1 van de metingen misschien niet helemaal juist, handen wel goed gewassen voor t meten?
    In principe kan het niet, als je echt niets meer hebt gegeten.
    Heb wel eens een waarde geprikt van 1.4 :$, even opnieuw geprikt en toen kwam er toch echt iets anders uit.
    Als je twijfelt, gewoon opnieuw prikken.
    2 volkoren broodjes moet kunnen bij soep, alhoewel iedereen anders reageert. Was het zelfgemaakte soep? Want ik kant en klare soepen zitten giga veel suikers.
     
  8. Poppenkop

    Poppenkop Fanatiek lid

    2 aug 2011
    1.130
    1
    36
    Noord-Holland
    Piccolina,
    Had ook al gereageerd in een ander topic waar je vroeg of het ook zonder drankje kan.
    Dat kan heel goed, zo heb ik t ook telkens gedaan, niet omdat het drankje er weer uit kwam, maar omdat m'n nuchtere waardes dusdanig verhoogd waren dat ik het drankje niet mocht. Dan testen ze je dmv eet curves.

    Verder had ik achteraf gezien wel wat klachten van m'n verhoogde suiker, maar ik had dan wel echt hoge waardes. Dorst, hoofdpijn en hartkloppingen kreeg ik dan.
     
  9. Hippo89

    Hippo89 VIP lid

    11 dec 2012
    7.351
    319
    83
    Vrouw
    Ik dacht dat ik geen symptomen had voor suiker

    Veel hoofdpijn veel dorst veel plassen en enorm moe last van de ogen maar dit kon heel goed te maken hebben met het feit dat ik Hg heb en dat spugen mijn lijf uitput

    Grote buik heb ik bij de vorige drie ook gehad, ook veel vruchtwater toen had ik geen suiker. Nu heb ik 9.0 na het drankje maar de symptomen kunnen dus ook door die waarde komen volgens de gyn

    Maar over 2 weken moet ik 3 keer bloedprikken en volgens mij gaan ze straks van die waarden uit of ik wel of geen suiker heb ?

    Ik zou voor de zekerheid wel iets doen qua curve ofzo, even na vragen aan je gyn of verloskundige
    Er zitten toch risico's aan als je het wel hebt ... Kun je maar beter zeker weten
     
  10. piccolina

    piccolina VIP lid

    5 mrt 2012
    7.200
    5
    0
    Ja tuurlijk wil ik zeker goed met arts overleggen!
    Maar dan ben ik tenminste op de hoogte hoe en wat naar aanleiding van jullie antwoorden!
    Enorm bedankt voor uitleggen
     
  11. Monic

    Monic Bekend lid

    27 mrt 2012
    751
    2
    18
    Nou over wel of geen symptomen... Ik had wel een symptoom ; enorme dorst. Verder ben ik bijna niets aangekomen (5.5 kilo ongeveer), heb geen al te grote buik en de baby is ook niet veel groter (wel een vol kindje - kregen we te horen bij ons pretecho).

    Majah.. Dorst had ik heel erg toen het warm was. Dus opzicht zocht ik er op dat moment niet veel achter.

    Gisteren heb ik alle snoep, chocola, popcorn naar binnen gewerkt die ik maar zag! Had zo een zin in suiker.. Heb daarna getest en had een waarde van 5.3!! Super blij natuurlijk :) kon er weer een kit kat chunky naar binnen. Ik reageer tot op heden dus vooral op frietjes.. De rest weet ik nog niet zo goed.
     
  12. Lottel

    Lottel Fanatiek lid

    3 jan 2010
    1.185
    116
    63
    brabant
    Hoi meiden,

    Ik zwaai even gauw voorbij,gisteren m'n gtt test gehad en de diabetes is helemaal weg ! Heb er we tegen op gezien hoor,maar t viel me erg mee. Hopelijk gaat t met de rest van Jullie ook goed,heb momenteel weinig tijd om mee te lezen en te reageren,sorry !
     
  13. meintje83

    meintje83 Actief lid

    15 apr 2015
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lottel, fijn dat je test goed was! Wat heb je die test snel alweer zeg, ik krijg hem pas in oktober... Best vervelend om er zo lang op te moeten wachten..
     
  14. Fiora

    Fiora Bekend lid

    28 jun 2011
    932
    0
    0
    Wat goed Lottel! Fijn hoor, lijkt me echt een opluchting. Ik hoef volgens mij geen GTT meer te doen maar een dagcurve van 5x prikken en die HB1A of zoiets wordt geprikt. Ik ben toch ook best bang dat er straks uitkomt dat ik in de voorfase zit of zo....

    Meintje, ik kan me idd voorstellen dat dat wachten vervelend is. Je kunt natuurlijk wel eens na een paar koolhydraatrijke maaltijden kijken wat je waarde is, doe ik nu ook af en toe. Moet volgens mij dan na twee uur onder de 7.8 zijn.
     
  15. Lottel

    Lottel Fanatiek lid

    3 jan 2010
    1.185
    116
    63
    brabant
    Mientje das wel vervelen ja dat je zo lang moet wachten .
    Hier werd t expres binnen 6 weken gedaan want dan krijg je het nog vergoed van de verzekering.

    Fiora,ja was zeker een opluchting. Heb er best even over in gezeten hoor,ben ook te zwaar en m'n vader heeft ook suiker dus ik had ergens wel verwacht dat t wel zo was ipv niet. Maar t viel dus gelukkig mee.
     
  16. engeltje23

    engeltje23 VIP lid

    14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Hai lieve meiden, ook even een teken van leven vanaf hier! (Best druk met 2 kids, kraamvisite enz haha)

    @ lottel: fijn dat he gtt goed was meis, toch een opluchting! Geen idee of ik hier binnenkort al een gtt krijg eerlijk gezegd. Wel een dagcurve bijgehouden en die dag dingen gegeten waar ik tijdens de zwangerschap iets op reageerde zoals banaan en rode kool uit pot, maar niks aan t handje! Weet wel dat ik nu 1 x per jaar een gtt krijg voor de komende 5 jaar, omdat dan de kans het grootste is dat je het toch nog ontwikkeld.

    @ symptomen: geen, maar mijn waardes zijn ook maar 2 x te hoog geweest thuis, 7.4 en 7.8 en verder niet. De gtt was ook net op het randje 7.9.

    Hier verder alles goed. Dametje woog afgelopen vrijdag al 3020, dus goed over haar geboortegewicht van 2890 heen. Bv loopt dus als een tierelier! Na het weekend (als haar geboortefeest is geweest) ga ik weer een keer yoghurt of karnemelk proberen om te kijken of ze weer zo heftig reageert. Zie er wel tegenop, maar dan hebben we in ieder geval duidelijkheid of ze ook KMA heeft.
    Verder is het echt een klein mama's meisje. Ze is het liefste de hele dag bij me, terwijl mijn zoontje alles wel prima vond...dat wordt dus nog wat! Op de dag drinkt ze om de 3 uur, prima te doen, naar vanaf half 5 tm half 10 wil ze de laatste dagen ieder uur drinken! Best pittig dus! Gelukkig komt ze snachts meestal wel maar 1 x, dus dan kan ik wat bijtanken.
    Was zelf al weer heel snel op de been en naast de wandelingetjes hier in het dorp vorige week, hebben we zondag al een boswandeling van dik een uur gemaakt en maandag wezen shoppen, maar blijkbaar is dat teveel geweest, want maandag avond begon ik ineens hevig te vloeien en stolsels te verliezen. Moest uiteindelijk dinsdag van de Vk naar het zh om een echo te laten maken om te kijken of er geen restje placenta was achter gebleven. Gelukkig was alles goed en waren er ook geen stolsels meer te zien. Vanaf dinsdag ook weer minder gaan vloeien en wat meer gaan rusten en dat gaat gelukkig goed.
     
  17. piccolina

    piccolina VIP lid

    5 mrt 2012
    7.200
    5
    0
    Dames wat denken jullie?

    Ben net van afspraak met arts (assistent). Ze keek in dossier ivm suikertest en zegt dat er staat: na overleg met gyn geen vervolgafspraak nodig. Ik vroeg wat houd dat in. Ze zei dat beginwaarde nuchter was 5.0 wat ok is, dat ik al 34wk bent bijna eb over 5wk keizersnede krijg zoiezo, dat ik geen sympthomen heb , vonden ze dus blijkbaar niet nodig extra test of dagcurve.
    Dus eigenlijk niets. Nou prima ik zei ik wil wel nogmaals suikertest doen als dat nodig is hoor, maar ze zei dat gyn heeft besloten al dat niet nodig is.

    Ik vroeg wat voor sympthomen moet ik krijgen: ze zei braken, zweten, misselijk etc gelijk bellen.
    Met 36wk groeiecho nogmaals..
     
  18. toonie

    toonie Actief lid

    9 apr 2014
    213
    0
    0
    Voorschoten
    Hallo meiden. Ik kom ook nog even langs waaien.(had gisteren een heel verhaal getypt, sluit mn computer af voor een update, grr).

    Het is hier erg druk. Moet wel even wennen aan weer een kleintje in huis. Gelukkig zijn mijn dames al erg zelfstandig.
    Het gaat hier nog niet van een leien dakje allemaal. En dan gisteren de welbekende regeldag....
    Tja heftige bevalling. Zo zit je op 3 cm en zo ga je dmv douchen als een speer naar 7 en dan naar 9 en dan opeens zit je op 10 cm en mag je persen. dat kon ik ff niet bijbenen allemaal. Normaal ben ik echt geen paniekmens ofzo, maar nu raakte ik aardig in paniek. Ik had geen tijd om me voor te bereiden. En vanaf 7 cm krijg je ook geen pijnstilling meer natuurlijk. Dus wow.
    Bij de geboorte bleek dat ons mannetje in het vw gepoept had dus moesten we hem goed in de gaten houden. Hij was verder erg rsutig en huilde niet veel. Tot de nacht..... Veel huilen en niet slapen. alleen maar willen drinken. De dag erna leek wat beter te gaan. Hij sliep wat meer, maar vanaf dat de kraam weer weg was begon t weer en zo weer de nacht in. De volgende dag bij t weegmoment bleek al snel de reden dat hij veel huilde. Hij was al 400 gr van zn gewicht kwijt en had dus gewoon honger. Arm kind. We moesten z.s.m. gaan bijvoeden. Maar de volgende dag was dat gelukkig al bijna niet meer nodig omdat mn bv goed op gang kwam. En voordat de kraam weg ging zat hij al bijna op zn geboorte gewicht.
    Woensdag nog met de vk aan de telefoon gezeten omdat hij opeens blauw zag(eerder deze week ook al een xtje, maar we dachten toen eerst dat t de lichtval was, omdat t later niet meer te zien was.). Gelukkig was t alleen zn gezicht, maar genoeg om me te laten schrikken. Schijnt geen kwaad te kunnen want baby's schijnen dat wel vaker te kunnen hebben. Ik moet alleen er op letten dat als t weer gebeurt hij niet helemaal blauw wordt of dat zn mond en slijmvliezen ook blauw zijn...
    Maar wat een getob. Bij mn meiden leek alles vanzelf te gaan en bij dit mannetje is alles anders. Ondanks dat is t een heerlijk ventje. Hoewel hij op zn middelste zus lijkt is het wel echt een jongetje. Ander neusje en kuiltjes in zijn wangen.

    Ik hoop dat t met jullie allemaal ook goed gaat. Dames op t wachtbankje succes de komende weken.
    Ik kom niet zo vaak meer langs waaien, maar zal nog wel meelezen.
     
  19. Fiora

    Fiora Bekend lid

    28 jun 2011
    932
    0
    0
    Engeltje wat fijn dat het goed met jullie gaat en dat hoor je vaker over meisjes. Ze hebben een sterk eigen willetje terwijl het schijnt dat veel jongetjes al tevreden zijn met alleen eten en slapen. Zelf geen ervaring met jongens maar goed mijn meisje wil vaak ook niet in haar bedje gelegd worden na het voeden en gewoon bij mij slapen. Dat kan natuurlijk niet steeds. Ze heeft soms ook 3 uur achtereen dat ze alleen maar wil eten en wordt ' s nachts (helaas voor mij)nog wel om de 3 á 4,5 uur wakker. Engeltje neem jezelf nog wel in acht zo vlak na de bevalling, het is niet goed als het vloeien ineens weer zo heftig wordt. Probeer dus te rusten zou ik zeggen:)

    Toonie, herkenbaar hoor. Hier ook een zeer hongerige baby. Wat eng dat je zoontje blauw zag! Gelukkig is alles goed, heel veel geluk met jullie baby's dames! Leuk om weer even een update te lezen :)
     
  20. Poppenkop

    Poppenkop Fanatiek lid

    2 aug 2011
    1.130
    1
    36
    Noord-Holland
    Even snel een teken van leven van mij, ik ben bevallen, met precies 34 weken, na een zeer snelle en heftige bevalling.
    Kleine en ik zijn beide opgenomen. Ik denk dat ik voor het weekend naar huis mag, de kleine zal nog wel enige tijd moeten blijven.
    Hij woog 2500 gram bij geboorte en ligt op de high care afdeling, hij is stabiel maar vertoont toch wel wat prematuur gedrag.
     

Deel Deze Pagina