Hier geen vaste opruimmomenten, maar als ik merk dat haar spel belemmerd wordt doordat er te veel ligt dan is het opruimtijd. Dat doen we samen. Ik geef haar duidelijke opdrachten: M, jij ruimt de blokken op: leg ze maar netjes in de bak. En vertel ook wat ik ga opruimen. Soms heeft ze een dwarse buik en dan wil ze niet opruimen, meestal helpt het om er een spel van te maken. Wil ze echt niet dan: - uitleggen dat we eerst moeten opruimen voordat we verder kunnen spelen - laten zien wat ze moet doen - samen doen - even naar de gang (maar gebeurt maar zelden)
Hier eerst opruimen voor het volgende komt. Soms ook niet hoor en is het idd door elkaar spelen." Maar ik heb een erg opgeruimd kindje. En niet opruimen? Dan is de vraag: "Moet mama opruimen"? Dan weet kabouterkindje dat het in Otto verdwijnt. ( niet echt natuurlijk, maar daar lijkt het op vanuit de hoek van de speelkamer)
Wij ruimen hier altijd samen op en meestal wilt onze dochter een liedje zingen wat ze op het kdv zingen! Ik zelf werk ook op dat kdv en dat liedje zingen wij ook altijd voor die kindjes en dat werkt opzich wel. Het liedje is: Opruimen 1 en 2, Doe maar met ons mee. Samen 3 en 4, Opruimen met plezier! Heel simpel maar ze vind het prachtig!