helpen cv

Discussie in 'De lounge' gestart door Lyso, 29 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    Hoi dames, zouden jullie misschien mee willen kijken?? Mijn man is sinds kort werkelioos, en nu moet er dus overal cv's ingeleverd worden.... Maar het probleem is, mijn man is brits, is ongeschoold (middelbare school wel afgemaakt, daarna wel aan opleidingen begonnen maar nooit afgemaakt), zo dyslecties als het maar kan en heeft altijd productie werk gedaan. Dit vind hij zelf niet zo'n probleem. Hij werkte de laatse 3 jaar partime, zodat ik fulltime kan werken, maarja, probeer op die basis maar eens een aantrekkelijk cv te maken...:( Hij si daarnaast ook een harde werker, nauwkeurig, en bereid alles aan te pakken.

Nu hadden we eersr een klassiek cv maar ik vind dat hij daar niet goed uit de verf komt. Nu heb ik een ervarings cv voor hem gemaakt, naar dit voorbeeld: Voorbeeld vaardigheden-cv Zouden jullie eens willen mee kijken?? de eerste is zijn oude cv, de 2e zijn nieuwe ;) bdankt!!

2. Mammietammie

Mammietammie Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.567
    0
    36
    Zuid-Holland
    Goed idee van je, op deze manier lijkt het toch 'wat meer' zeg maar. Ik zou iig de tekst nog even heel goed nalezen op spelling en grammatica. Verder zou ik in de laatste alinea het stuk vanaf "in sept 2001 ben ik bij mijn laatste..." Etc in een andere volgorde formuleren. Bijvoorbeeld: "in sept 2001 ben ik begonnen als buitendienst monteur bij mijn laatste werkgever, bouwbedrijf NV. In 2008 ben ik binnen het bedrijf begonnen in een nieuwe functie, namelijk in de binnendienst. Etc etc. Helaas is het bedrijf in sept jongstleden failliet gegaan." Ik zou het dus meer beschrijven van verleden naar heden ipv door elkaar.

Verder zou ik het cv nog aanvullen met dingen die wel in de eerste versie staan, zoals hobby's. Heeft je man nog in andere dingen ervaring? Bijvoorbeeld helpen op een sportclub, vrijwilligersactiviteiten doen of zoiets?

3. Mammietammie

Mammietammie Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.567
    0
    36
    Zuid-Holland
    Oja, en in het eerste stuk over de verhuizing zou ik ook wat aanpassingen doen. Bijvoorbeeld de zin 'het is goed gelukt' zou ik er niet in zetten. Ik zou het gewoon beschrijven volgens de feiten. Bv: " in het jaar ... Ben ik verhuist vanuit Engeland naar Nederland. Omdat ik het belangrijk vind om actief te zijn op de arbeidsmarkt heb ik de eerste periode na mijn verhuizing bij diverse bedrijven gewerkt om te ontdekken welke werkzaamheden en bedrijven bij mij passen.

4. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    dat zijn goede ideeen! Dank je. Grammatica enzo worden nog gecheckt hoor. Dit is een eerste opzet. MIjn zus doet dat soort dingen altijd, en die werkt op dit moment;) Hij heeft niet echt vrijwilligers werk gedaan ofzo... hmmm, wel de tuin bv volledig zelf aangelegd, inclusief tarras leggen enzo, misschien dat ik daar wat meer een uitgebreid verhaal van kan maken??

Meer ideeen blijven welkom!

5. tassie

tassie Fanatiek lid

23 mrt 2006
    1.888
    0
    36
    In mijn ogen is een CV een beknopte chronologische weergave van personalia, opleiding en werkervaring. Zodat de lezer in een oogopslag kan zien wat hij wil zien.
    Ik heb je tweede CV niet helemaal gelezen (het nodigt niet uit), maar heb het idee dat je een sollicitatiebrief geschreven hebt en niet een CV. In de brief kun je je CV toelichten (op die punten die van belang zijn voor de baan die je wilt hebben).
    Ik zou het zo dus niet doen.

6. famke80

famke80 Bekend lid

2 aug 2012
    730
    1
    18
    NULL
    NULL
    CV behoort een opsomming te zijn, dus geen verhaal. Die nodigt niet uit tot lezen.

Werkervaring is belangrijk, ik zou daarbij goed de uitgevoerde taken aangeven op een puntsgewijze manier.

Dus bijv:
    2010-2012 Buitenmonteur en productiemedewerker bij blablabl
    -taak/ werkzaamheid 1
    -taak/ werkzaamheid 2
    -taak/ werkzaamheid 3
    -taak/ werkzaamheid 4
    -taak/ werkzaamheid etc, indien van toepassing.

Daarnaast zou ik hobby's en overige informatie pas onderaan het CV zetten. Dat kun je evt. in een kort verhaaltje doen. Alleen, het moet wel iets over jezelf zeggen.

Daarnaast, bij de persoonlijke gegevens zou ik niet zo veel enters plaatsen.
    In mijn CV heb ik de volgende kopjes, in deze volgorde:
    Curriculum Vitae
    Persoonlijke gegevens
    Opleiding
    Werkervaring
    Gevolgde trainingen
    Overige informatie

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Ik heb voor een groot bedrijf de werving en selectie gedaan voor magazijnpersoneel, sommige dagen kreeg ik echt 50 sollicitaties per dag binnen, dus selecteren gaat heel snel, ik moest binnen 1 minuut wel aan de brief/cv kunnen zien of het wat ging worden of niet. Te lange brieven en cv's gingen daarom vaak de prullenbak in, geen tijd voor om dat helemaal door te lezen. Dus kort, krachtig en duidelijk.
    Zoals al eerder gezegd, dit lijkt meer een brief dan een cv, mijn cv heeft ook dezelfde opbouw als die van Famke, volgens mij is dat de standaard volgorde. Anders even googlen naar voorbeeld cv's op Monsterboard enzo.

8. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik ben het eens met de laatste dames. Een CV lees ik om te kijken wat iemand kan. Daarnaast moet je etgenwoordig bijna altijd een motivatie inleveren van ongeveer 2 alinea's, daar kun je de dingen kwijt die je in CV 2 hebt gezet. Ik wil ook geen hele epistels lezen als ik zo onzettend veel CV's moet beoordelen.

Hoe ik ze het liefste zie (en maak). Svp alles chronologisch:

Naam/personalia
    Opleidingen (hier kun je ook vaardigheden bij zetten)
    Werkervaring. Benoem hierbij kort wat hij gedaan heeft, zijn ervaringen die hij opgedaan heeft en 1 of 2 dingen die hij bereikt heeft in die functie.

9. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    Bedankt dames, fijn dat er ook een paar mensen reageren die ervaring met cv's lezen hebben!! Ik snap julile redenatie, maar wat vinden jullie er van dat er qua opleidingen enzo, gewoon niet zo veel valt te vertellen dan? Ook qua werk, hij is hier in 95 komen wonen, de eeste jaren was hij wisselend hier en in engeland en werkte bij verschillende bedrijven via uitzendbureau. Vanaf '99 2 keer een jaar contract bij 2 verschillende bedrijven, en toen 11 jaar bij het laatste bedrijf. Hij wil nu bijvoorbeeld solliciteren bij een bedrijf voor bakkersbenodigdheden, voor mijn gevoel kan hij dan net zo goed geen cv inleveren, want een klassiek cv zegt niets over zijn kwaliteiten, het is zo niksig zeg maar.....:( we proberen te benadrukken wat hij wél heeft, ipv wat hij niet heeft...

10. Jinne1982

Jinne1982 Fanatiek lid

7 sep 2009
    1.254
    0
    0
    Eindhoven
    Hoi Lyso,

Doe nooit een brief weg zonder cv!!!

Ik snap ook wat jij wilt zeggen met het standaard ouderwets cv.
    Maar het is voor bedrijven heel belangrijk om in een opslag te kunnen zien wat voor een vlees ze in de kuip hebben.

Tegenwoordig hoef je niet zo strikt meer vast te houden aan dat standaard, maar met je tweede cv zul je niet positief opvallen! Wat de dames eerder al zeiden dit is niet overzichtelijk en zal meer als een soort tweede sollicitatiebrief gezien worden en tussen de stapel brieven verdwijnen.

Laat je brief opvallen: speel met lettergroottes en of dit vet/cursief is, kleurtint. Voor een recht toe recht aan functie moet dit niet een te groot circus worden.

Spits je brief op de functie aan: bvb bakker ook al heb je geen werkervaring, je staat elke avond in de keuken, maakt elke weer eigen taarten etc. Een bakker heeft inderdaad weinig aan ervaring in de bouw maar dit geeft wel je werkmetaliteit weer.

Ik heb het zelf ook een beetje anders aangepakt en heb regelmatig complimenten gehad op mijn brieven en CV.
    Personalia:
    opsomming van gegevens, mist nog het rijbewijs en huwelijkse staat. Structureer dit wel goed. bvb bij je telefoonnummers lijn dit uit met elkaar

Opleidingen:
    Geef ook aan wat voor een datum het diploma is behaald. Geef hierbij ook de certificaten die tussentijds zijn behaald.

Beroepsvisie:
    In mijn vak is dit wat belangrijker maar je kunt nog eengeven wat je drijft...waarom hij bakker wil zijn.

Karakteristieken
    :
    +- 5 wat zijn je goede kwaliteiten bvb harde werker: ik houd van aanpakken en zet me voor de volle 100% in
    Competenties: taalkundig dus nederlands vloeiend Engels vloeien als schrijven belangrijk is maak dan een verschil in spraak en geschrift, computertechnisch welke programma's beheers je en in welke mate etc

Werkervaring:
    Is dus niet zo veel maar als je hier een aantal taken/functies uit pikt en benadrukt welke verantwoordelijkheden je hierbij had dan is dit ook prima.

Afstudeerwerk:
    Met een korte omschrijving

Naast het werk:
    Hobbies e.d.

Inzetbaar als:
    opsomming gezien je opleidingen/interesses

Succes met het vinden van een baan!! Het is mij ook gelukt!

11. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    en let er op dat opleidingen en werkervaring in dezelfde chronologische volgorde staan

dus laatste opleiding het eerst... laatste werkervaring het eerst..

Deel Deze Pagina