Mijn zoontje Lex(4jaar) krijgt morgen een hersenonderzoek omdat ze denken dat hij lichte epilepsie heeft. Wat moet ik me bij een hersenonderzoek voor stellen?
Krijgt hij niet een MRI scan van zijn hersens? Mijn dochter heeft een hersenbloeding gehad en zij moest toen een paar keer door zo'n scan heen.
Licht eraan wat hij krijgt. Je hebt meerdere onderzoeken. Je onder narcose en gewoon wakker. Die wat gewoon wakker is heb je vast wel eens op tv gezien. Dan krijgt ie allemaal plakkers of een muts met allemaal draadjes op. Deze draadjes meten de hersenactiviteit. Bij epilepsie heb je verhoogde hersenactiviteit en dat vangen die draadjes dan op. Op papier zie je dan net als weeën van die pieken. Die pieken zie je ook als je hem zou laten schrikken tijdens het onderzoek of als hij opeens overstuur zou gaan huilen. Een scan onder narcose of roesje kijken ze naar epilepsiehaarden in de hersens. Die kleuren dan vaak rood. Wat ik weet is dat ze dit onderzoek vaak alleen doen bij zwaardere epilepsie. Succes met t onderzoek1
Hij is gewoon wakker tijdens het onderzoek.maar er is vandaag iets mis gegaan en hij krijgt vrijdag opnieuw het hersenonderzoek. Ik ben benieuwd! Van die muts had ik ook al van gehoord maar ik vraag me af hoe ze zo iets vinden
Ik wil je niet ontmoedigen maar om die electroden een goede verbinding te laten maken moeten ze met een soort spuit een gel op het hoofdje spuiten. En dan wrikken ze een beetje in de electrode. Het doet niet echt heel zeer maar ik vond het niet echt prettig. Het mutsje zelf zit vrij strak maar daar is ook overheen te komen. Het is wel (eventjes denken) zo'n 15 jaar geleden dat ik het onderzoek voor het laatst heb gehad dus misschien is tegenwoordig het een en ander veranderd. Edit: voor het geval je je afvraagt hoe ik er ervaring mee heb: ik heb epilepsie gehad. Ja je leest het goed, gehád. Dus ook al komt er minder goed nieuws uit het onderzoek, het is mogelijk dat je er na verloop van tijd overheen groeit.