Ik las laatst ergens dat het voor het behoud van de kleur van je kleding verstandig is om nieuwe kleding eerst een aantal uur in een mengsel van azijn en water te laten 'weken'. Dit om de kleur beter aan de stof te laten hechten zodat het na het wassen niet meer vaal wordt. Doen jullie dit ook? Of is dit een fabeltje? En als jullie het doen, alleen bij donkere of felgekleurde kleding, of bij alles?
Ik doe het alleen bij zwarte spijkerbroeken en of het echt helpt geen idee, ze blijven mooi zwart maar dat hadden ze anders misschien ook wel gedaan
Ik doe het vooral bij zwart en rood. Dat zijn ook vaak de kleuren die het meeste "afgeven". Ik vind wel dat het werkt hoor. Weken in koud water zou ook krimp tegen gaan. Tip van mn moeder voor nieuw ondergoed!
Ik doe 't soms wel en soms niet. Moet eerlijk zeggen dat de kleding die niet in de azijn geweekt is, net zo mooi blijft, maar ik was dan wel weer met azijn, dus wellicht dat het daarom niet zoveel uitmaakt?
En dan gebruiken jullie natuurazijn neem ik aan, geen schoonmaakazijn?! En hoelang moet het dan weken?
Ik doe de azijn altijd gewoon de eerste twee wasbeurten in de wasmachine erbij, dat werkt net zo goed. Zo'n wasbol vol met azijn bij je wasgoed, vooral bij spijkerbroeken merk ik echt verschil. Die worden minder snel vaal. Azijn zorgt ervoor dat de kleur in de kleding blijft en minder snel afgeeft. Werkt trouwens ook goed bij bijv. Rode kool koken. Heel klein beetje azijn erbij ( en beetje suiker om smaak te compenseren) en de kool blijft mooi donker ipv lichtroze na een tijdje koken.