Help!

Discussion in 'Flesvoeding' started by SaschaH, Sep 2, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. SaschaH

SaschaH Actief lid

Aug 13, 2009
    461
    0
    0
    Beste dames,

Wie heeft er ervaring met stoppen met borstvoeding bij borstontsteking?

Al enige tijd zit ik te overwegen te stoppen met bv. Ons zoontje is morgen 4 weken oud en de borstvoeding ligt me gewoon helemaal niet. Nu heb ik ook nog borstontsteking aan beide borsten en ben ik inmiddels 8 keer per 24 uur huilend van de pijn aan het voeden.
    Je voelt hem al aankomen: ik trek het niet meer en wil direct stoppen.

Ik heb de infolijn al gebeld maar zij promoten eigenlijk alleen de borstvoeding en geven aan dat ik maar door de zure appel heen moet. Dat wil ik dus absoluut niet, ik hou het echt niet meer vol zo. Wat kan ik doen om te stoppen? Kunstvoeding geven en de ergste druk eraf kolven en zo mijn productie verminderen?

Ondertussen heb ik vanmiddag ons zoontje om half 1 een flesje Kruidvat Comfortvoeding (daar zit Johannesbroodpitmeel in tegen het spugen) gegeven met 90 water en 3 schepjes voeding, zoals op de verpakking aangegeven stond. Nu geldt dit voor baby's tussen de 3 en 3,5 kilo bij 6 voedingen per 24 uur/dag, dus om de 4 uur voeden. Ons zoontje weegt inmiddels rond de 4 kilo en kreeg altijd 8 borstvoedingen per dag. Doe ik dit dan wel goed? Krijgt hij niet te veel/te weinig?
    Op de verpakking staat bij gewicht 3,5/4 kg 5 voedingen van 120 water en 4 schepjes en bij gewicht 4-5 kg 150 water en 5 schepjes.

Ik ben eigenlijk een beetje ten einde raad, dus hoop op jullie antwoord.
    Vast bij voorbaat dank.

Groetjes.

2. piemie

piemie Fanatiek lid

Mar 28, 2009
    1,769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Hoi,

Ik hoop dat ik je een beetje kan helpen. Ik heb zelf geen BV gegeven maar toen Tygo 4 weken was kreeg hij 120/4 ml voeding. Hij liet ong 3 uur tussen de voedingen en gaf dus zo'n 7 voedingen per dag. Ik heb begrepen dat je niet meer dan een liter per dag mag geven.
    Toen er een voeding af ging omdat hij door ging slapen heb ik de voedingen verhoogd naar 150/5 ml voeding.
    Er zijn ook dagen geweest dat ik een fles extra gaf omdat hij het wilde maar zorgde meestal dat ik niet boven de liter kwam.
    Ik zou als ik jouw was eens kijken hoe het gaat als je om de 3 uur zo'n beetje voed. Als je dan 120/4 zou geven is dit prima hoor..

Succes ermee.

3. piemie

piemie Fanatiek lid

Mar 28, 2009
    1,769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Ik heb me trouwens nooit aan het pak gehouden hoor, elk kind is anders..

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

De beste manier om van je borstontsteking af te komen? Aanleggen! Het is echt zo. Alleen je kind is in staat om een borst goed leeg te drinken en dit is echt heel belangrijk bij een borstontsteking. Verder kun je natuurlijk flesvoeding gaan geven. Het is aan te raden om rustig af te bouwen (juist om nog meer borstontstekingen te voorkomen).

Goeie richtlijn: 150ml kv per kg lichaamsgewicht en dat delen door het aantal voedingen wat je wilt geven.Mijn advies is om minimaal 6 voedingen tussen 7:00 en 23:00 te geven.

Het pak is alleen maar een leidraad en is niet bepaald handig om te volgen.

5. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,090
    3,873
    113
    Je zult nu inderdaad even door de zure appel moeten heenbijten, ongeacht of je borstvoeding wilt blijven geven of wilt afbouwen, omdat je anders kans hebt dat het juist alleen maar erger gaat worden.
    Ik weet dat het ellendig is, ik heb het zelf ook gehad met 4 weken en was hondsberoerd, maar gelukkig ging het na een paar dagen al stukken beter.
    Slik je trouwens wel wat tegen de pijn en/of heb je een antibioticakuur gekregen?
    Ik zou dus eerst nog blijven voeden tot de ontsteking over is en daarna heel rustig afbouwen. Gewoon blijven voeden op verzoek, ook bij kunstvoeding. Je merkt zelf wel hoeveel je kindje drinkt. Ik heb me nooit aan dat pak gehouden, het enige waar ik voor zorgde is dat ik nooit over de max. heen ging. Je zult zien dat je binnen korte tijd wel in een soort ritme komt, wat je kind heeft aangegeven, maar waar je de klok vaak gewoon gelijk op kunt zetten. Tenminste, zo werkte dat hier. Sterkte!

6. SaschaH

SaschaH Actief lid

Aug 13, 2009
    461
    0
    0
    Lieve meiden,

Dank jullie voor je reacties. Inmiddels ben ik gelukkig wat gekalmeerd :)...
    Aangezien inderdaad het niet verstandig is te stoppen bij een borstontsteking, ben ik voorlopig nog even door aan het gaan totdat de ontsteking over is. Ik heb antibiotica gekregen en hoop dat het snel gaat werken, voeden is echt een martelgang. Helaas krijgt zoonlief daarvan weer ontzettende gillende kramp en diarreem maar dat nemen we er dan maar even bij.

Zo, dat was mijn klaagminuutje weer.

Alvast voor straks: wat voor (kunst-)voeding kun je het beste gebruiken na borstvoeding? Er zijn zoveel soorten!

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Share This Page