helpen in huis?

Discussie in 'De lounge' gestart door oxbow, 24 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mitsy1983

Mitsy1983 VIP lid

25 jun 2014
    5.359
    3
    36
    Zuid Limburg
    Norah is nog te klein, maar ikzelf heb vroeger al snel veel geleerd, want m'n ouders hadden eigen horeca zaken. Rond m'n 12e ongeveer leren koken en strijken, eerst beginnen met zakdoeken enzo. Ik zou het fijn vinden als Norah straks helpt, vooral spelenderwijs met de dieren.

2. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Het is ook maar net hoe je ermee omgaat. Onze kids hebben vaak 1 vaste klus per "korte" schooldag en weekend dag. Soms andere dagen ook maar dat ligt ook aan hun energie. Denk dan aan alle was naar beneden gooien en naar de wasmachine brengen of vaatwasser uitruimen ( exc. Bestek), tafels afnemen . Allemaal heel normale dingen.

Als ik vraag wie gaat er vandaag stofzuigen is zoon de eerste die roept dat doe ik. Dochter ik doe wel was brengen en tafels en kasten poetsen , ik heb een spuitflacon met water en schoonmaakmiddel en dat is toch leuk. Spuit en poets.. ��. Eigen kamer opruimen heeft zoon het overzicht niet voor die heeft echt even een voorzetje nodig maar geef hem een dweil en hij dweilt graag de kamer vind ie geweldig. Voor hun is dat kliederen met water.

Buiten de standaard dingen hebben we heitje voor karwijtje sticker vel hangen. Als ze willen mogen ze meer doen 10 klusjes dan krijg je een euro. Klusjes als je bed opmaken,alle kleren opruimen in je kast die op een stapeltje liggen, tafels /trap nat afnemen, vaatwasser uitruimen, speelgoed opruimen en extra klusjes bijv sokken helpen uitzoeken. Het is heem verplichting maar zeker om de dag doen ze iets, hierdoor leren ze het ook te zien. Moet de bastwasser nog, liggen er kleren lis etc.

3. Ilona1986

Ilona1986 Bekend lid

23 jun 2012
    520
    0
    0
    Tilburg
    #63 Ilona1986, 24 jan 2015
    Laatst bewerkt: 24 jan 2015
    Nee mijn dochters helpen nog niet echt mee in de huishouding.
    Wel moeten ze hun eigen speelgoed opruimen, bordje naar de keuken brengen ect...dat gaat ook allemaal zonder mopperen.
    Boterhammetjes willen ze vaak ook al zelf smeren, dus met die dames komt het helemaal goed ;)

Mijn dochter kwam een aantal weekjes geleden thuis met een vriendenboekje. Daarin had al een kindje van 4 jaar geschreven, bij de vraag: wat vind je niet leuk om te doen was het antwoord: 1x per week de wc poetsen....vraag me echt af of dit nu serieus is!

4. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Ik ben het eens met Tommo, kinderen kunnen dat heus wel doen en ik vind het ook belangrijk.

Ik heb niets geleerd van mijn moeder. Ik wist op mijn 19e serieus niet hoe ik groente moest koken of hoeveel schoonmaakmiddel ik nodig had om de vloer te dweilen.

Het nichtje van mijn vriend is 10 jaar en helpt goed mee. Soms afwassen, soms de was opvouwen, koffie maken voor gasten, tafel dekken, etc.

Opmerkingen als; 'dat is kinderarbeid' vind ik echt belachelijk.

5. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Mijn zoon is 3 en hij krijgt nu alvast wat dingen mee hoor! Zoals netjes je papiertjes in de prullenbak, en hij loopt me steevast achterna met een doekje (niet omdat het moet, maar omdat hij het leuk vindt).

Ik vind het ook belangrijk. Ik ben toch zeker geen dienstmeid (als hij ouder is). Het zou wel heel prettig zijn als hij gewoon uit de voeten kan met wat basis-huishoudelijke klusjes. Daar heeft hij later ook alleen maar profijt van.

6. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ja, natuurlijk helpen ze mee. Inmiddels zijn ze 16 en 13. Ze dekken tafel, ruimen de vaarwasser in en uit, ruimen op en wassen af na het eten, helpen met eten koken, houden hun eigen kamers netjes en stofzuigen of helpen in de tuin als het zo uitkomt.
    Normaalste zaak van de wereld.

7. GuuNie

GuuNie Niet meer actief

Poeh hey..
    G. helpt stiekem toch best veel mee met haar 1,5jr.
    Met de was in en uit t machine doen en de knop aan/uit..
    Gooit alle rommeltjes in vuilnisbak.
    Haalt n doekje of wat er dan ook te vinden is over de tafel als ze geknoeit heeft (kan prima met n sok of romper lol)
    Zet haar schoenen in de gang..
    Poetst de mond van N als ze kwijlt of eten spuugt.
    Legt vuile was op de trap
    Gooit luiers in de emmer..
    En vast nog wel meer..

Oooh ze zet senseo!! Ideaal!!
    ik heb standaard beker eronder staan..
    Zij drukt op t knopje om apparaat aan te zetten en daarna voor de koffie..
    Klaarrr.. zegt ze dan..
    En ik hoef t alleen maar te pakken..

/Sarc on Heerlijk dat kinderarbeid!!
    Nog even en dan mag ze me druiven voeren terwijl haar zusje met de waaier wappert../sarc off

8. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Wat een super systeem! 👍 Ja, wij letten er extra goed op dat onze bengels hun steentje bijdragen in het huishouden want anders zouden de (inwonende) huishoudsters met liefde alles achter hun kontjes opruimen en schoonmaken. Er lopen hier al zoveel van die verwende nesten rond, wij passen ervoor dat onze kinderen zo worden. Alleen vind ik ze nog te jong om in de keuken bezig te zijn dus dat hoeft nog niet. 😊

9. MZS

MZS Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.605
    0
    0
    Home sweet home
    mijn zoontje word bijna 2 maar helpt ook al mee
    brengt zijn bord en beker naar de keuken, ruimt zijn speelgoed op, helpt de wasmachine legen/vullen, gooit rommel in de prullenbak en nog meer van dat soort dingetjes.

10. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam

Hier sluit ik mij bij aan. Hier haalt ze het bestekmandje van de vaatwasser overigens wel eens leeg. Dan haal ik alle scherpen dingen er uit en zet het mandje naast de la. Vind ze leuk om te doen. En ze helpt de kat eten te geven. Ook met koken 'helpt' ze. Ze zit er eigeblijk meer bij omdat ze het wel gezellig vind geloof ik :p

11. Daniellexxx

Daniellexxx Bekend lid

11 feb 2013
    658
    158
    43
    Noord-Holland
    Ik vind het ook wel belangrijk. We wonen hier met zijn vieren, maken met zijn vieren rommel, dan zorgen we ervoor dat we het met zijn vieren netjes houden. Mijn zoon is net 5 geworden en mijn dochter wordt bijna 7. Ze ruimen hun eigen kamer op, gooien hun kleren in de wasmand, maken de wasbak schoon na het tandenpoetsen, ruimen de tafel af, zorgen voor hun eigen gymtas, stofzuigen doen ze af en toe, de hamsters eten geven doen ze regelmatig enz.

Afhankelijk van leeftijd vind ik dat ze best wat verantwoordelijkheid aankunnen.

Jong geleerd...

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.911
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze zoon is nu vier. Ik geloof dat hij al vanaf zijn tweede z'n eigen kamer stofzuigt. Vond hij leuk. :) In het begin deed ik het daarna nog lichtelijk over, maar inmiddels kan hij het keurig. En vind hij het ook niet altijd leuk meer. Maar ik vind van bepaalde dingen wel: als je het zelf kunt, moet je het ook zelf doen.
    De klusjes die hij redelijk alleen / zelfstandig kan:
    - speelgoed opruimen en dingen zoals schoenen, jas e.d.
    - stofzuigen (eigen kamer, soms pakt hij de rest van de bovenverdieping mee)
    - als hij geknoeid heeft zelf opvegen met stoffer en blikken of dweilen met een doekje (plaatselijk dus)

De klusjes die hij samen met ons doet:
    - helpen met de vaatwasser uitruimen
    - helpen met boodschappen doen en thuis opruimen
    - helpen was in de machine / droger te doen of op te hangen
    - eigen schone kleding opruimen in zijn kledingkast

De meeste klusjes die hij doet zijn net zo gegaan als met stofzuigen. Hij wilde zelf meehelpen en dat hebben we hem laten doen. Nu moppert hij soms wel eens dat hij geen zin heeft. En dan is het een beetje situatie afhankelijk of ik hem toch laat helpen of dat het dan een keer niet hoeft.

13. masami

masami Fanatiek lid

27 jul 2011
    4.248
    802
    113
    Vrouw
    Ja hoor hier moeten ze ook hun klussen doen.
    Ik ben niet de huishoudster namelijk en als je troep kan maken, kun je het ook opruimen.
    Vanaf 3 jaar koken ze op hun manier ook al mee.
    Lees: met een kindermes champignons snijden/hakken :p door de soep roeren.
    Was in de wasmand, kamer opruimen eigenlijk de logische dingen.
    Mijn oudste kon op 9 jarige leeftijd al een volledige 3 gangen maaltijd koken.
    Nu zijn we hier allemaal gek op koken dus dat helpt ook mee.

14. Imensa

Imensa Fanatiek lid

23 okt 2014
    2.463
    18
    38
    Hij ruimt zijn eigen gemaakte troep op en dat vind ik voor een 4jarige voldoende.

15. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

Het is toch goed dat kinderen leren meehelpen. Op school doen ze dat ook. Voor elke vakantie maken we met de hele klas alles kasten en meubeltjes schoon.

Moet je op een authentieke montessorischool kijken. Kleuters die ramen Lappen en kleedjes kloppen. Niet omdat het moet alleen als ze het leuk vinden. De ramen worden er alleen niet schoner van :p

16. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Hahahahahaha briljant!! Zou hier hetzelfde zijn. Onder begeleiding kan een hoop, maar kinderen op die leeftijd zelf laten koken..ik zet er mijn vraagtekens bij.

17. Uilenmama

Uilenmama Niet meer actief

Ik heb vroeger ook mee geholpen in het huishouden. Mijn zusje en ik hadden zelfs een schema wie wanneer hielp met afwassen.
    Mijn man heeft ook geholpen met schoonmaken thuis, hij moest wel, want zijn moeder is overleden toen hij bijna 15 jaar werd. Schoonvader is nooit meer hertrouwt.
    Later als Dl groter is, dan moet ze ook helpen.

18. ziezo

ziezo Bekend lid

2 mrt 2007
    709
    39
    28
    Mijn zoontje van 4 moet z'n eigen rommeltjes opruimen incl jas op kapstok,bordje naar de keuken brengen etc. Mijn dochter van 7 ruimt de vaatwasser in en uit,zorgt ook voor haar eigen rommeltjes, De beesten eten geven doen zij omstebeurt. Verder stofzuigen,helpen met koken doen zij wanneer ze zin hebben.

19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Onze dochter kan geld verdienen met klusjes.

Wat ze altijd moet doen is haar eigen kamer..

Verder kan ze voor 20 of 30 cent klusjes doen.

Tafeldekken
    Stofzuigen
    op de jongste letten als ik even boven ben ( geen verantwoordelijkheid...maar roepen als hij iets doet wat gevaarlijk is)
    Opruimen
    Afstoffen

et cetera...

Niks moet ( behalve de slaapkamer) maar zo kan ze wel haar spaarpot spekken.

20. moon78

moon78 Actief lid

15 mei 2013
    282
    0
    16
    Sta voor de klas
    Friesland
    Onze oudste van 4 is momenteel druk bezig met sneeuw ruimen. Hij heeft de hele oprit al schoon gemaakt en alle sneeuw voor de achterdeur geschoven zodat we er niet meer uit kunnen :D
    Hij is zo trots op zijn berg sneeuw :D

Ik vind ook dat kinderen gewoon mee kunnen helpen door hun eigen spullen op te ruim, maar ook de spulletjes van iemand anders bijvoorbeeld.

Dat is geen kinderarbeid, ik denk dat de kinderen die echt te maken hebben met kinderarbeid maar wat graag de 'simpele' klusjes zouden willen doen als dat alles is...beetje overdreven zo'n opmerking over kinderarbeid dus.

Deel Deze Pagina