Tepeltrekker/kramp??

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door miepens, 22 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miepens

miepens Fanatiek lid

24 nov 2009
    1.160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    Hoi Mirjam of Saskia,

Ik zit met het volgende probleem. Mijn dochter van 12 weken oud begint de laatste tijd erg aan mijn tepel te trekken. Het lijkt alsof zij helemaal samentrekt van de kramp. Af en toe komt er dan wel een scheetje uit, maar soms ook niet.
    Als ik haar troost en op het aankleedkussen leg, is het weer goed. Maar zodra ik haar weer in de madonna houding aan de borst leg begint het gekrijs en samengetrek weer.
    Meestal gaan de eerste 5 minuten aan een borst goed, maar daarna begint het. Als ik daarna de volgende borst aanbied, gaat die ook ongeveer 5 minuten goed, maar ook daar gaat ze ineens samentrekken.

Wat zou het kunnen zijn??
    Een paar weken geleden deed ze ook tepeltrekken, maar dan zonder huilen of samentrekken. Volgens mij was dat meer omdat er toen te weinig in mijn borst zat en op die manier een tsr te krijgen. Maar door een paar keer extra aanleggen en kolven is dat trekken toen over gegaan.

Het is erg pijnlijk aan mijn tepel, maar dat is niet het ergste, het lijkt alsof zij ook erge pijn heeft. Haar mondje lijkt niet alsof het spruw bevat. Zuigen aan een speentje vindt ze fijn, en ook die eerste 5 minuten van een borst gaan goed.

Nu moet ik er wel bijzeggen dat ze dit gedrag vertoond sinds dat ik haar abc dolphylus geef voor haar darmkrampen. Ze heeft sindsdien veel minder poep en ik moet haar af en toe echt helpen met een thermometer. Ik weet dat dat niet goed is, maar ik zie dat ze last heeft als ze een dag niet heeft gepoept. Toevallig moet ik donderdag toch naar het cb dus wil ik daar het "poepgedrag" overleggen.

Wat zou het kunnen zijn? en nog belangrijker: hoe kom ik er vanaf??

2. miepens

miepens Fanatiek lid

24 nov 2009
    1.160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    Het ging vanmiddag weer helemaal mis. Meteen na het middagslaapje heb ik haar aangelegd en binnen 1 minuut was het brullen/krijsen.
    Aangezien ik vanochtend al 2 keer na een voeding die slecht was verlopen had gekolfd, heb ik dat gegeven (70cc), dat ging er heel goed in. Daarna heb ik haar weer aangelegd en toen ging de eerste borst weer niet super, maar de tweede begon ze wel aan te drinken.

Daarna is ze de hele middag wakker geweest en wilde niet slapen. Uiteindelijk heeft ze 30 minuten geslapen en werd huilend wakker. Daarna heb ik haar weer meteen aangelegd, maar weer zonder succes.
    Aangezien ik wel vind dat ze wat moet eten, heb ik haar 40cc moedermelk (wat ik gedurende de middag bijelkaar had gekolfd) gegeven. Dit was natuurlijk niet genoeg en heb ik haar een fles met kunstvoeding 165cc (150/5) gegeven. Die ging er ook helemaal in.
    Omdat ze die voeding niet aan de borst heeft gelegen, heb ik daarna gekolfd. En weer kwam er heel weinig uit mijn borst.
    Nu een uur later, heb ik maar weer gekolfd. Ook nu weer 40 cc. Dat vind ik erg teleurstellend, aangezien ik een paar weken terug meestal 60 cc per borst had. Toen gaf ik haar 6x per dag de borst, nu zit ik meestal op 5, met af en toe 6 voedingen. Zou dat de reden zijn dat mijn productie omlaag is gegaan?

Zijn dit de regeldagen?

Als dat zo is, vind ik het wel vreemd dat ze niet eens mijn borst wil pakken. Ze zuigt namelijk 2x en zet het dan al op een krijsen. Dus een advies van vaker aanleggen lijkt niet te werken in dit geval. Ik probeer in ieder geval nu elk uur te kolven en haar dan om de 3 a 4 uur een flesje te geven (en misschien de borst na).

3. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Wat vervelend dat de borstvoeding niet gaat zoals je had gewild.

Ik weet zo 1,2,3 niet hoe ik je kan helpen.
    Het kan zijn dat je kindje last heeft van haar darmen, als ze niet voldoende kan poepen. Ik weet niet zo goed hoe ABC Dphilus werkt, het is een homeopatisch middel die de darmflora stabiliseert, maar ik weet niet of kindjes er een reactie op kunnen krijgen.
    Heb je al geprobeerd om het even niet te gebruiken?

Het tepeltrekken zou kunnen dat er voor haar gevoel niet snel genoeg melk komt. Je kan het eerste toeschietreflex opwekken met de hand en je dochter aan te leggen wanneer de melk al stroomt.

De frequentie van voeden is wat je dochter aangeeft. Je kan niet teveel BV geven. Voed haar wanneer ze om een voeding vraagt. Laat haar 1 borst volledig leeg drinken en bied evt. de andere borst als ze nog trek heeft.

Om een voorraadje melk aan te leggen kan je 1 uur na elke ochtend voeding kolven, omdat je 's morgens over het algemeen meer melk heb. Houd er rekening mee dat je met kolven altijd minder heb dan als je dochter het uit de borst zou halen. Verder kan je tussen de voedingen door ook kolven als je dat wilt. Hoe vaker dat je de borst leeg haalt, hoe meer je borsten gestimuleerd worden om weer melk aan te maken.

Mocht dit niet helpen, dan zou ik een lactatiekundige bij jou in de buurt in consult vragen.

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina