Slapen overdag een rommeltje! 5mnd

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Mommy83, 9 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mommy83

Mommy83 Actief lid

20 aug 2009
    224
    27
    28
    NULL
    NULL
    De titel zegt het al... Herkenbaar voor iemand?
    Ik ben echt aan het rommelen met hem...in bed, uit bed.
    Hij heeft eigenlijk altijd korte slaapjes gedaan van 45 minuten, en dit 5 keer op een dag. Vermoeiend, maar hij was tevreden en ik wist waar ik aan toe was.
    Nu wil hij na de fles van 7.00 uur, na ongeveer anderhalf uur weer slapen, doet dit zonder problemen en slaapt dan weer 45 minuten. Tot aan de fles van 11 uur hoef ik hem niet meer terug te leggen (zoals voorheen) want hij KRIJST de boel bijelkaar (dus niet gewoon huilen). Haal hem er uiteindelijk maar uit... Het probleem is dat ik hem na de fles altijd 30 minuten overeind moet houden ivm zijn reflux, dus ook als hij dan al moe begint te worden.... En TE moe gaan slapen betekend ook krijsen in bed...grrrr
    Wie heeft er tips, heeft een kindje van die zelfde leeftijd, herkent dit (nog)...?
    En hoeveel slaapt jouw kindje overdags? Is dit een 'sprongetje' of gooien ze op die leeftijd het slaapritme om?

Ik ben zo bang dat hij oververmoeid raakt!
    Alvast dank voor jullie antwoorden....

2. Esje78

Esje78 Fanatiek lid

9 aug 2010
    1.124
    0
    36
    Noord Brabant
    Onze kleine man is ongeveer even oud en heeft dit ook. Hij heeft nooi veel geslapen overdag. Meestal maar 3x 45 minuten, maar soms ook minder. Was ook vaak bang dat hij oververmoeid zou worden, maar dat was niet nodig. Meneertje heeft blijkbaar gewoon weinig slaap nodig. Is de rest van de dag heel vrolijk en levendig, dus maak me nu geen zorgen meer.
    Hij heeft ook geen vaste tijden, maar ik ben allang blij dat hij af en toe in slaap valt. Wel heeft hij sinds afgelopen zondag (toen was hij precies 19 weken), dat we hem in slaap moeten wiegen. Als we hem gewoon neerleggen, begint hij idd ook te gillen. Na 5 minuten rondlopen met een kwaad mannetje ligt hij heerlijk te slapen.
    Overdag nog steeds maar kort, alhoewel hij gisteren 2x 1,5 uur en 1x 1 uur heeft geslapen :).

3. Lous1982

Lous1982 Actief lid

22 jun 2011
    322
    1
    16
    Docent Nederlands
    Groningen
    Hoi mommy!

Ik herken dit nog wel van Floor, daar heb ik ook lang mee lopen rommelen met slapen overdag. Zij heeft echter geen reflux, dus daar weet ik niets van, maar wat betreft het slapen kan ik misschien wat aanraden.

Ik vond het prettig als ze in een vast, herkenbaar ritme zat. Niet helemaal exact, maar wel ongeveer. Ik ging het op den duur gewoon trainen; vaste tijden op bed, vaste tijden uit bed. Uiteindelijk ging ze dit herkennen en werd op die tijdstippen ook daadwerkelijk moe. Ze mekkert weleens wat, hoor, maar valt altijd in slaap. Ze werd ook snel wakker, soms ook naar 45 minuten of soms na een uurtje. Dan hoorde ik haar kletsen en ging er meteen heen. Maar op een gegeven moment heb ik haar laten liggen, zolang ze wat kletste en kreunde (niet huilen, dus). En ik merkte dat ze na een paar minuutjes gewoon weer in slaap viel en nog eens 45 minuten sliep. Dus misschien is het wat om niet meteen je baby te halen?

Verder werkt een vast slaapritueel altijd goed; ik geef altijd een slinger aan haar zingende kikkers (één of ander speeldoosje met kikkers die uitentreuren 'it's a small world' zingen). Zo weet ze dat het slaaptijd is. Werkt prima!

Heb je hier iets aan?

4. Mommy83

Mommy83 Actief lid

20 aug 2009
    224
    27
    28
    NULL
    NULL
    @esje: Wel fijn dat het herkenbaar is, ook dat korte slapen... En goed om te weten dat sommige baby's echt minder slaap nodig hebben... (ik ben namelijk snel bang voor oververmoeidheid omdat nr. 1 dat wel altijd had...)
    @lous1982: Bedankt voor je tips! Slaapritueel en laten liggen heb ik al geprobeerd, eigenlijk alles al om zijn slaapjes te verlengen...speen geven, even troosten en weer weg...even later opnieuw... Maar hij is gewoon klaarwakker en wil dan ECHT uit bed...?
    Vaste tijden, daar wil ik ook graag naar toe. Inderdaad, een beetje een ritme en weten waar je aan toe bent (ook handig als iemand oppast..) Maar ik ben dus erg zoekende wanneer hij dus moe is, enz... Maar wellicht voor mij ook iets om te proberen...

Jullie dames, bedankt voor je reactie!

Nog meer herkenbaar bij moeders? (gedeelde smart is halve smart, haha!!!)

5. Ushi1982

Ushi1982 Actief lid

4 jun 2010
    141
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ja hoor, heel herkenbaar! Mijn zoon is net vijf maanden en is sinds afgelopen zondag ook zijn ritme aan het omgooien. Eerder sliep hij ongeveer twee uurtjes s'ochtends ( wel na 3 kwartier even wakker) en s'middags hetzelfde. Nu slaapt hij drie kwartier en wil dan niet meer verder slapen. Daarna is hij rond twaalf uur doodop en slaapt dan zo drie uur! Een vast ritme vinden, vind ik erg lastig. Ik kijk gewoon wanneer hij moe is en zie dan wel hoeveel hij slaapt.
    Wel apart dat er meer baby's zijn die rond deze leeftijd het ritme omdraaien! Het is in ieder geval bij ons niet de 19 weken sprong, die hebben we gehad ( duurde 6 weken!!) maar misschien de 26 weken sprong?
    Slaapt hij s'nachts wel goed?

6. Mommy83

Mommy83 Actief lid

20 aug 2009
    224
    27
    28
    NULL
    NULL
    ´s nachts is heel verschillend, vaak moeten we er wel vanaf een uur of 2.00 u ieder uur eruit, maar dan geef ik hem zijn speen en slaapt hij weer verder. Soms rond 5 uur al wakker, brengen we hem vaker de speen en dan slaapt hij meestal nog een uurtje tot aan de voeding van 7.00 uur.
    Aan het einde van de dag is het nu ook drama, meneer is gewoon MOE. Dan denk ik: Slaap dan wat langer overdag....grrr....
    Morgen ga ik weer terug naar de kinderarts, dit patroon van 45 minuten slapen heeft hij altijd gehad. Hij heeft namelijk koemelkallergie en verborgen reflux, en ben ook wel bang dat hij nu weer meer last heeft...? Je blijft tobben he?

7. Esje78

Esje78 Fanatiek lid

9 aug 2010
    1.124
    0
    36
    Noord Brabant
    Ook dat heeft onze kleine man sinds afgelopen zondag. Vanaf 17.00/18.00 uur drama. Is hij moe, maar wil niet slapen. Afgelopen weken zijn we er idd vanaf 2 uur ieder uur uitgeweest voor z'n speentje. Nu horen we hem niet meer van ca. 19.00/19.30-04.45 uur. Dan slaapt hij nog, maar jengelt een beetje. We geven hem dan z'n speentje en dan slaapt hij weer tot 07.00 uur door. Soms moeten we hem dan zelfs wakker maken voor z'n flesje.

Succes ermee. Ik ga er zelf nog steeds vanuit dat het de 19 weken sprong is en dat het vanzelf weer overgaat. 's Nachts gaat dus al beter, alleen einde van de dag is nu wat minder.

8. Ushi1982

Ushi1982 Actief lid

4 jun 2010
    141
    0
    16
    NULL
    NULL
    Het blijft toch een beetje zoeken. Het kan elke dag weer anders zijn! Mijn zoon heeft gister over de hele dag ook maar twee uurtjes geslapen. Krijg hem vaak na 16.00 uur niet eens meer op bed. Maar hij is duidelijk moe!!
    Wel lastig dat je er s'nachts dan elke keer uit moet. Het kan met een sprong te maken hebben! Bij ons duurde de 19 weken sprong helaas lang. S'nachts bleef hij goed slapen, dus dat geluk hadden wij dan wel. Het komt goed, het is even doorbijten!

Succes!

Deel Deze Pagina