Houdt er rekening mee dat jij opdraaid voor je sociale lasten. Onder andere de bijdrage zorgverzekeringswet. Die is inkomensafhankelijk maar is best een fors bedrag per jaar! Met 10 euro per uur ga je het niet redden. 27,50 is echt de bodem die ik in de omgeving van zzp hoor. Maar dat doen ze alleen omdat ze anders op dat moment geen werk hebben en iets is beter dan niets. 30 euro is toch wel het minimum.
Nou hier is ie toch echt verplicht hoor anders word het gezien als arbeidersrelatie en kan je loonbelasting gaan betalen als baas zijnde.. Vorig jaar controle gehad en gelukkig hadden wij alles wel in orde, minimale eis was 5 opdrachtgevers, waarvan 1 opdrachtgever niet meer dan 50% mag bevatten, je moet kunnen aantonen dat je ook kosten maakt en een aov verzekering valt hier bv ook onder (niet verplicht maar toont bv aan dat je echt zelf de lasten draagt en ook zeer verstandig want als je een ongeluk krijgt en de rest van je leven niet kan werken is dat wel zo handig, misschien als bijverdiener niet zo maar bv voor mijn man echt noodzakelijk, hiervoor betalen wij 800 euro per maand en dan heb je nog 2 wachtmaanden anders betaal je je helemaal scheel!) Je mag niet zomaar bij iemand werken en een factuur sturen en dan jezelf ZZP-er noemen dat is een verkapte arbeidsrelatie.
Ik las vanochtend eea over dat de overheid zzp-ers gaat aanpakken en ook gaat acteren op het misbruik van werkgevers van de zzp-constructie. De constructie die deze instelling maakt, zou daar onder vallen, want in loondienst zouden zij vele malen duurder uit zijn, terwijl de functie die jij noemt, gewoon een loondienst-functie zou moeten zijn.... Ik zou er dus even twee keer over nadenken...
Ik ga het ook niet doen, vind het echt belachelijk dat ze dit durven te vragen en vraag me af hoe ze ooit een zzp'er zo gek krijgen...
O, en voor het geval je het niet wist: als zzp-er bouw je geen ww-recht op. Als je dus zonder geld komt te zitten, krijg je geen uitkering, (althans: niet over het werk dat je als zzp-er gedaan hebt). Je moet dat dus zelf opvangen financieel.
Mensen die zo hopeloos zijn dat ze het gewoon doen, de groep mensen die bang is dat ze geen baan krijgen als ze dit niet aanpakken. Maar als iedereen gewoon nee zou zeggen tegen het bizar brutale voorstel van deze organisatie, zouden ze gewoon iemand in loondienst aan moeten nemen. Dus laten we idd met z'n allen nee zeggen tegen dit soort idioterie, want dat werk moet heus gedaan worden en dan wordt er, als er geen zzp-er beschikbaar is, gewoon echt een loondienst-contract opgesteld... Ik zit nu ruim anderhalf jaar in de ww, maar dit zou ik echt niet doen. Ze nemen me maar gewoon in loondienst dan. En dat zou ik hen laten weten: ik wil die functie, maar enkel in loondienst.
Ja ik ben er een zo iemand die maar 1 opdrachtgever heeft (en voor 30euro per uur werk) omdat ze me anders niet in dienst willen nemen en ik geen geld verdien. Heb een var-row. Maak dat veel uit? of moet ik alsnog kappen hiermee? de accountant van het bedrijf zei dat het geen probleem is om 1 opdrachtgever te hebben als ik var-row heb.
Als zzp-er moet je minimaal 3 opdrachtgevers hebben. Heb je die niet, dan val je dus buiten de regels die gelden voor zzp-er.
Hier is ook duidelijk uitlegd dat je minimaal 3 opdrachtgevers moet hebben en minimaal 1200 nogwat uur per jaar in je onderneming moet stoppen.
Tja in loondienst nemen is voor hun weer niet te doen ivm de aankomende wmo. Baal wel als een stekker want het leek me zo leuk werk.. En nu moet ik middenin een verhuizing ineens ander werk gaan zoeken. Maarja... Dat zal ook wel weer goed komen.. zucht
Bij de kvk deed ze helemaal niet moeilijk toen ik zei dat ik maar 1 opdrachtgever zou hebben.. apart?..
Heb alleen de openingspost gelezen. Wij hebben een logeeropvang voor jongeren met een beperking. Je mag me een pb sturen als je meer wil weten of wat er hier in en uit gaat
Klopt idd. De eis van het aantal opdrachtgevers heeft te maken met de VAR WUO. Met var-row heb je sowieso geen recht op de ondernemersfaciliteiten (zelfstandigenaftrek e.d.)
Kleine correctie: als zzp'er mag je doen wat je wilt, dat is namelijk geen wettelijke term. Als je aangemerkt wilt worden als ondernemer voor de inkomstenbelasting (waardoor je o.a. ondernemersaftrek kunt krijgen) dan moet je voldoen aan het urencriterium, aantal opdrachtgevers, ondernemersrisico etc. Ben je daar niet in geïnteresseerd dan zijn het gewoon inkomsten uit overige arbeid.
Ik bemiddel zzp ers bij een opdrachtgever, we hebben het dan wel over management functies dus niet helemaal vergelijkbaar... Maar algehele tendens is wel dat er gemiddeld 3x het uursalaris wordt gevraagd wat men normaal sou krijgen als je in dienst komt. Vaak is dit lager als er een bepaalde zekerheid in uren en duur aan vast zit. Wat betreft zelfstandigenaftrek weet ik te weinig want ben zelf geen zzp'er Maar.... 68 uur werk en 680 euro is 10 euro per uur, min je eigen lasten kom je zo'n beetje onder het minimum uit, lijkt me niet geheel wenselijk....