35 en te oud?

Discussion in 'Zwanger worden' started by Pascale75, Dec 21, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pascale75

Pascale75 Actief lid

Jun 15, 2009
    330
    0
    0
    Vanaf augustus 2010 fulltime mama
    Flevoland
    Het onderwerp zegt het al.
    Ik ben in oktober 35 geworden en in februari bevallen van mijn eerste kindje.
    Sinds afgelopen juni zijn wij begonnen voor een tweede kindje. Best vroeg, ik weet het, maar dat heeft 2 redenen:
    - bij mijn zoontje was ik in ronde 10 pas zwanger, ronde 1, ronde 8 en ronde 9 eindigden in een mk, alle 3 rond 6 weken.
    - mijn leeftijd gaat meespelen omdat er misschien wel de wens is voor 3 kindjes.
    Nu zijn we dus weer 6 rondes verder en ik word steeds banger dat ik misschien wel te oud ben....

Ik weet dat de eerste ook langer heeft geduurd maar ondanks de miskramen was ik toen dus wel sneller zwanger.
    Ik ben echt zo'n onzekere muts dat ik mezelf helemaal gek loop te maken.

Wie kan me geruststellen?
    Ps. Ovu testen gebruik ik heel trouw en heb een regelmatige cyclus, 26 dagen

Ik hoor het graag van jullie!

2. mijnimeel

mijnimeel Fanatiek lid

Nov 10, 2005
    2,343
    0
    0
    Directeur
    In de buurt van Den
    Geruststellen kan alleen de dokter denk ik...

3. Klaske1986

Jul 4, 2009
    84
    1
    0
    huismama
    He meid, je bent zeker niet te oud! Mijn moeder was 35 toen ik kwam. En echt wat maakt dat uit. Echt je bent zo jong als je voelt, en als je maar een goede mama bent. Leeftijd maakt echt niet uit..

xxx

4. Marnat

Marnat VIP lid

Aug 10, 2009
    29,821
    3
    38
    Female
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Te oud ben je niet , ik ben 38 en heb nog steeds geen kinderen!
    Idd je klokje tikt maar zal het gewoon nog even proberen.
    Wie weet komt er een tweede voor jullie.
    Geniet van het wondertje die je al hebt meis.

En de molen is geen pretje meis.

5. mvl

mvl Fanatiek lid

Dec 16, 2009
    3,699
    210
    63
    administratief
    zuid holland
    Ik ben onderhand 36 jaar, ga richting 37 en blijf toch ook bezig voor een wondertje...Te oud ben je zeker nog niet....Alleen de kans op miskramen nemen (helaas) iets toe en een zwangerschap kan langer op zich laten wachten, is mij toen verteld door de Vk en gyn...

6. Pien39

Pien39 Lid

May 26, 2010
    21
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik neem aan dat je met "te oud" je 'lichamelijke' leeftijd bedoeld? Dat je bang bent dat het gezien je leeftijd niet meer lukt om meer kindjes te krijgen? Wetenschappelijk gezien wordt er natuurlijk gezegd dat het langer kan duren na je 35e, maar uit eigen ervaring en zoals je kunt zien in mijn banner kan ik je vertellen dat dit natuurlijk niet voor iedereen opgaat! Ik ben nu 40 en hoop volgende maand voor de tweede keer moeder te worden van een zoon. Mijn oudste is dan bijna 17!

Ik moet wel zeggen dat deze zwangerschap niet gepland was en ik was er dus geestelijk ook niet mee bezig. Wel is dit wondertje héél erg welkom!

Probeer er niet te veel mee bezig te zijn, ik weet makkelijker gezegd dan gedaan....
    Er zijn zoveel vrouwen die 'ouder' zijn dan jij nu bent en op de natuurlijke manier zwanger worden.

Succes!

7. pcootje

pcootje VIP lid

Jun 17, 2009
    5,888
    0
    0
    In ons hutje.
    Ik was 35 toen mn dochter werd geboren en ben nu 39 als de baby komt.
    De natuur deed er bij ons nogal lang over om zwanger te raken.
    Bij de 1ste 6 en bij deze zo'n 3 jaar.

8. Bri

Bri Niet meer actief

Tja, je weet zelf wel dat gemiddeld genomen de vruchtbaarheid van een vrouw bij 35 niet echt optimaal meer is. Maar dat wil niet zeggen dat het niet meer kan.

Mijn kinderen zijn geboren toen ik 36 en 38 was. Beide keren vlot zwanger geraakt. Zelf ben ik geboren toen mijn moeder 39 was. Dus ja, sommige vrouwenlichamen blijven lang in staat tot het voldragen van een zwangerschap. Bij anderen gaat de biologische klok veel vroeger al af.

Het feit dat je een regelmatige cyclus hebt is wel een goed teken. En als je ovutesten aangeven dat je iedere maand een eisprong hebt, zou je toch een aardige kans moeten hebben om zwanger te raken.

Heel veel succes!!

9. Dyja

Dyja Actief lid

Sep 2, 2009
    151
    0
    0
    full time mama van 2 heerlijke zoons
    ergens in Nederland
    Te oud vind ik een belachelijk iets. Soms heb je het niet voor het zeggen dat je op oudere leeftijd nog moeder wordt. Ik ben nu ook 35 en wordt in februari 36, en wij hebben ook nog de wens voor een kleintje. Ik heb vandaag helaas een miskraam gekregen en ik moet zeggen dat de gedachten wel door mij heen ging van: "misschien komt het wel door mijn leeftijd dat het nu mis is gegaan". Ik zal het nooit weten. Ik wil nu ook nog even niet nadenken over het weer proberen, ben er best wel kapot van en voel me eigen erg leeg van binnen. Maar meid trek het je niet aan en ga er gewoon voor. Hopelijk heb je snel een positieve test in je handen.

Liefs Dyja

10. Bri

Bri Niet meer actief

@Dyja: wat verdrietig meid, dat je vandaag een miskraam hebt gehad. :(

Ik zie dat er in dit topic twee dingen door elkaar lopen: de vraag of 35 in moreel of sociaal opzicht 'te oud' is voor het moederschap (en daarop zegt we hier nu allemaal: neeeee, dat is onzin!) en de vraag of 35 in biologisch opzicht 'te oud' is voor het moederschap. En daarvan zijn er gelukkig voorbeelden dat het best vaak nog wel kan, maar helaas ook voorbeelden dat het toch al te oud is... Gemiddeld genomen begint de vruchtbaarheid van vrouwen bij 30 al behoorlijk te dalen. Wat heeeeeel vervelend is, omdat het sociaal gezien steeds minder vrouwen gegeven is om al voor je 30e 'klaar' te zijn met je gezinsvorming.

De tijd zal het moeten leren, of het jou biologisch gezien nog gegeven zal zijn nog een kindje (of misschien nog wel 2) op de wereld te mogen zetten. Ik hoop het echt voor je!

11. disney1986

disney1986 Fanatiek lid

Oct 29, 2010
    1,527
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zelf ben nog maar 24 maar mijn man is 34! over paar maanden 35, en wij willen graag nog 1 of 2 wondertjes erbij.
    Niemand praat of zegt iets over de leeftijd van mijn man, terwijl de zaad kwaliteit ook afneemt.
    Bij een vrouw is een soort van taboe om laat mama te worden, en bij mannen vinden we het maar heel gewoon.

Als een man van 50 een kindje verwekt bij een vrouw van 25, zegt niemand wat, maar andersom word iedereen gek!

Ik vind dat je zelf als persoon kan bepalen of je je zelf te oud vind of niet.
    En je de kans op miskraam neemt toe, maar als ik een miskraam krijg, dan steken ze het weer op want anders! maar ben je boven de 35 word het gelijk daar opgestoken.
    Ga lekker voor een wonder....ik wens je alle geluk!

12. ma1

ma1 Fanatiek lid

Mar 14, 2010
    1,211
    0
    0
    hier 37 en zwanger van de derde, ik was33 toen we de eerste kregen en 35 de tweede, helaas ook 2 miskramen.
    alle keren was ik binnen enkele maanden zwanger

13. Pascale75

Pascale75 Actief lid

Jun 15, 2009
    330
    0
    0
    Vanaf augustus 2010 fulltime mama
    Flevoland
    Dames,

Dank jullie voor alle reacties.
    Het ging mij inderdaad om mijn biologische leeftijd. Ik geloof zeker niet dat je met 35 of nog 'ouder' te oud bent om moeder te zijn. Moeder ben je in hart en nieren. Een goede moeder zijn heeft idd niks met je leeftijd te maken.
    Ik moet er gewoon vol goede moed de volgende ronde weer tegenaan gaan. En inderdaad: ik heb een regelmatige cyclus en iedere maand nog netjes een eisprong.
    Dat een kans op een mk toeneemt, ok. Maar ik heb al 3 mk gehad en was toen bij de 1ste mk 32. En dat ze het bij een miskraam op de leeftijd gooien wanneer je wat 'ouder' bent; hoeveel jongere dames hebben niet 1 of meerdere miskramen gehad? We weten wel dat we iets meer kans hebben erop maar het is idd makkelijk zeggen 'het komt door de leeftijd'.
    Ik ga er weer voor! Hoeveel dames zijn niet op latere leeftijd nog moeder geworden? En ondertussen geniet ik extra van mijn kleine mannetje die ik al heb mogen krijgen.
    Want kinderen 'krijg' je naar mijn mening en je 'neemt' ze niet!

@Dyja; heel veel sterkte meid met je miskraam. Ik weet hoe het voelt. Iets wat zo gewenst was, wordt zo hard van je afgenomen en dat doet pijn!!

Share This Page