Ik ben daar eigenlijk wel benieuwd naar: Deden jullie thuis al iets in het huishouden voordat jullie op jezelf gingen wonen/samenwonen/trouwen? Ik kon echt bijna niets toen ik ging trouwen. Het was maar goed dat ik op school 'koken' heb geleerd, dus ik wist een paar dingen wel. Hoe ik moest aardappels schillen of pasta/rijst koken. Ook had ik leren strijken en soppen toen ik een zomerperiode als au-pair werkte. Ik heb het dus echt zelf allemaal uit moeten vinden en ben gewoon erg verwend geweest thuis! Ik laat mijn oudste dochter nu echt wel eens wat voor me doen hoor. De borden en bestek op tafel zetten/leggen. De tafel 'afruimen', de droger uitzetten als 'ie piept of de kippen eten en drinken geven. Ik wil niet dat ze zo 'verwend' opgevoed wordt als d'r eigen moeder
Nee hoefde helemaal niets te doen vroeger... Verbaast me dan ook echt dat ik zo'n poetsmiep ben geworden! (blijkbaar toch stiekem naar mn moeder gekeken!) x
Ik moest als ik 's middags uit school kwam altijd de hond uitlaten en op zondag moest ik koken. Verder hielp ik mijn moeder altijd met de afwas. En ik moest mijn eigen kamer opruimen en mijn kleren in de was doen. Als ik mijn kleren niet in de was gooide werden ze ook niet gewassen.
nee ik deed werkelijk niets, maar mijn moeder was ook heel makkelijk ze maakte zelfs mijn kamer schoon en ruimde de troep op .. Toen ik op mezelf ging was ik blij dat ik een ventje had gevonden die alles kon, zo kon ik het een beetje leren, wel triest eigenlijk als ik er nu aan terug denk dat ik niets deed ... Wil dit als Kyano straks wat groter is wel anders gaan doen en hem wel dingen leren ... Nu kunnen we er soms nog wel om lachen want ik kan dus nog steeds geen wasjes doen en dit doet mijn vriend dan ook hahahah ..
Vrij weinig eigenlijk.. Mijn kamer moest netjes blijven en de was in de wasmand, that's it.. voor we een vaatwasser kregen moesten we om de beurt helpen met afwassen (waren met 3 meiden thuis).. 's avonds kookte ik wel regelmatig als mn moeder tot 20.00 uur moest werken, maar het moest niet..
ja hoor, mijn broers en ik hielpen mee in het huishouden. tuurlijk wel de kleine dingen,zoals om de beurt afdrogen,hond uitlaten en eten geven,onze eigen kamer opruimen,en s'morgens als we opstonden het bed losgooien. ik kan dit ook alleen maar als positief beschouwen,we hebben een heerlijke jeugd gehad,al hadden mijn ouders het niet breedt,we kwamen niks te kort. wel hebben we geleerd om te sparen voor spullen,je eigen stereo toren,brommer. als mijn moeder stond te koken,mocht ik met kleine dingetjes helpen,vondt ik leuk. soms de badkamer schoonmaken,mijn broers hielpen vaders meestal met boodschappen enz. tja,en we moesten altijd de rommel achter onze kont aan opruimen.
Zeker, als wij vroeg uit school kwamen werd er wel van ons ( ik en mijn broertje ) verwacht dat ik even ging stofzuigen en de vaatwasser ging uitruimen. Ook maakte ik 1 x in de week 'onze' badkamer schoon. Mijn broertje en ik hadden de hele bovenverdieping tot onze beschikking, incl. badkamer, en dit hield ik ook schoon. Mijn broertje daarentegen.... wat een lamzak Ohjah, hond uitlaten deed ik ook vaak. Vond het nooit een probleem, ik kreeg er veel voor terug.
Opzich hoefde ik van mijn moeder niks te doen. Maar ik hielp haar wel met alles, ik vondt het gezellig om haar te helpen. We zetten dan altijd een gezellig muziekje aan, en dan gingen we samen het huishouden doen. Mijn moeder was dan veel eerder klaar, en daarna gingen we meestal gezellig shoppen Ik had ook heel vaak als ik van school kwam en mijn moeder was nog niet afgewerkt dat ik dan als verassing het hele huis ging poetsen en de was ging strijken. Ze was dan altijd zo blij.
we hielpen altijd, koken, afwassen, stofzuigen etc. Mijn moeder werkte gewoon dus we moesten ook wel. En Vigo gaat ons straks ook lekker helpen, we bereiden hem er nu alvast geestelijk op voor .
ja hoor, afwassen afdrogen daar begin het mee, ik was toen 7 of 8, daarna toen ik lang genoeg was om over een pan te kijken stond ik al te koken! Daarnaast deed ik ook al was ophangen, strijken, ramen lappen, bedden verschonen.... Eigenlijk deed ik alles wat ik nu doe thuis ook al
Ik ben trouwens ook blij dat ik mijn moeder altijd mee hielp. Want nu kan ik eigelijk alles best goed. Poetsen en koken. Ik breng het er gemakkelijk vanaf
wij hadden thuis allemaal een taak. de een de omwas, de ander de afdroog, tafel dekken en afruimen en de ander ging er een keer met de veger door. we hadden dus 1 taak per dag en meestal verliep dit vrij goed en om de beurt hadden we een andere taak. toen ik wat ouder was deed ik regelmatig zelf een was zodat me kleding niet spoorloos verdween. met 4 zussen gebeurde dit namelijk nog wel is . ook hielden we allemaal onze eigen slaapkamer bij. mijn ouders vonden de slaapkamer prive en zijn er zonder toestemming ook nooit opgeweest. ik hield me kamer altijd erg netjes vergeleken met mijn zussen en dit werd al snel beloond met bijvoorbeeld een nieuw verfje of vloerbedekking. mijn ouders zeiden dan, als je de muren niet eens kunt zien hoeven ze ook niet gepimpt te worden . was zowiezo erg proper. bij mijn vond je geen vuile was naast het bed of een kruimeltje op de grond
wij moesten onze kamer netjes houden en kregen 1x in de week opdracht tot stoffen en zuigen van de slaapkamer. Tafel dekken, afruimen, vaatwasser leegruimen (voorheen afdrogen) , moesten we ook om de beurt doen. En in het weekend moest de één even stoffen (woonkamer) en de ander stofzuigen. Ik moet bekennen dat wij elkaar altijd goed in de gaten hield dat de ander niet minder deed haha, we hadden er beiden een hekel aan. Alleen ramenzemen vond ik leuk, maar dat hoefde ik nooit te doen, dus als ik het mócht doen, was het vooral lekker kliederen. Buiten moesten we af en toe vegen of het groen tussen de tegels uit halen (wat had ik dáár een hekel aan!) . Wassen of koken hoefde we nooit te doen, was ophangen en afhalen trouwens wel soms.
Ja! En ik vind het ook niet meer dan normaal. Ik moest mn eigen kamer opruimen, helpen met afwas, soms koken, stofzuigen ( niet altijd natuurlijk ). En om een extra zakcentje te verdienen mocht ik de douche schoonmaken.
nee nooit ik ruimde zelfs niet eens me eigen was op! en toen ik net op me eigen ging wonen duurde het ook lang voordat ik doorhad dat ik toch echt me eigen rotzooi op moest ruimen omdat het er anders n week later nog stond haha duurde n tijdje voordat dat dubbeltje viel hoor
Ik hoefde het niet maar deed het wel altijd! Ik vond het eigenlijk niet meer dan logisch om ff te helpen.
Ik kookte veel. Verder hielp ik mee met: stofuigen, afstoffen, afwassen, en de badkamer schoonmaken. En natuurlijk eigen slaapkamer, hoewel mijn moeder dat ook wel es voor mij deed.
Mijn vader werkte 90 uur buitenshuis en mijn moeder had een winkel waar zeker 60 uur in ging zitten (buiten de administratie e.d. ) dus ik werkte vanaf mijn 11/12e al fulltime naast mijn school mee vaak in de winkel maar vaak ook koken, stofzuigen, stoffen e.d. thuis om het mijn moeder makkelijker te maken, ik heb op mijn 14e het complete huishouden overgenomen tijdelijk omdat mijn moeder ziek was en in het ziekenhuis lag, was toen al geen probleem, mijn ouders hebben ons opgevoed om goed zelfstandig te kunnen functioneren door ons taken al vroeg te geven en mee te laten helpen. Ik vind het ook heel normaal dat dat in je opvoeding hoort eigenlijk, opvoeden betekend voorbereiden op de wereld daar horen dat soort dingen ook bij... niet alleen maar gezelligheid en verwennen daar leer je niets van..