Misschien een stomme vraag of ik ben toch wel een beetje een barbaarse moeder..... Maar ik vroeg of onze zoon van 9 even wilde stofzuigen voor me (hij heeft het al eens vaker uit zijn eigen gedaan en vond het toen leuk om te doen). Normaal is het een hoop gemoppper en heb ik zoiets van doe het zelf wel. Maar vond dat hij het vanavond wel even kon doen en dan hebben we ook nog even tijd om een spelletje met hem te doen. Maar na een hoop gemopper deed hij het dan toch. Voor de rest helpen ze weinig en doen we altijd veel voor ze. Helpen jullie kinderen weleens, en dan bedoel ik niet mee opruimen, maar met stofzuigen of afwassen of iets dergelijks?
Mijn kinderen (3,6,7) ruimen op, stofzuigen, dweilen, de oudste 2 koken en wassen dan af wat ze gebruiken. In de wasserette weten ze hoe ze de was moeten sorteren en de machines aan moeten zetten. Life skills vinden wij heel belangrijk, van jongs af aan.
Wij moesten vroeger ook helpen in huis ,is alleen maar handig als je later op jezelf gaat wonen. Ik ben ook echt van plan om zl klusjes te laten doen,ten eerste omdat ik vind dat hij me best mag helpen later...de opruimtoverfee komt helaas niet bij mij langs en ten tweede,zl heeft er later alleen maar zn voordeel mee. dus ja ,mama helpen in huis word een "plicht".
Nee, hij zou het op deze leeftijd alleen maar erger maken Maar ik ga hem wel leren te helpen in huis. Ik weet alleen niet vanaf welke leeftijd ik dat zou moeten doen. Ik probeer soms wel eens of hij een bordje naar de keuken wil brengen, maar ondertussen is hij al 2x afgeleid, heeft hij het bord laten vallen, speelt hij met een auto en heeft hij zijn sok uitgetrokken; dus als ik daarop moet wachten ben ik 139 jaar oud en dan staat het bord nog steeds niet in de keuken. Dus tja... Nog even wachten maar Ik denk dat ik hem vanaf een jaar of 2/2,5 laat meehelpen met dit soort 'klusjes'. Bordje naar achteren brengen, papiertje in de vuilnisbak, alle megablocks weer terug in de mand. Dat soort dingen.
Opruimen, hun kamer schoonhouden vanaf een bepaalde leeftijd en vaatwasser/afwas vind ik normaal/logisch, maar het echte huishouden .. nee, dat vind ik persoonlijk te ver gaan. Als je geen kinderen zou hebben zou je het ook zelf moeten doen...
Kinderen hier 14 en 10 doen de afwas /vaatwasser en eigen kamer oudste ook de vuilniszakken nog Eigen kamer is met stofzuigen en dweilen erbij
Vind het zeker een must als ze ietsje ouder worden. Ik leer nu al de oudste aan als ze klaar is met eten dat ze haar eigen bord en beker even naar de keuken brengt. Ze zetten als we thuiskomen zelf hun schoenen in de kast en hangen hun jas op. Dat soort kleine dingen. Als ik ga schoonmaken willen ze altijd meer dan graag helpen, dus dat mag. Helpen met koken willen ze ook altijd maar dat heb ik eigenlijk liever niet, zeker geen twee tegelijk, want dan kom ik echt ogen tekort met al die messen en hete pannen. Dat komt wel als ze ietsje groter zijn. En dan moeten ze ook zeker hun eigen bed opmaken en andere kleine klusjes gaan doen.
Ik ben helemaal van menig dat ook de kinderen een steentje bijdragen maar dit vind ik wel ergggg veel
Zelf geen kinderen, maar ik weet dat toen m'n moeder en ik moesten verhuizen, we naast een gezin kwamen wonen waarvan de jongste nog maar 5 was. Zij moest net als haar zussen helpen in het huishouden (zij deed dan geloof ik de vaatwasser inruimen). Ik vond dat (ik was toen zelf net 16) best heftig! Zo jong en dan al moeten helpen... Maar toen ik zelf ouder werd begreep ik waarom..: jong geleerd, is oud gedaan! En bovendien helemaal niet verkeerd om je kinderen zo jong al iets bij te brengen/te laten helpen!! Ik zeg maar zo: in landen waar armoede heerst is het zelfs de normaalste zaak van de wereld! Wat ik normale klusjes vind voor kinderen: - eigen kamer opruimen - jas ophangen - vieze gymkleren in de wasmand doen - helpen met tafel dekken en/of afruimen - eigen boterham smeren - met stoffer en blik kleine troepjes opruimen als er bijvoorbeeld een plantje gevallen is/prulletjes in prullenbak doen - zelf hun beker naar het aanrecht brengen als deze op is - als ze iets ouder zijn en een pak kunnen vasthouden, zonder dat de inhoud eroverheen gaat..: zelf hun drinken in laten schenken - eigen bed opmaken/openslaan Dat was het wel! Stofzuigen zou ik denk ik niet zo gauw laten doen door kinderen beneden de 10 (zeg ik nu..) En koken lijkt me ook prima om ze te leren, maar dat zou ik denk ik ook pas vanaf een jaar of 10 serieus aan gaan pakken. Voor die tijd mogen ze uiteraard kijken in de keuken en helpen als ze dat willen. Eitje breken, eitje klutsen, dat soort simpele klusjes... Dweilen? Nee, dat vind ik iets waar ze pas mee hoeven te beginnen als ze tiener zijn... net als ramen lappen en wc's schoonmaken en strijken en de was doen enzo...
is dit echt serieus waar volgens mij valt dit zelfs lichtelijk onder kinderarbeid vooral kijkende naar de leeftijden mijn kinderen ruimen hun eigen speelgoed en rommel op, brengen hun eigen bord naar de keuken en verder zijn ze lekker kind, koken afwassen en wassen en dergelijke nee dat gaat mij te ver ik heb geen huishoudelijke hulp maar kinderen, daar heb ik zelf voor gekozen
For real? Mis de wc poetsen nog... Maar hier moeten ze hun jas, schoenen en tassen opruimen als ze thuis komen. In het weekend hun kamers opruimen. Soms even helpen met tafel dekken en afruimen, maar dat is meer als ik echt even handen te kort kom. Ik vind ze nog wel erg jong om echt taakjes te doen, komt eerder op een leeftijd van 12 ofzo.
Mijn dochter doet: -tafel dekken cq opruimen -helpen met de afwas (afdrogen) -bed afhalen om te verschonen -helpen was sorteren/in machine doen -schone kleding opruimen in kledingkast -eigen kamer opruimen dat soort dingetjes vooral. Het meeste vindt ze zelf leuk om te doen, vooral de was, dat mag ik echt niet zelf doen
Ja hier zijn er wel dingen die ze 'moeten' doen naast alleen speelgoed opruimen. Eigen kamers opruimen en schoonmaken (helpen met stoffen, stofzuigen en nat doekje). Eigen spullen opruimen (schoenen, jassen, sporttas uitpakken en weer inpakken, broodtrommels). Spullen voor de was in de wasmand doen. Tafel dekken en afruimen. Vaatwasser helpen in en uitruimen. Hond en kat eten geven. Als ze willen mogen ze helpen bij het koken en verdere huishouden, maar dat hoeft niet. Vind het ook wel goed ze dit zo aan te leren. Mijn ouders hebben het geprobeerd vanaf wat ouder, maar als het al een gewoonte is gaat het denk ik veel makkelijker Nu vinden ze het vaak leuk en is het zo over gegaan in 'het hoort zo'/gewoonte. Echt verdere huishouden hoeft niet, maar zeker met hun eigen dingen en kamer vind ik dat ze dat gewoon moeten leren.
Hij doet de handdoeken in het wasmachine en haalt ook heel de was eruit als die klaar is, en erin, weer eruit, erin, eruit,... tot ik alles heb opgehangen
Ja ze helpen mee. Vind dit ook echt belangrijk, we dragen allemaal ons steentje bij. Mijn moeder verwende ons veel te veel. Ruimde alles achter ons op, we hoefden maar te kikken en ze pakte het voor ons. Nu achteraf zie ik dit pas allemaal en heb me stellig voorgenomen dat mijn kinderen daarin zelfstandiger worden. Nu zijn ze 4, 2 en 7 maanden dus nog maar zien hoe ze daarin worden, maar tot nu toe: Als ik we boodschappen hebben gedaan, pakken ze alles uit de kinderwagen en brengen het naar de keuken waar ik alles opberg. Uiteraard pak ik eerst de zware en breekbare dingen. Vinden ze leuk. Ze brengen altijd, ook mijn dochter van 2, hun lege bord of beker naar de keuken. Afval doen ze zelf in de prullenbak. Ze helpen tafel afruimen waar mogelijk en veilig. Hangen netjes de jassen op, schoenen aan de kant e.d. Verder ruimen ze hun eigen speelgoed op waar ze mee gespeeld hebben. Vinden het ook echt leuk om mij dan blij te zien als ze het goed hebben gedaan. Dan mag ik niet kijken en dan als ze alles hebben opgeruimd mag ik mijn ogen opendoen en tadaááá. Tja gewoon van die kleine dingetjes, en naarmate ze ouder worden zal het ook wel iets meer worden. Maar houd het wel klein hoor, blijven gewoon kinderen
Ergens denk ik juist dat het beter is om kinderen huishoudelijke taken aan te leren voordat ze shitpubers zijn en enorm kunnen gaan protesteren/niet luisteren Dan weet je namelijk dat het er al 'redelijk' in zit en ze het op die leeftijd hopelijk iets minder een probleem vinden. Ik vind dat stofzuigen en dweilen vanaf 7/8 jaar moet kunnen - en nee, niet gelijk 100 vierkante meter ofzo. Vroegah, als in 30-40 jaar geleden, lagen er zat kinderen op zaterdagochtend trappenhuizen te poetsen op hun knietjes of te oogsten op het land. Daar werd de economie groot van. Iedereen droeg een steentje bij. En ook al is dat een bruut voorbeeld, ik vind de intentie in principe niet verkeerd. Als ook de kinderen een KLEIN handje meehelpen in de huishouding; is er meer tijd voor quality time met het hele gezin. Daar profiteert iedereen van.
Kindjes zijn nu nog te klein (1,3,4) voor echte klusjes vind ik. Maar kleine dingetjes "moeten" ze wel, speelgoed opruimen, bordje naar de keuken brengen als ze klaar zijn met eten. Maar eigenlijk helpen ze uit zichzelf graag mee met het huishouden. Afwassen, was in en uit de wasmachine, stofzuigen, stof afnemen met een doekje, tot nu toe vinden ze alles leuk, maar daar komt later vast verandering in