Hallo dames! Ik heb weer jullie hulp nodig! Ik ben bang dat de bv hier anders niet meer heel lang gaat duren. Even in 't kort 't verhaal: Milan is bijna 10 maanden (en krijgt ook al die tijd alleen bv, en vanaf 6 maanden bijvoeding), momenteel zitten we op ong. 8 voedingen per 24 uur (6 overdag en 2 's nachts meestal, soms 1 meer of minder, want ik voed op verzoek). En ik ben 9 weken zwanger van ons kleine ukkie. Nu ben ik de afgelopen paar weken al een paar keer flauwgevallen en ik blijf ook maar afvallen. Ik ben 1.75m. en weeg nu ong. 48 kilo (veel te licht dus). Ik ben al bij de huisarts geweest en m'n bloed is helemaal nagekeken (ook op werking van m'n schildklier, hb, etc.). Dat was allemaal in orde, en ook m'n bloeddruk is gewoon prima. Ik ben wel heel de dag door ontzettend moe (maar dat kan dus ook komen door de nachtvoedingen) en vaak duizelig. De huisarts denkt nu dat het té veel wordt voor mij, de zwangerschap en bv. Hij wil dus dat ik helemaal af ga bouwen, en over 2 weken volledig van de bv af ben. Zelf sta ik hier eigenlijk helemaal niet achter, omdat Milan (en ik natuurlijk ook) nog zo erg van de bv geniet en ik eigenlijk zo lang mogelijk door wil blijven voeden. Ik had ook al helemaal zin om over 7 maanden te gaan tandem-voeden . Maargoed, hij is niet om te praten, hij wil niks meer van mij horen voordat ik van de bv af ben. Nu ben ik benieuwd wat jullie vinden, toch maar stoppen met de bv, of misschien gedeeltelijk? Of gewoon doorgaan en hopen dat de klachten overgaan? Of nog wat anders? Ik weet 't iig even niet meer, dus ik hoop dat jullie wat antwoorden voor mij hebben! Ik wil natuurlijk doen wat 't beste is voor Milan en zijn brusje. Alvast bedankt!
Ik zou als ik jou was even naar iemand van VBN bellen...dan weet je vanavond al meer http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl
Hey wat een vervelend probleem zeg! Ik moet wel zeggen dat ik er best van schrik dat je een paar keer bent flauwgevallen, je ondergewicht etc. Natuurlijk is bv de meest fijne oplossing, en zou het(eventueel tijdelijk, tandemvoeden zou je heel misschien nog wel op kunnen pakken als dat lukt met Milan) compleet tegen je verwachting in zijn. Je geeft zelf aan dat je huisarts schrikt, en jij eigenlijk ook denkt dat het een beetje teveel is allemaal. Ik vind in deze situatie dat je ook een verantwoording naar jezelf en je kleintje in je buik schuldig bent. Alleen jij weet hoe je je precies voelt, en niemand heeft er iets aan dat jij instort. Verder denk ik dat Noatje ook wel gelijk heeft om er iemand bij te roepen. Ik zou persoonlijk voor een gekwalificeerde lactatiekundige gaan. Deze zijn medisch iets beter onderlegd en grijpen misschien iets eerder in dan iemand van VBN. Maar dat is slechts een verwachting van mezelf, ik kan me daarin vergissen.
En er zijn natuurlijk ook tussenoplossingen mogelijk, zoals enkele voedingen blijven geven en bijvoorbeeld de nachtvoedingen met gewone melk (koemelk, soyamelk, rijstemelk of waar je dan ook achter staat) te geven. Misschien kun je het daar eens over hebben met je huisarts?
Tja, volgens mij moet je nu even eerst voor het kleintje in je buik gaan: die is het kwetsbaarst en grote broer zal het dan toch echt moeten doen met wat dan nog wel kan, zonder het kleine brusje in gevaar te brengen. Want zoals je er nu bij loopt, gebeurt dat volgens mij wel... je weegt echt veel te weinig en ik kan het mis hebben, maar volgens mij loop je dan een verhoogde kans op een miskraam of vroeggeboorte... (vraag dat even na, want een medicus kan je daar allicht meer over vertellen). Misschien kun je idd wel enkele voedingen blijven geven: dat je af gaat bouwen en dan merkt dat het zich ergens gaat stabiliseren en je dus de resterende voedingen wel kunt blijven geven. Maar persoonlijk zou ik toch echt iets hebben van: eerst de kleine baby, dan grote broer en dan is het maar even zo! Ik vind het niet heel erg handig om perse vast te houden aan wat je zelf gepland had, als jij en de nieuwe baby daar fysiek zoveel last van hebben en er mogelijk dan aan onderdoor gaan
Ff snel want mijn meisje heeft honger. Ik tandem nu en heb dus ook tijdens de zw doorgevoed. Was in het begin heel erg misselijk heb daarom ook een paar weken thuis gezeten. Ik ben toen wel door blijven voeden maar had geen klachten van flauwvallen/ondergewicht. Mocht je meer willen weten pb maar.
By the way: ik lees net dat Bv geven als je zelf ondervoed bent, schadelijk kan zijn voor je kindje (degene die de BV krijgt). Zou ook daarover dus even goed overleggen!
Even snel, want ik moet zo gaan werken. Ik kan iig wel wat met jullie antwoorden. En ik heb besloten vanavond even de lactatiekundige waar ik al vaker contact mee heb gehad te bellen. Ik ben overigens niet ondervoed hoor, ik eet echt heel veel. En ik was er vergeten bij te zetten dat ik altijd al dun ben geweest ('t zwaarste wat ik ooit heb gewogen zonder dat ik zwanger was, is 53 kilo). Tegenwoordig zit ik meestal rond de 50 kilo, maar nu dus 48, het is dus minder extreem dan dat 't lijkt . Ik ben sowieso van plan 't ukkie in m'n buik nu even voor te laten gaan, en als 't nodig is gewoon helemaal te stoppen met de bv. Want Milan kan zichzelf, wat dat betreft, nu ook gewoon prima redden. Ik hoop dat de lk vindt/denkt dat ik nog wel een aantal voedingen per dag kan geven. Ik voel mezelf nu al weer een stuk beter dan vorige week, ik ben ook helemaal niet meer flauw gevallen en ik ben nu veel minder duizelig. Dat is wel fijn. En vannacht sliep Milan ineens door (heeft 'ie nog nooit eerder gedaan), dus dat scheelt ook weer twee voedingen. Nu hopen dat dat iig door wil zetten. Vanavond weet ik als 't goed is meer, dus dan laat ik 't nog wel weten. Iig heel erg bedankt allemaal! Echt handig zo'n forum!
Nou, wie weet met een goed dieet dat je het wel vol kunt houden, En idd, als Milan door gaat slapen, scheelt dat natuurlijk enorm in je energie!
Fijn dat je je alweer veel beter voelt dan vorige week! Neem jezelf wel goed in acht wanneer je weer flauwvalt e.d. En ook al is je gewicht altijd al zo laag geweest: met bv kan jouw ondergewicht best een beetje teveel voor je worden met een tweede zwangerschap. Ik denk niet dat de huisarts zomaar zijn zorg uitspreekt. Hij kent jou ongetwijfeld beter dan wij je kennen en stoppen met bv is meestal niet het eerste wat een huisarts adviseert. Hopelijk blijf je jezelf gewoon goed voelen, en gaat Milan nu vaker doorslapen!
Fijn dat het weer wat beter gaat! stomme suggestie misschien, maar heb je al eens met een dietist overlegd? Misschien dat die nog tips hebben!