Borstvoeding en Nuvaring

Discussion in 'Borstvoeding' started by Brabomama, Jun 30, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Brabomama

Brabomama Fanatiek lid

Sep 14, 2011
    1,316
    0
    0
    Vóór mijn zwangerschap gebruikte ik altijd de Nuvaring, het was een vorm van anticonceptie die goed bij me paste: weinig hormonen en je hoeft er maar eens in de drie weken aan te denken.:D

Een aantal weken na mijn bevalling wilde ik weer de Nuvaring gaan gebruiken, omdat die me dus altijd zo goed was bevallen voorheen.
    Op internet las ik echter allerlei spookverhalen over teruglopende borstvoeding bij gebruik van de Nuvaring.
    Zelf geef ik ook borstvoeding, en ik was juist zo blij dat die al vanaf het begin goed op gang was en dat het allemaal zo makkelijk ging.

Toen ik 2 weken geleden dus op nacontrole was bij de gynaecoloog in het ziekenhuis, heb ik mijn twijfels met hem besproken. Hij zei dat er nog niet zoveel bekend was over de combinatie borstvoeding-Nuvaring, omdat de Nuvaring nog niet zo heel lang op de markt is. Zijn gevoel (en ook het mijne) was dat het waarschijnlijk wel mee zou vallen met het teruglopen van de hoeveelheid melk, omdat de Nuvaring alleen heel lokaal (=vaginaal) hormonen afgeeft.

Helaas merkte ik echter ongeveer een week na het inbrengen van de Nuvaring dat mijn melkproductie inderdaad aanzienlijk terugliep (bij het kolven tussen de 1e en 2e ochtendvoeding in produceerde ik ineens nog maar ongeveer 50-60 ml. in plaats van de ongeveer 80-90 ml. voorheen):$. Ik heb de ring dus meteen verwijderd en mijn huisarts heeft me nu de minipil (Cerazette) voorgeschreven, hier ga ik na het weekend mee beginnen.

Heeft iemand van jullie ervaring met de Nuvaring bij het geven van borstvoeding? En vooral: indien je net als ik slechte ervaringen hebt met de combinatie, is je productie dan wel weer terug gekomen op het niveau van voorheen?:(

Alvast bedankt voor jullie reacties!

2. miis

miis VIP lid

May 8, 2012
    5,229
    1
    0
    mijn gyn heeft het afgeraden, precies waarom weet ik niet, maar vast door het risico aan teruglopen...mn huisarts raadde mij ook het spiraaltje af, in haar ervaring liep dara de bv ook snel achteruit...wilde het risico allemaal niet nemen, dus ben toch maar voor cerazette gegaan...als het straks wat stabieler is, neem ik mss wel het spiraaltje..

ik zou nu gewoon alles proberen het weer op te krikken, moet vast lukken, extra in de nacht voeden, heeft mij bij mn oudste erg geholpen tijdens div dipjes!

3. Brabomama

Brabomama Fanatiek lid

Sep 14, 2011
    1,316
    0
    0
    Bedankt voor je reactie!
    Gelukkig kan ik inmiddels melden dat mijn borstvoeding alweer zo goed als terug is op het oude niveau, binnen een week na het verwijderen van de Nuvaring! Ik ben dus enorm opgelucht en mijn kleine meisje is ook weer helemaal tevreden aan de borst! :)

4. miis

miis VIP lid

May 8, 2012
    5,229
    1
    0
    oh nou dat is wel fijn!!! gelukkig maar!

Share This Page