Volgens mij zit ik heel anders in elkaar.. Ik zou me kapot schamen als mijn moeder op mijn 16de de ramen in mijn kamer zou moeten zemen of mijn was had moeten doen op mijn 18de. Als ik bij anderen zat en ouders van die tieners achter ons moesten opruimen vond ik het mega gênant. Op moment dat ik in staat was om te helpen in het huishouden vond ik het altijd de normaalste zaak van de wereld om samen met mijn ouders het huishouden te doen, ik was sterk en gezond genoeg om niet met voeten omhoog te zitten terwijl iemand die 30jaar ouder is staat te poetsen.
Tuc schrijft toch dat ze wel zelf hun troep moeten opruimen. Hier net zo en ook als ze straks tiener zijn. De was zal ik met 18 jaar nog steeds doen als ze dan nog thuis wonen, gaat toch op de grote hoop en wassen moet je toch. Daar ben je ook moeder voor vind ik, kinderen kunnen het hun hele leven verder nog genoeg doen
Haha, ik denk dat je de enige puber bent/was die zelf initiatief nam om ramen te zemen Ik vind het wel heel 'perfect' klinken eigenlijk.
serieus?? Nou volgens mijn moeder was ik rond die leeftijd echt een voorbeeldkind. Maar de ramen zemen heb ik echt nooit gedaan. Dan zit je idd heel anders in elkaar. Ik vind ramen zemen echt niet de taak van mijn kinderen zolang ze hier wonen. En ik zou het heel erg vinden als ik mijn 16 jarige het gevoel gaf dat zij zich kapot moeten schamen wanneer ik hun ramen zeem. Nee hoor dat doe ik graag. Mijn huishouden, mijn verantwoording en hun tijd komt wanneer zij hun eigen huishouden runnen. Wat niet betekend dat ze alles overal neer mogen pleuren waar het hen uitkomt, dat mogen ze nu ook niet. Ze hangen netjes zelf hun jasjes op en ruimen hun schoenen op. En het speelgoed waar ze mee klaar zijn ruimen ze ook op. Overigens dan mag ik mij nu wel helemaal kapotschamen....tijdens onze laatste zomervakantie is mijn moeder hier geweest om mijn ramen te zemen en mijn voortuin te doen.
Haha mijn ouders doen onze voortuin altijd als wij op vakantie zijn. Erg hè? Hoeven ze niet te doen van ons trouwens, willen ze zelf. Ik vind het ook prima
Ze helpen in zoverre mee: * Oudste 2 zelf jassen ophangen. * OUdste 2 zelf schoenen in schoenenkast neerzetten. * OUdste 2 zelf hun vieze vaat in vaatwasser zetten. * Speelgoed zelf onder begeleiding opruimen. * OUdste helpt tafel dekken. * OUdste let op jongste 2 kids als ik kook en roept als er iets is. * Na het eten uitkleden en allemaal hun kleding in de wasmand doen.
Mijn oudste is 6 en de jongste is 3. Ze hoeven niet te helpen, alleen met hun eigen speelgoed opruimen. Ik ga later dit topic wel even doorlezen om te kijken wat de oudste zou kunnen doen, want ik ben er niet tegen of zo. Maar ik doe zelf ook niet zoveel. We hebben een schoonmaakster. En verder zijn we druk en worden dingen 's avonds gedaan, als de kinderen op bed liggen. Tafel dekken en afruimen zie ik niet zo zitten i.v.m. servies en scherpe messen enzo. Oja, stofzuigen... Soms helpen ze mee, maar alleen omdat ze dat leuk vinden. Ze doen het toch niet goed, dus ik moet er daarna toch weer overheen, dus echt 'helpen' is het niet.
Nee hoor, gewoon het resultaat van de insteek dat ons huis ook ons huishouden was altijd, en absoluut niet mijn moeders huishouden. Ik ging ook de ramen van mijn oma zemen, deed ik om en om met mijn nichten. Is dat echt zo schokkend? Het gevolg is denk ik dat ik veel verhalen over vrouwen en controledrang over het huishouden nooit begrijp, ik zie dat nu ook niet iets waar ik eindverantwoordelijk voor ben, op het moment is het net zoveel mijn mans zijn huishouden als die van mij. Later zullen kinderen er net zoveel inspraak in hebben zolang ze in HUN ouderlijk huis wonen. En over het schamen: Ik zie het hetzelfde als dat een tiener met handen in de zakken naast zijn moeder loopt die zware tassen naar de auto sjouwt, of een student die in de bus blijft zitten terwijl een oudere naast hem staat. Het is ook fysieke inspanning die een jongere makkelijker aan kan dan een ouder iemand. Wel bijzonder dat de een dat als fatsoensnorm ziet en de ander als iets wat je het kind niet mee moet geven..
De oudste heeft als taak elke dag de afwasmachine leeg te ruimen. Verder verwacht ik van beide kinderen dat ze hun spullen achter hun kont opruimen en hun kamer netjes houden. Verder helpt de oudste 1x per week mee met koken.
Met die tassen sjouwen en opstaan vind ik wel wat anders. Ik deed bv ook een boodschapje voor mijn oma. Maar ik vind niet dat mijn tieners zich moeten schamen als ik de ramen zeem. Daarbij was mijn moeder 41 toen ik 16 was. Qua fysieke inspanning lukte haar dat prima. Terwijl mijn oppaskindje van 3 nu een vader heeft van 60. Als hij 16 is ligt dat wellicht heel anders.
De oudste dekt soms de tafel als ik het vraag. Daarnaast moeten ze beiden hun speelgoed opruimen, jas ophangen, schoenen opruimen en was in de wasmand doen, maar dat zijn meer de huisregels. Verder vind ik ze nog te jong om iets te moeten doen in huis, komt vanzelf wel.
Oja, eigen kleren in de wasmand gooien (hoewel dat nog vaak fout gaat, voornamelijk omdat papa hier ook niet aan meedoet ) en als ik met veel tassen uit de auto stap mogen ze meehelpen dragen.
Daar zit het verschil in, amdaa ziet het als een taak om de tassen te dragen, hier is het ook vanzelfsprekend dat ze daarbij meehelpen. Zware tassen draag ik nu natuurlijk zelf, maar stel ik heb een zak aardappelen of wc papier wat niet de tas past, dan helpen ze mee met dragen. Dat vraag ik ze en dat doen ze dan ook gewoon, geen probleem. Ik vind huishoudelijke taken dingen als de wc/douche/keuken schoonmaken, vaatwasser uitruimen, ramen lappen. Je eigen jas ophangen en eens ergens mee helpen als het je gevraagd wordt vind ik geen taak maar gewoon normaal . Kleren in de was doen ook en dan gesorteerd op kleur of donker .
Hier is zoon 3 jaar en helpt mij mee met boodschappen tillen (lees: wc papier etc) ruimt zijn speelgoed op, helpt mee tafeldekken, ruimt zijn jas en schoenen op en neemt iedere week een bos bloemen mee ja mijn zoon wilt iedere week een bos bloemen kopen voor thuis zoals hij zelf zegt hij is galanter dan mijn man
Mijn dochter van 1,5 denkt te kunnen stofzuigen, de was te sorteren, en vooral de vaatwasser uitruimen. Gaat vaak goed, onder begeleiding van mij, alleen duurt t 10x zo lang haha.... Mijn zoon van 3,5 helpt met sauzen roeren, aardappelen in de pan doen, oven aanzetten, stofzuigen (dit kan hij echt!) dweilen, spullen aan de kant zetten als we gaan dweilen, speelgoed opruimen, schoenen netjes recht zetten, was in de wasmachine doen, de goede wasmiddel uitzoeken, boodschappen doen (daar zoekt hij de goeie producten op) samen met mij de vaatwasser uitruimen, bakjes en bordjes naar de keuken brengen als hij klaar is met eten...... En dan heb ik denk ik nog niet alles..... Maar dit komt ook echt omdat we heel veel samen doen, en hij super graag wil helpen in t huishouden heel de dag. En dit vinden we ook erg belangrijk. Samen gaat t allemaal veel sneller, en hij leert nu al vroeg te helpen thuis. Niks moet (bedoel hij is 3,5) maar het is verdomd handig dat hij t doet en t nog leuk vind ook haha.....
Wat leuk al die verschillen daarin. En wat lijkt het mij heerlijk als mijn dochter op haar 16de besluit mijn ramen te zemen haha maar of dat enthousiasme van nu er dan ook nog is dat is nog maar de vraag natuurlijk. Mijn dochter stelde zelf voor om klusjes te doen voor wat zakgeld verhoging. De klusjes (ramen *zemen* - lees viezer maken met grote kringen en strepen haha, dweilen - ook een grote favoriet en wc schoonmaken, kiest ze toch echt zelf. Ik heb al vaker aangegeven dat ik het ook prima vind als ze gewoon even haar kamer opruimt maar ze staat erop om voor zichzelf een lijstje te maken met wat ze moet doen dan Ik vind het heerlijk en waardeer het enorm. Het is ook nog eens superschattig vind ik dan hihi maar ze moet niets. Met huishoudelijke taken bedoel ik inderdaad niet het opruimen van het speelgoed waar je net mee gespeeld hebt, je kleren in de wasmand doen (wat vaak niet gebeurd, ook niet door papa ), de tafel afruimen. Dat zijn van die vanzelfsprekende dingen die gewoon automatisch gebeuren door de eerste die ermee begint.
Zoontje hier vult het wasmachine en haalt alles eruit voor mij. speelgoed opruimen doen we nog samen. Hij gooit zijn luier weg, alleen de poepluiers niet, dat vertikt hij terwijl ik ze in een luierzakje doe jas ophangen kan hij niet want we hebben geen lage kapstok maar hij geeft me die netjes aan. hij krijgt ook een doekje als ik stofveeg. met stofzuigen helpt hij ook, hij zorgt ervoor dat ik het heel grondig doe! Meneer zet zich achter de stofzuiger op zijn knieën en volgt me zo het hele huis door. Snel stofzuigen zit er niet in want als ik te hard aan die stofzuiger trek floept hij de grond op . Dus stofzuigen gebeurd altijd heel grondig en hij mag me helpen met de boodschappen. Dan geef ik hem kaas ofzo en mag hij het naar de keuken brengen, ik sleur ondertussen die hele zak naar de keuken. En dan zegt meneertje met zijn klein zakje kaas tegen mij 'is zwaar he' en neen, hij bedoelt niet die zak wat ik draag, hij bedoelt er echt zijn zakje gemalen kaas mee Hij gooit me ook de boodschappen op de band bij de albert heijn. En letterlijk gooien! Hij is klein en krijgt het er niet opgelegd maar wil wel helpen (en zo hou ik hem ook bij me) dus mag hij de kleine niet breekbare dingen op de band gooien Als het niet voorruit gaat aan de kassa doe ik soms sneaky wat terugleggen in zijn karretje. Dan blijft hij bezig met zijn taakje en blijft hij tenminste geduldig