Gyn of verloskundige?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Bengeltje, 2 apr 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bengeltje

    Bengeltje Lid

    29 mrt 2006
    25
    0
    0
    Hoi,

    Vorig jaar ben ik na een zwangerschap van ruim 38 weken met een keizersnede bevallen van een zoon. Het was een keizersnede omdat hij in een stuit lag. Na de bevalling bleek dat onze zoon niet gezond was. Hij had een hartafwijkiing, een wervel en ribafwijking, een nierafwijking en later bleek dat hij ook een trachea- en een bronchienmalacie had. Inderdaad had. 19 februari is onze zoon na bijna een half jaar in het ziekenhuis gelegen te hebben overleden.

    De Klinisch Geneticus heeft onderzoek gedaan naar zijn chromosomen. Hier is niet uitgekomen. Hij was gewoon 46xy. Daarnaast is er ook geen transpositie of deletie van een stukje van een chromosoom gevonden.

    Wij missen onze zoon vreselijk. Maar terug krijgen we hem niet. Graag willen wij weer snel zwanger worden. Onze kinderwens is alleen maar groter geworden. Ik vraag me nu af, kom ik bij een volgende zwangerschap automatisch bij de gyn.? Kan ik dan ook een vruchtwaterpunctie verwachten? Voor ons was het een verrassing dat onze zoon ziek was. Ik heb geen echo bij 20 weken of zo gehad. Nu zou ik graag alle mogelijke onderzoeken willen krijgen, zodat ik een keuze heb. Heb ik hier nu recht op? Ik ben namelijk 31.

    Alvast bedankt voor het antwoord!

    Liefs, Bengeltje
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Bengeltje,

    wat een nare geschiedenis heb jij meegemaakt zeg. Ontzettend moeilijk voor jullie. Ik zal proberen je vragen te beantwoorden.
    Je hoeft niet automatisch naar de gynaecoloog voor je volgende zwangerschap. Vanwege de keizersnede is het zo dat je bij een verloskundige onder controle kunt blijven tot 36 weken. Dan wordt je overgedragen aan de gynaecoloog, die jou de laatste maand en tijdens de bevalling zal begeleiden. Als je liever onder behandeling van de gynaecoloog wilt, dan kun je dat wel aangeven. Maak dan eerst een afspraak bij de gynaecoloog, bijvoorbeeld bij degene die je al kent van de vorige keer. Overleg dan dat je dat een prettig idee vindt en meestal vinden ze het goed dat je dan bij hen onder controle blijft, vanwege jouw voorgeschiedenis.
    Het is ook goed om te bespreken voor welke onderzoeken je in aanmerking komt. Je kunt sowieso kiezen voor de combinatietest en een 20 weken echo. Die echo krijgt iedereen die dat wil tegenwoordig, maar jij zeker, omdat je eerste kindje een hartafwijking had. Of je in aanmerking komt voor een vruchtwaterpunctie of vlokkentest hangt af van de precieze bevindingen van de klinisch geneticus.
    Als ik jou was zou ik nu al, dus voordat je zwanger bent, een afspraak maken met je gynaecoloog om dit te bespreken en het traject uit te zetten. Dan is dat alvast voor iedereen duidelijk en dan weet jij waar je aan toe bent. Denk goed na over wat je zelf wilt vantevoren. (bijvoorbeeld verloskundige/gynaecoloog, wil je echt alle onderzoeken die er zijn?) en maak een briefje met vragen zodat je zeker weet dat alles aan bod komt.
    Ik hoop voor je dat je snel zwanger bent, en dat je een goede zwangerschap hebt en een gezond kindje krijgt!
    Mirjam
     
  3. Bengeltje

    Bengeltje Lid

    29 mrt 2006
    25
    0
    0
    Bedankt voor je snelle antwoord!
     

Deel Deze Pagina