Mijn fiets werd bijv buiten gezet als ik naar school moest, mijn brood werd voor me gesmeerd tot mijn 15e enzo. Maarrrr ik moest wel dingen doen thuis, zoals mijn eigen kamer opruimen, ik hielp wel es met stoffen beneden of stofzuigen. Ook hielp ik mijn vader graag in de tuin. Het was een beetje van beide bij ons. En toch heb ik mezelf gered toen ik op mezelf ging wonen
Ik verwacht zeker bepaalde dingen van ze... Het is hier niet meer dan normaal dat ze hun eigen rotzooi opruimen. Vanaf het moment dat ze konden, hielpen ze mee. Vanaf een jaar of 3 denk ik. Hu eigen brood klaar leggen ( ik smeer op schoolochtenden het brood vaak even ), hun bordjes opruimen en in de vaatwasser zetten, tassen legen, spullen in de vaatwasser zetten, schoenen opruimen, zwemkleding in de wasmachine doen. Als ze hebben geknoeid met hun hagelslag moeten ze dat zelf opvegen. Hun kamers ruimen ze 1 keer in de week op, en sowieso als het een rotzooi is. Alles wat dan nog op de grond is, gaat na 1 keer waarschuwen in de prullenbak. Heb ik gelukkig nog nooit hoeven doen! Ik vind dat je er niet vroeg genoeg mee kan beginnen. Ik 'kweek' graag zelfstandige, nette jongens waarmee ik mijzelf en mijn toekomstige schoondochters een plezier mee doe De oudste, nu 7, helpt met eten koken voor zover dat veilig mogelijk is. De jongste van 4 geeft vooral aardappels, groente en fruit aan die ik moet schillen of snijden. Beetje inzicht krijgen in hoe het er uit ziet, hoeveel er in gaat etc.
Dit kan ik be-amen. Ik hoefde vroeger in huis eigenlijk niks te doen en ik heb nu nog steeds niet de skills om het huis netjes te houden. Ik kan dus ook niet wachten tot Tobias oud genoeg is en dat voor mij gaat doen (just kidding!) Maar even serieus: hoe leer ik mijn kind straks opruimen en schoonmaken als ik het zelf al zo moeilijk vind?
Klopt hoor, het geeft ook geen garantie. Maar toch, voor nu heb ik het idee het er niet zo slecht vanaf gebracht te hebben Mijn pubers kúnnen een huishouden draaiende houden, van de week stond zomaar ineens de wasmachine aan. Dus ik in de veronderstelling dat mijn man dat had gedaan gezegd: fijn dat je de machine aan hebt gezet. Kijkt ie ....Had zoon het gedaan, die vond dat hij nogal veel wasgoed had liggen. Fijn toch? Wil overigens ook niet zeggen dat ie het altijd doet hoor, huishouden.... Maar hij kan het wel!! Oh en koken is ook geen probleem, hij leert voor kok
Ik vind zeker wel dat kinderen mee kunnen helpen in het huishouden maar dan vooral door hun eigen speelgoed en kleding op te ruimen. Mijn zoontje van bijna 2 probeer ik ook te leren dat na het spelen zijn speelgoed opgeruimd moet worden al help ik hem daar nu natuurlijk wel mee. Stofzuigen, dweilen enzovoorts vind ik wat ver gaan dat vind ik echt het huishouden en dat is voor de ouders.
Ik snap ook het slavendrijver/kindermishandeling niet. Omdat je je kinderen dingen laat doen die bij het dagelijkse leven horen? Ons zoontje van 2,5 ruimt zijn speelgoed op, trekt zelf zijn jas en schoenen uit en ruimt die laatste ook op. Gooit verder wel dingen in de prullenbak en helpt ook met de was spelenderwijs. We zijn ook van het principe jong geleerd is oud gedaan, dus hij zal tzt een eigen takenpakketje krijgen en hoe groot of klein dat is, zal van meerdere dingen afhangen. Maar als ik zie wat een probleem het vroeger bij ons thuis was?! Altijd strijd en nog heb ik strijd met mezelf om het huishouden. Ik hoop onze zoons meer structuur daarin mee te kunnen geven en minder strijd.
Die van 4 en 2 van mij moeten opruimen, soms dingen zelf pakken of opbergen. Soms vinden ze het leuk te helpen met de was of de vaatwasser, roeren in een pan, oid. Maar verder nog niet. Maar dat gaat zeker wel komen hoor! Dus ik ben helemaal eens dat je vind dat die van 9 best eens kan helpen!
Tot welke leeftijd? Een 2 jarige kan prima speelgoed opruimen, maar een 15jarige draait gewoon een stuk intensiever mee in de huishouding. Mijn kinderen mogen tegen die tijd echt ervoor zorgen dat hun sportkleding tijdig gewassen wordt (dus zelf wassen), dat ze hun eigen rommel stofzuigen en dwijlen, eigen bed opmaken en eigen kast schoonhouden. Ik ga ze ook leren koken en strijken, ga mijn zoon echt niet onwetend afleveren aan de schoondochter, zou het niet durven! Ik vergelijk dat met speelgoed opruimen door een 2jarige. Tieners hebben geen speelgoed, hoeven ze dan in jouw ogen niks te doen in huis?
Meen je dit serieus? Sorry maar dat gaat me net te ver. Ik zie mijn zoonthe van bijna 7 echt niet dweilen, stofzuigen en koken hoor Hier 3 zoons van bijna 7,10 en wat 13. Hun taken zijn hun kamer opruimen, om de beurt tafel afruimen en de afwasmachine leeghalen. Zoon van bijna 7 die doet alleen zijn kamer opruimen. Als hij ouder is zal hij het ook doen. Hun vieze was doen ze alle 3 zelf in de wasmand.
Ik hoefde thuis niets te doen, ja beetje opruimen enzo. Ik was echt verwend op dat gebied. Maar is helemaal goedgekomen,haha. Ik heb altijd mijn eigen huishouden gedaan en gekookt. Heb alles wel geleerd. Mijn moeder was gewoon thuis. Ik persoonlijk van mening dat als je thuisblijfmoeder bent je het zelf wel kan doen. Als je werkt en iedereen draagt zijn steentje bij vind ik dat goed. Ik denk dat mijn toekomstige kindeten best wel verwend worden. Als ze het huis uit zijn hebben ze klusjes genoeg. Zolang ze thuis wonen en naar school gaan of werken hoefen ze van mij niet veel te doen.
Mijn zoontje is dus te verwend want die hoeft niks van mij. Tuurlijk zeggen wij wel dat hij zijn schoenen moet opbergen als we thuiskomen maar huishoudelijke klusjes hoeft hij nog niet te doen. En ik ben ook zo'n verwend meisje vanuit huis want ik hoefde vroeger niks te doen toen ik thuiswoonde dus waarschijnlijk neem ik dat onbewust over. Hij is nu 6 dus ik vind het nu nog niet nodig maar als hij wat ouder is zal hij heus wel wat meer moeten doen maar echt niet stofzuigen en dweilen enzo.
Stofzuigen en dweilen weet ik ook niet of ik mn zoon dat zou laten doen als hij wat ouder is... En de was doe ik sowieso liever zelf.
Het gaat er mij vooral om dat ze beseffen dat ik niet 1of andere schoonmaakster ben. Dat zij verantwoordelijk zijn voor hun eigen rommel die ze maken. En ik kan je vertellen, ze maken een stuk minder rommel als ze het zelf moeten opruimen haha. Daarbij vind ik zelfstandigheid erg belangrijk. Mijn man wist niet eens hoe je aardappels moest koken Ik leer de oudste hoe je was moet sorteren, hoe je eten moet koken etc. Als hij straks een puber is vind ik dat hij gewoon mee moet helpen. Mijn man en ik werken allebei en hij kan prima de vaatwasser uitruimen als hij op tijd thuis is. Of hun eigen badkamer schoonhouden. Ik weet van huis uit niet beter. Mijn ouders werkten ook allebei en als ik uit school kwam om 15 uur en er stond een mand was dan werd zeker verwacht dat ik die weg werkte. Niet meer dan logisch.
oja de was leren doen! snap niet dat mijn mannetje nog steeds niet weet wat bij wat kan.... dat ga ik iig onze kids wel leren, want baal nog steeds van de verkleurde spulletjes...
Hier helpen ze uit zichzelf vaak al, vinden het ook leuk. Opruimen doen ze vaak ook uit zichzelf, gister waren we bij opa en oma en we riepen dat we gingen eten, toen riepen zij terug: Even wachten, we moeten eerst opruimen! Ik doe veel huishoudelijke dingen als ze slapen, maar als ik overdag de was ophang helpt er eentje vaak wel mee. Als ze iets hebben om weg te gooien, vragen ze in welke bak/zak het moet als ze het niet weten (gft, plastic, papier en restafval). 1x in de 2 weken sop ik hun kamer, ik haal alles dan van hun kastjes/plankjes (leg dat op hun bed), maak alles schoon en ze mogen zelf alles weer terugzetten. Als ze hun kleding uitdoen moeten ze het zelf in de wasmand leggen, bij de juiste kleur. Als ze knoeien moeten ze het zelf schoonmaken. Als ze hun handen hebben gewassen in de wc en veel geknoeid hebben op de grond, maken ze het zelf droog met een wc papiertje of met de handdoek, en pakken dan een nieuwe handdoek en hangen die op. Lisa maakt uit zichzelf de wc bril schoon als ze er een druppel op gemorst heeft. Ik vind ze nog te klein om (goed) te stofzuigen of te dweilen. Maar de rest gaat eigenlijk wel vanzelf. Hun tassen uitpakken als we thuis komen vind ik wel een goed idee eigenlijk, dat doe ik nu altijd.
En ondanks dat mijn moeder vroeger alles deed is het met mij wel goed gekomen hoor Mijn moeder kookte apart voor mij en mijn zus als wij iets niet lekker vonden, ze smeerde mijn brood 's ochtends, ruimde mijn kamer, bracht me naar school als het regende enzo enzo. Mijn man noemt mij ook nog altijd Cinderella en hij heeft mij flink moeten kneden want ik was gewend om niks te doen zegt hij hahahahaa. Nee strijken, wassen, koken en al die klussen gingen gewoon vanzelf toen ik ging samenwonen. Dus er is nog hoop hoor, ook voor mijn verwende zoontje
Mijn moeder had poetshulp. Een fantastische vrouw die ik nog altijd als mijn "tweede moeder" bezie (en zij zag mij en mijn zus als de dochters die ze nooit had). Stofzuigen en dergelijke werd door haar gedaan. Aan 't strijkijzer mocht ik van mijn moeder simpelweg niet aankomen. Te warm en te gevaarlijk. Bijkomend heeft mijn zus er zich es héél lelijk aan verbrand. Ik heb dus nooit leren strijken. Ik ben 30 en vind strijken totaal overbodig, tenzij je kostuums draagt. Ik heb dus simpelweg ook geen strijkijzer of strijkplank in huis. Onze kleding moest dan weer wel in de wasmand geraken. Anders werd het niet gewassen. Er was wel maar 1 wasmand, de "verdeling" deed mijn moeder dus. Ikzelf gooi gewoon zoveel mogelijk samen in 1 machine. Ons bord moest in de vaatwas (samen liefst met de potten die op tafel stonden) en onze "rommel" (tassen, schoenen, speelgoed) moesten we zelf opruimen. Als onze kamer te erg was, stapte mijn moeder er gewoon niet meer binnen en trok ze de deur dicht. Mijn moeder stond er dan weer op om ons brood voor op school te smeren tot ons 18de (als we thuis waren deden we dat uiteraard zelf). Zo wist ze tenminste dat we "deftig eten" mee hadden en niet elke dag boterhammen met choco. Als ik al es opperde om het zelf te doen ... was ze daar niet echt happy mee. Mijn moeder hield en houdt gewoon graag de regie in eigen hand en wil graag "zorgen voor ..." (Mijn ouders wonen boven hun eigen winkel en zijn in zekere zin dus altijd "thuis".)
Ik heb overigens nog altijd een hekel aan poetsen. Maar koken doe ik dan wel weer graag. Later zullen mijn kinderen ook vooral mogen opruimen en hun spullen in de was mogen gooien. Echt poetsen ... nee, dat hoeft voor mij niet. Tenzij ze ineens één of ander fantastisch poetsgen zouden hebben en het dolgraag doen.
Onze kinderen van 5,3 en 10 maanden helpen niet mee in het huishouden. Vind dat absoluut nog niet nodig.
Er is voor mij wel een verschil tussen kinderen leren hun eigen spullen op te ruimen en te leren dat de kaboutertjes het niet doen of je kinderen als gratis huishoudelijke hulp gebruiken. Want dat laatste is wel het gevoel dat ik van sommig berichtjes krijg.