veel spugen - te veel melk?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Barbapapa, 31 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Barbapapa

Barbapapa Lid

11 jun 2008
    63
    0
    0
    Ons zoontje van 5,5 week oud heeft de laatste paar dagen na de borstvoeding veel last van spugen. Ik weet dat het normaal is dat een baby een mondje (of twee) melk terugspuugt, en dat deed onze zoon voorheen ook al, maar de laatste dagen gebeurt het regelmatig dat er na (of zelfs tijdens) de voeding een hele "sloot" melk terugkomt. Vannacht zelfs zo ongeveer de gehele voeding!
    Mijn eigen theorie hierover is dat ik (te) veel melk heb. Ik voed op dit moment met tepelhoedjes (zonder pakt hij de tepel niet goed) en als ik hem kort na het aanleggen even loskoppel, zie ik dat de melk er zowat uitstroomt. Hij lijkt zich dan ook te verslikken tijdens het drinken en al die melk niet weg te kunnen slikken. Hij groeit ook heel hard: in de elf dagen tussen de afgelopen twee bezoekjes aan het consultatiebureau bijna zes ons(!).
    Kan het inderdaad zo zijn dat ik teveel melk heb, die hij niet weg kan krijgen en dat daardoor het spugen wordt veroorzaakt? En zo ja, wat valt hieraan dan te doen?

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Het kan zijn dat je ruim in je melkproductie zit. evt. zou je kunnen proberen de eerste melkstroom weg te laten lopen voor je je zoontje aanlegt. Op deze manier kan hij wat rustiger drinken.

Wanneer hij het pas een paar dagen vertoont kun je er ook voor kiezen het nog even aan te kijken. past hij zijn drinkgedrag uit zichzelf aan? Omdat hij iets een paar dagen doet hoef je nog niet direct in te grijpen, dit doe je wel als hij het blijft doen bijvoorbeeld.

Dat hij zo goed groeit is hartstikke mooi! zeker wanneer je alle voedingen met een tepelhoedje voedt! Dikke pluim voor jullie allebei!

Probeer de tip eens uit, kijk hoe het gaat, anders hoor ik het nog wel.
    Hartelijke groet en goed weekend.
    Heidi Margit

3. Barbapapa

Barbapapa Lid

11 jun 2008
    63
    0
    0
    Hoi Heidi,

Veel dank voor je snelle antwoord! Ik probeer nu inderdaad om hem in het begin af en toe even los te koppelen en wat melk te laten wegstromen, en dat lijkt tot dusver wel te helpen. Hij spuugt na het drinken vaak nog wel wat terug, maar niet de halve of hele voeding.

Wat ik mij nog afvroeg: kan ik de melkproductie wat verlagen door hem steeds maar 1 borst per voeding te geven? Tot dusver heb ik steeds, zoals het advies meestal is, geprobeerd om hem elke voeding aan 2 kanten te laten drinken (tenzij hij de 2e borst echt niet meer wil). Ik begrijp echter dat dit advies wordt gegeven om de melkproductie op peil te houden, maar dat lijkt hier niet echt het probleem te zijn ;).

Alvast weer dank en groetjes

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    hoi

kijk het nog heel even aan. de eerste 6 weken wordt je productie afgestemd op de benodigdheden van je kindje. wanneer je te snel te veel gaat minderen, loop je kans dat het straks, wanneer je kindje meer nodig heeft, je het niet meer bij kunt benen. Ik zou zeggen, kijk het nog een week of anderhalf aan, heb je dan nog echt teveel met stuwing en problemen, dan ga je over op 1 borst per keer.

groetjes heidi Margit

Deel Deze Pagina