Mijn zoontje gaat morgen voor het eerst naar school en nu vraag ik mij af wat leren kindjes eigenlijk in groep 1?
Onze dochter zit een half jaar in groep 1. Ze werken met een letterparaplu waar elke drie weken een andere letter aan hangt. Op die manier leren ze de letters kennen. Verder tellen ze, leren over kleuren, vormen, enz en doen activiteitjes om de fijne motoriek te stimuleren. En elke paar weken is er een bepaald thema (tot nu toe bijv verkeer, dieren, beroepen en muziek) en leren ze van alles over dat thema. Zo werd ik fijntjes gewezen op een paar verkeersborden. Elke ochtend beginnen ze in de kring, daarna mogen ze een activiteit kiezen van het bord (poppenhoek, bouwhoek, puzzelen, knutselen, enz). Volgens mij herhaalt dat ritueel zich een aantal keer. O ja, ze hebben ook elke dag bewegingsonderwijs. Dat kan buiten spelen zijn, maar ook gymen in de gymzaal.
wat maartje zegt n dat er 4 seizoenen zijn en dat appels aan bomen groeien bijv en dat rupsen vlinders worden beetje dat soort dingen *pas nog hele kunstwerkjes van groep 1-3 gevonden van mezelf haha
Oa moeten ze aan het eind van groep 1 weten de kleuren en vormen groter kleiner, dikker dunner en de cijfers 1-10 herkennen. dit wordt met cito ook getest. dat is de basis. ze leren echter natuurlijk nog veel meer dingen. zoals dagindelingen. wat basisdingen van het lichaam. hier ook nog groenten en fruit en de verschillen daarin. etc etc.
Meestal zijn ze elke dag wel even bezig met dingen als 'welke dag is het vandaag?', hoe vaak gaan we vandaag naar school enzovoorts. Ze leren tellen, kleuren en vormen (voor zover ze dat nog niet kennen.) Verder zie je vaak dat ze bezig zijn met dingen op volgorde leggen (bijvoorbeeld van groot naar klein. Maar ook korte verhaaltjes met plaatjes op de juiste volgorde leggen.) Ook zaken als ver weg - dicht bij en andere tegenstellingen komen aan bod. Vaak werken ze met thema's, die dicht bij de kinderen liggen. En binnen dat thema leren ze van alles. Dus tijdens het thema herfst, tellen ze met kastanjes. Er wordt dan geknutseld met bladeren en eikels. En ze leren woorden die bij het thema passen. (Bij herfst bijvoorbeeld woorden als: storm, paddenstoel, noot) De thema's die gebruikt worden, kunnen per school wel wat verschillen. Maar vrijwel standaard zijn de seizoenen een thema en ook Sinterklaas wordt bijna op elke school als thema genomen. Kerst en Pasen zijn thema's op de Christelijke scholen. Verder kun je denken aan thema's zoals: verkeer, ziek zijn, op vakantie, het strand, de boerderij. Behalve dingen als tellen, woorden en allerlei begrippen, leren ze motorische vaardigheden. Ze leren knippen en plakken, met een kralenplank oefenen ze de fijne motoriek en plaatjes namaken. Er is aandacht voor dingen als klimmen, rollen, bal werpen. Het lijkt vaak of kleuters alleen maar spelen. Zo ervaren ze het zelf (gelukkig!) meestal ook. Maar stiekem leren ze echt heel veel!
En vergeet de sociaal-emotionele ontwikkeling niet! Kinderen leren om te gaan met gevoelens; boos, blij, verdrietig, ... en de omgang met elkaar. Peuters spelen vaak nog naast elkaar (ieder zijn/ haar eigen spel) en als kleuter leer je samen te spelen. En daarbij is communiceren heel belangrijk: overleggen met elkaar. Ook leren ze dat je wel eens iets moet doen wat je liever niet wilt of dat er geen plaats meer in de bouwhoek is, terwijl je dat juist wel graag zou willen. Dus ze leren ook met teleurstellingen om te gaan. Kleuters leren zich meer op anderen te richten, niet alleen op zichzelf.
dat alles valt mee inderdaad qua leren. heel veel kinderen weten dat alles op die leeftijd volgens mij.
Qua leerstof zijn er bij die al heel veel kunnen maar sociaal-emotionele ontwikkeling vind ik heel belangrijk vanaf groep 1. En dat vind ik toch wel een van de belangrijkste dingen. Samen spelen, delen, leren wachten, in de kring zitten, leren iets te vertellen enz.
School van zoonlief werkt niet met aparte groepen, maar met onderbouw (4-7 jaar) en bovenbouw (8-12 jaar). In de onderbouw beginnen ze de dag met een leesgroepje. Degenen die nog letters moeten leren, focussen op letters. Degenen die verder zijn, leren lezen en begrijpend lezen. Ben erg blij met een zó flexibel systeem. Als zoonlief zich zou moeten bezighouden met letters leren, zou hij zich vermoedelijk gauw vervelen tijdens de 'leesles'. Terwijl hij op andere terreinen vast nog niet zo ver is, maar die pakt hij dus ook in z'n eigen tempo. Kortom: het gaat op iedere school anders, ze maken allemaal hun eigen keuzes in wat de kleuters aangereikt krijgen en hoe.
Ze werken dan ook volgens een individueel programma. Soms zelfstandig, soms in een klein groepje, soms in duo's, soms met een groter groepje. Ze moeten hun eigen leerdoelen halen, dus passend bij hun niveau. Die leerdoelen worden 4 keer per jaar individueel bepaald (door leerling, juf en ouders samen). De school bestaat pas een paar jaar (en er zitten nu een paar 100 kinderen op, met name de onderbouw zit al helemaal vol), maar de resultaten zijn tot nu toe erg goed. Kinderen leren daar goed zelfstandig werken, elkaar helpen en om hulp vragen. Verder bouwt deze methode voort op de eigen belangstelling van kinderen, terwijl ook het 'verplichte programma' z'n plek heeft. Uiteindelijk moeten ze allemaal aan de juiste kwalificaties voldoen om door te stromen naar het voortgezet onderwijs, en die uitstroom is tot nu toe prima (toegegeven: dat zijn allemaal latere instromers geweest, nog geen enkel kind heeft alle 8 jaar gevolgd).
En verder zitten ze met 4 van die onderbouwgroepen van ongeveer 25 kinderen in één 'unit', waarbij ze vaak ook groepsoverstijgend samenwerken, dus juist met degenen die even ver zijn op een bepaald onderwerp. Uiteindelijk is het een heel flexibel systeem, waarin je niet wordt beperkt door wat het gemiddelde van de groep van 25-30 leeftijdsgenoten doet, maar waarin je dus je eigen weg door de leerstof volgt.
Met leeftijdsgenoten, of eerder met 'niveaugenoten'. Zoon is er bijvoorbeeld echt aan toe om te leren hoe je woorden maakt van losse letters, dus bij lezen zit hij zeker niet alleen met leeftijdsgenoten. Veel van de 4-jarigen zijn dan aan het leren wat die letters nu eigenlijk zijn en wat voor geluid bij die letters hoort. Met gym juist weer wel; een 7-jarige is meestal nogal groot en sterk (en behendig) in vergelijking tot mijn mannetje. Maar het is dus inderdaad niet zo dat ze altijd met dezelfde gemengde groep zitten.