Hallo Allemaal! Waarom hecht ik zoveel waarde aan mijn huishouden en spendeer ik hiervoor veeeeel te weinig tijd aan mijn prachtige dochter? Wie helpt mij? Tips, adviezen, alles is welkom! Ik ben een 27 jarige meid, mama van een meisje van bijna 2,5 en dik 28 weken zwanger van een zoontje. Huishouden is een obsessie, alles moet schoon, elke dag, en ten koste van alles! Ik wil dit zo graag loslaten! Zo graag! Maar hoe? Lieve groetjes een wanhopige mama
Geen tips maar als je nou de helft van die "dwang" aan mij doneert.. ben jij er vanaf en ik krijg hier mijn huis misschien eens schoon... sorry flauw maar snap dat het erg vervelend is! Ik zit aan de andere kant en kan me dus heel moeilijk tot mijn huishouden zetten omdat ik liever leuke dingen ga doen. Gevolg dat het hier altijd een dikke bende is en alles nodig een sopje kan gebruiken... ben vanmiddag in de keuken begonnen... toen vond ik dat ik wel even een pauze had verdient en nu zit ik alweer op de bank te zp'en zo mezelf maar eens een schop onder mijn kont geven. En voor jou een dikke knuffel en succes met het proberen wat los te laten..
Haha als dat nou eens kon! Gek genoeg kan ik mij daar dus helemaal niks bij voorstellen, niks doen in huis, stom he? Bij mij is het zo, als ik eenmaal iets ga doen draaf k door en moet het hele huis schoon. Nu moet ik momenteel wegens bekkenklachten pas op de plaats doen maar...dit lukt niet echt. Ik voel mij schuldig als ik tussen de middag op bed ga, want ik kan dan ook zoveel in huis doen. Ben ook een enorme planfreak, niks zonder planning. Zo vermoeiend. Zo wil ik graag morgen gaan zwemmen met dochterlief, zij vindt dit echt helemaal geweldig en het is voor mij ook goed maar...dan ben ik dus nu al bezig, spullen pakken, denken wat ik dan moet laten morgen qua huishouden of moet ik dan vantevoren nog het huis schoonmaken want ik kan eigenlijk niet weg als het huis niet schoon is. Ik wordt echt helemaal gek van mijzelf! Kan er wel om janken (doe ik ook regematig trouwens!). En dan werk ik niet eens op dit moment...
HOeveel uur per dag spendeer je aan huishouden? Geef jezelf anders een limiet hoeveel uur je mag besteden aan huishouden per dag. En als het echt een ernstige obsessie is zou ik hulp zoeken want als je kinderen er onder gaan lijden lijkt het me ernstig
ik maak in de ochtend vrij voor mn kindjes dan gaan er 2 naar school daarna nog even met de jongste dochter en laat haar mee poetsen heel gezellig altijd ik trek er 2 uurtjes per dag aan uit de rest is voor het koken wat ik samen doe met mn kindjes en heerlijk knutselen boven doe ik altijd als ze in het weekend bij hun papa zijn heb deze obsessie ook heel erg gehad en heb alles anders aangepakt als je maar wilt en soms moet je hoe moeilijk ook snap je irritatie en dat je moedeloos word ervan het zal denk ik best een hele strijd zijn om deze obsessie kwijt te raken
Oh zo herkenbaar.. heb een poetsdwang die op t moment een stuk minder is als voorheen.. Kreeg er pilletjes voor voorgeschreven die het alleen maar erger maakte, maar vanaf t moment dat ik daarmee stopte werd de dwang ook minder.. Ik poets nog steeds elke dag teveel maar de dwang om het de hele dag door te doen is er niet meer.. Al zit het me nog wel dwars als het nog niet gedaan is of niet goed genoeg.. TJa echt tips heb ik dus niet.. misschien alleen om het jezelf niet te moeilijk te maken en de klusjes die je doet zo makkelijk mogelijk te maken. Als je elke dag alles doet hoeft het niet uitbundig en groot, want dan is en blijft het schoon.. Dat heb ik mezelf echt voor moeten nemen... Mijn huis werd 4/5 keer per dag stofgezogen en nu toch nog maar 2 keer per dag.. Sterkte ermee iig..
Meis laat het los! Ga desnoods in de avond schoonmaken zodat je samen met je kindje gewoon kun genieten. Het Is zo zonde als je je kindje "verwaarloosd" vanwege iets stomste als het huishouden.
Dit vond ik opmerkelijke stukjes in jouw verhaal. Blijkbaar gaat je poetsdrang voor je gezondheid! Waarom is poetsen belangrijker dan goed voor jezelf zorgen? Als je er zo veel last van hebt dat je er regelmatig om moet huilen en je gezondheid en je gezin er onder lijdt, dan zou ik een doorverwijzing vragen voor een psycholoog bij de huisarts. Wat je zou kunnen proberen om er achter te komen wat er nou achter al die poetsdrang zit, is een dag niets doen en kijken wat er dan naar boven komt aan gevoelens.
Ik geef mezelf elke dag 1-1,5 uur, daarbinnen moet het schoonmaken gebeuren.Ik heb periodes gehad dat ik 4/5 uur bezig was, en s'nachts nog eens. En dan tussendoor ruim ik dan wel troep op/koken/was vouwen, maar geen uren lang meer.
ja ik denk dat alles makkelijker gezegd is dan gedaan voor jou. Heb je hier altijd al een dwang in gehad? of heeft het te maken met nesteldrang? ... Je zegt ook dat je heel planmatig bent, dus je bent wel goed in plannen dan? plan in dat geval je week anders in...plan elke schoonmaakklus die je gedaan wil hebben slechts 1 á 2 keer in. en vergeet vooral niet om leuke momenten met dochterlief in te plannen. Toch zou ik je ook wel wat professionele hulp willen aanraden. Schoonmaken en een schoon huis moeten je leven niet gaan bepalen en/of dat van je dochtertje, en straks je zoontje. Heel vervelend voor je dat je er zo in zit opgesloten...ik heb hier tegenwoordig meer het tegenovergestelde, ik heb gewoon geen zin meer om schoon te maken, was te doen etc..ik heb me er voor nu even bij neer gelegt (ook al irriteert het me mateloos) Heel veel succes iig
ga met mijn ex samen wonen nee echt die heeft mij genezen. ik was ook zo, alles moest schoon schoon schoon. 3x per dag stofzuigen en 2x per dag dweilen. standaard! ik ging toen samen wonen met mijn ex en dat was echt een zwijn 1e klas. die liet overal alles liggen en verstopt zelfs vieze vaat zodat hij t niet hoefde af te wassen of op te ruimen (hadden verdikkeme een vaatwasser, hoe moeilijk is dat?!) hij heeft mij helemaal verpest zeg maar. nu moet ik mezelf echt pushen om te gaan opruimen enzo. ja tuurlijk is het geen vieze smerige bende maar aanrecht staat regelmatig vol en mn keukentafel is vaker een opslagplaats dan waar hij voor gemaakt is