Ik lees en hoor er steeds vaker wat over: melk is niet goed voor de mens. Het lichaam moet er veel te hard voor werken en goed voor de botten schijnt het ook niet te zijn. Je zou de vitamines en calcium uit groente en fruit moeten kunnen halen. Ik heb eens gegoogeld: melk slecht voor mens - Google zoeken Zijn er meer mensen die bewust melk laten staan? En hetzelfde voor je kinderen?
De hits zijn nu niet echt wetenschappelijk en dus niet betrouwbaar. Maar een mens kan prima zonder koemelk of zuivel. Dan moet je er wel voor zorgen dat je je calcium en eiwitten uit andere bronnen haalt. Jan en ik drinken geen melk (hij wel een beetje in zn koffie trouwens), ontbijten wel met yoghurt. M drinkt en eet geen zuivel muv kaas. Tot 3 jaar dronk ze savonds een flesje volle melk, maar sinds ze die fles niet meer krijgt wil ze geen melk meer. Wel vrijwel iedere dag kaas op haar brood of uit het vuistje. En goed letten op (groene) groenten en bonen ed. T lust geen kaas, drinkt wel melk uit fles. Roomkaas lust hij wel trouwens. S drinkt heel veel (mama/kunst)melk en krijgt als hij wat beter gaat eten ook gewone volle koemelk in de fles.
Ja De jongste krijgt nog gewoon flesvoeding, hoor, maar ik zal op termijn mee stoppen. De oudste krijgt al heel lang geen melk meer. Wij eten wel met mate (niet elke dag) kaas en boter.
Hier nog kma en ze is nu dol op geitenmelk. Zelf een intollerantie voor koemelk. Dus ws zal ze het nooit veel krijgen mocht ze het wel ooit verdragen. Inderdaad zijn die grote eiwitten vaak moeilijk te verwerken.
In flesvoeding zit ook koemelk, dus dat is indirect hetzelfde. Hier ook volle melk nadat we met fv gestopt zijn. Maar hij drinkt melk altijd al slecht. Kaas eet hij niet meer en (volle) yoghurt gaat ook niet altijd goed. Danoontje wel.. En verder bijna altijd twee keer fruit per dag en bijna dagelijks groente. Tenzij hij niet eet, want hij begint om steeds meer soorten eten te zeuren. Dus krijgt hij sinds kort mulit vitamine bij.
Dat klopt maar fv is toch niet helemaal hetzelfde als gewone koemelk. Ik ga gewone koemelk niet eens introduceren hier bij de jongste. Je zoon is trouwens bijna twee, m.i. is het helemaal geen probleem om te stoppen met melk. Lekker danoontje blijven geven en verder goed en gezond eten.
Ja ik denk er ook steeds meer over om melk weg te laten. Af en toe wat yoghurt, danoontje oid is prima. Of beleg natuurlijk. Maar zou mijn dochtertje vanaf ongeveer 1 jaar ook zonder melk of fv kunnen?
Aii, da's een goeie! Daar ben ik voor mijn jongste nog niet over uit. Ik denk dat wij hem voorlopig (ook na zijn eerste verjaardag) fv (nummer 3) zullen blijven geven zolang hij nog zijn eerste en laatste fles blijft drinken.
Ik mag zelf tijdelijk geen koemelkproducten ivm overgevoelige darm en ik moet zeggen dat me dat heel goed bevalt. Ik gebruikte veel zuivel, dronk iedere dag wel 2 of 3 bekers melk (tijdens zwangerschap soms een heel pak! ) regelmatig yoghurt e.d., ben alleen niet zo'n kaaseter. Nu laat ik dat dus allemaal staan en mijn darmprobleem waar ik al jaaaaaaaren mee loop is zo goed als opgelost! Sindsdien ben ik me ook wat gaan verdiepen en kwam ik er ook achter dat koemelk helemaal niet zo goed voor je is als we altijd gedacht hebben. Eigenlijk is het ook wel logisch, baby's horen moedermelk te drinken, er is geen enkel volwassen zoogdier dat nog melk bij zijn moeder drinkt... Je moet inderdaad wel zorgen dat je voldoende (groene) groente, fruit en noten eet, maar ook al zou dat niet zo zijn is melk eigenlijk nogsteeds geen goede calciumbron. Ik was in eerste instantie van plan om mijn dochtertje ipv koemelk sojamelk te gaan geven, maar ook dat schijnt helemaal niet zo gezond te zijn als gedacht wordt. Ik denk dat het er gewoon op neer gaat komen dat wij een koemelk-arm dieet zullen hebben.
Onze dochter drinkt geen melk, wil ze niet en ik had het idee dat ze er niet zo goed tegen kan. Sinds ze geen melk mee drinkt, is het eczeem een stuk minder. Ze eet wel 's ochtends nog yoghurt en ze eet (smeer)kaas.
Peutergroeimelk is vrijwel hetzelfde als halfvolle koemelk, de eiwitten zijn amper meer gebroken en het is verrijkt met ijzer en veel suiker. Verder is het gewoon melkpoeder. Daarnaast heeft een mens eigenlijk moedermelk nodig tot de natuurlijke speenleeftijd (ergens tussen 2 en 7 jaar). Moedermelk bevat veel minder eiwitten en calcium als koemelk, dus volgens mij hebben de kindjes niet veel koemelk nodig, maar wel wat (als ze geen mm krijgen) Overigens heb ik geen idee hoe de richtlijn van 300cc per dag berekend is, maar misschien staat het in verband met het bovenstaande. En tenslotte zou ik een danootje niet in 1 zin noemen met gezonde voeding, dat bestaat voornamelijk uit kleurstoffen en suiker.
Hier drinken wij ook geen koemelk. Een kalf heeft 4 magen om de melk te verteren, wij maar een. En er zijn niet voor niks zoveel kinderen met een koemelk intolerantie. Melk heeft naast veel calcium ook een heel hoog fosfor gehalte, wat de opname van calcium remt. Lekker onlogisch dus. Meerdere onderzoeken die aantonen dat mensen die (te) veel melk drinken, meer botbreuken hadden als mensen die weinig tot geen melk drinken. Wij eten wel yoghurt, boter en kaas. Ik geef mijn kinderen alleen geen koemelk in de pure vorm, zoals een glas melk. Ook voor het maken van pap gebruik ik wat anders, havermelk met toegevoegde calcium gewonnen uit algen. Verder zat andere manieren om aan je calcium te komen, je moet je er alleen even in verdiepen.
Ja is een goed idee. Ik ga me er zeker eens goed in verdiepen. Ik heb namelijk ook het idee dat mijn dochtertje er niet goed tegen kan (fv, ook al is het ha). Maar een echte allergie weet ik ook niet hoor. Er werd gezegd dat fv niet hetzelfde is al koemelk. Dat klopt, maar de hoeveelheid koemelk eiwit (e.d.) is voor een baby vaak nog te veel. En ik heb me ook laten vertellen dat een moeder die bv geeft ook beter geen melk kan nuttigen. Want dan nog krijgt een baby het binnen. Ik zie een danoontje ook zeker niet als gezond, maar mijn gevoel was altijd: als er ook geen yoghurt in gaat, dan is het altijd iets aan zuivel. Of hebben jullie nog andere tips als toetje? (geen fruit want dat krijgt ie al twee maal daags).
Wij drinken ook geen beker koemelk. Wel eten wij yoghurt door de cruesli en eten we kaas. Ik vind ook dat zoogdiermelk voor zoogdierjongen is. De uiterlijke speenleeftijd van de mens ligt bij 7 jaar. Tot die leeftijd moet een kind iets van zuivel binnenkrijgen. Eiwitten om te groeien, vet voor de hersenontwikkeling en calcium voor sterke botten en tanden. Je kan alles ook uit andere voeding halen, maar een klein kind kan dat niet. Dus tot een jaar of 7 of in de groei, wat je zelf wilt, zou ik een kind wel iets van zuivel geven, maar dat hoeft echt niet veel te zijn. Melk
Ik heb het niet over peutergroeimelk (staat volgens mij nergen in mijn post) maar over fv Verder ben ik het met je eens dat borstvoeding eigenlijk het beste is. Maar wat doe je dan als je die niet meer geeft? Zoals gezegd, ben ik nu van plan om fv nummer 3 aan mijn jongste te blijven geven zolang hij nog flessen krijgt. Ennne ok danoontje is dan wel slechter dan kwark maar niet alle kinderen eten pure kwark. Bij mijn zoon gaat het ook niet lukken (vaak geprobeerd). Ik ben het dan met Misa eens "maar mijn gevoel was altijd: als er ook geen yoghurt in gaat, dan is het altijd iets aan zuivel."
Nederland is het land waar het meeste zuivel word gegeten/gedronken maar Nederland is ook het land met de meeste mensen met osteoporose (=botontkalking).
sja... ik weet het niet maar heb melk altijd een raar product gevonden. Geen dier drinkt in zijn volwassen leeftijd nog melk en al helemaal niet van een ander "dier". Ik zou het dus heel raar vinden als het je het echt nodig had. Ik drink dus ook geen melk. Ik vermijd het ook niet want ik eet wel meer dingen die niet goed zijn maar als gezond zie ik het niet.
P.S. koemelk kan je vervangen door andere zuivel (kaas, kwark, boter etc). Ik ben het met je eens dat kinderen wat zuivel nodig hebben maar het hoeft niet per se koemelk uit een pak te zijn. Daarom schreef ik eerder "stoppen met melk" en dan bedoel ik dus letterlijk stoppen met melk drinken.
Waarom is sojamelk niet zo goed dan? Vraag voor iedereen: wat drinken jullie dan bij de broodmaaltijd? Gewoon koffie of thee? En jullie kinderen?