Longontsteking en vakantie

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Bloem2310, 25 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.534
    1.885
    113
    Hoi allemaal,

    Ik heb een vraagje. Mijn moeder heeft gister bij de dokter antibiotica gekregen voor een fikse longontsteking. Hopen dat het vlug aan slaat!

    Nu is het zo dat wij (mijn moeder, mijn dochter en ik) over 3 weken op vakantie zouden gaan, met het vliegtuig naar Portugal voor een heerlijke relax vakantie.
    Op internet lazen we nu terug dat je in die periode alleen niet genoeg herstelt bent van een longontsteking om op vakantie te kunnen.
    Zijn er hier mensen die hier verstand van hebben of het zelf hebben gehad?
    Mijn moeder wil zo graag mee op vakantie, we hebben veel stress gehad de afgelopen tijd en dit was echt even een beloning na ruim 4 jaar niet op vakantie te zijn geweest...

    Bedankt al alvast!

    @Beheer ik weet niet zeker of het hier goed staat.
     
  2. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.680
    3.465
    113
    Waarom overlegt ze dit niet even met haar arts? Lijkt me dat die het beste iets over de specifieke toestand van je moeder kan zeggen.
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  3. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Dit sowieso!
    Ik heb twee keer een longontsteking gehad. De ene keer was ik echt 6 weken herstellende - maar dan was een relaxte vakantie na 3 weken best gelukt.
    De andere keer was t echt na een week best oke. Nog wat moe in de nasleep maar dat staat een vakantie doorgaans ook niet in de weg.
    Ik hoop dat het snel beter gaat en jullie een fijne vakantie hebben!
     
    Bloem2310 en Fuddey vinden dit leuk.
  4. Esther2901

    Esther2901 Fanatiek lid

    3 jul 2014
    1.156
    874
    113
    Ik zou ook overleggen met de arts. De ene longontsteking is de andere natuurlijk niet.

    En dan zou ik ook gelijk informeren of je zo snel na een longontsteking weer mag vliegen.
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  5. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Ik weet dat het herstel heel lang kan duren maar dat is echt per persoon verschillend wanneer je weer fit ben en een relax vakantie is denk ook weer anders dan dat je de bergen wil beklimmen etc en anders je moeder wat vaker bij het hotel laten blijven als ze dat wil .Ik heb me nog een tijd lang slap gevoelt maar zou wel gewoon op vakantie zijn gegaan maar niet met mensen die verwachten dat ik excursies doe enzo.
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  6. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.534
    1.885
    113
    Bedankt voor jullie reacties!
    Natuurlijk gaat ze ook even overleggen met de huisarts maar ik zocht nu vast even wat geruststelling, ze kijkt er echt heel erg naar uit en ik zou het rot voor haar vinden als ze niet zou kunnen gaan.

    We doen het op de vakantie gewoon lekker rustig aan, zwemmen, zonnen en relaxen.
     
  7. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.537
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik denk dat als ze zich verder wel oke voelt een relax vakantie wel kan. Maar ze moet wel heel goed op zichzelf passen.

    En let goed op met het eten. Dus niet dat je er nog eens een voetselvergiftiging overheen krijgt.
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  8. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn man heeft een longontsteking gehad en herstelde op vakantie duidelijk heel goed! We waren in een gebied waar de luchtkwaliteit veeeel beter is dan in Nederland, en ook de luchtvochtigheid was veel prettiger. Ik weet natuurlijk niet hoe het thuis was gegaan, maar hij heeft sowieso al gevoelige luchtwegen en dat merken we dan in andere landen met betere luchtkwaliteit ook meteen.

    Als ze lekker kan ontspannen, zou ik het doen!
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  9. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Wel nog even een aandachtspuntje is de antibiotika. We gaan er maar vanuit dat die tzt klaar is en er verder geen kuur meer nodig is - maar mocht ze toch nog medicatie hebben, even checken of je ermee in de zon mag. :o:
     
    Bloem2310, jolien 1986 en Fuddey vinden dit leuk.
  10. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.534
    1.885
    113
    Haha klopt! Maar het is maar een kuurtje van 7 dagen dus tegen die tijd is dat gelukkig niet meer...
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  11. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Precies mijn verhaal! Als je er snel bij bent, dan verwacht ik dat ze snel hersteld is. Bij mijn eerste longontsteking werd ik pas na 2,5 week opgenomen in het ziekenhuis en kreeg ik antibiotica en continu aan het zuurstof. Als ze nu vd huisarts antibiotica heeft, thuis herstelt en geen extra zuurstof nodig heeft dan verwacht ik dat ze gewoon mee op reis kan. Wel rustig aan doen iig!
     
    Bloem2310 en Poolvos vinden dit leuk.
  12. Sunnygirl79

    Sunnygirl79 Actief lid

    11 jul 2018
    214
    59
    28
    Vrouw
    Ik heb regelmatig een longontsteking en nu ook weer herstellende van de laatste. Hoewel het bijna 3 weken geleden is lig ik vandaag op bed. Erg moe. Vliegen moet ik nu dus niet aan denken. Hoe oud is je moeder? Waren de klachten snel op retour? Hoeveel dagen heeft zij koorts gehad en was de saturatie snel normaal? Portugal is niet ver vliegen. Hoe ver zouden jullie vanaf het vliegveld nog moeten reizen? Zo'n dag reizen vraagt wel wat van een mens.
    Als de klachten snel onder controle waren en je moeder is nog jong en je hoeft niet lang te reizen, zou het wellicht kunnen. Eenmaal daar kun je zelf bepalen wat het tempo wordt en zij zal nog niet volledig op conditie zijn. Herstel voor een longontsteking staat 6 weken voor. Satuatie moet wel normaal zijn om te kunnen vliegen.
    Je mag me ook pb'en.
     
  13. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.849
    15.169
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Als de kuur goed aanslaat verwacht ik geen problemen. Het ligt er vaak ook een beetje aan hoe lang de persoon in kwestie al ziek is voordat er met medicatie wordt gestart en de ene longontsteking is ook de andere niet. Zelf heb ik het 2 x gehad en ik knapte enorm op met de medicatie. Een kennis van ons lag ruim een week in het ziekenhuis en dat was gewoon een jong iemand van achter in de dertig. Onze dochter is zelfs weleens mee op vakantie gegaan met een longontsteking. 2 dagen voor vertrek gestart met medicatie en snel koortsvrij en toen gewoon gaan rijden naar Frankrijk, is daar helemaal opgeknapt.
    Hopelijk knapt ze snel op en dan lekker met vakantie.
     
  14. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.534
    1.885
    113
    Bedankt voor je uitgebreide reactie!
    Mijn moeder is 58 maar erg fit voor haar leeftijd, soms meer dan ik! Ze is ook nooit ziek, waar ik iedere griep en verkoudheid oppik die er langs vliegt.

    Ze is pas afgelopen donderdag met de medicatie gestart. De koorts is daarna heel snel verdwenen maar verder voelt ze zich nu nog niet echt veel beter en ligt ze veel op bed. Ik denk dat ze er redelijk snel bij is geweest, ze krijg eerst een griepje en daarna dus de klachten van de longontsteking, dat heeft ze 3 dagen aangekeken en toen is ze naar de ha gegaan.

    Volgens de ha was de saturatie inderdaad laag maar ik weet niet hoe die nu is.

    Het is vanaf het vliegveld maar een half uurtje rijden naar de accommodatie (van Faro naar Albufeira)
    We hebben inderdaad al besproken hoe het aan te kijken. Als ze zich niet goed genoeg voelt ga ik alleen met mijn dochter, maar om heel eerlijk te zijn zie ik het dus echt niet zitten om 2 weken alleen te gaan...
     
  15. Sunnygirl79

    Sunnygirl79 Actief lid

    11 jul 2018
    214
    59
    28
    Vrouw
    snap ik, dat je liever samen gaat. Over een week kan je moeder al een stuk fitter voelen dan nu. Ik zou van dag tot dag bekijken hoe het met haar gaat.
     

Deel Deze Pagina