Help! Zwangerschapssuiker!?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door BeebieBeeb, 20 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Focaccia (ofzoiets) is wit brood toch?
    Niet echt volkoren.. Ik kan ook weinig wit brood hebben. Ik eet daarom ook echt, heeeeel saai ;), alleen maar volkoren boterhammen...
    Prik je ook vooraf het eten? Dan kun je nog beter zien wat je eten doet.. Misschien was die ervoor al wat hoger..

Mijn internist zei dat tussen de 30 en 34 weken je suikerwaardes weer wat meer kunnen gaan schommelen, en dus moeilijker onder controle zijn te houden. Misschien heb jij hier last van? Of misschien gewoon even een rotdag? Kan ook heel goed hoor! Misschien valt het morgen allemaal weer mee!

2. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Foccaccia is witbrood, dus dat dat niet goed gaat is op zich niet zo gek.

Plus: het kan ook gewoon zo zijn dat je insuline nodig hebt.

Mijn internist legde het als volgt uit: waar je bij wijze van normaal gesproken 1 eenheid nodig hebt voor een boterham kan zwangerschapsdiabetes ervoor zorgen dat je nu wel 8 eenheden nodig hebt. Daar kun jij zelf echt niks aan doen, dat is puur een hormoonding vanuit de placenta.

Met andere woorden: misschien doe je het wel zo goed mogelijk, maar is het gewoon niet anders.

En mijn internist wilde absoluut niet dat ik koolhydraten zou schrappen! Die wilde echt liever dat ik insuline zou gebruiken, zodat ik wel 'normaal' kon eten.

Als je toch andere dingen wilt eten die wel vullen en geen koolhydraten bevatten... Bij mij gaan noten met kwark en linzensoep eigenlijk altijd goed.

3. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Ik mocht ook niet te veel aanpassen van het eten. Koolhydraten moest ik wel gewoon kunnen eten. Ik heb een tijd mijn eten moeten bijhouden. Dat werd goed gekeurd door de diëtist. Als ik geen of weinig boterhammen op een dag kon eten noest ik ook aan de insuline.

Mijn prikdag ging super. Fijn om weer even die bevestiging te hebben na al die feestdagen en laxe dagen.

4. cat2

cat2 Niet meer actief

Even een vraag. Hoeveel koolhydraten mogen jullie bij de lunch?

5. cat2

cat2 Niet meer actief

Nog een andere vraag. Ik zal waarschijnlijk vaker naar het ziekenhuis moeten. Hoe hebben jullie dit gedaan op je werk? Heb je hiervoor verlof opgenomen of werden deze bezoeken aan het ziekenhuis doorbetaald? Ik heb tot nu toe altijd verlof opgenomen maar twijfel of dit wel nodig is?

6. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    ik kreeg niet een lijst met hoeveelheid koolhydraten per keer. ik weet dat beeb dat wel had. die weet er meer van.

ik lag er behoorlijk vroeg uit. eerst halve dagen werken, toen weer gewone dagen, toen weer halve dagen en toen met 28 weken ongeveer in verlof. ik werk in de zorg, dus kon alles naast mijn werk plannen. ik woon in de stad, dus ziekenhuis dichtbij.
    doordat je nu een medische indicatie hebt word alles wel vergoed in het ziekenhuis. dat kan je altijd nog navragen bij je gyn.
    qua werk is het overleggen met je baas. volgens mij moeten ze hiervoor toch vrij geven? Anders contacten met UWV? misschien kunnen ze nog iets voor je betekenen.

7. cat2

cat2 Niet meer actief

Dank je wel mieke!

8. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik heb ook geen hoeveelheid koolhydraten gekregen. Ik moest 'gewoon' gezond eten en daarvan controleren of dat ging. Want wat de een kan hebben kan de ander niet hebben. Je zult toch echt bij jezelf moeten kijken wat gaat en wat niet. Heb je vandaag je afspraak gehad?

Over het doorbetaald krijgen.. Ik ben eigen baas, dus ik krijg het niet doorbetaald ;):D

9. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Ik moest ook zelf kijken hoeveel koolhydraten ik kon hebben, maar hier zei de dietiste wel in het begin dat ik 45/50 gram koolhydraten per hoofdmaaltijd kon proberen. Dan had ik een klein beetje een idee hoe of wat. Maar het kon ook minder zijn, dat moet je uittesten.
    Bij mij klopte het eigenlijk wel! En ik eet gemiddeld 20/25 gram koolhydraten als tussendoortje. :)

Ik werk parttime dus als ik een ziekenhuisbezoek had, probeerde ik dat zoveel mogelijk buiten werktijd. Heel vaak lukte dat niet en ging ik toch onder werktijd naar het ziekenhuis. Dit kreeg ik gewoon doorbetaald en kostte mij geen vrije dagen/uren. Volgens mij hoor je daar ook 'gewoon' vrij voor te krijgen, maar dat zou je evt. in je CAO kunnen checken mocht je die hebben? In mijn CAO staat het ook zo, ziekenhuis/dokter/tandarts zoveel mogelijk afspreken buiten werktijd, maar indien noodzakelijk dan mag het onder werktijd en kost het je geen uren.

10. Maddie1990

Maddie1990 Actief lid

6 jun 2011
    160
    0
    0
    Ik werk op een Kinderdagverblijf als Pedagogisch m
    Uden
    Een beetje laat maar als nog de beste wensen voor 2015!

Ik lees wel mee maar heb eigenlijk niet veel puff om te reageren.
    zit er helemaal doorheen. kan over de hele dag nog maar half uurtje tot 3 kwartier lopen en dan is het weer kassa. lig of de hele dag op bed en anders op de bank. ik ben de weken aan het aftellen dat ik ingeleid mag worden. En ben gewoon dood moe:(

Gelukkig gaat het qua suiker de goede kant op!:D

@cat Ik mag met het ontbijt en lunch 36 koolhydraten eten en de warme maaltijd 44 koolhydraten tussendoortjes 15/20 Koolhydraten

@Mieke ik hoop dat het zelf begint te rommelen. wachten duurt nu wel lang. want je wil je kindje graag in je armen hebben!

11. Peetiescheetie

Peetiescheetie Actief lid

14 dec 2014
    111
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vandaag bij de diabetesverpleegkundige en diëtiste geweest. Ik mag per maaltijd rond de 40 gr koolhydraten en per tussendoortje zo'n 15 gr.
    Verder moet ik eigenlijk grotendeels blijven eten hoe ik deed voor ik hoorde dat ik ZD had, dus vanavond meteen pasta uitgeprobeerd.
    vanochtend in het ZH had ik 4,6 en ik had ontbeten met amandelpannekoekjes met een beetje pindakaas en als tussendoortje alleen een stukje worst en rauwkost. Veel te weinig natuurlijk en voor de lunch prikte ik 1,8 (oeps.). Twee uur na mijn lunch, 3 crackers met roomkaas, was het weer 4,6. 'Smiddags heb ik een plak cake op en een stuk chocola en voor het eten was mijn waarde 5,4. Ben benieuwd wat de pasta doet!

Wat betreft de vraag over verlof opnemen of ziekteverlof, volgens mij heb je gewoon 2 uur per week recht op bezoek aan huisarts/tandarts/ziekenhuis etc. Ditis volgens mij wettelijk bepaald en anders staat het in je CAO of huishoudelijk reglement!

12. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    maddie, wat rot dat je er zo door heen zit. je hebt nog een aardig tijdje te gaan. Hele dikke knuffel voor je.

peet, 1,8??? dat is mega laag. je eten van overdag mag dus eigenlijk meer. ook 4,6 en 5,4 is niet mega hoog. je kan dus meer eten dan je doet.

Ik ben vandaag super verstandig. we hadden allemaal afspraken staan. ik was te moe voor koken en zei tegen me vriend of we pizza konden eten. in de supermarkt gekozen voor een maaltijd salade met wat yoghurt erbij. ik kan daar erg van genieten en mis de pizza niet.
    Vanmiddag had mijn vriend een donut gehaald. ik merkte dat ik wat licht in mijn hoofd werd. ik had ook niks meegenomen aan eten. een halve weg gesnoept. ipv een hele. donut zit zo ontzettend veel suiker in. een hele kan denk ik nooit goed gaan.

13. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Maddie, wat rot dat je je zo slecht voelt!! En dan duren die weken echt nog lang! :( Sterkte meid!!!

Peetie, wow 1,8...dan moet je wel op instorten hebben gestaan??? :(
    Als ik tegen de 4,0 aan kom, krijg ik al flink de bibbers..
    Het is wel beter trouwens om je suiker niet zo veel te laten schommelen, maar dat zal je wel verteld zijn al :) Fijn dat het je meevalt iig.

Miek, je gaat bijna nog wennen he aan zo'n suiker/koolhydraat-arm dieet ;) Ik heb ook steeds vaker 'last' dat iets met wat meer suiker erin me absoluut niet smaakt... De verlangens worden minder heftig soms... (had ik liever een paar weken terug al gehad :D)
    Een hele donut zou ik ook niet aanraden nee :D
    En nu weer een dag voorbij Miek.... :( Wanneer wordt je eventueel ingeleid?

14. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Beeb, vrijdag. Als ik 41 weken ben. Ik word eerder geprimt dan ingeleid omdat ik nu 1 cm ontsluiting heb en ze hopen dat het min 2 word voor die tijd. Af en toe rommelt er iets. Maar verdwijnt ook weer snel. Ik denk dat ik vrijdag wel ga redden.

15. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    En wat is ook al weer primen? Krijg je dan gel of tabletten? Of is dat net zoiets als strippen?

16. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    3x pd tabletten. dit moet wel in het zh gebeuren. Ik mag dan niet weg.
    Ze hebben wel een poging strippen gedaan vandaag. Deed goed zeer.

17. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Ohh oke, ja die tabletten heb ik bij mijn eerste ook gehad, maar hier noemen ze dat gewoon inleiden :)
    Daarna krijg je dan weeenopwekkers als het niet vordert.
    Mocht je vrijdag redden, dan ben je alleen maar blij dat je ingeleid wordt, omdat je kindje er dan bijna is :)

Ik begin het langzaamaan wel zat te worden... Nu al :$.... Vindt het bij een tweede kindje echt zo anders als bij de eerste.. Toen had ik alleen maar leuke dingen gepland en nu ben ik vooral alleen maar moe, misselijk of heb ik nergens zin in. :(
    Ik zei een paar maanden terug dat ik echt zo hoopte dat ik niet ingeleid hoefde te worden. Nu ben ik op een punt dat ik een soort van wil eisen om met 40+1w ingeleid te worden :)
    Nou zal me dat niet lukken als alles gewoon goed gaat, maar ach ik kan het altijd proberen... Ik ben gewoon ook steeds banger dat mijn baby erg groot is. Ik praat het mezelf ook een soort aan ofzo..
    Ik hoop echt dat de verloskundige me gerust kan stellen donderdag!!!

Mijn idee is echt, mijn eerste kindje was al 8,5 pond zonder enige vorm van zw.suiker. Een tweede is in heel veel gevallen toch iets flinker, zeker als het ook nog een jongentje zou zijn. En nu heb ik ook nog eens zw.suiker. (Ook al waren alle controles zeer gemiddeld, niet echt bepaald een reden dat dit kind kleiner zal zijn...) Ik wil niet bevallen van een peuter :);)

18. Peetiescheetie

Peetiescheetie Actief lid

14 dec 2014
    111
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat spannend Mieke! Hopelijk dient je kindje zich snel aan.
    en Beeb, gaan ze het kindje nog een keer meten? Misschien heb je dan wat mer geruststelling.

Wat betreft de waarde van 1,8 daar schrok ik ook wel van ja. Ik had ook wel trek in mijn lunch haha! Ik ben nog maar 1 dag aan het prikken natuurlijk, dus ik moet er nog achterkomen hoe ik mijn waarde stabiel houd.
    Ik heb iig net ontbeten met cruesli, daar zit best wat suiker in maar ik ben wel benieuwd wat dat doet. Nu lekker op de bank met een bak thee :)

19. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    @Mieke ik hoop dat je snel 'aan de bak' mag!

@Peetie schrik niet als dingen waarvan je dacht te weten hoe ze vallen opeens toch uit de bocht vliegen. Dat kan namelijk (helaas) heel goed gebeuren bij zwangerschapsdiabetes itt gewone. Bij gewone kun je heel goed 'leren' hoe je lijf werkt en reageert, bij zwangerschapsdiabetes kan het blijven fluctueren, omdat het door de placenta veroorzaakt wordt.

20. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Peetie, ik krijg officieel geen echo's meer, maar ik ga toch vragen of ze het nog wél een keertje willen doen... Alleen daarmee kunnen ze me eigenlijk ook gerust stellen..

Dat schatten door je buik te voelen heb ik slechte ervaringen mee, dus daar vertrouw ik helemaaaaaaal niet op.
    (VK schatte mijn dochter toen, door te voelen, op een kleine 6 pond. Nou het werd 8,5 ;))

Deel Deze Pagina