Ons zoontje wordt in september vier, en start dan dus op de basisschool. Echter is zoonlief wat onzeker van zichzelf. Wat ook gevoed wordt door zijn onzekerheid. En dat hoewel hij altijd 1 dag in de week naar het KDV en PSZ is gegaan. Zo vind hij het moeilijk voor zichzelf op te komen, en trekt hij het zich erg aan als kinderen niet met hem willen spelen. En dat kinderen ook op zijn leeftijd erg gemeen kunnen zijn is mij inmiddels ook duidelijk. Dus hoe kan ik hier mijn zoon bij helpen?
Volgens mij kan je er zelf weinig aandoen. Je kind zal dit leren door spelen met andere kids. Mijn oudste, nu 6, praatte een half jaar niet op de psz. Hij liet iedereen voorgaan bij de wc en plaste dan zelf in zijn broek. Hij liet iedereen voorgaan op de glijbaan en kon daardoor zelf niet glijden. Ik heb hem toen een dag extra naar de psz laten gaan en hij werd al wat assertiever. Nu is dit gedrag niet meer herkenbaar. Hij heeft veel vriendjes, kan ook bazig zijn en goed zeggen wat hij wil. Bij mijn zoon is het helemaal bijgetrokken. Zelf kon ik van alles zeggen/oefenen, maar bij leeftijdsgenoten kon hij het leren.