Stoppen met borstvoeding om weerstand terug te krijgen?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Eruanna, Dec 9, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

May 13, 2013
    1,081
    1,073
    113
    Ik ben even op zoek naar ervaringen van moeders die gestopt zijn met borstvoeding omdat hun weerstand te laag was.
    Ik geef nu zelf ruim 7 maand borstvoeding en dat gaat super - behalve dus dat ik zelf inmiddels licht ondergewicht heb en m'n weerstand heel laag is. Elk virusje pik ik mee, en daardoor loop ik inmiddels behoorlijk op m'n tenen. Advies van de huisarts (en mensen om me heen) is dan ook: meteen stoppen met die borstvoeding, 7 maand is wel mooi geweest! Ik vind dat zelf heel erg jammer; de oudste heb ik 20 maanden gevoed en bij deze zou ik ook graag blijven voeden tot hij er zelf genoeg van heeft. Dat is nu nog lang niet ;) Maar ja, als het echt niet meer gaat heb ik geen keus natuurlijk...
    Mijn vraag dus: zijn er hier mensen die hetzelfde hebben gehad? En hielp het echt om met de borstvoeding te stoppen? Ik hoor namelijk ook verhalen dat het gewoon nog herstel van de zwangerschap en bevalling zou zijn, in combinatie met alle peuterspeelzaal-virusjes die ons huis binnenkomen. Als dat het probleem is, ben ik straks voor niks gestopt, dan zit ik dubbel te balen...

2. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

Jan 5, 2012
    4,525
    2
    36
    Vervelend! Ik was ook wat lichter dan normaal en pikte elk virusje op. En dat bleef zo nadat ik gestopt was met 13 maanden. Je bent moe, je kindje gaat misschien naar de crèche waar het van alles oppikt: je bent een ideale voedingsbodem voor virussen :). (Ik heb al 3,5 jaar groen snot, had ik daarvoor nooit, haha.)

Ik zou eerst goed naar je voeding kijken, eventueel met een diëtist, en zorgen dat je voldoende rust krijgt. Stoppen kan altijd nog.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou eerst maar eens bij de huisarts bloed laten prikken en laten checken op dingen als schildklierfunctie, HB, B12 etc. voor ik een drastisch besluit neem om al zo vroeg te stoppen. Jammer dat je zo'n domme omgeving hebt (huisarts incluis), die de schuld aan de borstvoeding geeft. Grote kans dat je totaal niet opknapt als je stopt, en dat het juist erger wordt. Nu geef je je kind bescherming mee tegen alle virussen die in de winter voorbijkomen, zou je stoppen dan hebben die vrij spel, waardoor je de kans dat jullie meer dingen oplopen juist groter wordt.
    7 maanden...dan ben je gewoon nog aan het ontzwangeren hoor! dat kost gewoon 9-12 maanden!
    Zorg goed voor jezelf, jonge moeder zijn is een zware baan. Probeer te rusten en probeer tijd voor jezelf vrij te eisen. En neem iets als bijvoorbeeld Floradix.

4. Maartt

Maartt Fanatiek lid

Mar 30, 2011
    4,843
    725
    113
    Ik had echt exact hetzelfde..
    Ondergewicht en ook elk virusje pakte ik op. Ik ben iets gaan doen aan mijn weerstand en goed op mijn voeding gaan letten. Overigens werkte de winter ook niet mee want in de zomer voelde ik me prima! Ik kwam na 8 maanden borstvoeding ook langzaam aan weer wat aan (spek op de botten) omdat ik niet meer volledig voedde.
    Ik vind het heel erg voorbarig van iedereen om maar te zeggen stop met de borstvoeding. Daar moet je in de eerste instantie zelf achter staan. 7 maanden is heel mooi, maar als jij er nog niet aan toe bent en daarbij je kind?

5. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

May 13, 2013
    1,081
    1,073
    113
    Dat gebeurt ook, gelukkig. Daarvoor ben ik ook naar de huisarts geweest; ik verwachtte van hem niet al te veel positieve input wat betreft borstvoeding volhouden, maar ik heb zijn verwijzing nodig om m'n bloed te laten checken... ;)

Dat was inderdaad precies mijn eigen bezwaar, en de reden dat ik nog niet meteen op wil geven.

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe!

6. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

Sep 23, 2013
    4,559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben nooit te dun geweest of veel afgevallen door de borstvoeding (naast de eerste dagen).
    Wel had ik een te vroeg geboren huilbaby met tal van klachten die 2 jaar nachtvoeding en veel troostborst kreeg. Ik was oververmoeid (pre-eclampsie, bevalling van ruim een week) en kreeg na 2,5 jaar te horen dat ik een schildklierafwijking en een ernstig vitamine D-tekort had. Die winter daarop kreeg ik 3x longontsteking.

Borstvoeding is daar geen oorzaak van geweest; weinig slaap en teveel stress wel.

7. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

May 13, 2013
    1,081
    1,073
    113
    Heb je nog tips hoe je dat aanpakte?

8. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

Sep 23, 2013
    4,559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Weerstand verhogen doe je door goed te slapen en voldoende vitamine F te suppleteren (minimaal 2000IU). En natuurlijk goed vitamientjes eten!

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Vitamine D inderdaad! Daar hebben heel veel mensen in Nederland een flink gebrek aan, en dat geeft echt onnodige nare klachten.

10. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

Sep 23, 2013
    4,559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Haha, schreef ik F? What the D?:D

11. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Ik Vriendin van mij geeft borstvoedingen valt teveel af. Ze heeft 2x longontsteking heeft gehad in korte tijd en een virale hersenvliesontsteking. Zodra ze weer iets ging doen, werd ze weer ziek.
    Ze slikte al probiotica (ook ivm antibiotica kuren) en multivitamine. Bloedonderzoek is net gedaan. Hb laag. Nu floradix erbij en diëtist heeft nu nutridrink voorgeschreven. Ivm km en sojavrij dieet at ze al extra vetten maar ook beperktere keus.
    Inmiddels voelt ze zich veel beter.
    Ik zal naar eens navragen of haar Vit D gecheckt is. Weten jullie hoe hoog die moet zijn?

12. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Slaapgebrek speelt ook een rol. Maar ja als alleenstaande mama met een kleine van net 1 die vaak s nachts onrustig is...

13. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

Sep 23, 2013
    4,559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Minimaal 80 Red. 100 is beter. Verschillende labs/huisartsen vinden een waarde van 60 nog goed en dat is het niet.

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Inderdaad, bij 80 kunnen sommige mensen zich al flink belabberd voelen!

Sterkte!

15. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Bedankt! Heb t even nagevraagd maar daar is niet op geprikt :(

16. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

May 13, 2013
    1,081
    1,073
    113
    Ik heb net de huisarts aan de lijn gehad; bloeduitslagen zijn binnen en allemaal goed. Alleen vitamine-D is nog niet binnen, dat duurt altijd zo'n anderhalve week. Daar wacht ik dus nog even op, maar verder weinig "op te peppen" qua standaardzaken als ijzer etc.
    Vitamine-D is trouwens één van de vitamines waar je ook teveel van kan hebben, dus daarom mag je het (voor zover ik weet) niet zomaar zelf in extreme concentraties gaan slikken. En de standaard dosis van ruim 100% ADH slik ik altijd al... Dus ik wacht eerst maar even op de uitslag voor ik nog meer vitamine-D ga nemen.

17. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

Sep 23, 2013
    4,559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee hoor, dat is niet zo! Het moet gek lopen wil je teveel vit. D nemen. Een half jaar lang 10.000IU kan. Het NL advies is 400IU per dag en vel te mager.

Ik slik in de zomer 2000IU en in de winter 5000IU en zo houd ik mijn waarde net op 100.

Vit.D is egenlijk geen vitamine, maar een pro-hormoon.

18. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

Jan 5, 2012
    4,525
    2
    36
    Wat is een pro-hormoon, Beatissimam?

19. Line

Line Fanatiek lid

Jan 7, 2007
    2,694
    266
    83
    Bij onze jongste dochter heb ik eenzelfde ervaring gehad.
    Ik weet niet of het perce aan borstvoeding geven lag.

Bij mij had het te maken met (over)vermoeid zijn, gespannen en veel piekeren. En dat kost bakken met energie en zorgt voor een verminderde weerstand. Ik gunde mezelf geen rust.

Hoe gaat het met jou, psychisch en mentaal gezien?
    Kan daar een oorzaak liggen?

Hopelijk lukt het je om aan te sterken.

20. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

May 13, 2013
    1,081
    1,073
    113
    Nee, ik denk het niet. Met m'n zoontje gaat het juist prima, en daardoor draait ons gezinnetje ook lekker. Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor, ik herken dat wel een beetje van de eerste. Maar nu is het juist best wel genieten... Het is bij mij nu puur dat mijn lichaam het niet bij kan benen zegmaar.

Vanmiddag was er trouwens een andere huisarts dan dinsdag, en deze zei dat "stoppen met de borstvoeding waarschijnlijk niks helpt". Nou, dat had ik inmiddels al van meerdere kanten gehoord, maar het blijft wel een beetje vreemd toch, dat twee artsen uit dezelfde praktijk in dezelfde week een tegenovergesteld advies geven?
    Anyway, we gaan maar vrolijk verder en hopen dat de borstvoeding nog minstens een jaar vol te houden is... :)

Share This Page