Wie herkent dit? Gisteravond sprak ik met mijn partner over onze gedachten. Hij gaf aan dat het, 9 van de 10 keer, stil is in zijn hoofd. Hij voert geen gesprekken met zichzelf, of met anderen.......... Dus toen begon ik mij af te vragen: ben ik misschien gewoon heel erg vreemd Ik voer namelijk continu gesprekken in mijn hoofd. Het is er nooit stil. Irritant vind ik het vaak. Ik voer gesprekken met anderen voornamelijk. Anderen die er dus niet zijn. Bijvoorbeeld een ex, of een oude werkgever, mijn moeder, familie enz. Hele scenario's spelen zich in mijn gedachten af. Heel vaak herhaal ik mijzelf ook. Alsof ik iets zo mooi mogelijk wil zeggen ofzo. Nu heb ik dit al heel mijn leven. Ik weet ook niet goed waarom ik dit doe. Het zou best een deel eenzaamheid kunnen zijn. Aan de andere kant heb ik mijzelf best graag als gezelschap. Ik kan prima alleen naar de sauna of shoppen. Heerlijk juist. Maar goed, als ik er zo eens over nadenk ben ik dan eigenlijk niet alleen aangezien ik 101 gesprekken voer met alles en iedereen, hahaha. Herkent iemand dit of ben ik gewoon een beetje een halve zool?
Aloe ik heb wel eens dat ik tegen mezelf praat. Niet heel vaak maar als ik mij ergens over opwindt bijvoorbeeld (rotzooi ml smorgens bijv). Maar 1001 gesprekken met verschillende mensen herken ik niet nee. Wat bespreek je allemaal als ik vragen mag? Lijkt me best vermoeiend om eerlijk te zijn. Ik ben benieuwd of er mensen zich in jou herkennen.
Ik doe het altijd al :O En ik heb het eigenlijk nooit ervaren als iets wat raar of storend is, het hoort gewoon bij mij
Ja hoor hier ook. Geen idee waarom ik het doe... of eigenlijk kan ik er wel een mooi therapeutisch praatje over houden maar ach wat voor nut heeft het hoort gewoon bij me en ik ervaar het niet als een last of probleem.
Maar bij ADD horen wel meer dingen dan alleen dit stukje. Want zoals je het nu kort door de bocht schrijft kan het overkomen dat als iemand dit doet hij/zij add heeft.
Ik doe dit ook! Ik kan zelfs gesprekken/situaties van tijden geleden nog voeren in mijn hoofd (die lopen dan anders). Of gesprekken die nog moeten plaatsvinden. Ik kan het ook niet goed tegenhouden ofzo, want ik heb er verder geen last van. Voor zover ik weet, ben ik verder helemaal 'normaal' (wat dat dan ook mag zijn).
Wat ik allemaal bespreek, hmmmmm. Wat niet eigenlijk. Voorbeeld: vroeger kon ik mij heel druk maken over de relatie met een werkgever. In mijn gedachten had ik dan hele gesprekken met hem over hoe het werk anders zou kunnen. Ik analyseer ook heel erg vaak. Als ik met een persoonlijk probleem zit dan kan ik dat helemaal kapot analyseren. Dan kan ik dus ook een gesprek hebben met een denkbeeldige psycholoog. Goed dit klinkt echt wel heel schizofreen, ahum. Dat is echter niet het geval hoor. Ja vermoeiend is het wel. Mijn gedachten staan nooit stil, razen maar door en gaan ook van de hak op de tak. Tenzij ik echt met mijn gezin weg ben of bezig ben, dan heb ik het niet. Ik heb het heel erg als ik alleen ben, schoonmaak, kook enz. Ik vind het zelf soms ook wel echt vervelend en dan wil ik gewoon rust in mijn hoofd. Helaas heb ik afleiding nodig om niet te denken.
o god, ik doe het zelf met meerdere stemmetjes. K word er knettergek van. Ik noem het mijn draaimolen die maar doorgaat en doorgaat en doorgaat. Om zot te worden (wat ik dus ook echt ben). Woe weer naar psych (de 7ste al in mijn leven) hoop dat het eens betert
Ik doe dan muziek aan en ga meezingen. Dan ben ik daar mee bezig en heb ik geen tijd om gesprekken te maken. Haha ja ik voer ook altijd hele gesprekken met mijn werkgever. Maar ook ontmoet ik soms beroemde mensen , zeg ik mijn schoonmoeder de waarheid, zeg iemand in de bus waar het op staat etc etc. Apart eigenlijk.
Doe het ook wel eens soms, maar niet echt regelmatig. Meer rederen tegen mijzelf in mijn hoofd.. is dit wel een slim idee? zal ik dat wel doen? moet ik dat anders aanpakken?
Ooooooo pfjieuwwwww, ik ben niet de enige die dit doet haha. Dat is iig fijn om te weten. Ik was gister echt wel verbaasd om te horen dat mijn partner dit helemaal niet herkend. Ik dacht eerlijk gezegd dat iedereen dit wel zou doen maar niet dus. Voor diegene die dit niet hebben.......is het dan gewoon stil in je hoofd? Denk je dan niets? Hoe is dat dan? Kun je dan bijvoorbeeld gewoon zitten zonder te denken?
Hier nog zo iemand Toevallig ben ik wel een ADD'er maar dat resulteert zich dan vooral in dat er meerdere dingen/gesprekken tegelijk door elkaar plaats vinden en het ook gewoon doorgaat (wel iets meer op de achtergrond) als ik niet alleen ben.
Oh ja dat heb ik ook, voornamelijk als ik in bed lig. Ik ben ook een enorme denker. Probeer ook altijd te bedenken welke situaties ik tegen kan komen op een dag. Dan ben ik voorbereid. Ik wil het liefste ook alles goed voorbereid hebben en zoveel mogelijk alles zelf in de hand hebben. Heeft er mede voor gezorgd dat na de geboorte van mijn zoon ik in een ppd ben geraakt. Heb geleerd om meer los te laten. Maar kan dat nog niet voor 100%
Ik heb ook zoiets, soms is het best vervelend. Als ik alleen ben zet ik muziek op en zing mee, of concentreer me op een boek.
bij mij is het eigenlijk altijd t zelfde stramien. Ik analyseer een gesprek en brei er een vervolg op en meestal eindigt het dat ik mij een dom kalf voel omdat ik iets stom gezegd heb/ niet lief genoeg was/ iets raars gedaan heb. Pas op: allemaal in mijn gedachten natuurlijk, in t echt heeft die andere persoon nooit gezegd dat ik dom/lelijk of zo was. En ik heb het net als jij als ik alleen ben, als ik met de kinderen bezig ben of druk aan t werk dan heb ik t niet. Maar van zodra ik moet ontspannen (omdat mijn lijf op is van al de fysieke werk) dan begint die riedel in mijn kop. AAAGGGH Ik heb al vanalles geprobeerd: zoals onderweg gele auto's tellen of naar een film kijken en zoeken of er een fout in komt of douchen en proberen te voelen waar het water mij juist raakt. Maar helpt geen moer dus
Ja eigenlijk is het wel gek he? Vooral ook omdat je zelf bepaalt wat de ander dan zegt. Je verzint eigenlijk verhalen. Dat doe ik ook. Jij ervaart dit dus soms ook wel als vervelend? Praat jij ook veel? Ik wel namelijk. Wanneer er mensen zijn, praat ik heel veel. Ik kan heel stil zijn maar dat zoek ik dan bewust op. Een stiltedag bijvoorbeeld.
Ik ken het ook wel een beetje hoor.. Nu ik erover nadenk deed ik het vroeger echt heel vaak maar nu niet meer zo.. Zit wel in de auto hardop mn sollicitatie voor te bereiden
Herkenbaar en bij mij eindig dit vannacht weer in een pieker nacht. Probeer altijd maar bezig te zijn lezen tv kijken dvd of wat dan ook doe ik dat niet dan blijven mijn gedachten dwalen. Kan gesprekken zinnen van 20 tot 30 jaar geleden voor de geest halen en dan ben ik een tijd bezig met alles weer op een rij zetten. Hier heet het borderline. Elk beestje heeft een naam.