Hoofdje 6 weken voor op groei/vocht bij de hersenen.

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Natasja84, Jun 25, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Natasja84

Natasja84 Fanatiek lid

Jun 8, 2012
    2,951
    0
    36
    Veluwe
    Hoi,

Mijn zusje is nou 26 weken zwanger. Gisteren had ze een intake bij een nieuwe vk en die vond direct dat ze al een flinke toeter had voor haar termijn. Met uitwendig onderzoek, had ze het vermoeden dat het kindje ongeveer 6 weken voorloopt in de groei. Vandaar dat ze vandaag een extra echo moest laten maken en bloed af laten nemen om te kijken of ze last heeft van zw suiker.

De bloeduitslag was gelukkig goed maar de echo dus niet. Alleen het hoofdje loopt 6 weken voor op groei en er zit dus heel veel hersenvocht in (waterhoofd). Over een paar dagen moet ze dan opnieuw een echo laten maken bij een gyn en eventueel daarna naar het Radboud voor verder onderzoek. De vk gaf aan dat deze diagnose wel eens vaker gegeven wordt maar meer kon ze er niet over zeggen...

Mijn vraag is of er hier misschien meiden zijn met ervaring hierin en/of weten hoe groot de kans is dat dit toch nog goed kan komen...?? Mijn zusje en zwager zijn natuurlijk helemaal van de leg af en ook ik heb het er even goed moeilijk mee. 6,5 week geleden bij de 20 weken echo was er nog niets aan de hand... :(

2. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

Jun 9, 2010
    3,330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Ohh, wat heftig!! Ik kan me voorstellen dat jullie hier allemaal even goed ondersteboven van zijn... Heel veel sterkte voor jullie allemaal.

3. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

Jun 9, 2010
    3,330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Op deze website is heel veel informatie te vinden.... Misschien wat voorbarig, maar wie weet vind je het fijn om te lezen.

http://www.nvvn.org/patienteninfo/cer-hydrocephalie.php

Goed om te lezen is in ieder geval dat een waterhoofd goed behandeld kan worden (in het algemeen), en dat patiënten er goed mee kunnen leven.

4. Natasja84

Natasja84 Fanatiek lid

Jun 8, 2012
    2,951
    0
    36
    Veluwe
    Mrs Hair: Dank je wel voor die links. Die ga ik zometeen even rustig doorlezen.
    Oeps, ik had zelf al even wat rondgekeken op zp maar meer naar een te groot hoofd ipv waterhoofd *schaam* Sorry, ben er nog even helemaal van ondersteboven. Nogmaals heel erg bedankt voor ook die links...!!

Share This Page