Hema maakt kinderkleding neutraal

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door bosi333, 20 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    https://www.nu.nl/binnenland/4929839/hema-maakt-kinderkleding-genderneutraal.html

Hema maakt kinderkleding genderneutraal

Hema verwijdert vanaf eind dit jaar alle geslachtsaanduidingen van kinderkleding. Het warenhuis is de eerste Nederlandse winkelketen die een dergelijke stap neemt.
    Het Britse warenhuis John Lewis ging Hema voor en haalde begin deze maand al de labels met 'jongen' en 'meisje' van de kinderkleding in het eigen assortiment, schrijft de Volkskrant. Ook verdween het onderscheid tussen jongens- en meisjesafdelingen uit de winkels.

Bij driehonderd van de zevenhonderd filialen van Hema is dat al het geval: daar heet de kinderkledingafdeling inmiddels 'Kids'.

John Lewis nam die stap nadat Britse en Amerikaanse detailhandelaren recent in opspraak kwamen vanwege 'seksistische' kinderkleding. Zo bood de Britse supermarktketen Morrisons T-shirts voor jongens aan met de opdruk 'Little man, big ideas', terwijl meisjes het moesten doen met 'Little girl, big smiles'.

Stoerder ondergoed
    Volgens Hema kreeg het bedrijf steeds meer verzoeken van (jonge) klanten om het kledingaanbod genderneutraler te maken. Een 10-jarig meisje vroeg de winkelketen twee jaar geleden op Facebook om stoerder meisjesondergoed, omdat de eeuwige roze hartjes haar tegenstonden. Inkoopdirecteur Trevor Perren zegt tegen de krant dat er daarom ook meer variatie komt in het assortiment.

2. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.224
    23.298
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ondanks dat ik het overdreven vind, kan ik me er toch niet druk om maken. Wat maakt het uit? Niemand heeft er toch last van?

MaMa en Gruffalo vinden dit leuk.
  3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    Ik niet. Ik kwam er toch nooit voor kleding. Vormloos vind ik het.

Onze dochter wilde toen ze nog klein was juist wel dat roze, tuttige en uber meisjes kleding dragen.

Maar volgens mij doen ze dat nog wel alleen staat er niet meer op het labeltje voor wie het is.

Wij hebben een buurjongetje van 4 en hij loopt de ene dag in een tutu met roze schoenen en een haarband ( ook naar school) om er de volgende dag weer uit te zien als een Italiaanse voetballer.
    Dus tja...als kinderen heel klein zijn kan alles eigenlijk wel.

4. klaver85

klaver85 Bekend lid

26 nov 2014
    757
    182
    43
    Ik vind het allemaal wat overdreven....
    Misschien heb ik te weinig meegemaakt, of sta ik te nuchter in het leven, maar ik zal nooit iemand veroordelen op de kleding die hij/zij draagt.
    Als ik trouwens een leuk (jongens)vest zie koop ik dat voor mijn meiden, welk etiket er ook in mag zitten.

Ik denk dat er niks mis is met je kids een beetje weerbaar opvoeden en ze te leren dat ze iets leuk mogen vinden, ook al is het niet gangbaar. Daarbij worden rokjes dan echt niet opeens sociaal geaccepteerd bij jongens door er een neutraal etiketje in te doen.

Alles wordt tegenwoordig zo opgeklopt en overdreven, dat je niet meer weet hoe je je moet gedragen.
    Als ik mensen tegen kom met een buitenlands uiterlijk weet ik bijna niet meer hoe ik moet reageren. Waar ik vroeger gewoon vriendelijk goede dag knikte, voelt dat nou bijna overdreven, maar niet groeten voelt weer alsof ik iemand niet accepteer.
    (Woon in een klein dorp, dus groeten zit er gewoon in)

Misschien moeten we het allemaal meer tijd geven inplaats van iedereen zo snel mogelijk in de volledige acceptatie duwen... al duizenden jaren zijn mensen nationalistisch, en leven ze in bepaalde man/vrouw verhoudingen... de laatste 30 jaar hebben we al bij grote groepen meer acceptatie voor verschillende mensen kunnen verwerven, vaak al doordat iemand in aanraking komt met iemand die valt op hetzelfde geslacht en dit toch hele normale mensen blijken te zijn...

Door het dialoog aan te gaan, komen er steeds grotere groepen mensen die een ander accepteert door naar het persoon te kijken, i.p.v het labeltje.. genderneutrale koppen, labels etc roepen (door de manier waarop) vaak alleen irritantie op.

Melian, Sneeuwvlokjes, lies276 en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Juist makkelijk dat ze dit doen. Hoef je nooit meer in het labeltje te zoeken naar 'boy' of 'girl' als je twijfelt, haha.

6. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Prima toch, al was het wat mij betreft niet nodig geweest. Ik heb voor zoon ook wel eens iets gekocht wat op de meidenafdeling hing maar ik prima vond kunnen.

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    Ik vind heel veel broeken sowieso wel gender neutraal.

Sommige broeken kunnen van onze dochter ook naar onze zoon.

Ik vind alleen het statement een beetje raar. Zeg niks en doe het gewoon. Waarom moet dat in de media?

Melian vindt dit leuk.
  8. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Precies. Moet je zien wat een poeha mensen er op social media weer van maken. Lezen het artikel niet goed, zijn bang dat hun schatje geen roze jurk meer kan kopen en roepen meteen dat zo nóóit meer bij Hema zullen komen!
    Met als topcliché: "Waar gaat het heen met onze maatschappij!". :rolleyes:

Ze hadden gewoon die labels en afdeling moeten veranderen, punt.
    En de nieuwspagina's van de NOS werken er ook lekker aan mee trouwens met hun titels als 'Hema maakt kinderkleding genderneutraal!.
    Maar als ik het zo lees op fb wordt het binnenkort dus een stuk rustiger in de Hema. Heerlijk! :D

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Perfect. Roze rokjes blijven gewoon, stoere overhemdjes ook, alleen krijgen ze het label 'kind' ipv 'meisje/jongen'.

Mijn neefje heeft een roze glittertrui met een eenhoorn erop maar het feit dat er 'girl' op het label stond, vond hij zelf heel stom. Hij is geen 'girl', maar vindt die trui gewoon heel mooi. Label eruit geknipt, voila. Het labelen als 'kind' zorgt voor minder ontevredenheid en de schaar kan blijven liggen :) Top dus.

Ohm, Blijdorp, MaMa en 6 anderen vinden dit leuk.
  10. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik vind het eerlijk gezegd voor broeken en ondergoed wel irritant. Je kunt slipjes genderneutraal maken qua dessin, maar voor jongens is toch echt wel een andere pasvorm vereist dan voor meisjes. Zo ook bij broeken. Voor bovenkleding interesseert het me verder niet.

LolaBloem en lies276 vinden dit leuk.
  11. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.239
    16.605
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik vind het erg overdreven allemaal.
    Nog even en we hebben ook geen dames en heren ondergoed meer en moeten we allemaal in hetzelfde gaan lopen incl houthakkershemd en bergschoenen en een kort pittig kapsel ;)

LolaBloem, Logan, fanona en 5 anderen vinden dit leuk.
  12. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.189
    1.396
    113
    Precies!

13. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    #13 blossom85, 20 sep 2017
    Laatst bewerkt: 20 sep 2017
    Waar haal jij uit dat dat verandert dan? De kleding blijft gewoon hetzelfde hoor. Alleen bijv..op de labeltjes van een broek of shirt zal geen 'boy' of 'girl' meer staan. Wellicht een wat breder aanbod aan dessins ipv die eeuwige hartjes of auto's. En de afdeling heet straks gewoon kids ipv een jongens- en meisjesafdeling.

Jo79 vindt dit leuk.
  14. Janna

Janna Fanatiek lid

Als ik straks een spijkerbroek uit het rek haal en er staat "kids" op, moet ik toch wel even goed kijken of ik een jongens- of meisjespasvorm te pakken heb. En in het artikel geeft de hema zelf het voorbeeld van een meisje dat inderbroeken in wat stoerdere dessins wil en dat koppelen ze aan het veranderen van de labels.

LolaBloem en lies276 vinden dit leuk.
  15. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Maar dan zie je toch nog steeds gewoon de boxershorts voor jongens en broekjes voor meisjes? Ik zie niet zo goed waar dat probleem ligt. Een jongensshort is toch best herkenbaar.
    Qua broeken..tja, mijn zoon draagt alleen skinny broeken dus daar zit niet veel verschil in. En die typische wijdere jongensbroeken pik je er zo uit.

16. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Ik ga er ook wel vanuit trouwens dat ondergoed wel gescheiden schappen blijven. Een jongen heeft nu eenmaal een ander model nodig dan een meisje. Net als heren en vrouwen ondergoed.

LolaBloem vindt dit leuk.
  17. Janna

Janna Fanatiek lid

Qua ondergoed heb je voor jongens ook slipjes ennvoor meisjes ook boxers. Geen idee of het verschil makkelijk te zien is. Ik heb geen jongetje. Ik weet niet of ik straks met jongensonderbroeken thuis ga komen, maar het zou me niet verbazen. Ik vind het dus irritant dat ik er straks moeite voor moet gaan doen om het te herkennen.
    Zo ook voor broeken. Geen idee hoeveel verschil daar tussen zit. Die wijde broeken zal ik vast wel herkennen, maar voor skinny's wordt dat al lastiger. Ook dat vind ik dus irritant. Dat mag toch?

LolaBloem, fanona, lies276 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Janna

Janna Fanatiek lid

:D Hoe genderneutraal is dat dan?

Zara75 vindt dit leuk.
  19. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Jongens/meidenondergoed zal heus wel herkenbaar blijven hoor.
    En als je echt het verschil niet weet dan koop je het ergens anders :thumup:

20. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Genderneutraal is niet 'laten we net doen alsof er geen fysieke verschillen zijn', het gaat er om dat 'stoer' niet per se voor jongens is en 'schattig' niet per se voor meisjes.

Ohm, Blijdorp, Ocean83 en 5 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina