Nog redelijk nieuw in de wereld van zwanger worden.. Lees al een tijdje mee maar heb even een vraagje wat deze afkortingen betekenen? Lf? Dpo? Misschien dom dat ik t niet weet? Ik ben me op t moment erg aan het verdiepen in alles omtrent zwanger worden dus hoop dat jullie me kunnen uitleggen wat deze afkortingen inhouden zodat ik sommige vragen ook snap! Alvast bedankt..
Lf = Luterale fase = aantal dagen tussen eisprong en menstruatie DPO = Day past ovulation = aantal dagen na eisprong CD = Cyclus dag Nod = niet ongesteld dag (de dag dat je officieel ongsteld moet worden maar niet wil) Ah = assisted hatching. Ze maken dan een klein sneetje in de bevruchte eicel, waardoor deze zich makkelijker kan gaan innestelen Bi = bekkeninstabiliteit Bbz = buitenbaarmoederlijke zwangerschap Bm = baarmoeder Bmm = baarmoedermond Bms = baarmoederslijmvlies Brusje = broertje of zusje Bv = borstvoeding Cryo = embryo die ingevroren wordt Dpo = days past ovulation oftewel het aantal dagen na je eisprong Emmy = embryo Et = embryo transfur ofwel terugplaatsing Fm = follikelmeting Fsh = follikel stimulerend hormoon Fv = flesvoeding Gyn = gynaecoloog Ha = huisarts Hcg = zwangerschapshormoon Hsg = hysterosalpingogram, een röntgencontrastfoto van de baarmoeder en de eileiders (met ingespoten contrastvloeistof) Icsi = intra cytoplasmatische sperma injectie Iui = intra uteriene inseminatie Ivf = in vitro fertilisatie Kid = kunstmatige inseminatie met donorzaad Kie = kunstmatige inseminatie met eigen zaad Ks = keizersnede Kv = kunstvoeding Leo = laparoscopische elektrocoagulatie van de ovaria (tijdens een kijkoperatie (laparoscopie) brandt de gynaecoloog met een laserstraal of elektrisch een aantal kleine follikels aan de rand van de eierstokken weg) Lf = luteale fase (dagen tussen je eisprong en je nod) Lh = lutheiniserend hormoon, speelt een rol in de menstruatiecyclus Ma = missed abbortion (miskraam zonder dat je het merkt) Mesa = microchirurgische epididymaire sperma-aspiratie ofwel: de zaadcellen worden operatief uit één van de bijballen gehaald onder narcose of een ruggenprik. Daarna kunnen de zaadcellen gebruikt worden voor icsi. Mk = miskraam Mmm = medische malle molen Nod = niet ongesteldheids dag (de dag dat je je menstruatie verwacht maar waarvan je hoopt dat het niet komt) Ohss = ovariële hyper stimulatie syndroom, als je te heftig reageert op de stimulatie. Meestal uit het zich na de punctie. Geeft een opgezette buik en andere klachten, kan ernstig zijn. Ongi = ongesteld Pco of pcos = poly cysteus ovarium (syndroom) Pesa = percutane epididymaire sperma-aspiratie ofwel: onder lokale verdoving wordt de bijbal door de huid heen aangeprikt om de zaadcellen op te zuigen. Daarna kunnen de zaadcellen voor icsi worden gebruikt. Pu = punctie Slt = samenlevingstest Sm = schoonmoeder Tese = testiculaire sperma-extractie ofwel operatief (onrijpe) zaadcellen uit de teelbal halen door een stukje weefsel (een biopt) te nemen. Mag alleen maar op 2 plaatsen en nl en dan alleen sinds 2007. De zaadcellen worden gebruikt voor icsi Tp = terugplaatsing Vk = verloskundige vm = vroege miskraam Vo = volledige ontsluiting Vp = verpleegkundige Ww = wachtweken (na inseminatie of terugplaatsing) Zh = ziekenhuis Zw = zwangerschap