Kinderfysio

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Noek86, 13 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Noek86

Noek86 Actief lid

9 jun 2010
    389
    0
    16
    Brabant
    Hallo,

Daar ben ik weer met een vraagje:)
    Wij hadden het idee dat ons dochtertje rechts als voorkeurshouding heeft.
    Vandaag bij de arts van het cb geweest en dit aangegeven.
    Zij vond dat het hoofdje rechts ook iets afgeplat was en stuurt ons door naar een fysio.
    Dit omdat ze er op tijd bij willen zijn en wij ook;)

Heeft iemand hier ervaring mee en is het gelukt om de voorkeurshouding en het platte hoofdje weg te krijgen?
    En wat doet de fysio als we er zijn?

Ze kan trouwens wel goed haar hoofdje draaien naar de andere kant, het is niet zo dat de spier vast zit.
    Ze draait alleen telkens weer terug.

Alvast bedankt!

2. Sensea

Sensea Niet meer actief

wij hebben ook fisio gehad. het komt vrij vaak voor dat kindjes een voorkeurshouding hebben. het komt helemaal goed, je krijgt wat oefeningen mee naar huis en ze oefend zelf met de baby en doet wat rekoefeningen op de spieren. je kan haar nu alvast wat meer op de andere zij leggen in de tussentijd met een rol achter de rug dat ze niet terug kan. of andersom in bed leggen dat ze vanaf een andere kant naar het licht kijkt. en de voeding om en om geven. eerst op de ene arm de volgende keer op de andere arm. zo moet zo ook automatisch andersom kijken om jou te zien. als de afplatting te erg is kun je daar met een helmpje ook wat aan doen met goede resultaten. maar zover komt het meestal niet hoor als je er goed op tijd bij bent.

3. misa

misa Niet meer actief

Veel op de buik leggen wil wel helpen en misschien op de zij met een zijligkussen. Vraag maar na bij de fysio. Succes!

4. carlo1987

carlo1987 Fanatiek lid

9 feb 2010
    1.043
    0
    0
    verzorging
    nijmegen
    hier actief fysio gehad, voor voorkeur naar rechts en flinke afplatting. voorkeur is weg, alleen afplatting niet. trekt niet bij. we hebben morgen een afspraak bij de huisarts, deze zal ons doorverwijzen naar een kinderarts voor onderzoek en waarschijnlijk om helmpje aan te laten meten.
    fysio doet veel oefeningen naar de niet-voorkeurkant. ze zal je ook wat tips meegeven. 1 tip vanuit mij: snoozzz. een band in bed waarmee je je kindje op zijn/haar zij kan laten slapen. fysio zal dit niet adviseren, deze mogen dit niet ivm wiegendood e.d. wij hebben hier zelf voor gekozen.
    ik heb even een foto toegevoegd!

succes!!

5. Supernurse

Supernurse Fanatiek lid

16 aug 2009
    1.837
    0
    0
    Hoi
    Hier ook een zoon met een flinke voorkeurshouding. Dit wordt bij hem veroorzaakt door het kiss syndroom. Hij wil dus wel naar links kijken maar dit kan hij niet en doet pijn. Wij zijn begonnen met kinderfysio die komt elke week bij ons thuis endoet verschillende oefeningen met hem. Wij krijgen allemaal tips. Daarnaast zijn wij bij een osteopaat om zijn nekje los te krijgen.
    Mocht je meer willen weten pb dan maar.

Succes ermee en echt waar het komt goed
    Groetjes suzanne

6. Soekie

Soekie Bekend lid

26 mrt 2010
    733
    0
    16
    Vrouw
    Verzorgende IG
    Ons zoontje had ook een voorkeurshouding naar links door het kissyndroom. We waren hier gelukkig op tijd bij en hij wordt hiervoor behandeld bij een manueel therapeut. Deze week krijgt hij de laatste behandeling (4 keren geweest). We merkten zelfs als bij de eerste behandeling resultaat en het gaat nu ook heel goed.
    Jij bent er ook op tijd bij dus maak je geen zorgen. Je zult snel verbetering zien! :)

Groetjes Soekie

7. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier een lichte voorkeurshouding naar rechts, maar met name een plat achterhoofd. met 7 weken waren bij de fysio onder behandeling. tips gekregen om voorkeurshouding op te heffen: andersom fles geven, verschonen enz. En ze heeft tot 5,5 maand in een zijligkussen gelegen. Dat is echt een uitvinding! Heeft hier echt goed geholpen.
    Haar hoofdje ziet er nu super mooi uit. Geen helmpje nodig :)

8. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Hier ook al vroeg bij de fysio. Eerste afspraak was met 3,5 week oud! (kan ook komen omdat mama fysio is.... ;))

Lucas ontwikkelde ook al snel een fikse voorkeur voor rechts en het hoofdje begon al af te platten. Daarvoor dus fysio. Idd wat kleine oefeningetjes en handigheidjes in de dagelijkse verzorging waardoor de voorkeur wegging. Zijligkussen was hier bijv. niet eens nodig. Afplatting is goed tegengegaan en wat er plat was, is nu weer mooi bol! Helmpje gelukkig ook niet nodig geweest, al had ik dat geen probleem gevonden als het wel nodig was.

9. Noek86

Noek86 Actief lid

9 jun 2010
    389
    0
    16
    Brabant
    We hebben haar gister en vanmorgen waar we bij waren in de box en in de kinderwagen op haar zij gelegd met erachter een rol zodat ze zo bleef liggen.
    Ze leek het fijn te vinden om zo te liggen en viel in diepe slaap, alleen vanmorgen niet.
    Heb echt niet het idee dat het haar pijn doet om op haar andere kant te liggen.

Misschien toch eens kijken voor een zijliggingskussen, maar dit moeten we denk ik eerst met fysio bespreken?
    Want durf haar niet 's nachts op haar zij te laten liggen op de manier dat we het nu doen...

Fijn om te lezen dat de fysio veel goed resultaten levert!
    Bedankt voor de reactie's!
    Ik hoop dat we er volgende week terecht kunnen.

10. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Ik zou haar idd gewoon overdag waar je bij bent voorlopig lekker op haar zij leggen (en dan afwisselend de ene en andere kant). Dat het haar geen zeer doet om op de niet-voorkeurskant te liggen, is alleen maar goed! Dat wil zeggen dat je waarschijnlijk nog mooi vroeg bent met ingrijpen en dat het minder moeite kost om het te verhelpen.

Zijliggingskussen zou ik idd eerst met de fysio bespreken. Wie weet redt je het hier ook al wel mee zonder kussen en hoef je hem niet aan te schaffen, scheelt toch weer...

Als je het 's nachts niet aandurft, zou ik dat even laten voor wat het is, totdat je de fysio gesproken hebt!

Ik hoop ook voor jullie dat je snel terecht kunt!

11. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    persoonlijk zou ik wel een zijligkussen kopen. is nou niet onoverkomelijk veel geld. kost 15,95 bij de babydump:
    Delta Diffusion | Bedtextiel | Baby-Dump
    Je kunt het eerst overdag gebruiken en kijken hoe rustig en stabiel je kindje hierin ligt. Hier lag ze er echt prima in en kon niet op haar buik rollen door het stukje wat ook aan de voorkant van het kussen zit. Dus wij hebben het al snel 's nachts gebruikt. Nog nooit wat gebeurt in al die maanden.

12. Noek86

Noek86 Actief lid

9 jun 2010
    389
    0
    16
    Brabant
    We zitten er ook echt over na te denken om een kussen te halen.
    We hebben haar nu boven in bedje liggen op haar zij met weer een rol erachter en ze ligt heerlijk te slapen.
    Alleen zit ik hier heel de tijd te kijken of ze niet door gaat rollen;) (hebben babyfoon met camera)
    Alhoewel ik niet denk dat ze door gaat rollen, maar ja je weet het nooit he!

13. Sensea

Sensea Niet meer actief

ze rolt nu nog niet door hoor. ook zo'n kussen is gevaarlijk als ze eenmaal kan rollen. ik zou het gewoon even zo doen tot je iets meer weet met de fisio en de controle foto.ik neem aan dat dat allemaal vrij snel zal beginnen?

14. Noek86

Noek86 Actief lid

9 jun 2010
    389
    0
    16
    Brabant
    Als het goed is bellen ze vandaag of maandag voor een afspraak voor komende week.
    Ze gingen dan proberen haar ertussen te krijgen aangezien er een lange wachtlijst was, en ze baby's met voorkeurshouding zo snel mogelijk willen helpen.

15. Sensea

Sensea Niet meer actief

precies, wacht gewoon eventjes af wat de fisio gaat zeggen. in de tussentijd werk je met de rol. wat gebruik je? een badhandoek? ook af en toe andersom leggen op de andere zij. (beetje afwisselen) ik deed meestal de lange slaapjes op de zij die problemen heeft en de korte op de andere zij. als je d'r in de box legt kan je ook de rol gebruiken. en het voeden om en om , wil dat een beetje?

16. Noek86

Noek86 Actief lid

9 jun 2010
    389
    0
    16
    Brabant
    We gebruiken in de box meestal het voedingskussen en in haar bedje rol ik een badcape op.
    Ze ligt nu op haar linkerzij, want dat zou ik idd zo vergeten, is natuurlijk niet de bedoeling dat ze dadelijk voorkeur krijgt voor haar andere kant:p
    Met het voeden gaat het redelijk alleen draait ze dan telkens zo dat ze op haar achterhoofdje ligt...

Deel Deze Pagina