helpen in huis?

Discussie in 'De lounge' gestart door oxbow, 24 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.501
    13.794
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik heb manlief zojuist eens even gepolst wat hij normaal vind voor een 5 jarige in huis om te doen...
    Van hem hoeven ze niet eens hun eigen bordje/beker naar het aanrecht te brengen...! ;)
    Haha, dat wordt nog wat!! :D

2. tuc

tuc Niet meer actief

Hier hoeven ze niet veel. Speelgoed opruimen en van de oudste verwacht ik dat ze haar bordje in de keuken zet en haar kleding in de wasmand doet.

Verder mag alles moet niks. Ze wil wel eens helpen was hangen of nu de vaatwasser stuk is afdrogen. Maar vaste klusjes corvee, brrrr, vind ik nog lang niet nodig.

3. sjak

sjak Niet meer actief

Ze is nu 2,5 en ze geeft elke dag de hond eten (brokjes), ze 'ruimt' haar eigen speelgoed op en ze helpt met de tafel dekken en afruimen.
    Ze 'zeemt' trouwens ook graag de ramen en 'veegt'. (Helaas is dit niet echt nuttig :))

4. mamabri

mamabri Niet meer actief

hahahahahah, ik ben van "vroegah". ik ben 40. Maar ik heb echt nog nooit trappenhuizen hoeven poetsten op mijn knietjes en ook nog nooit hoeven te oogsten op het land :p
    Mijn broers zijn nog ouder, 47 en 45, zij moesten inderdaad wel helpen in de tuin, maar ja, ze zaten daarnaast dan ook op de land en tuinbouwschool ;) Afdrogen moesten bij bij toerbeurt, onze kamer netjes houden en onze bedden opmaken, maar meer ook niet....Ik kan me niet herrinneren dat ik kolen moest scheppen, bomen moest kappen, de was op de bleek moest leggen of het strijkijzer op de kachel moest verwarmen ;):D:p

5. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Hahaha ik denk dat ze nog een generatie of twee eerder bedoelt:D
    Mijn moeder bijv moest heel veel doen in huis, evenals mijn vader.

Maar Joycey heeft gewoon wel een punt. Mijn vriend zegt dat ook altijd over de opvoeding, je kan beter nú de teugels strak houden, zodat je ze in de pubertijd wat meer kan laten vieren...
    Dat geldt dus ook voor huishoudelijke taken, je kan het beter zo jong mogelijk aan leren, dan wordt het een gewoonte.
    Natuurlijk zullen pubers alsnog wel tegenstribbelen of het niet doen etc. Daar zijn het pubers voor:) Alleen het scheelt wel als je al een basis hebt, daarnaast is het gewoon goed voor als ze ooit op zichzelf gaan.

6. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Mijn man hielp mijn schoonmoeder vroeger vooral graag met koken, maar IK heb hier vooral profijt van momenteel :D.
    Verder vind ik deze gedachtegang helemaal niet verkeerd. Ik zie het nu met mijn broertje.
    Die heeft toen hij kleiner was eigenlijk weinig hoeven doen in huis (3 oudere zussen), maar nu. Nu er in ieder geval twee uit huis zijn. Wordt er wat meer van hem gevraagd en daar is hij het met zijn 15 jaar echt niet mee eens. Dus bij hem is het omgekeerd: De teugels worden strakker aangetrokken, maar probeer dat maar eens? Bij een dwarse puber.

Grappig eigenlijk... Dat we onze kinderen proberen aan te leren dat schoonmaken 'best leuk is', maar er ondertussen zelf een godsgruwelijkeschijthekel aan hebben :D.

7. mamabri

mamabri Niet meer actief

Haha, dat denk ik ook :D

En het klopt dat als je kinderen wat strakker opvoedt, je in de puberteit meestal geen lastige pubers hebt. althans, ik heb 2 pubers grootgebracht, zonder problemen. Geen rottigheid, geen hooglopende ruzies. terwijl ze écht wel veel mochten, maar dingen die veel pubers gewoon mogen (5 uur thuiskomen bijv) niet mogen van mij. Nooit problemen mee gehad. Veel is bespreekbaar, je hoeft het niet met me eens te zijn, dat mag je ook best zeggen en dan kijken we samen of er voor beide partijen een acceptabele middenweg is. altijd prima gegaan.

8. Robynn

Robynn Fanatiek lid

18 mrt 2014
    1.139
    0
    36
    Ik leer ze vanaf kleins af aan het ene eerst op te ruimen voor je met iets anders gaat spelen..
    verder vouw ik de was, maar ruimen ze het zelf in.. (geef ieder hun eigen wasmand mee)
    Ik check dan natuurlijk wel ff na of het een beetje ok is..

Verder helpen ze graag in huis, even de vaatwasser uit en in ruimen..
    doekje over de tafels.. stofzuigen, dweilen.. daarna gezellig de kaarsjes aan met thee en koekjes..
    We maken er altijd een feestje van met muziek aan tijdens het bezig zijn samen..

9. mumija

mumija Niet meer actief

Dat is ook mijn manier van opvoeden.:)
    Streng maar rechtvaardig.
    Ik heb nu ook 3 pubers, maar wij hebben gelukkig ook geen hoogoplopende problemen.

10. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ja. Als ze oud genoeg zijn wel ja. Nu nog niet.

Wij moesten vroeger ook helpen in het huishouden. Afwassen, zelf onze slaapkamer schoonmaken enzo. Zijn daar niet slechter van geworden. Integendeel. Wij weten dat de kabouters deze klussen niet doen.

In tegenstelling tot mijn vriend. Hoefde nooit wat te doen thuis. Nou, daar pluk ik nog steeds de vruchten van! NOT! Heb hem echt alles moeten leren en moet nog steeds hem achter de broek aanzitten anders doet hij niks in het huishouden en laat mij overal voor opdraaien. Omdat moeders alles vroeger voor hem deed.

11. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik ben ook van mening dat veel puberproblemen (opstandigheid etc) voor een groot deel door de ouders zelf komt. Hier weten ze waarom ze bijv niet 's nachts thuis mogen komen. vinden ze niet leuk, maar accepteren ze wel. Aan de andere kant mogen ze hier weer veel meer die in andere gezinnen niet mogen. Hebben ze zin in die nieuwe koekjes van de reclame? Schrijf maar op mijn lijstje, dan haal ik het wel bijv. Het is geven en nemen. En natuurlijk wil dat niet zeggen dat er hier nooit eens gemopperd wordt, maar dat is meestal ook vrij snel weer uitgepraat.

12. adi

adi Niet meer actief

Ik heb niet verder gelezen, maar kan me helemaal vinden in jouw post.

Op mijn 17de kon ik huishouding volledig draaien, heel handig als je op kamers gaat.
    Maar thuis ook, ik was als tiener veel meer thuis dan mijn werkende moeder. Ik zou me kapot schamen om de hele dag op mijn kont te zitten en wachten totdat zij thuiskomt om te stofzuigen en te koken.

Zo ga ik mijn kinderen ook opvoeden, als ze het huis uit gaan hoop ik dat ze een hele goede basis hebben om hun eigen huishouden goed te kunnen runnen.

13. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ja dat bedoel ik, verschrikkelijk. ;) De meeste expats hier vinden ons verschrikkelijk streng maar jammer dan. Toch onze NL nuchterheid denk ik ook, Godzijdank! :)

14. Melliemuis

Melliemuis Fanatiek lid

28 apr 2014
    1.314
    0
    36
    Across the pond
    Ik vind hoe Tommo het doet echt niet schokkend hoor. Hier van jongs af aan al geleerd mijn eigen zooi op te ruimen. Ik deed op mijn 10e boodschappen, mijn eigen wasjes, schoonmaken. Het was niet verplicht maar vooral aangemoedigd. En ik vond het leuk om te doen, en niet meer dan normaal.

Ik heb een halfzusje die nooit iets hoefde te doen bij haar moeder thuis en als ik haar vraag of ze misschien even wil helpen met de afwas of tafel afruimen krijg ik altijd een grote bek terug, nog steeds overigens ;)

15. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Lees hier in dit topic dat sommige het kindermishandeling vinden dat ze helpen. Nou ik vind juist dat het op jonge leeftijd spelende wijs of met een beloning prima mee gewerkt kan worden aan een schoon huis.

Wil over jaar of 10/15 jaar echt geen verwende kinderen die hun was naar mama komen brengen te wassen en te strijken, ik hun boterham nog moet smeren op de middebare school of zodra ze werken , ik hun huis kan gaan poetsen 2x per week omdat ze er zelf een zootje van maken etc. Nee ik zorg er voor dat tegen de tijd dat ze in de pubertijd komen ze weten hoe de wasmachine werkt, ze hun kamer netjes houden en anders leven ze maar in een zwijnenstal want ik ga het dan echt niet meer doen omdat ik ze hun privacy gun. Ik leer ze dat opruimen loont, kleding niet in de wasmand betekend geen schone kleding

16. adi

adi Niet meer actief

Mijn zusje is 7 jaar jonger en kwam thuis altijd er onderuit als er wat gedaan moest worden. Ik had mijn vaste taken toen zij nog klein was, en dat is ook nooit veranderd.
    Nu vindt ze het verschrikkelijk dat ze in haar eigen huis vrijwel niks kan. Ze snapt totaal niet hoe ze grondig moet schoonmaken, waar alle middelen voor dienen, hoe ze moet strijken, laat staan koken.
    Dit zijn toch vaardigheden die je niet bijgeleverd krijgt als je je sleutel gaat ophalen..

17. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Amen! :)

18. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Mijn kinderen hebben ieder hun eigen taken lijst welke ze elke dag moeten uitvoeren.
    Ik vind het meer dan logisch dat ze helpen in huis, we wonen er namelijk samen dus moeten iedereen ook iets bijdragen in het huishouden.

19. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ja daarom dat bedoel ik. Je kan beter als ze jong zijn gewoon wat strenger zijn en dingen goed aanleren, dan, als het goed is, heb je er later profijt van. En ja je broertje is de jongste...de benjamin dus ook wel logisch dat hij een beetje verwend is hahaha.

pfff nooou éeeecht he!! Ik heb echt zo'n een schijthekel aan schoonmaken verschrikkelijk hahahah:D

20. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Kijk het geeft vast geen garanties, sommige kinderen zullen toch ontsporen of écht buitensporige pubers worden. Dat hoeft niet alleen aan opvoeding te liggen.:) (dat weet iedereen ook wel denk hihi)
    Wij zijn er alleen zelf wel van overtuigd dat als je ze al vroeg leert respect te hebben voor ouderen, helpen in het huishouden normaal is enz dat het later toch wel zal schelen.

Deel Deze Pagina