Help! Zwangerschapssuiker!?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door BeebieBeeb, 20 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Oh, dat heb ik ook gedaan hoor :D

Maar ik word er een beetje onzeker van... Want gisteren zat ik dus hartstikke hoog, ruim boven de 7. En nu dus helemaal niet. En ik snap er geen hout van. Wat kan ik nou wel 'veilig' eten en wat niet... Heel raar..

2. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    En hoeveel had je gisteren vóór het eten qua waarde en wat heb je toen gegeten dan?

3. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik had eergisteren een te hoge waarde na vissticks met frietjes en doperwtjes en gisteren mcdonalds. Nou dat laatste, dat vind ik niet zo raar. Maar waarom ik van wat frietjes bij vissticks en doperwtjes uit de bocht vlieg en van een bord nasi niet, dat begrijp ik niet...

4. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Hij was hier heel hoog 1,5 uur na het eten. Had 150gr patat zoals ze aangaf. Wat trouwens best veel is en spareribs. Spareribs zit niet zo veel in. Ik had saus loze.
    Hij was 8.nogiets.

Gek dat jullie 2 uur en dan 7 moeten hebben. Een half uur zal voor mij ook best schelen in de waarde. Zit soms net 7.2. Na 2 uur zal die lager zitten. Ik zal eens mijn boekjes na kijken en nog eens vragen.
    Waarom moeten jullie voor het eten ook testen?

5. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Hilly, vissticks zijn ook niet heel goed he? Zit een korstje omheen wat slecht is.. Ik weet even niet uit mijn hoofd hoe of wat precies, maar in mijn koolhydratenlijstje staan ze er wel bij, hoeveel koolhydraten er in zitten en dat is wel meer dan normaal.
    Patat is ook vrij hoog. Ik zal morgen eens kijken hoeveel precies.
    Mij is verteld dat ik groenten onbeperkt kan eten, dat is zo weinig. Dus het zal echt de combi patat en vissticks zijn.

Miekie, jammer dat die zo hoog was na de friet. :(
    Als je voor het eten test, weet je beter hoe je ergens op reageert.
    Als ik voor het eten op 3,0 zit en na het eten op 6,3 dan ben ik 3,3 omhoog gegaan. 6,3 is natuurlijk heel mooi, maar als ik de volgende keer 4,5 voor het eten heb, wat normaler is, dan zou ik hetzelfde eten maar toch op 7,8 uitkomen. En dat is dan weer niet goed.. Oftewel ik kan zo precies weten hoeveel 'puntjes' mijn eten is, ongeacht de beginwaarde.

En als de waarde erg laag is van te voren, wat ik nogal eens heb, kan ik dus toch wat meer eten dan gemiddeld :D
    Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :)

6. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Ik heb even dat lijstje erbij gepakt en een paar dingen vond ik wel opvallend hoor!!
    Dietiste vertelde me dat ik per hoofdmaaltijd iets van 45/50 gram koolhydraten mocht en als tussendoortje 20/25 gram.

Volkoren boterham is 14
    Eierkoek is 18
    Croissant is ook 18 (ik dacht dat is vast veeeeel slechter)
    Zacht broodje is zelfs 19!

Aardappels gekookt en gebakken is 8
    Macaroni (kaal) is 14
    Rijst is 16
    Patat is 17
    Ovenfrites is 23???? (Ook zoiets geks?)

Dit gaat om de hoeveelheid van 50 gram. dus ga maar na hoe 'slecht' friet is :) voortaan maar aardappels bakken :)

Oja de vissticks zijn per 3 stuks (90 gram) 13
    Terwijl 100 gram ongepaneerde vis 0 is! (Volgende keer maar gewoon kabeljauw nemen ;))
    Om het verschil te laten zien, een gehaktbal is 8 en ongepaneerd rund of varkensvlees is zelfs ook 0!

Dus dan eet ik liever een flinke ongepaneerde schnitzel dan 3 visstickjes :)

7. Sarah294

Sarah294 Actief lid

3 mrt 2014
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    @beebiebeeb en de rest met zw suiker...

Ik ben zelf op 24-9 bevallen van een prachtige dochter, en ben het hele suiker gedoe alweer "vergeten" maar begrijp jullie gedachtespinsels volkomen want daar heb ik zelf ook nogal last van gehad!

In mijn 30ste zwangerschapsweek moest ik voor een suikertest, dit omdat er suiker in mijn familie zit/zat.
    Uiteraard vond ik dit prima en na de test bleek dat mijn waarde waar die onder de 7,8 moest blijven na de suikertest deze 7,9 was.... Heerlijk grensgevalletje dus.

Dezelfde week nog zou ik op vakantie gaan, maar de verloskundige wilde me toch doorverwijzen naar de gyn in het ziekenhuis (ik zat zelf niet bij de vk in het zkh) in overleg met haar was het geen probleem om eerst nog lekker 2 weken op vakantie te gaan.
    Volgens de vk zou het allemaal ook wel los lopen omdat 7,9 niet een schrikbarende waarde is en de regels zijn tegenwoordig erg streng.

In week 33 kwam ik bij de gyn en die drukte idd meteen de stempel zw suiker op mijn hoofd. Ik schrok hier erg van en bleef maar zeggen volgens mij moet dit eerst nog bewezen worden. A fijn ik werd medisch in 1 week 5 afspraken in het ziekenhuis afgelopen want de gyn was ook niet blij met het feit dat ik pas na drie weken in het zkh verscheen. Terwijl dit toch echt in overleg is gegaan met de vk die zei dat ik me niet heel erg zorgen moest maken.

Alles braaf afgelopen, de internist, de diabetesverpleegkundige, de diëtist, de echoscopiste voor eens extra groeiecho en uiteraard weer terug langs bij de gyn. Ik heb steeds tegen iedereen gezegd dat ik mijn twijfels had maar dat ik dit zou bewijzen dmv dagcurves bijhouden. De groeiecho was perfect ja ons kleintje lag al de hele zw zo een 5 dagen voor op groei en in het zkh bleek dit ook!

Mijn dagcurves waren geweldig en ik kreeg alleen maar complimenten, maarrrrr.... Je hebt wel zw-suiker. Sorry?? Op een gegeven moment moet je een diagnose kunnen bijstellen toch? Ik heb steeds heel goed contact gehad met mijn vk en die ze heeft vanaf het begin gezegd je moet de touwtjes in handen nemen en als je waardes goed zijn mag je gewoon terug naar ons. Uiteindelijk in weer op gesprek bij de gyn en die kon ook niet ontkennen dat alles er wel heel goed uit zag!

Hij vroeg wat ik zelf wilde en uiteraard aangegeven dat ik weer terug naar de vk wilde en het liefst ook thuis wilde bevallen. Dit vond hij niet heel handig en belde daar op meteen de vk en deze gaf aan aan dat ze dat met mij zou bespreken want met die suiker viel het wel mee, dat kon hij alleen maar beamen toen de vk dit tegen hem zei.

Uiteindelijk dus weer terug naar de vk. Hier ben ik tot 38 weken geweest, maar toen vond mijn bloeddruk het helaas niet meer leuk, ook een grensgeval met onderdruk van 95 die de hele zw 70-80 was. Dus hij schoot idd wel omhoog. Toen toch weer terug naar de gyn en dje besloot mij in te leiden met 38.4 omdat medicatie geen zin meer had maar bloed en urine was wel steeds goed en kindje deed het ook super.
    Uiteindelijk vond ik dat prima omdat een hoge bloeddruk gewoon gevaarlijk kan zijn voor baby en mama! Dit heeft trouwens niks met suiker te maken!

Ik wil jullie iig adviseren om de touwtjes in handen te houden. Als zowel de vk als de zwangere het graag willen dan mag je terug naar de 1e lijn. Dan moeten je waardes wel goed zijn en de groeiecho's natuurlijk ook!

Wat ik zelf nog wel moeilijk vind is dat je idd niet van de stempel af komt want ik moet volgende week naar de ha om mijn suikers te laten prikken en ook weer naar de internist deze maand om het af te sluiten. Maar een volgende zw blijft dit me wel weer achtervolgen, al ga ik er maar vanuit dag het dan ook wel los loopt!

Succes allemaal het is een lang verhaal geworden maar hoop dat het voor sommige van jullie een opsteker is!

8. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Sarah, bedankt voor het delen van je verhaal. Ik en mijn vriend vinden het maar een raar iets die suiker en waardes. Het voordeel is wel dAt je goed in de gaten gehouden word. Dat stelt wel gerust.
    Het rare is dat elk ziekenhuis een eigen beleid op neer houd. Bij de een zijn ze strenger dan bij de ander. we willen allemaal het beste. Dat de baby gezond ter wereld komt en dat je ook als mama gezond blijft.

9. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Hoi Sarah en bedankt voor je verhaal! Ik ben het helemaal met je eens qua touwtjes in handen nemen! Bij mijn eerste gesprek na de verhoogde OGTT begonnen ze meteen over insuline. Dat heb ik direct de kop ingedrukt!

Ik heb heel duidelijk gemaakt dat ik pas insuline ga gebruiken als er uit dagcurves blijkt dat mijn lichaam niet meer normaal met gezond eten om kan gaan. (want dat ik misschien geen friet meer kan eten, dat overleef ik wel :p). Maar goed, ik ben nu 12w verder en tot grote verbazing van de diabetes verpleegkundige heb ik 'nog steeds' goede waardes...

Maar goed, ik sta inderdaad nu ook geregistreerd als diabetes-patient. Terwijl ik met mijn waardes bij lange na geen suikerziekte zou hebben. Maar ja, die ene hoge waarde na de OGTT is genoeg voor het stempel voor de rest van je zwangerschap :x

10. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.782
    216
    63
    Ik lees af en toe mee (gelukkig zelf geen zwangerschapssuiker, wel te hoge bmi dus kans op)

Ik heb zelf voor mijn zwangerschap Atkins-dieet gedaan, dat is praktisch koolhydraatloos (20 gr koolhydraten per dag)
    Dat er in groenten amper koolhydraten zitten is niet waar.
    Die erwtjes die jij bedoeld, hebben 14 gram koolhydraten per 100 gram erwten (en 100 gram erwten is niet zo heel veel)
    Dus dat kan best aantikken, dus misschien dat dat icm vissticks en patat net niet lekker reageert.

Gewoon ff een tip;)

11. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Oh wauw! Dat wist ik dus niet! Dank je, misschien dat het wel daarin zat. Want ik heb juist extra veel doperwten gegeten :)

12. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.782
    216
    63
    Ik heb tijdens mijn dieet erg veel aan deze site gehad:
    Voedingswaarden overzicht, de voedingswaarde van producten

Staat alles in en makkelijk te zoeken.
    Nee je zou het niet zeggen dat erwtjes zoveel zijn, zulke dingen verwacht je niet. Stond ik ook van te kijken toen;)

13. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Ik heb een app. Eetmeter. Hierin kan je toevoegen wat je dagelijks eet en ook hoeveel erin zit. Je kan dan vooraf ook al kijken wat wel of niet goed is.
    Zoals wortels en tomaat zitten ook gewoon koolhydraten in.

14. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Apart! Mijn dietist zei niet dat er helemaal geen koolhydraten in groente zat, maar wel dat het te verwaarlozen was. :(
    Nouja ik ben toch niet zo van de mega mega porties groente :D

Mijn dietist adviseerde me ook om niet echt koolhydraten te gaan tellen, maar gewoon bewust te zijn van wat je eet en als je een echte uitschieter hebt, om dan alleen even te kijken waar dat van zou kunnen komen. En dat vond ik eigenlijk een heel goed advies :D
    Ik ben nu door haar lijstje bewust van hoe goed of slecht alles is, en ik ga het ook niet verder tellen, mits de waardes zo blijven.

Ik had echt gedacht dat dit honger lijden zou betekenen, maar dat is dus gelukkig niet zo. Ik heb jaaaaaaren terug calorieën geteld om daarmee af te vallen, nou ik heb 10 kilo honger geleden haha! Woog daarna wel gewoon weer 60 kilo dus ach het is voor een goed doel. Maar dat tellen de hele tijd bah!!

Gisteren heb ik heeeerlijk gebakken aardappels, bieten en een flinke portie kabeljauwfilet op. Nou het smaakte me heerlijk, ik zat bom vol en de waarde was 6,1!! Top!!

Ook ben ik sinds ik ben begonnen met prikken, nu anderhalve week, nog niks aangekomen, misschien zelfs iets afgevallen, terwijl ik anders iedere week wel weer ietsje zwaarder werd. Op zich ook niet verkeerd :D

15. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Als je afvalt kan je altijd het volgende toevoegen aan je lijst.
    Volle producten, meer jus, meer in vet bakken, avocado, vette vis, mayo, noten als tussendoor. hier zit weinig koolhydraten in maar wel veel calorieën.

16. Nadesy

Nadesy VIP lid

27 jan 2007
    15.934
    0
    0
    Deventer
    Ik heb net weer mail terug gehad van mijn diabetes verpleegkundige en ze zei prima waardes en ik hoef nu maar 1 keer in de week een 5 dag curve bijhouden

Hoevaak per week moeten jullie prikken van jullie diabetes verpleegkundige?

17. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    2x. Maar doe zelf vaker.

18. Nadesy

Nadesy VIP lid

27 jan 2007
    15.934
    0
    0
    Deventer
    Ja ik heb deze week ook vaker geprikt omdat ik toch nieuwsgierig was Hoe mijn suiker op bepaalde dingen reageerde ;)

19. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Ik krijg morgen bericht hoe vaak ik moet prikken nu.
    Ik doe nu ook vooral prikken als ik iets uittest.
    Ik ga nu 2 harde kaiserbroodjes eten, eens kijken hoe dat uitpakt!

Miekielief, beetje tegenstrijdig voor mijn gevoel, normaal gesproken probeer ik veel mager te eten of light ofzo, en nu eet je sommige dingen juist weer anders! :)
    Zo kwam ik erachter dat gewone rookworst nu beter voor me is dan magere rookworst. Ook zoiets geks!

20. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Beeb, heel herkenbaar. Ik at juist mager of half vol. Gister volle yoghurt gehad en cake als tussendoor. Het heeft wel geholpen want sinds ik vollere producten eet val ik niet meer af.

Deel Deze Pagina