Help! Zwangerschapssuiker!?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door BeebieBeeb, 20 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Ohja dat klinkt wel logisch ja.
    Ik snap wel dat ik nog wel moet prikken hoor, maar niet 7 dagen in de week 5x per dag! Ik voel eigenlijk ook meteen wanneer het te hoog is. Dan voel ik me gewoon een beetje naar.

Hipelijk hier nooit geen insuline, want dan breekt de hel los. Ik ben echt pa-nisch voor naalden, dus dat zou echt een hel voor me zijn. (Als het moet, moet het hoor dat weet ik, maar ik kan daar nu al van wakker liggen...)

2. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Hier ging het gesprek goed. Ze zijn blij dat de waardes goed zijn. Eerlijk benoemd dat het een paar x hoog was, maar wel te verklaren door het eten wat ik heb gehad. Dat was allemaal prima. Nog even gevraagd of je beide handen kan gebruiken voor het prikken. 2 vingers worden gevoelig door al dat geprik. Dat is geen probleem. Als ik eerst rechts en dan links doe maakt het niet uit.
    enige jammere is dat ik die mevrouw niet zo mag. Ze legt snel dingen in mijn mond of wilt me een hoek in duwen. Ik ga daarvan enorm stijgeren.
    Hoe ging het bij jullie?

3. RSL

RSL Fanatiek lid

16 okt 2008
    2.352
    42
    48
    Overijssel
    Het gaat hier wel aardig.., het is erg wennen aan het eten, wat wel en wat niet.. en erg uitkijken en goed etiketten lezen.. ik merk dat mijn suiker nogal heftig reageert op brood.. dus nu is het eerder rijstwafels met een plakje vlees, kaas, smeerkaas, sandwichspread. Of een beschuit of cracotte. En heb een lading kwark gehaald, en all bran om er door te mengen, en wat bevroren aardbei en blauwe bessen.
    Vanavond weer aardappel stamppot.. ben benieuwd..

Ik heb geen suikertest gehad met iets wat ik moest drinken, mijn suiker werd voor de zwangerschap al regelmatig gecontroleerd in mijn bloed, dus hier waren de verschillen al duidelijk..

4. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Ik kan je wel advies geven om met een diëtist te praten. Alleen leven van rijstewafels en andere erg lichte producten is te licht om dit nog maanden vol te houden. Ik vond het erg fijn om met een diëtiste te praten en te kijken wat kan.
    Brood kan vaak wel. Maar geen 3 plakken of meer. Ik eet er 2 maar moet dan echt zorgen dat er iets op zit wat weinig koolhydraten bevat zoals vleeswaar of kaas. Reageer je op zon hoeveelheid ook al heftig? Brood met sandwithspread kan ik weer niet. Dan word hij vaak iets te hoog.

5. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Ps. Ik mis chocolade heel erg maar reageer er erg op. Nu heb ik een december kalender gekocht zodat ik elke dag 1 klein stukje eruit kan halen. Hahaha

6. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Nou, ik had de diabetesverpleegkundige gemaild dat ik het wel erg voortvarend vond om meteen aan de insuline te moeten op basis van een incidenteel te hoge waarde. Kreeg ik een mailtje terug dat zij dat met mij eens is, maar dat de dokter er anders over denkt. En dat ik dan maar met de dokter moet gaan praten aanstaande vrijdag.

Ik hoef dus niet vandaag al te komen, maar dat is nu verzet naar vrijdag. En dan mag ik met de dokter uitkuren hoe we het nu voortaan gaan doen...

Ik vind het allemaal erg bijzonder... Je test na het eten en dan spuit je insuline als hij te hoog is. Bij mij zijn ze dus in 9 van de 10 gevallen niet te hoog en hoef ik dus ook niet bij te spuiten. Maar effectief verplichten ze me hiermee wel om na elke hap te gaan checken. Want stel dat hij wel te hoog is.... En daar baal ik dus van, want zo kom ik toch niet aan werken toe? Dan heb ik verdorie een dagtaak aan het controleren van mn bloedsuiker, terwijl er in verreweg het grootste deel van de gevallen NIETS aan de hand is...

7. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Ja vind het erg raar. Wat voor arts is dat vrijdag? Anders gewoon een second upinion aanvragen. Je hebt hetzelfde als mij en bij mij zijn ze er trots op dat het zo gaat en spreken ze niet over insuline.
    Als je eenmaal begint met insuline word je vaak ook 2 weken eerder ingeleid. Dat is bij mijn ziekenhuis een regel.

8. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Dat is de internist van het zkh. Zij gaat blijkbaar over de diabetes kant van de zaak. En ik ga eerst wel eens even praten, want zolang mijn waardes in principe onder de 7 blijven (en dat is dus meestentijds het geval) is er echt geen reden om te spuiten...
    Bovendien... Er valt ook echt nog wel winst te behalen qua eten. Dan eet ik liever een frietje minder of een speculaasje minder dan dat ik insuline ga spuiten.

9. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Nou, weer veel gebeurd vandaag bij iedereen dus :) ik was maar weer al te benieuwd hoe het jullie vergaan is vandaag :)

Miekielief, waaaat 2 vingers om te prikken???? :$ ik prik al mijn vingers behalve duim en wijsvinger :D (ik las dat je die niet moet nemen iig)
    Er is mij verteld dat ik moet afwisselen zodat het geen rotgevoel geeft!! Ik moet wel zeggen dat ik mijn middelvinger het minst prik, omdat die het gevoeligst is om de een of andere reden, maar ik prik maar een beetje lukraak in de vinger die ik wil :)
    Jammer dat je die DVP niet mag.. Gelukkig hoef je er niet dagelijks op de koffie zullen we maar denken... ;)
    Goede tip van de decemberkalender hahaha! Ik ga er geen een kopen, veel te bang dat ik er 10 tegelijk uit wip :D ik eet nog 1x per dag chocohagelslag en dat gaat goed en kan ik eeeeeecht niet zonder hoor :D maar oooooh ik zou zo graag gewoon eens een lekkere milka reep in 1x opvreten :D:D:D (niet doen niet doen niet doen ;))

Hilly, jeetje wat een gedoe. Gelukkig heb je iig de diabetesverpleegkundige achter je... Al vraag je je waarschijnlijk af of je daar wat aan hebt...
    Ik vind het ook maar een gedoe al dat getest, en als je dan ook nog moet spuiten... Ik dacht alleen dat je voor de maaltijd insuline moest spuiten, maar dat is dus echt na de maaltijd n.a.v. wat je gegeten hebt? Ik zou denken dan is het toch al te hoog en dus te laat?
    Hopelijk kun je die dokter overtuigen. Van de andere kant...als je suiker toch bijna nooit te hoog is, hoef je niet te spuiten ook.. Dan is het alleen heel vervelend dat je zovaak je bloed moet testen.

RSL, lijkt mij ook niet dat je op crackers kan leven, je moet wel goed eten, ook voor je kindje! Ik zou echt omvallen met zo'n 'hoofdmaaltijd' van een rijstewafel en een cracker... Ik kan zelf 3 boterhammen eten zonder problemen, maar zou er gerust nog eentje lusten meestal :)
    Was er al wat loos dat je voor de zwangerschap al getest werd op je suiker?

Nou hier bij de internist geweest, of ja zijn of haar hulpje/assistent. ;)
    Waardes waren goed, ik had in 8 dagen 3 uitschieters, maar omdat ik maar al te goed wist waardoor was dat oke. Dat was ook om te testen. Niet meer doen iig (geen bord vol patat, 3 pannenkoeken met suiker of 2 pistoletjes) oke daar kan ik mee leven.
    Ik mag max. 2 of 3 uitschieters hebben in de week, wel dat ik weet waarom, anders moet ik weer op het matje komen. ;) ik mag nu 2 dagen per week prikken, voor 2 weken. Als dat goed blijft gaan, mag ik over op 1 dag per week prikken.
    Ook is me verteld dat ik 3 maanden na de bevalling nog een keer langs moet komen, om te kijken hoe een bepaalde waarde dan is.. hb1nogwat? Daar kunnen ze aan zien of je de laatste weken nog vaak hoge suikers hebt gehad ofzoiets... Geen onbeperkt gebak, taart en chocolade dus na de bevalling helaas :D
    Ook zei ze dat ik iedere 2 jaar bloed moet laten prikken de rest van mijn leven om te kijken of je geen diabetes ontwikkeld :(:(:(:( WTF daar gaan we het tegen die tijd nog eens even over hebben, want dat vind ik een beetje overdreven... Ennnn als ik ooit echt goed dik wordt, krijg ik voor 100% zeker diabetes..... ;) uhhh oke, ik was het niet van plan, maar oke bedankt voor de stok achter de deur om maar gewoon de rest van mijn leven op 65 kilo te blijven ;););)

Ik ben erg blij dat ik over het algemeen errrrrug nuchter ben van karakter, want man man man wat een bangmakerij allemaal zeg!!!
    (En ja ik begrijp ook heus wel dat dit niet gezond is allemaal, maar toch..)

10. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Ik mag het misschien niet zeggen, maar ik doe het toch, het zwanger zijn wordt wel minder leuk zo :(
    Dingen die je niet mag eten (rauw vlees etc.), omdat het slecht is voor de baby...oke check
    Dingen die ik niet kán of wil eten, vanwege mijn misselijkheid die dan erger wordt...oke is niet anders
    Potverdorie nog steeds af en toe spugen.....kan er ook nog wel bij ;)
    Dingen die je niet mag hebben, omdat je suikers omhoog gaan en dat schadelijk is voor de baby en jezelf...zuuuuuucht oke ook dat nog!!!

Ieder zijn eigen ellende, maar ik begin het echt zat te worden al dat eetgedoe. Ik wil mijn oude ik terug ;)

11. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Beeb, begrijp heel goed je gevoel. Ben het zelf ook goed zat. Bah. Vooral als ik zin heb om te bunkeren. Zoals vandaag in de supermarkt ligt alles vol met feest lekkers. Ik krijg daar alleen maar meer zin in. Ik ben maar begonnen met het sparen van lekkers zodat ik na het bevallen er rustig van kan genieten. Grote kans dat ik met Pasen nog met de pepernoten of kerststol zit.
    Ik ben zelf al een dikkertje. Na het bevallen is het wel verstandig om gezonder te blijven eten en naar een gezonder gewicht te gaan. Ik ben wel bang dat het blijvend kan zijn, die klote suiker. Het zou wel fijn zijn dat je weer gewoon gewoon kan eten. Portie friet zonder schieters of een lekker gebakje met toastjes op een verjaardag.

12. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Precies. Maar je kunt pas vooraf prikken als je zeker weet dat je na het eten van iets te hoog zit. Want anders krijg je weer te lage suiker en dat is ook niet goed.
    Maar dat vind ik dus flauwekul. Want als het mij dus lukt om door op te letten wat ik eet geen hoge waardes te krijgen hoef ik dus nooit insuline te spuiten... Alleen: je weet alleen maar of je te hoog bent als je prikt!
    En daar zit m dus de crux! Ik wil niet elke dag van de week 5x prikken. Ik wil erachter komen wat goed gaat en wat niet en dan wil ik vervolgens best 2x per week een dag checken of dat nog steeds goed gaat.
    Maar als ik nog 15 weken = 105 dagen 5x per dag moet prikken, dan ben ik verdorie met niks anders meer bezig.

Wat jij verderop schrijft! Ik wil leuk zwanger zijn, niet dit gedoe! ik wil genieten van mijn laatste trimester. En dat ik dan een aantal dingen niet mag eten, soit. Maar er elke dag, de hele dag, mee bezig zijn..... :(:(:(

13. RSL

RSL Fanatiek lid

16 okt 2008
    2.352
    42
    48
    Overijssel
    Ik eet smorgens en smiddags 3 rijstwafels. of 2+ een beschuit . of een boterham erbij. Met vlees of kaas. Een dan nog wat kleine wortels of komkommer. Heb nu ook kwark gehaald en all bran. vanavond stamppot rauwe andijvie gegeten. . benieuwd hoe de suiker straks is. tussendoor neem ik dan een mandarijn of Maria koekje. of een blokje kaas of worst.

Ik werd al veel in de gaten gehouden door de nefroloog ivm bloeddruk en nieren. Dan word er ook altijd op de suiker geprikt. En de leverarts hield het ook bij. (inmiddels bij een lever chirurg ivm de zwangerschap)

14. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    #174 MiekieLief, 10 nov 2014
    Laatst bewerkt: 10 nov 2014
    Wist je dat in wortels ook koolhydraten zitten? Een van de weinige groente wat je niet "onbeperkt " kan eten. Je kan dan nog beter 3 speklappen eten.

tip. Zet 'mijn eetmeter 'app op je foon of tab. Je kan hem zetten op koolhydraten en kan je meteen zien wat wel en niet kan. Ik gebruik het heel veel. Echt ideaal.

na 1 cracker volkoren met hagelslag had ik een 4.7 :$ morgen 2 stuks met hagel proberen. Dan kan ik dat ook standaard aan mijn dag toevoegen. Jumjum.

15. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Ah niet leuk voor jullie, maar ik ben blij dat ik niet de enige ben met dat rotgevoel. :)

Lekker he hagelslag miekie!!! ;) ik eet iedere morgen een bak yoghurt en een boterham met hagelslag. Ik hou niet zo van dik belegd dus dat gaat makkelijk! Heb meestal een verhoging van 0,5 na het ontbijt.

Hilly, ik snap volkomen wat je bedoelt. Ik had ook al een hele preek klaar vanmorgen voor als zou blijken dat ik 5x iedere dag zou moeten blijven prikken. Alleen was dit niet nodig omdat de arts al zei dat ik het bij 2x mocht laten. Dat wordt gewoon stennis schoppen bij de arts vrijdag. Laat hem maar een goede reden geven waarom hij wat wil doen. Op je strepen staan, meer kan je niet doen..

Trouwens miekie!! Goede tip, ik ga straks de chocoladeletters, banketstaven en gevuld speculaas echt missen, maar ik ga ze ook gewoon kopen en bewaren!!! Kan ik ze alsnog eten haha! :p

16. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    RSL, ik vind echt dat je verdomde weinig eet voor een zwangere, maar misschien ben ik gewoon een veelvraat :D als jij het hierop makkelijk redt, zal het wel oke zijn? Heb je al gevraagd of je een diëtist kan spreken?

En was jou suiker voor de zwangerschap dan ook al hoog?

17. RSL

RSL Fanatiek lid

16 okt 2008
    2.352
    42
    48
    Overijssel
    Ik ervaar het niet als heel weinig eigenlijk haha. . ach de ene dag ook meer trek dan de andere.. Ik heb via de mail wat adviezen gekregen en hoop binnenkort toch op een afspraak.
    Voor de zwangerschap zat mijn suiker ook al op het randje van wel/niet. Maar het was toen nog niet. . En nu helaas wel. Wil proberen wat vaker te eten want het lukt niet meer zo goed om veel in 1x te eten. .

18. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Maar het is ook júíst de bedoeling om heel erg verspreid te eten he? Een tussendoortje bestaat bij mij ook vaak gewoon uit een boterham!

Hebben jullie ook dat als je iets eet wat je echt heel erg lekker vindt, maar waarbij je (nog) niet echt weet hoe je suiker er op reageert, en als dan de waarde echt onwijs meevalt, dat je echt superblij bent!!! (Snappen jullie het nog?)
    Miekielief, jij bijv. met je cracker hagelslag? ;)

Ik heb dan echt gelijk de behoefte om uit te schreeuwen jaaaaaa ik mag dit gewoon hebben!!!!! Haha

Vanavond om 8 uur 3 kaakjes (knappertjes) bij de thee op en om half 9 een bakje nibbit chips. Om kwart over 10 meette ik 5,2!!

Yeahhhhh ik kan chips eten!!!! :D (nog zo'n verslaving.........)

19. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Ik heb het met cake. Vooral wortelcake. Of mijn favo taart. Worteltaart.
    Ongezouten cashewnoten.
    Ik ben al blij dat groente en veel vlees kan. Aard ben ik toch niet gek op.
    Boeren yoghurt met muesli die je in de winkel kan kopen.
    Light fris
    Een chocolaatje.
    Brie
    Geitenkaas met honing op cracker.
    Uh.. vast nog wel meer dingen.

20. Nadesy

Nadesy VIP lid

27 jan 2007
    15.934
    0
    0
    Deventer
    @RSL pfff jij moet ook al veel meemaken in je zwangerschap!
    Had je voor je zwangerschap ook al een te hoge bloeddruk?

Deel Deze Pagina