Help... :-(

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door beebje082011, 28 dec 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mimus

    Mimus Fanatiek lid

    26 okt 2015
    2.266
    2.464
    113
    En anders je vraag ook eens stellen op borstvoedingforum fb pagina. Kun je soms ook goede tips krijgen van verschillende lactatiedeskundigen.

    eerste weken is vaak een beetje zoeken en aftasten, elkaar leren kennen, veel aanleggen en niet bang zijn dat ze tekort komen. Je kindje vraagt en jij geeft. Dit stabiliseert met de tijd.
    Cluster momenten horen er ook bij, aan toegeven. Als je tussendoor kv geeft krijgt je lichaam geen seintje dat het meer moet aanmaken. Kolven is dus niet altijd ideaal. En je kindje krijgt er altijd meer uit als je kolf.
    Dus ook niet meetbaar.
    Sorry als ik in de herhaling val met dingen, heb niet alles terug kunnen lezen, maar wilde niet zonder te reageren wegklikken;)

    Misschien kan @Muisje2016 je nog tips geven?
     
    Muisje2016 en beebje082011 vinden dit leuk.
  2. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    Dankjewel!

    Dus eigenlijk: als ik aanleg, erna wat kolf en dat eventueel bij honger nog bijgeef, zou het goed moeten zijn? Ik merk nu dat hij blijft sabbelen na het aanleggen, dus dan zal hij niet genoeg hebben...
     
  3. momim

    momim Actief lid

    21 feb 2019
    342
    213
    43
    Sabbelen kan ook gewoon de zuigbehoefte zijn, hoeft niet te zijn dat hij honger heeft. Bij sabbelen kun je nogmaals de andere borst aanbieden, daar komt dan meer uit. Ik zou gaan proberen om vooral met eigen melk bij te voeden en niet met kunstvoeding, zo heb je grootste kans dat vraag en aanbod synchroon gaan lopen. Verder zou je nog kunnen gaan powerkolven om je productie een boost te geven, scheelt ook nog eens tijd ipv na iedere voeding kolven ;)
    Knap dat je het nog zo vol houdt! Hele dag met voeden bezig zijn is erg vermoeiend. Probeer waar het kan je partner de gekolfde melk of kunstvoeding te laten geven, geeft jou rust en ruimte voor andere dingen.
     
    beebje082011 vindt dit leuk.
  4. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.013
    5.099
    113
    Hoi,

    Ik ben toevallig ook lactatiekundige IBCLC en ik vind de adviezen die je hebt gekregen van de LK best bijzonder. En al helemaal het feit dat je deze adviezen alleen telefonisch hebt gehad dus zonder consult waarbij een LK echt meekijkt.

    Mijn belangrijkste advies is daarom: vraag een echt consult aan bij een (andere) lactatiekundige.

    Als ik je verhaal zou lezen in mijn inbox, zou ik als eerste willen meekijken met een voeding en kijken of je kindje wel goed aan de borst drinkt en of dit met wat andere technieken mogelijk ook zonder tepelhoedje lukt. Daar hoort ook onderzoek van je kindje bij om te checken of hij misschien een strakke tongriem of een andere belemmering heeft en hoe dat eventueel op te lossen.

    Daarna zou ik een plan met je maken over hoe je het voeden aan de borst kunt opbouwen en de fles kan afbouwen. Dat vergt tijd en geduld en begeleiding die toegespitst moet zijn op jouw specifieke situatie.

    Ik kan je daarom ook niet heel praktische tips geven ben ik bang. Dit is echt te complex om via een forum (of mail of telefoon) te doen, zonder de situatie live te beoordelen loop je het risico om juist verkeerd advies te krijgen.

    Overigens zijn er in dit topic wel al veel goede adviezen voorbij gekomen! De hoeveelheid moedermelk in een flesje berekenen doe je inderdaad het beste via de formule die La Leche League op de site heeft staan, de hoeveelheid op het pak kunstvoeding is echt teveel. De manier van flesvoeden (welke houding, soort fles en maat speen) maakt ook veel verschil in of je kindje zelf kan aangeven wanneer hij genoeg heeft, wat aan de fles moeilijker is dan aan de borst. Daardoor hebben vrijwel alle baby's de neiging om uit een fles (veel) meer te drinken dan aan de borst, en dit is niet altijd even prettig voor ze.

    Ook de suggestie om een krachtigere kolf tijdelijk te huren is slim. Je aangeschafte handsfree kolf kun je het beste gebruiken als je alles over een paar weken goed op de rit hebt. De eerste weken ben je nog bezig om je productie op te bouwen en als je baby niet optimaal aan de borst drinkt heb je daarnaast echt een krachtige kolf nodig om dit voor elkaar te krijgen. Meest verhuurde is inderdaad de Medela Symfonie en deze is erg goed.

    Gun jezelf en je kindje de tijd en rust om het op de rit te krijgen, het is echt niet vreemd dat je na 2 weken nog zoekende bent. Maar belangrijkste: zoek passende hulp met tenminste een live consult!
    Veel succes!
     
    beebje082011, Jessi79, JupitR en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    #25 beebje082011, 8 jan 2023
    Laatst bewerkt: 8 jan 2023
    @Muisje2016 en @momim dankjulliewel voor de reacties. Echt fijn om wat input van anderen te lezen, en te kijken wat ik nog kan leren.

    Ik heb de adviezen ter harte genomen en ben aan het minderen met Nutrilon en toch meer en meer aan het aanleggen omdat ik op een gegeven moment eigenlijk alleen nog flessen mm en Nutrilon afwisselend aan het geven was en nog amper aan het aanleggen. Dit omdat ik het idee had dat hij niet effectief dronk en steeds te weinig binnen kreeg.

    Nu gaat het drinken aan de borst beter en drinkt hij echt met goede teugen zo'n half uurtje. Ik bied beide borsten aan.

    Mijn vragen voor nu zijn eigenlijk:
    -Doe ik na elke voeding nakolven, gewoon 10 minuten? Ook als dat bijv alweer na 2 uur is of sneller, want soms hebben ze toch gewoon meer behoefte om aan de borst te drinken of even kort te zuigen om in slaap te tutten.

    -Wanneer weet ik dat mijn voedingsproductie echt op peil is en stop ik met nakolven?

    -Moet ik ook tussendoor nog kolven of echt alleen na de voedingen?

    -Wanneer stop ik met bijvoeden na het drinken aan de borst?

    Ik ben zo blij om te zien dat hij echt beter gaat drinken en zijn mondje echt gevuld is met melk. Eerder was het echt korte teugjes en zag ik onrust bij hem.
     
    JupitR en Zoe123 vinden dit leuk.
  6. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    Wanneer ben je gaan stoppen met het nakolven? :) Ben wel benieuwd wanneer je die stap kan nemen, want volgens mij neemt mijn kleine altijd wel een flesje aan als ik erna iets ga aanbieden.
    Ben bang als ik dit zou afbouwen dat ik dan weer riskeer dat hij gaat afvallen ofzo.
     
  7. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    Maar kolf je dan ook na elk moment van aanleggen, ook als de kleine cluster voedt en dus veel vaker komt? En wanneer stop je met dit nakolven?
     
  8. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik weet niet meer hoe lang ik nakolfde wel een paar weken.

    Dochter heeft altijd bijvoeding nodig gehad. Ze groeide onvoldoende op mijn melk.
    Mja op werk mocht ik ook max 2 keer kolven. Dus dat hielp ook niet. En ook kolfde ook te weinig om voorraad te hebben. Dus bij gastouder deden we om en om een fles borstvoeding en dan een fles flesvoeding. Sowieso dronk zij max 120 cc in 1 keer. Dus heel lang om de 3 uur gevoed tot 20 weken. Dan konden we er 1 overslaan in de nacht. Vanaf 6 maanden in heel rustig tempo de borsrvoedjng afgebouwd. Ik wilde nog wel maar zo gedoe met vaste voeding, borstvoeding, flesvoeding.
     
  9. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.173
    6.699
    113
    Vrouw
    In principe wil je dat nakolven zo snel mogelijk afbouwen. Dat is fijner voor jou en dan maakt je lichaam daadwerkelijk aan wat je kindje drinkt, in plaats van dat je overproductie in de hand zou werken. Je zou eens kunnen kijken hoe het gaat en voelt als je een voeding niet nakolft. Of je kindje dan daarna nog steeds goed aanhapt en jij ondertussen niet het gevoel hebt dat je borsten op knappen staan.

    Maar als je nog onzeker bent en het nakolven (nog) niet vervelend vind, zou je het even kunnen doorzetten. Misschien dat je dan eerst eens met week ertussen gaat wegen. Je wilt eigenlijk wel dat je kindje minimaal 100 gram aankomt en liever meer per week.
     
    beebje082011 vindt dit leuk.
  10. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    Dankjewel. Ik kolf nu al een week of 3... een hele tijd deed ik dat dus in plaats van de borstvoeding; alleen kolven en die voorraad om de fles geven afgewisseld met kunstvoeding.

    Maar wat ik ook wel spannend vind is dat hij vaak 4 uur of 4.5 tussen 2 voedingen laat. Net ook weer, vanmiddag. Om 12u gevoed en om 16. 30 werd hij pas wakker.

    Ik ben dan bang dat mijn productie niet genoeg gestimuleerd wordt als er teveel tijd tussen gaat zitten. Ook komt hij 'snachts maar 1 keer, jn de vroege ochtend. Is ook dat geen probleem qua melkproductie?

    Maar of hij genoeg binnen krijgt op alleen de borstvoeding is dus een sprong in het diepe en kun je alleen achteraf met het gewicht controleren? En dar blijft dus de hele borstvoeding periode de vraag?

    Nu ik het kolven ná de live voeding doe merk ik wel dat ik bijna niks meer eruit krijg... en vul dus bijna niks aan qua voorraad.
     
  11. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.173
    6.699
    113
    Vrouw
    Enigszins wel ja, maar er zijn genoeg kenmerken behalve ml in een flesje om inname te beoordelen. Bijvoorbeeld de plasluiers en hoe tevreden je kindje is, of hij goed door drinkt en daadwerkelijk slikt of meer sabbelt. Als je eenmaal hebt vastgesteld dat de groei goed is, zal dat al een hoop schelen!
     
  12. Mimus

    Mimus Fanatiek lid

    26 okt 2015
    2.266
    2.464
    113
    Ik moet zeggen dat ik nooit heb nagekolfd.
    Alleen wanneer m’n borsten te vol zaten en dan een beetje de druk eraf gekolfd heb.
    Of tijdens het voeden een Haakaa pomp op de andere borst om het toegeschoten melk op te vangen.
    En tijdens het clusteren heb je juist het idee dat er niks meer in je borsten zit, helemaal lege theezakjes..
    Maar doordat je baby er dan steeds op blijft zuigen en je af en aan van de ene borst naar de andere borst door blijft aanbieden, je lichaam een seintje krijgt dat het meer melk moet gaan produceren.
    Je moet je er alleen wel aan toe (kunnen) geven.
    Ik heb wel cluster momenten gehad, pakte ik lekkere snacks en drinken binnen handbereik, Netflix aan onder een dekentje en dan van boob naar boob, net zolang tot de baby in slaap viel en dan zul je zien dat je met 1 a 2 dagen een betere productie hebt.
    Maar het is uiteindelijk wel (durfen) te vertrouwen op je baby en je lichaam.
    Doen wat voor jou goed voelt.
     
    beebje082011 vindt dit leuk.
  13. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.173
    6.699
    113
    Vrouw
    beebje082011 vindt dit leuk.
  14. Puttertje

    Puttertje Actief lid

    12 mei 2022
    333
    527
    93
    Vrouw
    Ja, hier ben ik ook benieuwd naar! Ik zit ongeveer in dezelfde situatie, met het enige verschil dat ik op dit moment veel meer kolf dan mijn dochter nodig heeft. Ik hoop dat mijn productie langzaam daalt wanneer ik haar vaker aan de borst leg en minder vaak kolf.
     
  15. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je kunt het beste eerst nog kijken of je kind een derde of vierde borst wil. Dan is de melk ook lekker vers en verzadigend. Ik moest zelf tot een week of 10 nakolven. Maar ik gaf het nooit via fles i.v.m. zuigverwarring.
     
    beebje082011 vindt dit leuk.
  16. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    Sorry, ik ben een hele poos offline geweest... maar ik heb hem nu volledig terug aan de borst (2 maanden oud) en hij groeit goed! Ik zat op zo'n punt dat ik echt een keuze moest gaan maken hoe we nu verder moesten. Ik ben van volledig kolven in 1 x omgeswitcht naar volledig aan de borst, zodat ik goed op zijn verzoek kon gaan voeden. De LK had eigenlijk gezegd dat dit waarschijnlijk niet meer zou gaan slagen omdat zijn maagje de grotere hoeveelheid in de flessen gewend was. Met heel veel moeite (en pijn, flinke tepelkloven gehad) is het uiteindelijk toch gelukt. Ik ben ontzettend blij en het voelt nu echt als een opluchting, alsof ik het zwaarste gedeelte nu wel gehad heb.

    Alleen is het wel even wennen om de bv met mijn gezin te balanceren omdat hij ons 4e kindje is. Hij wil heel vaak aan de borst om in slaap te kunnen vallen etc en hij slaapt graag op de arm. Ik heb voor mijn gevoel weinig tijd voor andere dingen... ik vind het echt knap hoe mama's van grote gezinnen dit doen!
     
    Loveischocola, Mimus, Zoe123 en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina