Help! Zwangerschapssuiker!?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door BeebieBeeb, 20 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Ik ga er morgen ook echt een paar halen!
    En heb ook cakemix gekocht, dus ga lekker een cake maken van de week! mmmmmm heb zo'n trek in lekkere dingen nu haha!

2. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Ik ook. Stiekem slagroom meegenomen. Vanavond lekker warme choco met slagroom. Alles in de supermarkt trekt aan. Zo lekker... Spekjes, chips, appeltaart, etc

3. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Als jullie je nu laten verleiden door dat lekkers, testen jullie dan ook? Of willen jullie het liever niet weten :D

4. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Beide. Haha. Ligt eraan wat het is. Ik moet wel zeggen dat ik laxer ben nu ik aan het einde loop. Nahja laxer. Ik eet gerust savonds een keer chips terwijl ik weet dat de waarde dan hoger is. Ik doe dat niet dagelijks. Als ik nog heel lang door moest lopen was ik wel strenger geweest.

5. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Mmmmm meestal test ik wel! Meestal :D

Ik word eigenlijk bijna gelijk kotsmisselijk zodra ik boven de 7 zit met mijn waarde, dus ik straf mezelf alleen maar als ik mijn boekje te buiten ga ;)

6. cat2

cat2 Niet meer actief

Vorige week heb ik suikertest gedaan. Ik heb zojuist de telefoniste van vk praktijk gesproken dat mijn waarde verhoogd was. Ze hebben as vrijdag een afsprask voor me gemaakt bij het ziekenhuis. Ze kon niet zeggen wat de waarde was en wat er nu gaat gebeuren. De vk belt me later terug vandaag dus dan hoor ik meer.

weet iemand wat er nu gaat gebeuren? Moet je meteen insuline spuiten? Ik baal enorm want ik heb een fobie voor naalden, val ook weleens flauw, vooral als ik wel kijk. Ik zie mijzelf om deze reden dus ook geen dagcurves prikken en insuline spuiten al helemaal niet. Kun je dagcurves ook prikken in je bovenbeen ipv vinger? Ander val ik denk ik 3 keer per dag flauw. Iemand hier ervaring mee?

7. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Hoi Cat2,

wat vervelend voor je!

Prikken hoort er helaas wel bij... Ik heb geen ervaring met angst voor naalden, maar ik vind het prikken reuze meevallen. Het zijn echt speldenprikjes, ook die van de insuline.

Dagcurves moeten met een druppeltje bloed vanuit je vinger. Ik heb tenminste nog nooit gehoord dat dat met bloed vanuit andere plekken zou mogen. Daarnaast moet je voor een dagcurve 5-7x prikken, dus dan is je vinger ook praktischer dan een been, vermoed ik.

Of je meteen insuline moet spuiten hangt er denk ik vanaf hoeveel je precies verhoogd was. In de meeste gevallen willen ze toch eerst een paar dagcurves zien en bekijken ze of het met dieet-aanpassingen alleen gemanaged kan worden.

Heel veel sterkte!

8. cat2

cat2 Niet meer actief

Betekent dit ook dat ik nu voortaan bij de vk weg ga en voortaan onder controle van ziekenhuis kom?

9. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    In het begin wel. Kan zijn dat je bij goede waardes wel in overleg naar de verlos kan. Beeb heeft dat zo. Die kan er meer over vertellen

10. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Meestal wel. Afhankelijk van de ernst van de diabetes.

11. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Cat2, ik heb ook een naaldenfobie en heb keihard zitten janken na de slechte uitslag van mijn suikertest! De wereld verging werkelijk waar!! Ik prikken?!?!?!? Echt niet!!!!! :)

Als ik er nu aan terugdenk, moet ik eigenlijk een beetje om mezelf lachen... En niet omdat ik die slechte uitslag zo rot vond, want dat IS gewoon heel vervelend, maar omdat ik zo bang was voor al dat geprik.

Probeer van mij aan te nemen dat het vingerprikken echt mee valt! De eerste keren is het echt niet grappig, maar wat ik erg vind schelen is dat je het naaldje niet ziet als je dat prikapparaatje op je vinger zet. Ook doet het echt echt echt geen pijn. Het is meer de schrik dan dat het pijn doet. De eerste keer deed mijn diabetesverpleegkundige het bij mij voor en de tranen stonden in mijn ogen....na het prikje zei ik, was dit alles??? :)
    Ik spuit geen insuline, dus daar kan ik je weinig over vertellen, maar voorlopig is dat voor jou ook niet aan de orde denk ik. Niet te ver op de zaken vooruit lopen, want dan maak je jezelf gek!

Allereerst ga je naar de gyn voor een gesprekje en een groei-echo. Deze echo's doen ze om de paar weken, om te zien of je kindje niet te hard groeit en of je niet een teveell aan vruchtwater krijgt. Daarna ga je naar de diabetesverpleegkundige en/of dietist en die leggen uit hoe en hoe vaak je je bloedsuiker moet testen en wat je het beste wel of niet kunt eten. Soms is het met opletten wat en wanneer je eet, prima onder controle te houden!
    Lukt dat écht niet, dan zullen er pas verdere stappen ondernomen worden. Maar nogmaals, daar zou ik me niet te druk over maken nog nu.

Ik had een waarde van 9,3 bij de suikertest, dus dat is best wel verhoogd (moest onder de 7,8 blijven). Omdat ik met het opletten op mijn eten mijn waardes heel goed kan houden en mijn kindje gewoon gemiddeld groeit, mocht ik na een week of 6/7 weer terug naar mijn eigen verloskundige. Dus dat is zeer zeker mogelijk...

Succes meid en als je wat wilt weten... Weet je ons te vinden :)

12. cat2

cat2 Niet meer actief

Hoe ik het begrepen heb blijf ik wel onder controle van de vk. Alleen voor de suiker naar het ziekenhuis.
    Mijn waarde was nuchter op het randje en 2 uur na het drankje 8.4. Ik krijg nu afspraak bij gyn. Later ook over dieet en met diabetesverpleegkundige.

vk vertelde wel dat je bij suikerziekte ingeleid wordt, of bij 38 weken of bij 40 weken als goed gaat met het kindje. Ik wist dit niet en ben ook wel verdrietig hierover. Ben echt huilebalk vandaag.

dank je wel voor je uitleg beebiebeeb

13. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Cat2, het is lastig, omdat elk ziekenhuis weer een ander protocol heeft. Dat hebben wij hier onderling ook wel ondervonden!

Bij mij gaat alles goed, dus ik mag gewoon de 40 weken aantikken. Omdat ik zelf absoluut niet langer wil lopen dan 41 weken, wil ik dan persee ingeleid worden. Maar toen ik dat aangaf zei de vk dat ze hier sowieso niet langer dan 41 weken gaan bij zw.suiker. :)

Lekker uithuilen meid, dat lucht op. Morgen weer een nieuwe dag :)

14. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Beste Cat, ik gebruik insuline (in een minimale hoeveelheid) en zelfs ik hoef niet ingeleid te worden voor de 40w. Dus misschien valt dat nog wel mee voor jou! Of ze je voorbij 40 laten gaan hangt denk ik af van allerlei factoren, niet alleen de suiker.

15. cat2

cat2 Niet meer actief

#695 cat2, 30 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 dec 2014
    Het gaat mij om het inleiden zelf, ik had daar niet op gerekend. Dat vind ik wel erg. Stel dat door het dieet de waardes goed zijn, mag je dan wel bevallen zonder inleiden? Of werkt dat niet zo?

is 6.1 en 8.4 erg hoog? Vk zei dat zowel nuchter als niet nuchter niet boven 6 mogen zijn. Is dit echt zo? Ik zag ook ergens 7,8 namelijk.

ik zie ook erg op tegen de vingerprikjes. Ik wil dat eigenlijk niet doen. Ik wil wel naar het ziekenhuis komen om bloed te prikken maar zelf doen niet. Ik kan er niet naar kijken, val dan weleens flauw met bloedprikken. Laat staan als ik het zelf moet doen.

16. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Zo lang het met jou en de baby helemaal goed gaat, gaan ze echt niet zomaar inleiden! Zo heel erg fan zijn ze daar nu ook weer niet van.
    Dus er moet echt een gegronde reden zijn om in te leiden. Als je kindje echt veel te zwaar is bijv. Of als je echt flink insuline moet spuiten..
    Echt niet zomaar! En wie zegt dat je de 40 weken haalt? Misschien beval je wel spontaan met 38 of 39 weken! Ik zou me er echt nog niet druk om maken! Misschien ben je de zwangerschap tegen die tijd wel zo spuugzat dat je het fijn vindt om ingeleid te worden? Er kan zoveel gebeuren in die tussentijd!
    Ik heb bij mijn eerste zwangerschap een week lang gezeurd om ingeleid te worden, omdat ik het echt echt echt niet meer trok... Uiteindelijk met 41w ingeleid. (Had toen geen suiker, maar zo maar even een voorbeeld dat inleiden soms ook een opluchting kan zijn)

Volgens mij moest het hier bij de suikertest nuchter onder de 6 of 6,1 zijn en niet nuchter onder de 7,8. Jouw waardes zijn dus wel verhoogd, maar ik vind het niet schrikbarend hoog. Het probleem is alleen dat je er nog niet zo veel door weet. :)
    Ik had 9,3 en het gaat hier vrij makkelijk en iemand die misschien lager had dan ik, moet wel insuline spuiten...
    Je moet echt afwachten ben ik bang. :(

PS. Over die vingerprikjes, als je het uitgereikt krijgt, vraag dan even of ze het even voor doen (al denk ik dat dat wel standaard is) En iemand anders kan je het vingerprikje ook geven hoor. Misschien durf je het wel zelf als een ander het een paar keer heeft gedaan?
    Als je in het begin 5 tot 7 keer moet testen, dan is dat niet bepaald handig om bij elke prik naar het ziekenhuis te gaan. Áls ze dat uberhaupt doen...
    Klinkt niet echt leuk he? :) wacht het asjeblieft af en maak jezelf niet te gek. Het is echt minder erg dan je nu denkt... En geloof mij, ik heb ook een naaldenfobie...

17. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Wie had er nou laatst hier ook zo'n rare nasmaak van suiker?

Mijn oliebol was heerlijk, maar die poedersuiker-nasmaak......yuk!!!!!
    Heb hem wel op trouwens ;) zag op internet dat een oliebol 26 gram koolhydraten is, dus met een klein beetje suiker moet het te doen zijn.
    Had geen tijd om te meten, maar had daarna avondeten op en na het avondeten meette ik 4,6. Kan nooit heel hoog geweest zijn dus...

18. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ja, dat is beiden verhoogd. Bij een 75 grams OGTT moet de waarde na 2 uur lager dan 7.8 zijn. Nuchter is de streefwaarde 5.3.

Als je straks thuis moet gaan prikken, dan zijn de streefwaarden:
    nuchter lager dan 5,3.
    postprandiale (na het eten) eenuurswaarde lager dan 7,8 en/of tweeuurswaarde lager dan 6,7.
    Dit zijn letterlijk de streefwaarden uit de richtlijn van de NVOG. Sommigen hier hebben iets andere streefwaarden meegekregen van hun internist. Zo moet ik anderhalf uur na het eten lager dan 7 zitten.

Mijn score bij de OGTT was trouwens 8.2, lager dan Beeb dus, maar ik heb nu wel insuline. Dus die hoogte zegt helaas niets over of je wel of geen insuline nodig hebt.

Thuis prikken ontkom je vrees ik niet aan. Ze gaan je echt niet elke dag 7x per dag naar het ziekenhuis laten komen... En wat Beeb zegt: het valt echt reuze mee! Zij had ook angst voor naalden en zij doet het nu ook zonder problemen zelf.

Ik snap dat je nu bang bent en er enorm tegenop ziet. Maar het is toch echt in het belang van je baby!

19. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Gaat het met jou en de baby nog goed hilly? Groeit ie goed op zijn lijntje?
    Ik vind het wel jammer dat ik nu geen echo's meer krijg hoor. Dat was dan weer wél leuk :)

Ik ben ook wel benieuwd hoe zwaar mijn kindje uiteindelijk zal zijn. Vorige keer 8,5 pond zonder zw.suiker, en een tweede heeft een grote kans dat ie zwaarder is. En dan ook nu zw.suiker erbij... Ben gewoon echt benieuwd! Hoop echt niet groter! :D
    4kg zou ik precies mooi vinden, waar kan ik bestellen? ;)

20. cat2

cat2 Niet meer actief

Dat prikken kan dat niet in het bovenbeen? Ja ik ben echt erg maar kan er niet tegen. Daarnaast werk ik achter de computer, is toch ook niet fijn als je 7 keer op een dag in je vingers zou moeten prikken.

ik heb ook een apparaat gezien waarbij je niet hoeft te prikken om je waarde te meten. Voor mij een geruststelling als dat zou kunnen.

beeb je zei dat je een meter hebt waarbij je de naald niet ziet. Hoe heet deze?

Deel Deze Pagina