Groep 1 autostoel, nog even mee wachten of kan het al?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by IJsthee, Sep 17, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. IJsthee

IJsthee Bekend lid

Feb 23, 2014
    711
    0
    0
    Hoi dames,

Onze uk is bijna 10 maanden, ruim 7,5 kilo en 70 cm lang. Ze zit echter niet meer lekker in de maxi cosi, het lijkt of haar schoudertjes klem zitten en naar voren. Ook probeert ze de hele tijd rechtop te zitten. Ik krijg een beetje het gevoel dat ik haar erin moet proppen :) terwijl ze volgens de richtlijnen nog lang in deze maxi moet kunnen (0-12 mnd en tot 13 kg).

We hebben haar in de winkel in een groep 1 stoel gezet en naar ons idee zit ze hier veel beter in. Ze lijkt ook goed in de gordels te passen, sluit mooi aan en ze zit goed rechtop. Maar volgens de adviezen mag ze hier pas vanaf 9 kilo in. Wat rijrichting betreft snap ik het risico, dat is natuurlijk groter. Maar ik vraag me af of ze er toch al in mag?

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

2. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

Jan 4, 2015
    1,725
    809
    113
    Als een kindje zowel qua lengte als gewicht nog niet uit de mc is gegroeid, en daarnaast ook te licht is voor de volgende groep autostoelen, dan zou ik persoonlijk toch voor de mc kiezen :) Niet negatief bedoeld!

3. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

Jan 4, 2015
    1,725
    809
    113
    Dat van die schouders herken ik trouwens wel idd :)

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Leeftijd en gewicht is niet de meest bepalende factor.

Advies is bijv tot 14 maanden achterwaarts.
    De lengte zegt ook veel. Als het hoofdje boven de rand uit komt kan je beter overstappen.

Autostoel 1 is vanaf 9 kg.

Ik zou echt nog even wachten. Heb je alle verhogers etc eruit gehaald? 70cm is nl niet overdreven lang ofzo.

5. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,147
    23,230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dan zou ik er toch echt nog mee wachten. En ben je bij wet niet verplicht je kind tot 15 maanden achterwaarts te vervoeren?

6. Youtan

Youtan VIP lid

Jun 9, 2015
    6,495
    4,332
    113
    Female
    Het is niet verplicht, het wordt tegenwoordig aangeraden tot 18 maanden.
    Mijn dochter ging ook voor haar eerste jaar over naar een groep 1 stoel (maxi cosi priori, due heeft een vrij diepe slaapstand, dus nog redelijk de maxi cosi stand) maat die was echt al dikker en veel langer.
    Ik denk dat het verstandig is om nog een paar maanden te rekken. En misschien toch kijken naar een groep 1 stoel die achteruit kan.

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Ik dacht 14 maanden, maar is idd 15 maanden;

Extra link/informatie;
    https://www.kindveiligvooruit.nl/index.php?page=achterwaarts-de-feiten

8. Youtan

Youtan VIP lid

Jun 9, 2015
    6,495
    4,332
    113
    Female
  9. IJsthee

IJsthee Bekend lid

Feb 23, 2014
    711
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties, ik twijfelde al maar ga nu dus even kijken of ze toch niet nog wat langer in de mc kan blijven. Het risico van vooruit zitten zou ik nog wel aandurven, en wil ook graag dat ze lekker zit. Maar ze is nog zo'n uk dus zo'n stoel is misschien nog net wat te. Snap alleen niet dat ze dan nog zolang erin zou moeten passen als het nou al zo krap lijkt :)

10. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,899
    3,931
    113
    Met 7,5 kg en 70 cm zou ik voorlopig echt nog de maxicosi gebruiken! En dat moet ook zeker kunnen. Ze moeten ook een beetje strak zitten he, anders schudden ze nog heen en weer bij een aanrijding.

Mijn zoontje was met 9 mnd 74 cm en 10,5 kg en zit nu met 11 mnd (denk ruim 11 kg en 75-80 cm) nog steeds in de maxicosi. Hij is echt fors en breed geschouderd, maar het past best nog. Hij heeft nog 1 cm over boven zn hoofdje, dus ook wat dat betreft lan het nog net. Hij zal ook al prima zitten in de vervolgstoel, qua gewicht kan hij daar zeker al in, maar zolang de maxicosi past, is dat het veiligst.

11. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,465
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    70 cm is echt nog te kort, even afgezien van de regels. Mijn zoontje is nu 80 cm en die hebben we noodgedwongen over moeten doen (hij is nogal breed en barstte uit de mc, hihi), maar die zit echt eigenlijk nog niet heel goed in die groep 1 stoel.

12. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

May 13, 2013
    973
    160
    43
    Kan nog makkelijk in maxi cosi volgens mij! Zou nog even wachten met de autostoel.

Ik heb een vraag hierover...is autostoel Echt pas vanaf 9kg? Want mijn dochter is 12 maanden en 7.0 kg...dat wordt nog lang wachten dan. Lijkt me leuk voor haar als ze op een gegeven moment Naar een stoel mag.

13. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

May 27, 2014
    1,225
    650
    113
    Dan moet je je afvragen of het belangrijker is of het leuk is voor haar, of veilig...

14. Domiej

Domiej Actief lid

Mar 15, 2013
    314
    20
    18
    NULL
    NULL
    Laat ik voorop stellen dat ik je opmerking snap..
    Maar ik was als baby al wagenziek dus achterwaarts vervoeren was voor mij niet leuk geweest (en voor bekleding vd auto ook hihi)
    Ik heb zelf gekozen om mijn zoon met 10 mnd in een voorwaartse autostoel te zetten. Moet zeggen dat het toen minder discussie was (zomer 2014) qua achterwaarts vervoeren dan nu. En toen las ik al zwangerschapspagina.bl
    Zoon was met 10/11 mnd 10,5 kilo.

Ik vind de discussie lastig snap je? Nu komt zoon 2 eraan.. Moet ik die dan wel achterwaarts vervoeren tot 18 mnd en z'n broer niet? Dure stoel gekocht die ik graag aan z'n broer wilde schenken.

Meer moeders die hiermee zitten?

15. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

May 13, 2013
    973
    160
    43
    Ja dat snap ik ook wel, daarom nog in maxi cosi met 12 maanden en voorlopig nog want heb dus geen stoel. Ben redelijk veilig met haar 12 maanden in DE maxi cosi toch? Maar anyway ik heb inmiddels gelezen dat er ook maat 0 stoelen zijn voor mijn mini. Vraag beantwoord...

16. 27mama

27mama Bekend lid

May 8, 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochtertje heeft dik twee jaar in de maxicosi gezeten. Op een gegeven moment liet ik wel de maxicosi gewoon in de auto staan, want ze liep gewoon vlot mee. Nu is ze inmiddels 3,5 jaar en laatst waren we bij iemand die nog een maxicosi had staan. Ze mocht daar haar knuffeltje inleggen en ermee heen en weer wippen. Op een gegeven moment kroop ze er zelf in en hij paste nog haha (Heb een klein meisje van 87 cm en 12 kilo).

17. rozebadeend

rozebadeend Niet meer actief

Dl is met 11.5 mnd, 8.5 kg en 71 cm over gegaan van de week. Mc paste nog wel, maar was echt een drama. Alleen maar rechtop willen, niet lukken en dan schreeuwen natuurlijk. Qua leeftijd wilde het gewoon echt niet meer. Wilde het liefst zelf nog langer in mc vervoeren, maar nu was het klaar.

18. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,899
    3,931
    113
    Kwam ze niet met haar hoofdje over de rand dan?
    Mijn zoontje is iets van 78 cm en heeft nog 1 cm over....
    Heb begrepen dat ze in autostoelgroep 0 niet met hoofdje mogen uitsteken.

19. rozebadeend

rozebadeend Niet meer actief

Dat vroeg ik me ook af... Mag echt er niet boven uit komen...

20. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Hier oudste voorwaarts vervoerd en bij de jongste, nu 3 jaar, een achterwaartse stoel gekocht. Jongste gaat tot 25 kg achterwaarts. Weegt nu al bijna 19 kg

Share This Page