borstontsteking en daarna geen genoeg melk

Discussion in 'Borstvoeding' started by garbout, May 19, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. garbout

garbout Nieuw lid

May 19, 2009
    1
    0
    0
    Hallo,
    Ik ben bevallen op 29/3, ik had erg kapotte tepels, een schimmel infectie (behandeld eerst met daktarin en daarna met fluconazol), ik had borstontsteking op 6/5 (behandeld met amoxilline).
    Na de ontsteking had ik bijna geen melk
    Mijn zoon was erg nerveus op de borst en huilde veel. Hij was niet gegroeid.
    Nu ik geef 5 of 6 keer de fles (dat moet volgens de doctor), tussendoor probeer ik eerst de borst geven
    Met kolven, heb ik 40ml
    Ik wil niet stoppen met de borstvoeding :(
    Ik had genoeg melk, ik begrijp niet wat is er gebeurt
    Kan iemand me uitleggen ?
    Kan de melk terug komen en wanneer ?

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ja, de melk kan terugkomen. Is wel logisch dat het zo teruggelopen is, na al dat gedoe zeg! Wat ik zelf zou doen, is zoveel mogelijk aanleggen, om daarna met flesje verder te voeden. Daarna zelf zoveel mogelijk afkolven, zodat je productie goed gestimuleerd wordt en dus weer op gang komt. Wat je afkolft kun je dan in het flesje geven en wat je tekort komt, vul je dan aan het KV. Als het goed is gaat je productie dan omhoog, (binnen een paar dagen zou je al verschil moeten merken: ofwel ga je meer kolven als je na het aanleggen verder afkolft, ofwel gaat je kleintje minder uit de fles nodig hebben, omdat ie meer uit de borst drinkt.
    Verder misschien verstandig om een lactatiekundige erbij te halen... wordt vergoed door je verzekering.

3. Nemo

Nemo Niet meer actief

Zeker kan de melk terug komen ! Bv is een kwestie van vraag en aanbod. Als je borsten vaak en goed geleegd worden komt er prolactine vrij in je hersenen en prolactine zorgt er voor dat er melk gemaakt word uit jouw bloed. Als je extra stimuleert (extra kolven en/of aanleggen) komt er dus meer prolactine en dus meer melk.
    Ik denk dat je het beste contact met een lk kunt opnemen of met VBN of LLL zodat je een plan van aanpak kunt maken (flesjes verantwoord afbouwen).
    En wat je kolft zegt weinig overje productie. Je kindje krijgt altijd meer uit de borst dan dat jij met een kolf krijgt.
    Algemene tips om je productie op te voeren zijn: wisselvoeden, dus meerdere borsten per voeding aanbieden. Bijv. borst 1 links, borst 2 rechts, dan borst 3 weer linker borst, dan borst 4 is weer rechts. Je borsten worden nooit helemaal leeg omdat er tijdens het drinken weer nieuwe melk word gemaakt. Dus wisselvoeden is dus een goede boost voor je productie. Tevens zou je borstcompressie kunnen toepassen, dit word uitgebreid uitgelegd op www.borstvoeding.com. Tevens kun je nakolven tijdens een voeding, wrs zul je weinig kolven maar ook dit is een goede boost voor je productie ondanks dat je weinig kolft. Je kunt ook zelf regeldag(en) inlassen. Dus je lekker met je kindje op de bank/bed en extra vaak aanleggen.
    Een lk of de VBN/LLL kun je vinden op www.borstvoeding.nl (onderaan)

Succes ! Als je nu even investeert dan komt het echt weer goed !

4. 4days

4days Niet meer actief

Ik kan me eigenlijk alleen aansluiten bij de rest.

Ik zou je baby voor ELKE voeding eerst minstens een kwartier aanleggen. En daarna pas kv geven, anders komt die productie nooit meer op gang... Want kolven is inderdaad nooit zo effectief als een drinkende baby.

5. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

Apr 13, 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Ik sluit me ook aan bij bovenstaande, wat een toestand! En ik zou echt een Lk bellen en daar een goed plan mee maken. Het komt goed, echt!!!

Share This Page