Help! Zwangerschapssuiker!?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door BeebieBeeb, 20 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nandanovember

Nandanovember Fanatiek lid

2 nov 2013
    1.017
    0
    0
    misschien een tip?

Ik zag gisteren bij de pakken drinken van Wickie kleine pakjes. 10 voor 1,70 euro Wickie zero. Er zit helemaal geen suiker in. Ze hebben verschillende smaken, ik heb bosbessen meegenomen en het smaakt erg lekker!

2. Lana85

Lana85 Fanatiek lid

4 okt 2012
    2.036
    0
    36
    provincie Utrecht
    Gisteren een cornet op. 1.5 uur na t eten en pas na ruim 2 uur geprikt. 9.1. Bah

3. Sparky

Sparky Niet meer actief

Nanda, handige tip! Misschien dat ik die maar eens moet halen voor afwisseling, al hoor ik dan de rennies al roepen.

waardes zijn hier nog altijd waardeloos. Zit inmiddels op 8eh bij ontbijt, 3eh bij lunch, 7eh bij avondeten en 10eh voor de nacht.

De diabetesverpleegkundige heeft het voor elkaar gekregen om steeds incomplete machtigingen te sturen die de leverancier niet accepteerd. Ze hebben dus nog niks in kunnen dienen bij de zorgverzekeraar en ik weet dus nog niet of ik het vergoed ga krijgen. Vorige week zei iemand van de zorgverzekeraar van wel maar dat bleek het oude protocol te zijn. Kan dus nog alle kanten op. Nu inmiddels wel 100 strips en naaldjes op eigen kosten hier liggen. Nu moet ik maandag weer de diabetesverpleegkundige bellen want de vorige keer hebben ze niks gedaan toen de machtiging afgekeurd terug kwam en zat ik maar te wachten. Moet er dus echt zelf achteraan steeds. Zo vervelend.

4. Lyt

Lyt Actief lid

21 dec 2009
    296
    0
    0
    Hallo dames,
    Graag jullie advies.

Afgelopen vrijdag heb ik de ogtt gehad. Na twee uur prikte ik nog 8,3, te hoog dus. Ik kon meteen dezelfde middag terecht bij de diabatesverpleegkundige en de diëtist. Ik heb een pakket meegekregen om dagcurves bij te houden. En ik heb veel tips gekregen van de diëtist.

Ik kreeg het advies om eerst nog niet teveel aan te passen aan mijn voeding om te kijken wat mijn waardes dan doen. Ik heb wel een aantal kleine dingen aangepast. Mijn waardes waren de afgelopen dagen prima. Na het eten steeds tussen de 5,0 en 5,8. En ik heb zelfs een keer patat gegeten (onder het mom van, misschien wel de laatste keer ;) ).

Morgen moet ik contact opnemen met de diabatesverpleegkundige en haar de waardes doorgeven. Waarschijnlijk hoef ik dan nog maar 2x per week een dagcurve te prikken zolang de waardes goed blijven.

Wie heeft dit ook gehad? In hoeverre pasten jullie je dieet aan zolang de waardes goed bleven? Aangezien ik nog vaak misselijk ben en bepaald eten gewoon niet goed weg krijg, wil ik me (zolang het niet nodig is) nog niet aan alle regels van de diëtist houden. Ik ben nog maar 28 weken dus moet nog wel een tijdje.

5. Nandanovember

Nandanovember Fanatiek lid

2 nov 2013
    1.017
    0
    0
    ik had de test al met 18 weken en resultaat na 2 uur: 8.1

ik prik ook nog maar 2 x in de week en ik weet ondertussen wel wat wel en niet kan
    gebakken aardappels, patat en zoete saus reageer ik heel slecht op
    wit brood en pasta geen probleem. Kan ook best ontbijten met hagelslag. bolletje of kadetje kan ook, maar max. 1

en als ik iets lekkers wil dan wacht ik tot mijn waardes weer laag zijn en dan neem ik bijv. een bakje optimel vla of 1 koekje bij de thee.

6. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Wat worden mensen toch slecht geïnformeerd over de gevolgen als je je niet aan de regels houdt...Ik zou me er vanaf nu strikt aan houden hoor,om erger te voorkomen.

7. Sparky

Sparky Niet meer actief

Lyt, wat fijn dat je waardes zo goed blijven. Echt tips heb ik niet. Hier nooit goede waardes gehad (alleen maar goede waardes bedoel ik dan)
    Wel reageer ik het heftigste op de combi koolhydraten en vet. Dus idd gebakken aardappelen, patat e.d. daarvan schiet mijn waarde ondanks insuline tegenwoordig over de 10. Brood verdraag ik alleen volkoren en ook alleen met de lunch nog tegenwoordig. Ontbijt gaat brood altijd fout. Ik reageer op rijst ook niet goed en op pasta tot noch toe redelijk, kan goed of fout gaat. Gewone gekookte aardappelen gaat hier het beste.

Het is per persoon verschillend en dat zal je zelf moeten uitzoeken. Wel kan iets goed gaan en dan van de 1 op de andere dag een no-go worden. Dat vind ik nog wel het lastigste. En het kan in de loop van de zwangerschap nog erger gaan worden.

Ik hoop voor je dat je mooie waardes blijft houden.

8. Lyt

Lyt Actief lid

21 dec 2009
    296
    0
    0

Zolang mijn waardes goed blijven is er toch weinig aan de hand? Behalve dan dat het om kan slaan maar daarvoor blijf ik curves prikken.

9. Lyt

Lyt Actief lid

21 dec 2009
    296
    0
    0
    Bedankt voor de tips verder!

10. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Als de diëtist je regels geeft,zal dat niet voor niets zijn,en me er gewoon aan houden.Maar goed,dat is je eigen keus dan.
    Hou er wel rekening mee,dat als je je er niet aan houd,het misschien wel veel erger wordt, en misschien wel moet gaan spuiten...of dat je kindje een slechte start heeft straks,of erger...

11. Lyt

Lyt Actief lid

21 dec 2009
    296
    0
    0
    De diëtist geeft gewoon aan wat je kan veranderen asn je eetpatroon. Kolydrathen beter verdelen. Minimaal 4 boterhammen per dag etc. Zolang mijn waardes goed zijn mag ik daar heus wel van afwijken. Dan heb je nog ruimte om nog strenger te zijn zodra de waardes wel omhoog gaan.

Ik ben heus op de hoogte van de risico's maar die gaan pas gelden bij te hoge waardes. En dat is nu niet het geval.

12. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Ik zou ind er daad gewoon rustig die hoge waardes afwachten;)...ipv PROBEREN te voorkomen dat je ze krijgt.
    En nee,je bent n iet op de hoogte,anders zou je hier niet voor kiezen.

13. Lyt

Lyt Actief lid

21 dec 2009
    296
    0
    0
    Lezen is ook een vak he.
    Maar fijne dag nog.

14. Lana85

Lana85 Fanatiek lid

4 okt 2012
    2.036
    0
    36
    provincie Utrecht
    Lyt, jammer dat je je ook moet melden hier; niks aan die zwangerschapssuiker!
    Ik heb de test gedaan bij 24 weken en tot 30 weken ging het heel goed. nergens last van. bij 30 weken begon ik hogere waardes te krijgen. Tot week 34 kon ik dat nog beetje controleren door strenger op dieet te letten. Daarna kreeg ik wel uitschieters die niet met het dieet te controleren zijn. Maar omdat ik nu de 36 weken voorbij ben, krijg ik geen insuline meer. Deze week als het goed is gesprek met gyn over hoe en wat verder en morgen bel ik weer met diabetesverpleegkundige. Ik heb een week lang elke dag geprikt, toen 2 keer in de week en later 1 keer per week. Maar nadat het ging schommelen automatisch weer meer prikken en inmiddels doe ik het weer dagelijks 5 maal op een dag.
    Bij mij gaat cornflakes (na weken wel) nu echt niet meer, gewoon brood ook niet. maar koolhydraatarm brood is nog te overzien (dan moet ik wel 2 boterhammen max per keer eten).
    Fruit moet ik echt 1,5 na onbijt en 1,5 uur voor lunch eten omdat ik daar ook wel aardig op reageer dus te dicht op de lunch dat lukt dan niet omdat ik daarna te hoog prik. Maar vind het wel belangrijk om fruit te eten!
    Smiddags snack ik (als mijn waarde een andere snack niet toelaten) vaak een blokje kaas of plakje worst omdat die koolhydraatneutraal zijn. Laats ook een koolhydraatarme cake gebakken met amandelmeel. 1 gram per portie. en het smaakte nog goed ook! lekker met een dotje slagroom gezoet met iets anders dan suiker zodat ook daar maar 1 gram per dotje in zit. mjammm

Pipo, je komt steeds om de hoek kijken als een nieuwe dame zich meldt. Heel lief dat je bezorgd bent en je zorgen ook uit. Maar niet iedereen volgt jouw verhaal he (gelukkig maar..), hoe het bij jou is gelopen betekent niet dat andere hetzelfde lot te wachten staat. Natuurlijk is het belangrijk om wat voorzichtig te zijn, maar Lyt laat het er heus niet op aankomen dat ze eerst een hele rits hoge waardes afwacht maar gelijk bij 1 hoge waarde direct kijkt wat ze kan aanpassen. Alle dames moeten een modus vinden om er goed mee te kunnen leven en alleen maar schik aanjagen werkt denk ik niet.

15. Lyt

Lyt Actief lid

21 dec 2009
    296
    0
    0
    Bedankt voor je uitgebreide reactie Lana!
    Daar heb ik veel aan. Het zal op een geheven moment toch uitproberen zijn wat wel en niet werkt. Zo te horen verschilt dat per persoon. We zullen zien hoe het bij mij verloopt.

16. Sparky

Sparky Niet meer actief

Lyt, volgens mij heeft pipo een kindje verloren door o.a. slechte voorlichting over zwangerschapssuiker. Ze bedoeld het goed en wilt je alleen helpen.

Ik neem aan dat je geen suikkerrijke dranken meer neemt (frisdrank en vruchtensap bijv) en geen zoetigheid als chocola en dingen als chips. Dat zijn de eerste dingen die geschapt moeten worden en omdat het snelle suikers zijn zie je vaak niet wat het doet met je waardes. Ze schieten daardoor omhoog en dalen ook weer snel dus als je moet prikken is je waarde vaak goed terwijl hij daarvoor torenhoog geweest zou kunnen zijn.
    Dat zijn dus bijv dingen die slecht zijn maar je niet altijd in je waardes terug kunt zien en die je dus ook gewoon echt zou moeten schappen ookal zijn je waardes goed. Ook zou ik op blijven letten dat je bijv met avondeten minder aardappelen, rijst en pasta eet en aanvult met meer groente en vlees. Om te voorkomen dat die maaltijden later wel voor problemen gaan zorgen.

Ik had zelf al weken klachten die op veel te hoge suiker konden duiden maar volgens mijn vk was dat echt onzin. Ik heb dus wekenlang met veel te hoge suikers rondgelopen en heb het eenmaal bekend ook niet goed meer kunnen reguleren. Ik vermoed dat als ik gelijk gehoord was en de gtt eerder had gekregen ik wellicht veel beter af was geweest en niet direct aan de insuline hoefde.
    Het is nu wel een fijn idee dat ik veel te hoge waardes snel kan reguleren door bij te spuiten maar het kwaad is dan al geschied natuurlijk.

Nou heb jij nu nog prachtige waardes maar ik zou er zeker alles aan doen om dat zo te houden. En vooral ook zelf veel info zoeken enzo. Bij mijn ziekenhuis zijn ze ook heel makkelijk terwijl anderen koste wat kost op een heel streng dieet worden gezet. Dit heeft bij mij ook problemen opgeleverd omdat ik dacht dat het allemaal wel los zou lopen als de waardes maar goed waren op dat moment. Maar ja, waar ik eerder kon ontbijten met 2 broodjes kan ik nu, met inmiddels 8eh insuline geen broodje meer verdragen. Meer dan een beschuit van volkoren zorgt voor te hoge waardes.

Dus mijn tip, zoek naar veel info want niet alle ziekenhuizen nemen het blijkbaar even serieus.

17. Lana85

Lana85 Fanatiek lid

4 okt 2012
    2.036
    0
    36
    provincie Utrecht
    qua wat je aankan kan hoofdmaaltijden zou ik gewoon beetje in gaan zoeken. Maar inderdaad frisdranken en zoetigheid zoals snoep en chocolade schappen of heel erg beperken kan zeker geen kwaad!

Sparky, ik ga er ook helemaal vanuit dat Pipo het goed bedoelt hoor maar niet elk verhaal gaat hetzelfde en er zit nou eenmaal een enorm verschil in hoe dames reageren. Slechte voorlichting is zeker een kwalijke zaak, dat zie je ook bij jou. Maar ik kan me voorstellen dat als je nieuw bent in de zwangerschapsdiabeteswereld dat dergelijke berichten nou niet echt fijn overkomen. vandaar dat ik even op pipo reageer. En ook dat, is zeker niet verkeerd bedoeld!

18. Sparky

Sparky Niet meer actief

Let wel op dat je ook TE voorzichtig kunt zijn. Als ik koolhydraatneutrale tussendoortjes ga eten krijg ik hypo's. Voor de meeste zal dat echt helpen die tussendoortjes maar kan dus ook verkeerd zijn. Als je na een hypo door de maaltijd ineens 6,5 prikt is dat een keurige waarde maar wel een behoorlijke schommeling wat dus niet goed is.
    Het is heel erg uitvogelen wat voor jou werkt en wat niet.

Overigens ben ik wel van het blijven eten van goede dingen. Ik eet elke dag fruit maar door mijn hoge waardes moet ik dat heel erg plannen en op basis van mijn waardes ook kijken wat ik kan eten. Zomaar een banaan of appel pakken zit er niet in, soms kan ik niet meer dan een mandarijn eten, waar minder suikers in zitten. Ik blijf brood eten, maar kom inmiddels niet meer aan de aanbevolen hoeveelheid, maar schappen doe ik niet. Net als bij de warme maaltijd, ik beperk de hoeveelheid maar schappen doe ik niet. Dit omdat ik van mening ben dat de kleine die voedingsstoffen nodig heeft. Zolang je op die manier hele goede waardes houdt dan doe je het naar mijn idee gewoon heel goed.

19. Sparky

Sparky Niet meer actief

Dat begrijp ik heel zeker :) juist omdat ik het ook zo had. Slechte voorlichting en heeel veel informatie van alle kanten dat ik door de bomen het bos niet meer zag en dus mij ben gaan richten op wat de diabetesverpleegkundige mij vertelde. Nu ik er langer mee loop en er meer rust in gevonden heb, wat echt weken heeft geduurd helaas, kan ik het allemaal verwerken, begrijpen en zo goed mogelijk toepassen. Dat ik autist ben speelt uiteraard ook mee met de manier en duur waarop ik zoveel informatie kan verwerken.

Mede daarom kunnen nog steeds sommige berichten bij mij heel naar overkomen. Ik weet inmiddels dat Pipo het heel goed bedoeld dus vandaar dat ik dat even erbij vernoemde. Maar kan inderdaad best heftig overkomen als je niet alle info hebt.

20. Lyt

Lyt Actief lid

21 dec 2009
    296
    0
    0
    Pipo's berichten komen erg aanvallend over en ze doet alsof ze ik bewust risico's wil lopen.
    Ik vind het heel erg om te horen dat ze een kindje is verloren doordat ze slecht is voorgelicht over de risico's, maar op deze manier op mensen reageren stoot alleen maar af. Ik neem haar echt niet serieus op deze manier.

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Snelle suikers heb ik inderdaad geschrapt. En ik hou me ook aan de tips van de diëtist, wat op zich ook niet heel moeilijk is omdat het voornamelijk gaat om een gezond eetpatroon en dat had ik voor het grootste gedeelte wel.

Deel Deze Pagina