ik heb een probleem en vroeg me af of er mee moeders last van hadden. Ik heb op 22 januari een dochter gekregen bij zwangerschap van 29+4. Ik kan haar niet loslaten. alles wil ik zelf doen en wil haar ook niet bij haar oma laten om zelf een beetje tot rust te komen. ze bied het iedere keer aan zodat ik ff kan bij komen. Als ik dalijk weer moet gaan werken, komt zij ook oppassen. Maar ik ben zo bang. Het raare is met mijn andere dochter die inmiddels 10 is heb ik daar helemaal geen problemen mee gehad. Iedereen mocht haar vasthouden. Is dit raar???
Ik vind het helemaal niet raar, sterker nog, vind het heel herkenbaar! Met de oudste heb ik dit ook niet gehad, maar nu met de jongste wel heel sterk ( geboren met 28w ). Heb de verzorging al 10 weken uit handen moeten geven, nu wil ik perse alles zelf doen! Ben ook vaak genoeg helemaal gesloopt en heb ook nu nog eens een borstontsteking, zwaar beroerd van, maar weiger om de verzorging aan iemand anders dan manlief over te dragen.
oohh gelukkig. vorige week bij een paasbrunche bij me schoonmoeder Dacht ik dat ik gek werd. Zij had mer dochter vast, gelukkig kan ik dat nu goed hebben. Maar toen gaf ze haar aan de dochter van haar vriendin. GGRRR. ik wist nie wat ik moest doen. Gelukkig lukte het me om te blijven zitten maar moest heel de tijd haar in de gaten houden. Later zei ik dat tegen me schoonmoeder en voeg of ze dat niet meer wou doen. Zij schrok er eigenlijk een beetje van omdat ze dat met me andere dochter gewoon kon doen en ik er helemaal geen probleem mee had. Ik hoop echt dat ik gevoel weg gaar voordat ik weer moet gaan werken.
Dat is helemaal niet raar hoor, hoe lang is je dochter nu thuis? Gecorrigeerd is je baby nu eigenlijk pasgeboren, dan geeft niemand zijn kind zomaar af aan anderen. Praat over je gevoel en leg mensen uit dat jouw baby prematuur is, speciale aandacht en zorg heeft, en dat jullie de band nog moeten opbouwen samen. Je kind is al zolang ergens anders geweest. Leg nadrukkelijk uit dat je met een prematuur anders omgaat als met aterme babys. Ik had zelf echt bepaalde regels in huis eerste half jaar, en heb aan iedereen duidelijk gemaakt dat ze zich daaraan hoorden te houden. Hier mocht niet eens de kraamvisite babys vasthouden, en de eerste maand na thuiskomst lagen ze uberhaupt alleen boven. Als ze lagen te slapen waagde niemand zich om de trap op te lopen (om even naar de babys te spieken). Verder zijn wij pas ergens op bezoek geweest toen kinderen ong 2 maanden thuis waren. Lange ziekenhuisperiode heeft een groot impact, zowel op de baby als op de ouders. Er is sprake van een hechtingsstoortis die jullie moeten overbruggen, baby moet wennen aan andere geuren, geluiden, omgeving. Weer de veiligheid terugvinden enz. Mensen zonder een prematuur snappen hier niks van, dus is het heel belangrijk om het ook goed uit te leggen. En trouwens: wanneer ga je weer werken? Heb je geregeld dat je minstens 12 weken na uitgerekende datum bij je kindje mag blijven?
Ik vind het al heel ver dat jullie al op een paasbrunch zijn geweest, en dat je je baby uberhaupt door iemand rondgesjouwd is hoor. Eigenlijk is je baby nu ergens pas 0 weken he (22 jan + 11 weken te vroeggeboren, zit je nu ergens rond de uitgerekende datum). Raar dat je schoonmoeder dat niet beseft. Ze zou toch niet rond gaan lopen op een feest met een baby van een paar dagen oud?
Fijn om te horen dat ik niet gek ben. Haha. Mijn verlof is ingegaan vanaf 22 januari, helaas is dat maar 16 weken dus moet ik 16 mei weer aant werk. Maar wat bedoej je met 12 na de uirgerekende dat'?? Mijn uitgerekende datum was afgelopen vrijdag 5 april.
klopt, momenteel ligt een wetsvoorstel voor verlengd verlof bij vroeggeboorte. Het is toch van de zotte dat jij moet gaan werken als je kind gecorrigeerd 5 weken is? als je het niet trekt gewoon naar de huisarts. ik ben tot 3 maanden na uitgerekende datum thuis gebleven en UWV en de arboarts vonden dat heel begrijpelijk (via ziektewet)