afbouwen nachtfles na ziekenhuisperiode?

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by manoontje, Jun 20, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. manoontje

manoontje Bekend lid

Jan 13, 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Hoi Hoi,

Ik heb een vraag over het afbouwen van een nachtfles.
    Mijn zoontje is ruim 6,5 maand en kreeg tot zo'n 3 weken geleden 4 melkflessen. 3x 200 ml (waarvan 1 met pap), en 1x240 ml. Daarnaast kreeg hij fruit-en groentehap en een liga. Dit ging prima en hij redde de nacht daar goed mee. Werd wel eens wakker maar dat was dan voor zijn speentje.

Helaas is hij 3 weken geleden goed ziek geworden. Hij heeft HUS ontwikkeld door een EHEC bacterie. (hierdoor worden de rode bloedcellen afgebroken, bloedplaatjes klonteren samen en nieren stoppen met werken) Hij heeft 12 dagen in het ziekenhuis gelegen. Het begon met overgeven, en na 6 dagen is hij in het ziekenhuis beland en kreeg hij de diagnose HUS. Hij heeft toen bloedtransfusies gekregen en zijn nieren functioneerden voor 30%. Hij heeft in die periode vocht gekregen en bijna geen voeding.
    Gelukkig ging het snel weer beter met hem en zijn we de flesvoeding gaan opbouwen. Dit ging wel goed. Hij kwam toen echter al voor een fles in de nacht. Zijn hele ritme was ook van slag door het ziekenhuis. De fles gaven we toen wel omdat hij anders te weinig binnen kreeg. De flessen gingen steeds beter maar de fruit en groentehap weigerde hij.

Nu thuis gaan de flessen prima en begint hij de fruit en groentehap ook weer steeds beter te eten. Ook krijgt hij nog een Liga en zijn we zelfs begonnen met een broodkorst en dit gaat ook redelijk.
    Maaaaaar, hij blijft nu nog steeds komen voor een nachtfles. Hij brult dan echt de hele boel bij elkaar, en heeft duidelijk honger.
    We geven hem nu al weer Friso extra (hadden we net afgebouwd). Overdag 3 gewone scheppen en 3 extra en in de avond 7 scheppen Friso Extra. Ik kan meer scheppen Friso extra doen, maar ik ben bang dat hij daar dan vol van zit en geen fruit en groente meer eet.
    Aan de andere kant komt hij nu soms na 3 a 3,5 uur al weer voor een fles....
    Vanmorgen dronk hij echter zijn ochtendfles niet op. Hij dronk maar zo'n 100 ml. Hierdoor vraag ik me af of hij die nachtfles wel nodig heeft. Sowieso wil ik de nachtfles weer afbouwen omdat hij nu te veel krijgt eigenlijk.

Sorry voor het lange verhaal. Maar heb jij tips om af te bouwen?
    Of zou het zijn dat hij weer reserve moet opbouwen en dat hij hem vanzelf wel weer laat vallen. Ons idee was om hem steeds kleiner te maken...
    Ik hoor graag je advies.

Groetjes Manon

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hallo!
    Zo dat zal een pittige tijd zjin geweest, veel zorgen. Fijn dat het nu weer goed gaat. De kans is inderdaad heel groot dat het een inhaalslag is. Er is niets veranderd aan de flessen of spenen? Ik zou het even zo laten ook niet volledig Extra gaan geven, dit gaat inderdaad ten koste (nu of op den duur) van het ophogen van de bijvoeding. De laatste voeding (is dat de nachtvoeding?) zou je misschien ook beter 3 standaard 4 extra kunnen doen. Kindjes van deze leeftijd hebben nog wel 800ml flesvoeding nodig, de hoeveelheid is dus prima. Je zou kunnen kijken om rond een maand of 8 een fles eraf kan krijgen , maar dat hoeft nu nog niet. Succes
    groeten Femke

3. manoontje

manoontje Bekend lid

Jan 13, 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Hoi,
    Het was inderdaad een pittige tijd, maar gelukkig gaat hij er weer helemaal bovenop komen.
    We hebben niks veranderd aan de flessen of spenen.
    Normaal kreeg hij rond 20.00 uur de laatste fles van de dag en dat is nu ook zo.
    Alleen komt hij nu dus in de nacht ook nog. Hij zit dan in totaal wel rond de liter op een dag wat eigenlijk te veel is. Vannacht was het half 3, maar het wisselt nogal eens. We hebben hem gisteren wat granen in de fles van 20.00 uur gegeven maar dat maakte geen verschil. In de nacht geven we hem nu 150 ml met alleen standaard. Maar aagezien hij vanochtend zijn fles heel slecht dronk ben ik ook bang dat hij in ritme aan het verleggen is.
    Hij slaapt trouwens wel goed verder.
    Maar dus gewoon maar even zo door gaan en (hopelijk tijdelijk) een nachten geven?

Groetjes manon

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi Manon,
    Inderdaad goed om het nog even aan te kijken. Evt. kun je 's nachts wel 150 ml water aanbieden maar dan een schepje minder erin, bv 4 schepjes in plaats van 5. Misschien dat hij dan 's ochtends ook weer wat meer trek krijgt.
    Groetjes Angelique

5. manoontje

manoontje Bekend lid

Jan 13, 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Hoi Hoi,

Daar ben ik weer.....
    We zijn nu een week verder en onze zoon komt nog steeds voor een nachtfles. Hij kwam de laatste week standaard rond half 3.
    Hij wordt dan wakker en dan is het echt brullen! Speentje helpt dan echt niet, die heeft ie soms zelfs nog in....
    We geven hem nu een fles met 150 ml water en 4 schepjes en daar is hij wel tevreden mee. Hij slaapt verder wel de hele nacht goed door. (Hij gaat tussen 20.00 uur en 21.00 uur naar bed en slaapt dan door tot ongeveer 7.00 uur. )

Ik ben nu een beetje bang dat dit een gewoonte aan het worden is. Had gehoopt dat hij langzaam aan weer later zou komen aangezien hij overdag wel goed eet en drinkt. We geven nu in de avond 1 schepje granen erbij maar dit maakt geen verschil.
    Kan dit nog de inhaalslag zijn? En hoe kunnen we die nachtfles weer afbouwen?

Groetjes Manon

6. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi,
    Moeilijk om te zeggen of hij nog steeds bezig is met een inhaalslag of hoelang dit zal duren. Er zijn meer kindjes die op deze leeftijd (en ouder) 's nachts nog komen voor een voeding en hier is helaas niet altijd wat aan te doen.
    Hoe is het drinktempo? Lukt het voor hem om er 15-20 minuten over te doen? Tot 8 maanden mag hij 800 ml per 24 uur, daar zit hij al op toch? Drinkt hij 's ochtends wel alweer beter?
    Groetjes Angelique

7. manoontje

manoontje Bekend lid

Jan 13, 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Hoi,

Het rare is alleen dat hij voordat hij in het ziekenhuis opgenomen werd niet meer kwam voor een nachtfles. We hadden toen net de fles van 23.00 uur afgebouwd en dat ging prima. Hij kreeg dan de laatste fles om 20.00 uur en sliep dan tot 6.30-7.00 uur. Werd wel vaak wakker voor een speentje, maar niet van de honger. Het verbaasde ons wel dat het zo makkelijk ging aangezien hij de fles van 23.00 uur ook altijd gretig opdronk.
    Maar misschien sluimerde er toen al wat van zijn ziekte...?

Hij drinkt de fles in de nacht redelijk snel op, je hoort hem echt hard eraan trekken. Denk dat hij er binnen 10 minuten wel in zit. We gebruiken speentje nr 3. Overdag doet hij wel wat langer over zijn fles, maar ook niet veel langer dan 10 minuten hoor.

Hij zit nu ruim over de 800 ml. Hij krijgt overdag 3 flessen van 200 ml en eentje van 240 ml. Hier laat hij soms wel iets van staan dus komen we mooi uit op 800 ml, maar met die nachtfles erbij komt hij dus bijna aan de liter.
    De ochtendfles gaat nu ook weer goed. Hij laat meestal wel ietsje staan, maar dat is nu iets van 30 ml. In de ochtend doen we 2 schepjes granen erbij.

Groetjes Manon

8. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi,
    Dat zou kunnen. Qua drinken is het fijn als het nog net wat rustiger gaat. Je kunt hiervoor een speentje nemen met een kleiner gaatje. 15-20 minuten zou fijn zijn.
    Misschien wanneer de fruit/groente wat beter gaat en meer wordt dat het lukt om wat minder melk te gaan geven. Dit zorgt ook voor meer verzadiging waardoor het ritme weer wat gaat veranderen.
    Groetjes Angelique

Share This Page