Hoi dames, Beetje laat dat ik achter dit topic kom.. Maar ook hier de sticker zwangerschapsdiabetes. Na de glucosetest 8.0 ipv 7.8. Mijn suikers zijn echter prima onder controle, de groei van t kindje gaat juist niet zo snel ipv dat het te snel gaat Hierom en omdat mn suikers heel goed zijn, laat ik t 'dieet' wat achterwege. Moet nu ook niet meer regelmatig prikken maar mag het wat los laten. Door t prikken en opletten met eten echter wel misschien wat tips voor mensen die nog niet zo lang er mee bezig zijn. Ik vond het eerst ook een heel gepuzzel.
Mijn tips: - volkoren producten ipv 'gewone tarwe producten'. Volkoren zorgt ervoor dat je suiker minder piekt (en je waarde dus niet zo hoog wordt) - knackebrod of van die volkoren beschuiten naast je brood - wat je eet verdelen over de dag. Niet in 1 keer 3 boterhammen maar bijv 2 bij lunch en dan 1 zo'n 1,5-2 uur later. - hartig beleg eten, ik neem vaak wel tomaat/komkommer om het om te leuken en vult maakt het voor mij wat smakelijker. (Elke dag alleen kaas of kipfilet gaat mij wat tegen staan...) - bij bloedsuiker prikken aan de zijkant van je vinger prikken, niet direct in het 'topje'. In het topje zitten veel zenuwen dus doet het meer pijn. Verder vooral je vingers die je het minste gebruikt.
Hmm, ik denk dat je ontbijt wel wat teveel was, helemaal omdat je nuchtere waarde ook te hoog is. Denk dat 1 boterham, kommetje yoghurt (vult bij mij meer als melk) en kop thee oid beter zou zijn. Je kan dan ook tussendoor misschien beter een 2e boterham nemen. Ik zou bellen en vragen of ze alvast wat adviezen heeft tav wat te eten op een dag.
Nuchtere waardes moet onder 6 blijven volgens het ziekenhuis waar ik ben. Ik ga zo proberen 2 boterhammen. En kijken wat de waardes dan doen. Als dat nog teveel is dan bel ik.
Nu als lunch gehad: 2 boterhammen tarwe (volkoren moet ik nog halen maar maak eerst de tarwe op) 2x halvarine 1 plak achterham 15 gram 4 plakjes komkommer 1 mok halfvolle melk ipv een glas. Ongeveer 150ml denk ik. Vanmorgen 250 ml gisteren gingen tussen de middag 2 boterhammen goed. Ben benieuwd wat dit straks gaat doen.
Sparky, als je echt een broodeter bent kun je ook kijken of je bv bij AH of een andere supermarkt koolhydraat verlaagd brood kunt halen. Dat kan al veel schelen (met hartig beleg). In Wasa vezelrijkcrackers zitten ook maar 5 kh per cracker. (ik heb zelf geen diabetes maar wel veel ervaring met weinig koolhydraten en geen suiker eten)
oh echt? ik dacht dat cola light wel kon. Ik drink het bijna elke dag (cafeïne vrij, voordat ik de maffia achter mij aan krijg) toch maar minderen dan. 7 up vind ik ook lekker, ga ik dat wel proberen.
bij het ontbijt neem ik max 1 boterham en bij de lunch max 2. heb ik nog trek dan neem ik 1,5 uur later nog 1. Melk drink ik er niet bij, zit lactose in. Je hebt van Alphro Soja ongezoete melk, die neem ik soms als tussendoortje of ik doe dat bij mijn ontbijt met havermout en rood fruit. Meestal drink ik thee bij mijn boterhammen. Bij Lidl hebben ze speltbrood, dat neem ik vaak mee. Ik proef geen verschil met ander brood, het wordt alleen sneller oud.
Sparky, 3 boterhammen én een glas melk is best wel veel.. 3 boterhammen is opzich al best veel, en dan ook nog melk erbij.. De meeste meiden hier konden naast een maaltijd alleen maar water of thee oid drinken en 3 boterhammen in 1x is ook best bijzonder. Ikzelf kon er wel 3 op met "koolhydraatarm" beleg, maar voor de meesten hier is/was 3 echt te veel. Tarwebrood kan ook echt meer pieken dan volkoren. Zo kon ik 3 volkoren boterhammen eten zonder problemen, en na 1 wit puntje ging mijn suiker totaal met me aan de haal! Tarwe is natuurlijk geen wit brood maar wel 'witter' dan volkoren. Probeer morgen eens 3 volkoren boterhammen met beleg waar nauwelijks koolhydraten in zitten en als drankje water of thee.. Ik ben benieuwd wat je dan hebt. En anders zal je toch maar 2 boterhammen moeten proberen en dan eventueel een derde daarna ipv een ander tussendoortje. Fanta light heb ik ook wel eens gedronken in de zwangerschap, volgens mij zitten daar geen koolhydraten in hoor!!
Loveshinealight, welkom! Fiora, bedankt voor de tip! Nandanovember, ja de diabetesverpleegkundige zei dat tegen mij en ik heb het gecontroleerd in de winkel. Zit nog steeds gewoon koolhydraten in. Ik ga nu na 1 dag nog niet koolhydraatvrij eten. Volgens mij kan dat ook niet gezond zijn voor de baby. Melk ga ik nu nog niet schrappen want dat vind ik gewoon belangrijk. Als blijkt na veel proberen dat het echt niet werkt dan kan dat altijd nog in overleg met de dietist. Het is bovendien ook 1 van de weinige dingen waar ik geen maagzuur van krijg. Dat koolhydraatarm brood vind ik wel een goede. Crackers vullen gewoon niet bij mij. Ook kom ik van veeeeeeel en ongezond eten vandaan dus dit is al een mega mega stap. Niet dat ik kilo's koek ofzo wegwerkte maar ik dronk best veel frisdrank en at wel heeeeel vaak iets op een dag. En zoet broodbeleg ging heel hard hier. Net als fruit.. hoe doen jullie dat? Ik ben normaal een banaaneter. Die laat ik nu liggen maar wat ik verder lekker vind is eigenlijk alleen appel. Ook veel suikers.. maar je moet toch fruit eten. Dat kan jr toch niet zomaar schappen?
Fanta kan idd.. dat lust ik niet dus ook niet naar gekeken. 3 broodjes doe ik niet meer. Maar gistermiddag een keurige waarde na 2 broodjes met gezond beleg en melk dus dacht probeer ik gewoon 3 wat ik eerder ook altijd at. Net weer 2 broodjes gehad en minder melk. Ook maar 1 plak ham op 2 broodjes en aangevuld met komkommer en dan dus 2e broodje erop. Als dit ook niet werkt kan ik wellicht een beker melk drinken bij een koolhydraat arm tussendoortje? En dan water bij het brood?
Bijzonder die verschillende waarden vanuit ziekenhuis. Hier nuchter onder 5.3, uur na de maaltijd onder 7.8. Opzich zijn koolhydraten niet erg, alleen kwestie van verdelen. Ze adviseerden mij iig om juist niet direct koolhydraatarm te gaan eten, net als zuivel en fruit.. Dat is wel gewoon nodig op een dag. Mijn menu op een dag zag er ongeveer zo uit: Ontbijt: kop thee, schaaltje yoghurt (beetje roosvicee) en 2 volkoren beschuiten; 1 halvajam, 1 hartig Tussendoor: stuk fruit + knackebrod met beleg (niet tegelijk) Lunch: 2 volkoren boterhammen en een beschuit/ knackebrod. Vaak 1 pindakaas, 1 vlees, 1 kaas en glas zuivel Tussendoor: 2 koekjes + knackebrod met beleg (niet tegelijk) Avondeten: wat de pot schaft + vanilleyoghurt na Tussendoor: stuk fruit en wat lekkers (koekje of stukje chocolade) en glas light-fris Verder drink ik (rooibos)thee en water door de dag heen.
Ja nu hopen dat morgenochtend mijn waarde ook goed is na 2 broodjes. Zo niet moet mijn ontbijt nog weer anders/minder of niet? Dan kan ik denk ik thee erbij drinken en dan de melk bij het koolhydraat arme tussendoortje. Beschuit is ook wel een goede. Dat vind ik erg lekker en vult mij meer dan een cracker.
Nuchter moet onder 5.3,na het eten onder de 7.Bij hoger dan 5.3 nuchter gaat mijn internist steigeren...dat zal niet voor niets zijn.
Je moet ook geen goede dingen zoals brood, zuivel of fruit schrappen hoor! Als je écht dingen moet schrappen, gaat het niet goed en zul je insuline nodig hebben.. Sparky, ik bedoelde ook niet dat je melk moet schrappen, maar dan moet je het op een ander moment drinken en dus niet samen met 3 boterhammen.. Fruit moet je ook gewoon eten, je moet gewoon een appel tussendoor kunnen eten bijvoorbeeld. Mandarijnen zijn bijv. ook niet veel koolhydraten, die at ik ook veel. Koolhydraatvrij eten kan niet, je hebt koolhydraten nodig. Kan je er niet tegen, dan heb je insuline nodig. Ik zou als ik jou was wel nú al echt goed opletten. (Omdat je bijv. zei dat je melk persee bij je ontbijt/lunch wil houden en zoet beleg schrappen al een mega mega stap voor je is....) De waardes in het begin zijn belangrijk voor de diabetesverpleegkundige/internist, en als ze nu te vaak omhoog schieten, zullen ze je insuline voorschrijven. Het klinkt misschien een beetje bot, maar de wereld van zwangerschapssuiker is keihard
Ik vond het ook vrij hoog ja, volgens mij was het bij mij ook 5,3. Maar in ieder ziekenhuis is het weer anders handig is dat he
Ja dat lees ik overal. Behalve bij de info van het ziekenhuis hier. Gisterochtend was het nuchter 5,9 en dat vonden ze prima. Gevraagd en moest onder de 6,2 zitten. Na het drankje moet het onder de 7,8 zitten en 1,5 uur na een gewone maaltijd onder de 7. Volgens de protocollen van dit ziekenhuis. Het andere ziekenhuis hier in de omgeving houdt wel lagere waardes aan. Waarom dit verschil is weet ik niet.
Zwangerschapsdiabetes - Patiëntenfolders - 5857 - Isala Hier een folder van het ziekenhuis waar ik loop.