Help

Discussion in 'Zwanger worden' started by Verliefd91, Jun 3, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Verliefd91

Verliefd91 Bekend lid

May 29, 2014
    863
    13
    18
    Nog redelijk nieuw in de wereld van zwanger worden.. Lees al een tijdje mee maar heb even een vraagje wat deze afkortingen betekenen? :( Lf? Dpo? Misschien dom dat ik t niet weet? Ik ben me op t moment erg aan het verdiepen in alles omtrent zwanger worden dus hoop dat jullie me kunnen uitleggen wat deze afkortingen inhouden zodat ik sommige vragen ook snap! Alvast bedankt..

2. lorreke

lorreke VIP lid

Sep 10, 2013
    5,298
    394
    83
    #2 lorreke, Jun 3, 2014
    Last edited: Jun 3, 2014
    Lf = Luterale fase = aantal dagen tussen eisprong en menstruatie
    DPO = Day past ovulation = aantal dagen na eisprong
    CD = Cyclus dag
    Nod = niet ongesteld dag (de dag dat je officieel ongsteld moet worden maar niet wil)

Ah = assisted hatching. Ze maken dan een klein sneetje in de bevruchte eicel, waardoor deze zich makkelijker kan gaan innestelen
    Bi = bekkeninstabiliteit
    Bbz = buitenbaarmoederlijke zwangerschap
    Bm = baarmoeder
    Bmm = baarmoedermond
    Bms = baarmoederslijmvlies
    Brusje = broertje of zusje
    Bv = borstvoeding
    Cryo = embryo die ingevroren wordt
    Dpo = days past ovulation oftewel het aantal dagen na je eisprong
    Emmy = embryo
    Et = embryo transfur ofwel terugplaatsing
    Fm = follikelmeting
    Fsh = follikel stimulerend hormoon
    Fv = flesvoeding
    Gyn = gynaecoloog
    Ha = huisarts
    Hcg = zwangerschapshormoon
    Hsg = hysterosalpingogram, een röntgencontrastfoto van de baarmoeder en de eileiders (met ingespoten contrastvloeistof)
    Icsi = intra cytoplasmatische sperma injectie
    Iui = intra uteriene inseminatie
    Ivf = in vitro fertilisatie
    Kid = kunstmatige inseminatie met donorzaad
    Kie = kunstmatige inseminatie met eigen zaad
    Ks = keizersnede
    Kv = kunstvoeding
    Leo = laparoscopische elektrocoagulatie van de ovaria (tijdens een kijkoperatie (laparoscopie) brandt de gynaecoloog met een laserstraal of elektrisch een aantal kleine follikels aan de rand van de eierstokken weg)
    Lf = luteale fase (dagen tussen je eisprong en je nod)
    Lh = lutheiniserend hormoon, speelt een rol in de menstruatiecyclus
    Ma = missed abbortion (miskraam zonder dat je het merkt)
    Mesa = microchirurgische epididymaire sperma-aspiratie ofwel: de zaadcellen worden operatief uit één van de bijballen gehaald onder narcose of een ruggenprik. Daarna kunnen de zaadcellen gebruikt worden voor icsi.
    Mk = miskraam
    Mmm = medische malle molen
    Nod = niet ongesteldheids dag (de dag dat je je menstruatie verwacht maar waarvan je hoopt dat het niet komt)
    Ohss = ovariële hyper stimulatie syndroom, als je te heftig reageert op de stimulatie. Meestal uit het zich na de punctie. Geeft een opgezette buik en andere klachten, kan ernstig zijn.
    Ongi = ongesteld
    Pco of pcos = poly cysteus ovarium (syndroom)
    Pesa = percutane epididymaire sperma-aspiratie ofwel: onder lokale verdoving wordt de bijbal door de huid heen aangeprikt om de zaadcellen op te zuigen. Daarna kunnen de zaadcellen voor icsi worden gebruikt.
    Pu = punctie
    Slt = samenlevingstest
    Sm = schoonmoeder
    Tese = testiculaire sperma-extractie ofwel operatief (onrijpe) zaadcellen uit de teelbal halen door een stukje weefsel (een biopt) te nemen. Mag alleen maar op 2 plaatsen en nl en dan alleen sinds 2007. De zaadcellen worden gebruikt voor icsi
    Tp = terugplaatsing
    Vk = verloskundige
    vm = vroege miskraam
    Vo = volledige ontsluiting
    Vp = verpleegkundige
    Ww = wachtweken (na inseminatie of terugplaatsing)
    Zh = ziekenhuis
    Zw = zwangerschap

Share This Page