Ik heb om de 3 weken contact met iemand van het zkh. De ene keer de db. verpleegkundige en de andere keer de internist. Zolang mijn dagcurves goed blijven hoeft die interval niet omhoog. Voor vragen kan ik altijd naar de poli interne bellen. Daar valt de diabetes-zorg onder. Verder moest ik bij mijn intake ook nog langs de db. dietiste en de oogarts.
7 de boven grens!?!?! Dat is echt een lage waarde als bovengrens zeg. Dan hebben veel mensen zwangerschapssuiker U hebt zwangerschapsdiabetes als uw bloedsuiker: 'nuchter' meer dan 7,0 mmol/liter is. Nuchter betekent acht uur daarvoor niets gegeten of gedronken, behalve water of thee zonder suiker. 'niet-nuchter' 2 uur na de maaltijd meer dan 7,8 mmol/liter is. Dit haal ik rechtstreeks van het diabetesfonds vandaa.
Je bent niet helemaal volledig, want onder dat stukje dat jij quote staat: BRON:Zwangerschapsdiabetes | Diabetes Fonds En uit de NVOG-richtlijn: BRON: www.[B]nvog[/B].nl/Sites/Files/0000000081_Diabetes_en_Zwangerschap.pdf (Pas op PDF-download) Ik bedoelde ook niet dat bij 7 'niet-nuchter' de diagnose gesteld wordt. De diagnose wordt gesteld op basis van de waarden die jij noemt. Maar tijdens het thuis prikken van de dagcurves wordt dus 7 als bovengrens aangehouden.
Ik vond dat ook raar. Want ik had dat ook gelezen. Diabetes verpleegkundigen zei dat het waardes zijn die gehanteerd word als het zh prikt. Dat gaat anders dan de vinger prik. Bij mij mag sochtends niet over de 6. Nuchter. En de rest van de dag 7. Maar een keer boven de 7 is niet erg gaven ze aan. Als het elke keer te hoog is dan word er verder gekeken.
Pfff wat een gedoe allemaal zeg. Ik vind het echt jammer dat ik pas aan het einde van de week bij de dieetist terecht kan en dan pas echt uitleg krijg die speciaal voor mij is.. Heb me vanmiddag wel een hele tijd rot gevoeld zeg! Het duurde denk even voordat die piek weer gedaald was..
Herkenbaar. Ik zit ook te wachten op advies vd diëtiste. Vandaag 2 boterhammen met kip gehad en hij was 8.1. Nog nooit voorgekomen. Normaal is die dan netjes onder de 7. Door spanning en emoties kan die ook pieken. Ik zat toen niet zo lekker in mijn vel.
Hier bijna 2 weken geleden ook de suikertest gehad! Nuchter was mijn waarde 5.4 na een uur prikken 7 en na 2 uur prikken 5, maar vanwege mijn nuchter waarde al.5.4 was hier is de grens hier nuchter 5.1 word ik al doorgestuurd naar de gyn en diabetes verpleegkundige , ik was er ook behoorlijk chagrijnig over want waar moet je in vredesnaam dat vieze drankje al drinken dat als je nuchter waarde nier goed is je toch al word Door gestuurd
Dat menu wat ik beschreef is redelijk algemeen en zou al bij je moeten werken. Dus als je vrijdag pas heengaat, zou je hier al een beetje naar kunnen kijken. Drink er veel water, thee etc bij. En probeer wat vette vis als makreel etc te eten. Ik had 9,3 bij de Gtt maar ben er van overtuigd dat he door het drankje kwam omdat ik geen suiker eter ben dus mijn lichaam snapt niet wat het met zoveel suiker moet. De vk zei dat het zo niet werkt, maar hoe verklaren ze dan dat ik bij mijn andere twee controles zo laag zat? ik heb geen controles meer, sterker nog, ik heb zelf aan de vk gevraagd wat mijn waardes waren omdat ik maar niet gebeld werd. Ze hebben er werkelijk niks meer over gezegd. Ben op eigen verzoek morgen nog 1x bij de dietiste om te kijken of ik wel aan kom nu ik twee weken thuis ben, maar volgend mijn weegschaal is het nu stabiel, maar niet ech aangekomen...cdaar ben ik al blij mee, want ik viel alleen maar af.
Ik ben ook nog eens een moeilijke eter nu in mijn zwangerschap, dus dat helpt ook al niet mee. ik vind echt een hoop dingen vies of ik wordt er al misselijk van als ik het ruik... Ik drink eigenlijk altijd al meest water en thee, ik laat het glas limonade nu staan, want die is funest denk ik. Ik heb net als lunch dus 4 boterhammen op en ik denk dat dat wel te veel was, aangezien ik me nu niet al te lekker begin te voelen. Nog een uurtje dan mag ik weer testen. Vraagje meiden... In het boekje staat ook dat je voor de maaltijd kunt testen. Is dat dan echt voordat je bijv. je lunch naar binnenwerkt of is dat bijv. weer anderhalf uur na je tussendoortje? Ik bedoel zo: 7.00u nuchter prikken 7.30u ontbijt 9.00u prikken 9.30u tussendoortje 11.00u prikken 12.00u lunch 13.30u prikken Of moet ik dan om 11.55u prikken en om 12u lunch? Ik heb ook iets gehoord over snelle en lamgzame suikers, kan iemand mij uitleggen wat het verschil is?
Ah balen zeg, dan had je dat drankje net zo goed niet hoeven doen. Alleen wisten ze dat op dat moment natuurlijk nog niet... Moet jij nu ook je bloedsuiker testen en op dieet? Liefde1978, fijn dat het nu stabiel is allemaal. Dan valt er wel weer een last van je af denk ik...
Mag ik ook nog even klagen over mijn moeder??? Pfff ze bagatelliseert alles zo erg!!! Toen ik te horen kreeg dat ik suiker heb...achh er zijn ergere dingen op de wereld! Toen ik (ik met groooooote naaldenfobie) te horen kreeg dat ik vingerprikjes moest doen....achhh joh dat kost totaal geen moeite joh! Toen ik hoorde dat ik anders moet gaan eten en veel meer moet opletten wát ik eet....ach joh dat is alleen maar goed voor je! En toen ik vanmorgen zei dat ik het maar sh*t vindt dat ik op mijn eten moet letten.....achhh stel je niet zo aan! Zucht! Het is een schat van een mens, maar jeetje bedankt voor je steun zeg. Mag ik ook iets niét leuk vinden? Moet ik een gat in de lucht springen nu ofzo? Je kán ook een keer zeggen, ja rot voor je meid zucht...
Beeb, Voor de lunch prikken is echt voor de lunch prikken. Dus 12.00 lunch is 11.55 prikken. Ik doe dat eigenlijk nooit. Je moet wel zorgen dat er 1,5 a 2 uur tussen elke maaltijd of meetmoment zit. Ik heb vandaag een mail gehad van de diëtist. Ik eet voldoende. Dat is mooi. Ik moet alleen fruit en melkproducten toevoegen. Ik herken het wel dat andere makkelijker doen over de suiker. Het blijft soms gewoon kut. Zo af en toe vliegen de zorgen me aan en mopper of jank ik lekker van me af.
'voor de maaltijd' prikken betekent dus letterlijk vlak voor je gaat eten prikken. Zodat je precies weet met welke uitgangswaarde je aan een maaltijd begint. Snelle suikers zijn suikers (suiker, maar ook dingen die je lijf omzet naar suikers zoals zetmeel en koolhydraten) die heel snel door je lichaam gaan. Ze geven een hoge piek in je bloedsuiker, maar zijn ook snel op. Je lichaam kan dat maar moeilijk bijbenen met de insuline-productie. Het werkt verstorend op je systeem. Langzame suikers komen van producten waarbij het lichaam harder moet werken om er brandstof (suiker) van te maken. Je bloedsuikerspiegel stijgt dus gestaag en je lichaam kan dat wel bijbenen. Witte suiker (dus geraffineerde suiker) is een 'snelle suiker'. Wit brood en witte pasta worden ook sneller omgezet in suikers. Volkoren producten daarentegen langzamer. Daarom is het verstandig om te kiezen voor volkoren brood en volkoren pasta. Fruitsuiker is ook een 'snelle suiker', maar wel een natuurlijke. Het is wel belangrijk om fruit te eten. Eet alleen liever het fruit vers en in zn geheel en drink liever geen sap. Sap bevat heel veel suikers en weinig vezels en dergelijke. Het is in principe goed als je lijf moet werken om voedsel om te zetten in energie. Niet alleen voor je bloedsuikerspiegel, maar ook voor je darmen. Dus: volkoren, veel vezels, veel groente, veel eiwitten (bijv magere kwark is heel goed).
Over water: je moet ongeveer 3 liter water per dag drinken. Dit mag ook kruidenthee zoals kamillethee zijn. Maar gewone thee (met theine) en koffie tellen niet. En frisdrank ook niet. Probeer light-producten te vermijden. Al die zogenaamde nep-suikers zijn ook niet gezond. En! Waar we het eigenlijk nog niet over hebben in dit topic: bewegen! Bewegen is uberhaupt ontzettend belangrijk, maar zeker voor je bloedsuikerspiegel. De richtlijn is 30min wandelen of zwemmen per dag.
Ik eet altijd alleen maar volkoren brood, dus dat is makkelijk. Ook eet ik veel magere yoghurt, aangezien ik geen melk oid drink. Fruit eet ik 1 stuk per dag soms 1 stuk per 2 dagen. Ik ben niet zo'n fruiteter. Maar de gyn vertelde me al dat dat prima is omdat veel fruit niet goed is. Water drink ik als een malle dus ook dat is geen probleem. Bewegen is wel makkelijker gezegd dan gedaan. Ik ga echt niet elke dag een half uur sporten. Daar heb ik niet eens tijd voor, maar ook geen zin. Met een drukke peuter in huis en geen zittend beroep ben ik juist blij als ik even zit. Ik moet ook juist mijn rust nemen als het kan, omdat ik anders teveel harde buiken heb door de drukke dagen die ik heb.. De sport die ik normaal fanatiek beoefen, kan nu met deze termijn niet meer, maar ik beweeg iig de hele dag door wel. Oke voor de maaltijd is dus echt vlak voor de maaltijd. Waarom zou de dietist die waarde willen weten? Om te kijken hoe je op tussendoortjes reageert? En prikken jullie ook altijd nog voor je naar bed gaat? Of deden jullie dat in het begin? Nadesy, ga je dan voor het eerst of ben je al een paar keer eerder geweest? Miekielief, hoe is jouw buik qua grootte nu? Jij bent natuurlijk verder dan ik, maar is jouw buik groter dan gemiddeld? (Sorry als je dat al hebt verteld) En ik heb nog een vraag...krijgen jullie dit alles allemaal vergoed door je zorgverzekering? De diabetesverpleegkundige zei tegen mij dat het alleen vergoed wordt als je ook insuline moet spuiten, maar ze konden niet vertellen wat bijv. zo'n startpakket kost. Vanavond had ik iets raars. Ik had dus anderhalf uur na het avondeten geprikt, en ik prikte 4,4. Nu dacht ik eigenlijk, dat klopt opzeker niet (ik heb 2 aardappels op, een paar hele flinke scheppen bloemkool met groentesausje en een stuk runderlap met jus) toen heb ik DIRECT daarna een andere vinger geprikt en gemeten en toen was het 4,7?! Waar gaat het mis? Ik vond het verder wel prima, ik blijf niet aan de gang met prikken, maar gek is het wel?
Als je vlak voor de maaltijd prikt en dan anderhalf of twee uur na de maaltijd, dan weet je hoe je op die voedingsmiddelen reageert. Dat scheelt een stuk als je dingen aan moet gaan passen. En over een paar puntjes achter de komma verschil moet je niet gaan piekeren. Daarvoor is het niet precies genoeg.
Ohh oke! Het is ook geen immens verschil, zeker niet omdat het vrij laag is, maargoed... Waarom is die waarde eigenlijk niet hoger? Aardappels is niet heel goed, een sausje ook niet echt, en vlees? Kan dat ook geen kwaad?
Waarom die waarde niet hoger is heeft met jouw lijf te maken. Twee aardappels is niet zoveel en vlees is eiwit, dus geen koolhydraten. De een reageert enorm op brood, de ander op pasta en de volgende op aardappels. Dat is nu juist goed om van jezelf uit te vinden. Twee aardappels met vlees en groente kan dus wel, maar vier boterhammen of een glas limonade niet.
Ik ga dan voor het eerst! Maar bij mijn vorige zwangerschap heb ik het ook gehad en toen waren mijn waardes met thuus prikken perfect! Dus we gaan het zien weer, het nadeel vind ik gewoon je hebt 1 keer een verstoorde waarde maar je zit er gelijk je hele zwangerschap er aan vast