Ik ben trouwens ook allergisch voor 'is niet van mij' of 'heb ik niet gedaan'. Opruimen doen we samen en allemaal.
Je bent helemaal niet barbaars! op die leeftijd kunnen ze best een keer stofzuigen. Zo leren ze dat het niet vanzelfsprekend is dat moeders alles doet. Onze dochter is nog maar 1,5, dus die kan nog niet zoveel, haha, maar ook zij mag straks mee gaan helpen in en om het huis. Om te beginnen leren we haar eerst om haar eigen speelgoed op te ruimen, hihi.
Hij ruimt zijn eigen rommel op en als hij knoeit pakt hij een doekje. Verder zijn jas en schoenen en schooltas. Soms zet hij samen met mij de vuile vaat in de afwasmachine en vraagt hij om een doekje want hij wil helpen met poetsen.. En verder,ach dat komt later vanzelf wel over een paar jaar....hij hoeft van mij met zijn 4 jaar nog niet in het huishouden te helpen hoor...laat hem nog maar even kleuteren. Zolang hij voor nu zijn eigen zooi opruimt ben ik al tevreden.
Toen ik 12 was kon ik al een beetje koken en strijken...stofzuigen en poetsen was ook geen probleem. Wil mijn zoon wel zelfstandig hebben en dat hij ook kan koken,ben in de toekomst niet zijn kok of poetsvrouw dus als hij wat ouder is mag hij zeker komen helpen.
Ja hoor. Niet meer dan logisch dat kinderen helpen in het huishouden. Dochter ruimt al een tijd zelf haar speelgoed op voor ze naar bed gaat. Ook helpt ze graag met het opruimen van de boodschappen. Wel op haar manier, maar helemaal prima. Wij vinden dat ze over niet al te lange tijd haar eigen kamer op kan ruimen, helpen met schoonmaken etc. We wonen hier met z'n allen dus we ruimen ook met z'n allen op. Die opmerkingen over kinderarbeid vind ik echt belachelijk. Juist goed dat kinderen verantwoordelijkheid leren.
De oudste wordt donderdag 4 jaar en die vind het leuk om mee te helpen, ook al zijn het maar kleine dingetjes. Zo brengt hij zijn eigen boterhambordje naar de keuken als hij klaar is of gooit voor ons een stukje karton in de oudpapierbak in de gang. Als ik hun speelgoed van de vloer opruim vraag ik of hij mee wil helpen door bijvoorbeeld de treinrails van de duplo op te ruimen in de duplobak. Als hij een legpuzzel heeft gemaakt en hij wil daarna aan de lego, moet hij eerst zelf zijn puzzel opruimen. Hij vindt het ook leuk om (op zaterdag met de grote boodschappen) mee te helpen de boodschappen uit te pakken.
Hier zitten ze qua leeftijd rond die van jou. Tot ruim een jaar geleden hoefden ze erg weinig. Tot mijn ogen open gingen. Wij rondrennen en zij ondertussen klieren want er was geen aandacht voor ze. U helpen ze op hun manier mee. Ook eens een beetje schoonmaken ( met van die schoonmaakdoekjes is dat leuk) en in ieder geval de vaatwasser inruimen. Het kostte ruim een half jaar met een beetje gemopper voordat ze het nu vanzelfsprekend vinden. Nu ik een hoop minder kan, heb ik ook weleens stofzuigen aan ze gevraagd, de grap is dat ze dat dus leuk vinden. Ook vindt de oudste het leuk om te helpen met koken. Het is dus niet alleen voor ons plezier, ook voor dat van hun.
Kinderarbeid, slavernij... haha, wat zijn we toch weer gezellig bezig om elkaar omlaag te halen hier. Mijn zoontjes doen ook veel in huis. Omdat ik dat van ze vraag en raad eens.... ze vinden het nog leuk ook. Stofzuigen, de vaatwasser, was sorteren, opruimen, boodschappen doen enzz. Niks mis mee, het is supergoed voor hun zelfvertrouwen en ook nog eens fijn dat we het met elkaar doen in ons huis.
De oudste ruimt zijn eigen speelgoed op, ( ook van zijn zusje ). Hij brengt zelf zijn bordje en beker naar de keuken. Als hij geknoeid heeft vraagt hij zelf al om een doekje Maar voor de grote dingen is hij nog te klein. maar zou het prima vinden als hij helpt.
Nou zeg dat wel. Ik schrik er enorm van wat ik allemaal lees! En inderdaad bordje naar de keuken en speelgoedje opruimen oke.
Mijn zoon is anderhalf dus op dit moment leer ik hem alleen zijn speelgoed op te ruimen, hij moet ook zeker zijn eigen zooi opruimen later maar ik weet niet of ik hem op zijn 9 laat stofzuigen, denk het niet eigenlijk.
Maar waarom schrik je dan zo? Mijn zoontje (5 jaar) heeft me bijvoorbeeld gisteren geholpen met het verschonen van de bedden.... wat is daar mis mee? Hij vond het leuk, ik vond het leuk, we hadden het gezellig samen met een kletspraatje erbij.... ik snap het probleem niet zo Mijn andere zoontje (7 jaar) heeft gisteren de hamsterkooi verschoond en had erg geknoeid met zaagsel. Hij heeft daarna gestofzuigd en meteen de rest van de huiskamer en keuken ook gedaan. Zonder gedoe en daarna gaat hij weer verder met andere dingen die een 7 jarige belangrijk vindt.... wat is het probleem, tell me!
Wat goed dat jullie daar zo mee bezig zijn. Heb een keer een expatkinderfeestje meegemaakt in Thailand, jeetje mina, wat zat daar een stel "spoiled brats" tussen zeg, gewoon staan wuiven naar iemand om een papiertje op te ruimen, wat ze net zelf op de grond hadden gegooid.
Op dit moment nog niet. Maar als de oudste 8 is vind ik wel dat hij bepaalde dingen moet gaan leren. Dan wil ik ook dat hij iig zijn eigen kamer opruimt en afstoft (bed verschonen en stofzuigen doe ik) En daar komt dan gaandeweg wel wat bij maar voor nu vind ik hem daar echt nog te klein voor en maakt hij ws alleen maar meer werk voor mij
Onze zoon gaat later echt wel zijn steentje bijdragen maar wel in de kleine klusjes. Ik moest thuis best veel doen en dat vond ik echt niet leuk. Een beetje prima maar niet een compleet huishouden. Hij is nu 3 en helpt graag,zodra de vaatwasser piept wil hij mee uitruimen, en de boodschappen geeft hij ook graag aan uit de tas, iets op de aanrecht zetten vind hij leuk. Ik geef hem dus een complimentje hiervoor. Ach zo spelenderwijs komt het vast wel goed hier..
Hier wordt best veel geholpen, maar vooral omdat ze het leuk vindt (denk aan: tafel dekken, wasmachine aanzetten, kleine dingetjes in de keuken e.d). Wat echt moet is de slaapkamer opruimen, bed opmaken rondslingerend speelgoed opruimen.
Ik vind het niet meer dan normaal dat ze helpen. Mijn stiefkinderen hoeven het thuis niet en als je ziet hoe zij hun kleding terug in de kledingkast keilen, als ze het er eerst uitgetrokken hebben en dan besluiten toch iets anders aan te doen.... Oftewel: ik vind het belangrijk dat ze dit soort dingen leren voor ze het huis uit gaan. Helpen is dus met de grotere huishoudelijke taken dan niet om ons te ontlasten, maar zodat ze het zelf leren. Daarnaast zijn ze verantwoordelijk voor hun eigen kamer hier, vanaf de leeftijd dat je dat ook echt kunt verwachten uiteraard: bed afhalen, zelf weer opmaken, stofzuigen, opruimen...
Hier helpen ze zeker! Mijn moeder had een psychische problemen en die wilde absoluut NIET dat ik ook maar IETS deed in het huishouden dus dat heb ik allemaal later moeten leren/ontdekken. De kinderen helpen dus wel gewoon mee, ten eerste omdat dat heel normaal is, je leeft samen in een huis dus zorg je ook samen dat er te leven is en ten tweede omdat ze het gewoon leuk vinden om te helpen
Helpen vind ik zeker wel belangrijk, wel naar de leeftijd natuurlijk. De manier van b.v. Tommo is ook niet mijn manier en vind ik ook veel te veel voor de leeftijd die ze hebben maar om het nu kinderarbeid te noemen gaat mij ook wel wat te ver ja. Hier doet zoonlief nog helemaal niks, met zijn 1 jaar "helpt" hij me om de was uit de wasmand te gooien of papa zijn sokken uit de la te halen. En verder is het gewoon leuk om al je speelgoed door de kamer te smijten Dus ik ben alleen nog maar bezig om hem te leren om dingen weer ergens in te doen ( zijn blokken in de blokkenzak) ipv rond te strooien. Ach dat komt wel