hallo dames, Ik heb nu twee keer een keizersnede gehad! Nu heb ik er mega veel voorover om gewoon 1x normaal te bevallen, om die ervaring ook eens mee te maken. Nu heeft mijn gyn al eens laten vallen dat derde standaard een ks wordt. Maar is dat ook echt altijd zo...
Hier wel. Ik ben bij de 2e vaginaal bevallen en dit was ook één van mijn redenen hiervoor. Zou ik toen weer een ks hebben gehad, was mijn kans op een vaginale bevalling verkeken
Volgens de richtlijnen is na 2x ks de volgende sowieso een ks dus ik zou er niet vanuit gaan dat je vaginaal mag bevallen.
Ik heb ook 2 keizersnedes gehad en een eventueel derde wordt ook een keizersnede, aldus de gyneacoloog.
Ja,een beetje verantwoordelijke gyn zal je geen normale bevalling aanraden!En het ook zelf niet gaan begeleiden als je dat toch wilt...en dat is niet zonder reden.Echt,kies voor de veiligste optie in dit geval.
Ik heb 2 keizersnedes gehad en de gyn zei dat natuurlijk bevallen bij een eventuele derde geen optie is. Zou het zelf ook niet prettig vinden.
Hier was het geen optie. De gynaecoloog dacht ik dat wel wilde (had het er wel eens over gehad) en wilde het wel bespreken, maar raadde het echt af. Dus was toen voor mij ook geen optie meer.
Zwart wit gezien is het altijd jouw eigen keus. Denk dat je het goed moet overleggen. En ook niet onbelangrijk, waarom werden de eerdere bevallingen keizersnedes? Ik kan me voorstellen dat je heel graag een vaginale bevalling zou willen, maar ik zou me vanuit verschillende hoeken heel goed informeren.
De eerste was omdat de laatste cm niet wilde vorderen, en hartje steeds daalde. Tweede lag met 37 weken nog te hoog en gyn ging er vanuit dat het ook niet meer ging dalen dus met 37,2 keizersnee. Maar eerste kindje heeft niet bij me gelegen. Tweede wilde ik wel bij me hebben maar doordat ze me ruggenprjk te hoog hebben gezet kon ik zelfs niet meer slikken. Kon hij dus ook niet bij me, en het ging niet goed met hem.. dus tja eigenlijk er ook alles voor over dat het nog gewoon een keertje gewoon kan
Dit is idd een standaard regel. Vaak staat er in je dossier wel wat de staat van je bm was na je 2e ks. Als die nog perfect is(wat zelden zo is na 2 ks), kan je er voor kiezen natuurlijk te bevallen. Vaak zitten hier ook wel weer voorwaarden aan. Bijvoorbeeld dat je absoluut niet ingeleid mag worden. Dus dan zal je zien dat je op een natuurlijke bevalling zit te hopen en na 42 weken alsnog een ks krijgt. Ik vraag me af of je weet wat de risicos zijn van het vaginaal bevallen na 2 keizersnedes? Is het je dat risico waard puur en alleen om de ervaring? Ik heb ook 2 ks gehad en dit wordt dus (als alles goed mag gaan) mijn laatste. En hoe jammer ik het ook vind dat ik de natuurlijke ervaring nooit zal mogen beleven, geen haar op mn hoofd die er aan denkt om tegen advies in vaginaal te gaan bevallen.
Ik ben mij absoluut bewust wat er kan gebeuren. Litteken kan scheuren met grote gevolgen maar dat dat gebeurd is echt nihil en aan de operatie zitten ook risico’s vandaar dat ik dit ook vraag.
Na 2 keizersnedes is die kans aanzienlijk groter!Vandaar dat een beetje gyn hier niet aan mee zal werken.