Vis eten.

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door bambie88, 1 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bambie88

bambie88 Actief lid

11 aug 2010
    349
    8
    18
    Hallo dames,

Ik heb een vraag aan jullie.
    Ik at toen ik er net achterkamer dat ik zwanger was gewoon garnalen en andere vissoorten zoals bijvoorbeeld inktvis. Uitgezonderd roofvissen die teveel kwik bevatten.

Na mijn eerste afspraak bij de vk benadrukte zij me dat ik alleen verse vis van de visboer mag eten die niet ingevroren is geweest.
    Nu weet ik dat garnalen altijd ingevroren zijn. Dus zei mijn vk die mag je dus niet eten i.v.m listeria. Ookal is het verhit.

Ik vind het zo vreemd omdat ik er ook nog nooit eerder van gehoord had. Je weet immers ook niet of de vis van de visboer niet is ingevroren geweest.

Ik wil geen risico lopen maar ik ben heel gek op vis en vind het erg jammer dat ik dit niet kan eten. Vooral ook omdat ik andere zwangere dit wel zie doen.
    Ik wil de deskundigheid van mijn vk absoluut niet in twijfel trekken... maar kibbelingen koop je altijd ingevroren als zijnde visboer... en ik zie genoeg zwangere aan de kibbelingen.

2. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Als het verhit is, is de listeria toch dood daarna?

3. bambie88

bambie88 Actief lid

11 aug 2010
    349
    8
    18
    Ja dat dacht ik ook... maar toe ik haar dat vroeg zei ze dat dit niet het geval is.

4. Lizzy1985

Lizzy1985 Actief lid

28 mei 2015
    328
    97
    28
    Vrouw
    Wat vreemd! Ik kreeg juist het advies om twee keer per week vis te eten. Ik zou de richtlijn van het voedingscentrum aanhouden

5. bambie88

bambie88 Actief lid

11 aug 2010
    349
    8
    18
    Ja verse vis zegt mijn vk. Die niet ingevroren is geweest. Ik ga naar een groothandel waar alle visboeren in de omgeving zijn vis haalt. 90% wordt ingevroren verkocht.

6. bambie88

bambie88 Actief lid

11 aug 2010
    349
    8
    18
    Dus inderdaad... hoe kan ik nou zeker weten dat de vis niet in gevroren is geweest. Kijk supermarkt vis begrijp ik misschien wel.

7. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Beetje raar wat de vk zegt

Voedingsadvies

Om besmetting met Listeria te voorkomen gelden de volgende adviezen:
    Bewaar gekoelde producten zoals vleeswaren, paté en kant-en-klaarmaaltijden in een goed afgestelde koelkast van 4°C.
    Gooi bederfelijk eten na de houdbaarheidsdatum weg en eet het na openen binnen 3 dagen op. Koelverse rauwkostsalades en voorgesneden sla kan je na openen nog 1 dag bewaren.
    Verhit gerechten door en door. Listeria overleeft hoge temperaturen boven de 70°C niet. Koken, bakken en braden doodt dus de bacterie.
    Risicogroepen kunnen de volgende risicoproducten beter vermijden:
    Zachte en harde kaas gemaakt van rauwe melk. Verreweg de meeste kaas in Nederland is gepasteuriseerd (verhit) en dus veilig. Als een kaas gemaakt is van rauwe melk, dan staat dit op het etiket met de term ‘au lait cru’ of 'gemaakt van rauwe melk'. Vooral kaas van rauwe melk die een rijping heeft ondergaan zoals schimmelkazen van rauwe melk zijn riskant. Voorbeelden hiervan ‘Camembert au lait cru’, ‘Reblochon kaas’ en ‘brie de Coulommiers’. Kwark, cottage cheese, hüttenkäse en smeerkaas zijn verhit en zijn veilig.
    Kant-en-klare gerookte vis, zoals gerookte zalm of paling uit de koeling. Omdat voorverpakte gerookte vis lang bewaard kan worden kan de Listeria bacterie zich vermenigvuldigen tot schadelijke hoeveelheden.
    Rauwe dierlijke producten zoals rauw vlees, rauw ei, rauwe melk, rauwe schaal- en schelpdieren en rauwe vis zoals in sushi en maatjesharing.
    Bovenstaande producten kunnen wel gegeten worden als je ze goed verhit.

Bron : voedingscentrum

8. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Ik denk er werkelijk niet over na waar mijn vis vandaan komt als die daarna gewoon de pan in gaat...

9. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Duidelijk geval van klok en klepel bij je vk... De listeriabacterie zit in het vocht dat in de verpakking zit bij gesealde/vacuum verpakte vis, zoals de plakjes rauwe zalm die je in de supermarkt koopt. Daarom wordt voorverpakte rauwe zalm en paling bijv afgeraden. Maar zodra je die zalm heel goed verhit en bijv door de pastasaus doet is de bacterie dood. En in kibbeling, diepvriestilapia, gefrituurde inktvisringen etc zit geen listeria. En het heeft al helemaal niks met het invriezen te maken.

10. Marrie28

Marrie28 Fanatiek lid

27 jun 2007
    1.711
    0
    36
    Raar advies. Naar mijn weten wordt vis na de vangst over het algemeen gelijk ingevroren. Je moet uitkijken met gekoelde, vacuurmverpakte vis uit de supermarkt die je verder niet verhit.

11. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Alle vis wordt ingevroren.. ook de vis van de visboer. Na verhitting mag je dit gewoon eten.

12. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.539
    1.551
    113
    Ik eet ook altijd vis uit de diepvries. Is een stuk goedkoper. Ik snap niet wat je vk bedoelt ook, want zodra je het verhit is de bacterie dood.

13. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Heb je het niet verkeerd begrepen? Vind het zo raar dat een vk dit zegt over verhitte vis. In (rauw) vlees kunnen ook bacteriën zitten dus dan zou ze het toch ook over beide moeten hebben gezegd.

Deel Deze Pagina