Ziek = vrije dagen opnemen?

Discussie in 'De lounge' gestart door prettymum, 25 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. prettymum

prettymum Niet meer actief

Wanneer iemand zich in onze organisatie ziekmeld vraagt de werkgever standaard of hij of zij daarom vrije dagen wil opnemen.
    We hebben een regeling dat de eindejaarsbonus hoger is als je geen ziektedagen hebt.

Dat meegenomen in de overweging vind ik het een botte vraag die insinueert dat je eigenlijk niet ziek bent maar gewoon een vrije dag wil. Voor zover ik weer meld niemand in mijn team zich voor een wissewasje ziek. Maar ieder krijgt de vraag: koorts, kaakontsteking, overspannen? Maakt niet uit.

Is dit herkenbaar?

2. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.655
    1.414
    113
    Ja bij mijn vader op het werk is dit ook zo, vind het geen vreemde vraag want veel mensen hebben uren genoeg en kunnen de bonus voor het niet ziek zijn goed gerbuiken en willen dus liever wat uren inleveren dan het geld want voor een buikgriepje ben je misschien 2 dagen thuis als dat je dan bijvoorbeeld 100 euro kost dan kiezen veel mensen voor de vakantiedagen, niks mis mee met die vraag, zo leg je de keuze bij de mensen zelf.

3. NicS

NicS Niet meer actief

Nee, dit is totaal niet herkenbaar!!
    Geloof ook niet dat dat nou zo maar mag op die manier ...
    (Is meer mijn gevoel dan dat dat met feiten onderbouwd is....)

4. HopeFaith

HopeFaith Niet meer actief

Bij mij op mijn werk ook niet bekend. Als werkgever zijnde dat ze het vragen vindt ik wel lief eigenlijk. Hun zouden je ook op ziek kunnen zetten en dat 'scheelt' hun weer aan het einde van het jaar..

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ja ik vind het wel een rare vraag... Het suggereert namelijk dat het beter is als je een vrije dag zou opnemen en dat je werkgever liever niet heeft dat je ziek bent.

Sterker nog.. Ik vind de hele regeling dat je een bonus krijgt als je niet ziek bent een hele slechte.
    Gevolg is namelijk dat mensen liever hun collega's besmetten dan dat ze in bed blijven... En na een tijd zit dus het halve bedrijf ziek op werk of heeft spontaan vrij.
    Wat natuurlijk enkel in voordeel is van het bedrijf... Niet van de werknemer :)

Maar... Het blijft wel een keuze natuurlijk... En als je het geld hardnodig hebt is het misschien best een optie.

6. prettymum

prettymum Niet meer actief

Het gaat maar om 1 procent ofzo. Het zou lonen in geval je je een dag per jaar ziekmeldt. Maar een griep duurt wel langer dan een dag als je echt griep hebt en niet een 'offday'. Om die laatste eruit te filteren snap ik het overigens wel, maar in mijn team komen mensen nog met koorts aan op het werk die zich pas ziekmelden als
    ze door collega's praktisch worden weggestuurd. Die mensen zijn vaak bang dat hun tijdelijk contract niet verlengd wordt vanwege ziekte.

7. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

helemaal mee eens.

8. Saga

Saga Fanatiek lid

10 jul 2012
    1.472
    0
    0
    N-Nederland
    Ziek is ziek!

9. kipjetok

kipjetok Bekend lid

21 jul 2011
    715
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is toch een vraag? De keuze ligt bij de werknemer en valt ook in zijn/haar voordeel uit zeg maar. Als in de arbeidsvoorwaarden staat dat de eindejaarsbonus gekoppeld is aan het aantal ziektedagen, dan kun je toch zelf de keuze maken (of deze regeling wel helemaal eerlijk is, valt ook over te discussiëren...)

10. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Bij mijn vriend op zijn werk gaat het ook zo maar daar krijg je als bonus 500 euro als je het hele jaar niet ziek geweest bent.
    Hij is dus nooit ziek:D:p

11. Saskia78

Mja en aks je dan ook nog te horen krijgt... "of wil je soms liever een vrije dag opnemen?"

Hoef ik zeker niet te raden wat het antwoord is..

12. Within

Within Niet meer actief

Mijn man krijgt die vraag niet eens, eerste dag ziek is gewoon een vrije dag, daarna pas ziekte.

13. Saskia78

Dat staat dan in z'n cao :)

Dat is anders dan de situatie TS schetst... Daar wordt geïmpliceerd dat je je beter niet ziek kunt melden...

14. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Ik vind het geen rare vraag, want de werknemer kan nu zelf kiezen wat hij wilt. Maar die hele bonusregel vind ik een gemene regel. Je gezondheid is niet te koop en krijg je gewoon mee. Mensen die zwakke gezondheid hebben, zouden die bonus nooit krijgen.

15. Saskia78

@stroopie: en mensen met een medium gezondheid zijn vaker ziek omdat ze om de haverklap tussen zieke collega's zitten bovendien.

Niet helemaal het effect wat je moet willen...

Afgezien nog van het geld dus.

16. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb die vraag nog nooit gehoord, maar heel erg vreemd vind ik 'm niet.
    Zo'n bonusregeling ken ik wel bij een aantal bedrijven. In veel gevallen vind ik 'm ook niet gek. Er worden heel veel onnodige ziekmeldingen gedaan, en als dit helpt om dat terug te dringen vind ik dat het goed recht van de werkgever.

Verder is het in veel bedrijven zo dat je eerst 2 wachtdagen hebt bij een ziekmelding, dus dat je de eerste 2 dagen niet wordt doorbetaald (dat mag). In die gevallen kun je ook overwegen om een vrije dag op te nemen ipv je ziek te melden. Mocht een bedrijf met die wachtdagen werken, dan vind ik het ook wel netjes dat ze je vragen of je niet liever een (doorbetaalde!) vrije dag wilt opnemen omdat je verwacht snel weer aan het werk te kunnen.

17. BabyLovley

BabyLovley Actief lid

21 jan 2009
    144
    0
    16
    https://www.facebook.com/nnnails.nl
    West- Brabant
    Wachtdagcompensatie is volgens mij niet van toepassing bij een bepaaldetijdscontract maar een contract (met uitzendbeding) via een uitzendbureau.

De vraag vind ik niet zo raar, je mag er immers zelf voor kiezen wat je wilt.
    Wel vind ik het een slimme zet van de werkgever. Zo houd hij zijn verzuimpercentage laag waardoor zijn premie comulatief gezien niet zal stijgen. Wel fijn dat je er dan een bonus voor krijgt. Hij deelt eigenlijk zijn "winst" met zijn medewerkers.

Op mijn werk krijg je helemaal niets al ben je heel het jaar ziekte proef geweest.

18. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

Pff ik wilde dat er zo'n regeling was op t werk van mijn man.. Die meld zich echt nooit ziek.. En 500€ aant eind van het jaar zou echt wel lekker meegenomen zijn :p

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik vind het geen rare vraag.. Een heel groot deel van het verzuim is geen ziekte maar snipperdagen of verzuimen ivm de zorg voor derden. Door iets in het vooruitzicht te stellen laat je mensen nadenken over hoe ze hun verzuim willen verrekenen. Ziekte overkomt je maar verzuimen moet je met elkaar bespreken.

Ik vind de vraag wat mankeer je niet kunnen maar de vraag 'kun je werken?' wel terecht. Het gaat er namelijk niet om of je je eigen werkt kunt doen maar of je kunt werken in zijn algemeenheid. De meeste mensen zitten met een gebroken enkel thuis terwijl daar heel vaak helemaal geen reden voor is. Je kunt prima administratief werk doen (bij een gewone breuk). Dit geldt ook voor verkoudheid, stijve nek, hoofdpijn (dan kan je ook later komen ipv de hele dag afwezig zijn etc).

20. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik vind het eigenlijk ook wel netjes - dat je er op gewezen wordt.

Deel Deze Pagina