Onze meid van ruim 8 weken is niet vooruit te branden 's ochtends 't Is net d'r vader... Pas tegen het einde van de ochtend begint ze wat wakkerder te worden en wilt eventueel een beetje spelen na de voeding. 's Middags vind ze alles interessant en is ze vrolijk. Ze slaapt dan ook minder lang en vaak en is dus langer wakker. Begin van de avond is ze vaak moe en slaapt wat langer. In de loop van de avond is het vaak wat lastiger: ze jengelt dan veel en niks is goed. Het liefst slaapt ze dan bovenop ons (bedje=huilen), maar kan vaak geen lekker plekje vinden en blijft onrustig. Ook mogen wij vooral geen geluid maken of fel licht aanhebben, want dat is helemaal drama. Resultaat: papa en mama zitten 's avonds in het half donker te fluisteren, omdat madam anders de boel bij elkaar brult. Tegen middernacht is ze eindelijk rustig genoeg om in haar bedje te willen slapen, en kunnen papa en mama ook eindelijk naar bed. 's Nachts slaapt ze prima (komt wel 1-2x voor een voeding, maar slaapt daarna meteen weer door). 's Ochtends vroeg is ze dus echt een slaapkopje en is niet wakker te krijgen (drinkt half slapend, net als 's nachts). Ik vind het niet heel erg dat ze 's ochtends zo moe is en gewoon wilt slapen. Maar ik vind het wel lastig dat ze zo onrustig is 's avonds. Ik vraag me dus af of we haar ritme een beetje kunnen verschuiven, zodat ze al 's ochtends goed wakker is, en 's middags, en dan 's avonds en 's nachts moe en willen slapen. Maar hoe kunnen we dit voor elkaar krijgen? De laatste paar dagen probeer ik haar 's ochtends vroeg na de voeding wat wakkerder te krijgen en haar ervan te overtuigen dat de dag toch echt is begonnen. Ik doe de gordijntjes open, praat veel tegen haar, leg haar in de box en probeer met haar te spelen. Dat is vaak een drama, omdat ze gewoon met rust gelaten wilt worden om te kunnen slapen. Dan maar in bad: misschien wordt ze daar wat wakkerder van. Opzich werkt dat wel, maar ze blijft chagrijnig en protesteert uiteindelijk flink. Wanneer ze dan in mijn armen ligt om getroost te worden, valt ze meteen weer in slaap. Heeft iemand nog wat tips, wat kunnen we nog meer proberen? En doen we er uberhaupt wel goed aan om haar 's ochtends wakker te krijgen? Ze geeft namelijk duidelijk aan dat ze pas eind van de ochtend klaar is om de dag te beginnen: moeten we dit misschien maar gewoon zo laten?
Die onrustige avonden zijn héél normaal voor zo een jong babytje. Ze willen vaak clusteren dan. Dat gevoelig zijn voor licht en geluid hoort ook bij dit clusteren. Dat hebben we hier ook gemerkt. Dat heeft hier tot ruim 3 maanden geduurd. Gewoon je kindje lekker bij je houden in de avond. Dat ze in de voormiddag veel slaapt, was hier ook zo. Haar ochtendslaap is altijd langer geweest dan het slaapje in de namiddag. Dat heb ik hier op het forum ook al van meerdere mama's gelezen. Toen ze met 4 maanden naar de creche moest, viel ze in de auto al terug in slaap, en in de creche ging ze meteen haar bedje in. Dit heeft zeker tot 8 maanden geduurd voor ze daar in de ochtend langer wakker kon blijven.
Aha, dat verklaart al veel. Ik dacht dat clusteren betekende dat ze continu aan de borst wilde, maar 's avonds zo onrustig en plakkerig zijn is dus ook clusteren Fijn om te lezen dat er meer baby's zijn die 's ochtends niet vooruit te branden zijn, dat stelt me wel gerust. Ik dacht echt dat ik haar dat moest gaan afleren, maar zo te lezen is het dus heel normaal en eigenlijk iets wat je gewoon moet laten (?). Vraagje: wanneer kan ik haar dan het beste in bad doen? Meestal doe ik het eind van de ochtend, wanneer ze wat wakkerder begint te worden en nog niet zoveel prikkels heeft moeten verwerken van de dag. En de laatste dagen dus 's ochtends vroeg. Maar misschien vind ze het fijner om tijdens het clusteren in bad te gaan? Of verstoort dat juist het clusteren?
Ohh de ochtend is hier zeer herkenbaar! .. maar hier gaat het wel beter naar mate ze wat ouder word! Eerst was ze 's morgens vrij wel niet wakker.. maar ze wordt steeds wakkerder op de ochtend! Hier gaat de kleine 's avonds in bad, voor de laatste voeding.. Lekker douchen/badderen, pyjama aan, voeden en lekker op bed! Vind het zelf een erg fijn ritueel, maar de kleine vind het ook lekker! Ons eerste ritme dingetje
Oh ja dat badje vond ik ook zo moeilijk om in te plannen die eerste tijd! Voor een voeding kon niet, ze werd wakker en wilde meteen drinken. Na een voeding kon ook niet, want dan kwam er melk omhoog. Hier was het steeds afwisselend wanneer ik haar in bad deed. Vaak rond de middag wel. Ik deed het maar om de paar dagen hoor. S'avonds vond ze niet prettig hier. Dan was ze al zo onrustig, en van een badje werd ze de eerste tijd helemaal hysterisch Je kan het proberen he! Er zijn baby's die rustig worden van een badje...
Ze is nog maar 8 weken...! Heel normaal gedrag hoor. 'K zou er van genieten dat ze 's ochtends nog zo slaapt en ook m'n slaap uurtjes pakken. Er komen denk ik nog veel ochtenden dat je om 6:15 denkt..help begint de dag nu al.
Had precies herstelde toen mijn meisje rond 8 weken was, ze is nu bijna 11 weken en het onrustige van 19.00-22.00 is er nu vanaf. Hier is ze wat onrustiger tussen 17.00-18.30, tegen 18.00 doe ik haar nu in badje. Daarna flesje en dan naar bed toe tussen 18.30 en 19.00. Daarna slaapt ze tot ik haar wakker maak om 23.00 voor een fles en daarna slaapt ze weer tot ongeveer 05.00. Maar er zijn ook dagen dat het badje helemaal niet wil omdat ze juist zo onrustig is hoor! Het is echt uitproberen wat jouw kleintje het fijnste vind.