Meedenkers gezocht: dochter 10mnd rommelt met slaapjes

Discussion in 'Baby en dreumes' started by MommyOwl, May 18, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

Jun 30, 2013
    735
    0
    16
    Ik vermoed dat mijn dochter van 10mnd probeert van 2 naar 1 slaapje te gaan. De laatste tijd lijkt ze niet echt moe wanneer ze haar dutjes gaat doen, 's avonds komt ze moeilijker in slaap, en is standaard 1,5 uur wakker ergens middenin de nacht. Haar ochtendslaapje gaat nog wel redelijk, maar haar middag slaapje is vaak nu een ware worsteling. Eenmaal in slaap slaapt ze 's ochtends 45min en 's middags 90min.

Ik heb geprobeerd haar naar 1x slapen te krijgen, rond 12u. Maar om 11u viel ze om. Ze wilt duidelijk in de ochtend nog wel slapen. Maar de middag blijft vaak lastig. Gek genoeg slaapt ze 's middags dan wel langer dan 's ochtends, áls ik haar dan eenmaal zo ver heb gekregen dat ze in de middag in slaap valt.

Ik had altijd in gedachte dat kindjes met 1 slaapje de dag mooi gelijk verdeelde. Maar ik begin nu te vermoeden dat mijn dochter liever 's ochtends zou willen slapen, om dan de rest van de dag wakker te zijn. Alleen, die rest van de dag duurt dan wel erg lang, zou dat niet te veel zijn voor haar? Ennn, zou ze dan ook niet beter wat langer moeten slapen in de ochtend, ipv die 45min? Maar hoe overtuig ik haar daarvan?

Die rottige slaapjes ook altijd... net wanneer je denkt ze door te hebben, verandert alles weer ;) Ik wil me prima aanpassen hoor. Maar ik wil het graag goed doen, en niet iets wat het alleen maar erger zal maken, dat lijkt me zo zielig voor mijn dochter. Dus, heeft iemand tips hoe ik mijn dochter het beste kan helpen naar 1 slaapje te gaan, en op welke tijd ze deze het liefst zou willen?

2. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

Mar 2, 2013
    3,295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Herkenbaar, mn dochter ging savonds lopen spoken. Hier was 1 slaapje nog geen optie, ze was de hele dag huilerig enzo. Nu doen we t zo, sochtends 1 slaapje en dan laat ik haar slapen tot ze wakker wordt en smiddags zorg ik ervoor dat ze om uiterlijk 15.15 in bed ligt en dan maak ik haar na een half uurtje slapen wakker. Werkt hier heel goed.

Misschien proberen om je dochter om 11.00 te laten slapen, beetje meer in de ochtend?

3. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

Feb 5, 2015
    1,258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Ik zou het ochtendslaapje steeds ietsje later gaan doen. 11 uur is toch al hartstikke goed? Houd je dat gewoon een tijdje vol. En dan een kwartiertje later. Als dat goed gaat weer een kwartiertje later. Dan schuift die middagslaap er vanzelf uit. Zal even rommelig zijn, maar dat is het nu ook al.

4. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

Apr 9, 2014
    3,637
    1,193
    113
    Het kan ook heel goed iets tijdelijks zijn. Als je kindje toch vaak nog 1,5 u slaapt in de middag, dan heeft het het slaapje nog wel nodig denk ik. 10 mnd lijkt me ook wel jong om al over te gaan naar één slaapje. Ik zou denk ik of gewoon even improviseren of doorgaan met de slaapjes zoals je het nu doet en even kijken hoe het over een week of twee a drie gaat. Wat betreft het improviseren, je zou het laatste slaapje iets later kunnen doen om te kijken of je kindje dan wel makkelijker gaat slapen of juist iets eerder?

Succes!

Share This Page